Torrdräkt fungerar vid översköljande sjö eller när temperaturen är under nollan, annars blir det för varmt.Det blir sjukt varmt när man har vinden i ryggen men det är för kallt att paddla i tischa. Vad finns det för smarta "mellansäsongsplagg". Mellan torrdräkten och tischan?
Hur paddlar du? Man kan paddla i vad som helst som är rätt för temperaturen... Just nu t-shirt med tunnaste jackan typ Marmot Dri Clime. Inga konstigheter.Vad med kläder?
Ny med kajak, var ute i både lördags och söndags iförd en skaljacka med lite tröjor under. Det blir sjukt varmt när man har vinden i ryggen men det är för kallt att paddla i tischa. Vad finns det för smarta "mellansäsongsplagg". Mellan torrdräkten och tischan?
Ska du använda lyktan på bilden som framlykta eller baklykta eller både och?Hoppas ni inte blir irriterade om jag kör en gnutta rodd med tillbehör i tråden? Bygger en lättviktskärra till lättviktsroddbåten. Det skall på lite trä som är delvis förberett. Visa bilaga 624342
Jag skall ro över floden Styx. Lyktan är för att skapa en tung och ödesmättad stämning för passagerarna.Ska du använda lyktan på bilden som framlykta eller baklykta eller både och?
Som trådskapare så är jag inte så kinkig :)Är det ok om jag håller mig i tråden eller skall jag till Happys båtforum nu?
Lättare än väntat, då har jag ändå första generationen thermarest som inte är jätteliten och en billig rätt bulkig sovsäck. Men enklare att packa en klassisk vkv med stora luckor och gott om plats förstås.Snyggt att få med hela campingutrustningen på skin.
Tror att det är ett vettigt och prisvärt köp. Jag paddlar ju enbart i Mälaren. Någon annans svar bör vara mer värt.Skulle det här (eller liknande) vara en funkis prova på-kajak?
Om inte, vad ska man titta efter som total novis?
Roslagsskärgård med bitvis ganska öppet och risk för en del sjö emellanåt.
/Johan
+1. Bra prissatt och är den för rank eller om den inte passar storleksmässigt så lär du få tillbaka pengarna utan problem.Tror att det är ett vettigt och prisvärt köp. Jag paddlar ju enbart i Mälaren. Någon annans svar bör vara mer värt.
Det är inte en VKV, men det kanske du har räknat ut :) Mycket möjligt att det är en Seabird som Kåre som driver VKV-varvet importerar. Hade det varit en VKV så hade nån plockat upp den för länge sen.Skulle det här (eller liknande) vara en funkis prova på-kajak?
Har inte så mkt till råd men vill ändå säga följande.Skulle det här (eller liknande) vara en funkis prova på-kajak?
Om inte, vad ska man titta efter som total novis?
Roslagsskärgård med bitvis ganska öppet och risk för en del sjö emellanåt.
/Johan
Jag skulle tro att det är en Tahe, mtp luckornas märken.Har inte så mkt till råd men vill ändå säga följande.
Om det står "Seabird" på den där kajaken välj då något annat.
Seabird är nämligen kända för bristande byggkvalitet.
/Hälsningar från en som själv gått i den fällan.
Gissar på en lite äldre kajak kring sent 90-tal. Eventuellt en av de kajaker Point65 sålde innan de blev Point65. Sitsen ser ut att vara av lite äldre modell. Vajern till skäddan ser lite böjd ut bör bytas. Reglaget skall bara skjutas fram eller bak, inte lyftas, då böjs vajern.Skulle det här (eller liknande) vara en funkis prova på-kajak?
Gissar på en lite äldre kajak kring sent 90-tal. Eventuellt en av de kajaker Point65 sålde innan de blev Point65. Sitsen ser ut att vara av lite äldre modell. Vajern till skäddan ser lite böjd ut bör bytas. Reglaget skall bara skjutas fram eller bak, inte lyftas, då böjs vajern.
Luckorna har en begränsad livslängd, vanligtvis kring 10 år, sedan börjar de spricka.
Rodret fungerar i lugnt väder, men i sjögång är det inte till mycket hjälp. Jag tror att det är bättre att skrota rodret och montera ett bättre fotstöd. Det är trots allt en skäddakajak.
Skäddakajaker går sällan rakt fram och paddlaren måste aktivt styra med paddeltag. Vissa älskar det, andra mindre.
Tror det kan vara en okej kajak om den passar användaren. Brukar vara användaren som sätter begränsningarna, inte kajaken.
Grymt. Tack. Kontaktade säljaren på Blocket för att kolla om den finns kvar, men inget svar än.
/J
OK. Bra info. Tror jag hoppar att titta på den då.Helt fel pris på den gamla Point 65 kajaken. Även de är i grunden budgetkajaker.
+1Jag skulle börja med Skippo/Eniro på sjön och se om det är något för dig. Sedan finns det en hel uppsjö med digitala sjökort.
Generellt är kortare kajaker enklare att hantera i busförhållanden pga mindre vind och vågfång. 4,5-5 meter är hanterbart för de flesta som vill glida runt i skärgården även när det blåser.Hur påverkar längden beteendet i sjögång? Jag kommer inte att ge mig ut i busväder, men det kan gå skaplig sjö från Ålands hav ändå utanför hemmaviken på Singös utsida.
/Johan
Har du inte hittat ngn än så tipsar jag om den här. Magiskt fin, klämde lite på den förra veckan. Hade jag kunnat ha den inomhus/skyddat så hade jag köpt direkt.Tack @ejma.
Snabbhet är egentligen inte prioriterat, men man vill ju inte att det ska kännas trögt. Hur påverkar längden beteendet i sjögång? Jag kommer inte att ge mig ut i busväder, men det kan gå skaplig sjö från Ålands hav ändå utanför hemmaviken på Singös utsida.
/Johan