Har den modellen men inser att de bara funkar till min delbara vingpaddel, inte till den delbara grönlandspaddeln. På den senare vill jag hålla på skuldran till bladet och så långt ut kan jag inte skjuta poggisen.Jag är inte speciellt frusen om fingrar/händer så kör hela vintrarna (i skåne då förvisso) med dessa. Kräver delbar paddel. Också Padler.
Visa bilaga 597069
Nä, men undrar samma sak!Har den modellen men inser att de bara funkar till min delbara vingpaddel, inte till den delbara grönlandspaddeln. På den senare vill jag hålla på skuldran till bladet och så långt ut kan jag inte skjuta poggisen.
- Någon som har ett bra tips som passar (delbar)grönlandspaddel?
Ja, dom jag visade för tre inlägg sen, som inte är platta utan boxiga och alltså kan skjutas ut väldigt nära bladet :) https://www.kajaksidan.se/products/...KFtO6SmLWRlQYssSLC7S_2JhJ_okRNDwaAtCGEALw_wcBHar den modellen men inser att de bara funkar till min delbara vingpaddel, inte till den delbara grönlandspaddeln. På den senare vill jag hålla på skuldran till bladet och så långt ut kan jag inte skjuta poggisen.
Jag kör olika våtdräktshandskar, kan inte tipsa om någon särskild för de plockades ur rea-lådan på XXL för en miljon år sedan men googla eller kanske något i länken https://www.simbutiken.se/vatdrakte...sBekK552mmXMFZBkGGfpsgjX4vTi4wQxoCLQIQAvD_BwEHar den modellen men inser att de bara funkar till min delbara vingpaddel, inte till den delbara grönlandspaddeln. På den senare vill jag hålla på skuldran till bladet och så långt ut kan jag inte skjuta poggisen.
Härligt. Bockade av premiärturen 1/1 - på väg genom isen mot öppet vatten…Årets 1:a paddelpass...å det var helt underbart 😛
Jag har just anmält mig till Åre Extreme River för första gången 😜. Jag började paddla i mars och har hitintills endast paddlat på plattvatten och aldrig ens nära en fors. Vet inte riktigt vad jag gett mig in på. Jag äger ju inte ens en surfski...
Såååå, tips på vilka surfskis jag ska kika efter godtages gärna! Jag vill ha en stabil surfski men den får inte väga som en plastkajak då man ska springa ett par hundra meter med den.
Bosatt i Göteborg om någon vill bedriva träning i vår! 🤩
Har du facebook så leta rätt på Westcoast Surfski gruppen. Ta kontakt med Anders Karlsson för att provpaddla Nelo eller Emma Levemyr för NK.Jag har just anmält mig till Åre Extreme River för första gången 😜. Jag började paddla i mars och har hitintills endast paddlat på plattvatten och aldrig ens nära en fors. Vet inte riktigt vad jag gett mig in på. Jag äger ju inte ens en surfski...
Såååå, tips på vilka surfskis jag ska kika efter godtages gärna! Jag vill ha en stabil surfski men den får inte väga som en plastkajak då man ska springa ett par hundra meter med den.
Bosatt i Göteborg om någon vill bedriva träning i vår! 🤩
Kollade trailern. Tack för tips. Skulle vilja se hela filmen. Inte så mycket gemensamt med Mälaren, men ändå intressant inför kommande säsong. Alltid bra att ha något att relatera till som gör att man tar tag i sina egna pytteäventyr.Kan rekommendera kortfilmen And then we swam om man tycker Atlantrodd låter som något spännande.
Ingen aning om var man får tag på den nuförtiden men den var otrolig!
Tack för svar! Har paddlat Nelo 520 en del förra året då paddelklubben i Göteborg har en sån. Den känns stabil och bra, tyvärr är den i för liten storlek för mig. Men den finns ju i flera storlekar :)Har du facebook så leta rätt på Westcoast Surfski gruppen. Ta kontakt med Anders Karlsson för att provpaddla Nelo eller Emma Levemyr för NK.
Paddeln är för övrigt a och o, köp inte bara något utan lägg pengar där för rätt paddel gör enorm skillnad för hur rank ski du klarar, hur du fixar vågor och även att slippa känningar i kroppen om du har flex och bladstorlek som matchar din fysik. Vingpaddel dominerar helt.
Och köp INTE för rankt. Börja med en stabil ski du klarar av och sikta på att växa ur den. Inte en rank att växa i.
Personligen gillar jag Nelo 520.
och CS Cruze om du bor i närheten av någon återförsäljare (Helsingborg, Sthlm, Örebro, Gtbg).Vill du ha en stabil men ändå snabb å lätt surfski kan jag rekommendera:
NK Exrcize
Epic V8
Nelo 520
Kollade trailern. Tack för tips. Skulle vilja se hela filmen. Inte så mycket gemensamt med Mälaren, men ändå intressant inför kommande säsong. Alltid bra att ha något att relatera till som gör att man tar tag i sina egna pytteäventyr.
Reacha gör olika vagnar av typen modern mjölkkärraHej! Bor så att jag kan rulla ner min surfski till stranden då den är surrad på en enkel kajakvagn....
Tar gärna emot synpunkter!
Kan kajakvagn och stege vara något?Har ett cykeldrag från Kanotcentrum men det kan inte användas eftersom det inte finns någonting att fästa i på denna ski.
Har inte kollat jättemycket på Reacha, men XXL-modellen är väldigt likt det jag tänkt. Rätt mycket pengar blir det dock. Tack för tips!
Carry freedom borde funka i någon konfiguration. Kostar en del men det är ju inte dyrt egentligen. Har använt carryfredom som vindsurfkärra snart 20 år.Hej! Bor så att jag kan rulla ner min surfski till stranden då den är surrad på en enkel kajakvagn. Det främre draghandtaget är perfekt att dra i och jag har asfalt ända ner till vattnet.
Dock har jag nu skaffat en ny ski som högst påtagligt omöjliggör denna praktik. Min nya Nelo 540 saknar nämligen handtag såväl fram som bak, och det enda man kan säkra den mot vagnen med är genom pedalstället. Fram finns ju inget att greppa med/fästa i om man vill använda båten själv som dragstång.
Detta är såklart en allt annan än optimal situation men jag ska lösa det.
Funderar på att använda en cykelkärra. Men de aktuella modellerna som fäster vid baknavet har för kort dragstång, och de som fäster högre upp (i sadelstolpen)är i vägen för själva båten.
Funderade på om man kan hiita något med dubbla dragstänger som högre upp/längre fram går ihop till en enda stång. Tänk en gammaldags mjölkkärra .
Så kom jag att tänka på joggercykelvagnarna som ju har ett brett handtag. Om man rensar kärran på onödiga delar, vänder den bakochfram och sätter en klokoppling på handtaget, och en lång rak stång till sadelstolpen, skulle det kunna fungera?
Båtens förskepp går då under handtaget och kan rentav vila i en vagga, den kan kanske även ligga uppochner för att inte riskera att rodret drar i marken?
Jag vet inte hur såna där kärror är byggda och om det går att ta bort tillräckligt mycket för att få rum för båten utan att konstruktionen kollapsar.
Tar gärna emot synpunkter!
Vilken konfiguration har du? Jag har en Y men har ännu inte använt den för att transportera kajak.Carry freedom borde funka i någon konfiguration. Kostar en del men det är ju inte dyrt egentligen. Har använt carryfredom som vindsurfkärra snart 20 år.
All options Archives
ALL OPTIONS for Y, LEAF and CITY Here are all the options we have available for the Y, CITY and LEAF trailers. It may be faster to look under the various categories or product groups, but this could be the right place to browse for inspiration.carryfreedom.com
Jag kör bara dykutrustning och vindsurfingutrustning där räcker y-frame, men såg att det gick att köpa en lång arm som förlänger länkaget för transport av kajaker. Bil är ju rätt smidigt trots alltVilken konfiguration har du? Jag har en Y men har ännu inte använt den för att transportera kajak.
Hade först lite svårt att se bilden framför mig men kan förstå den nu. Generellt kan man ju utforma en kärra hur man vill, svårigheten i det här fallet är att det enda hålet som man kan dra en rem genom är mothållet för fötterna. Därför är det svårt att säkra skin mot kärran. Man vill ju inte dra remmar för hårt om skrovet så det spricker.Kan kajakvagn och stege vara något?
Jag skulle vara tveksam till att transportera kajaken upp och ner just därför att jag upplever att ovansidan är mjukare än undersidan.Hade först lite svårt att se bilden framför mig men kan förstå den nu. Generellt kan man ju utforma en kärra hur man vill, svårigheten i det här fallet är att det enda hålet som man kan dra en rem genom är mothållet för fötterna. Därför är det svårt att säkra skin mot kärran. Man vill ju inte dra remmar för hårt om skrovet så det spricker.
Gran.På vinst och förlust frågar jag här om det finns någon som har koll på var man skulle kunna hitta material/virke till en grönlandspaddel/pagaj i stokholmsområdet. Surfat runt lite utan att hitta något furu som är 40mm tjockt och minst 75mm bred.
Tack och bock
Ett snickeri bör kunna såga till en sådan åt dig.På vinst och förlust frågar jag här om det finns någon som har koll på var man skulle kunna hitta material/virke till en grönlandspaddel/pagaj i stokholmsområdet. Surfat runt lite utan att hitta något furu som är 40mm tjockt och minst 75mm bred.
Tack och bock
Låter bra, hur tätt satt du tvingarna och visst borde 750 ml trälim räcka?Precis, skulle limmat två delar istället. Antingen med epoxi eller med vanligt trälim. Har byggt med både och det funkar. Körde gran 22*95 senast, hade lite ytterpanel över. Sen linolja.
Så tätt som möjligt, tror jag använde 6 st. Men har du fler så skadar ju inte det. Låter som massor av lim, borde räcka!Låter bra, hur tätt satt du tvingarna och visst borde 750 ml trälim räcka?
Hittade lite gamla bilder.Tack och bock!
Perfekt, tack,. Jag kommer hålla till på samma ställe när jag gör min!Hittade lite gamla bilder.
Var är vi?Här några bilder från årets första kajaktur för ett par veckor sen.. kanske också årets finaste.
Visa bilaga 623075 Visa bilaga 623076 Visa bilaga 623077
Jag hade minsan också blå himmel, vindstilla och vita klippor!🤪Här några bilder från årets första kajaktur för ett par veckor sen.. kanske också årets finaste.
Utanför JakobstadVar är vi?
Det finns några grynnor här utanför, och när isen rör sig på vintern så trycks den upp på dessa.Utanför Jakobstad