[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Jag höll mig på land. Ett gäng med 10 personer i kajak från Friluftsfrämjandet deltog i en övning med Sjöräddningssällskapet. Det var realistiska förhållanden.Hoppas ingen var ute i lördags förmiddag…
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag höll mig på land. Ett gäng med 10 personer i kajak från Friluftsfrämjandet deltog i en övning med Sjöräddningssällskapet. Det var realistiska förhållanden.Hoppas ingen var ute i lördags förmiddag…
Otroligt!Hoppas ingen var ute i lördags förmiddag. Jag var på kanotklubben (för att vindsurfa...) och på några sekunder skiftade vädret från blåsigt till det värsta jag någonsin sett. Lite läskigt faktiskt. En tall i närheten blev av med en gren från kanske 15 meters höjd och den landade 15 meter från trädet, det dunsade bra...
Visa bilaga 660442
Jo, det kan man tänka sig. Låter kul och intressant! Allt löser sig ju om man har grejor och om det bara blåser några enstaka minuter som det gjorde nu. Jag brukar gå ut med torris och välja surfski när det brallar på höstarna och då ska det mycket till innan det blir kritiskt :)Jag höll mig på land. Ett gäng med 10 personer i kajak från Friluftsfrämjandet deltog i en övning med Sjöräddningssällskapet. Det var realistiska förhållanden.
Bor också nära kyrkis, det låg några träd vid beckis också...Otroligt!
Jag var ute och gick medan min grabb spelade tennis, nere i Spånga centrum. Det blåste lite men alls icke sådär. Såg dock flera omkullfallna träd i mitt löpspår runt Kyrksjön i Bromma.
Nej, eskimåvändning är en av många räddningstekniker och förmodligen den krångligaste. Inte jättelätt att sätta en vändning i skarpt läge, man måste öva en hel del på det (övningstid som du annars kan lägga på paddelteknik...). Klassiska svenska skärgårdskajaker har stor sittbrunn både för att göra effektiv paddling (med ben osv...) fullt möjligt och för att göra det enkelt att komma i om man välter genom att klättra i på olika sätt. Surfski är förmodligen det säkraste (jag paddlar inte ski själv förutom när det är höststorm), torrdräkt+ski så är du uppe på några sekunder och det kräver inte mycket övning, halva idén med konstruktionen är att det ska vara enkelt att komma upp om man trillar ur. I det avseendet är nog havskajakerna mest problematiska som har små, ibland supersmå sittbrunnar. Och kläder, det beror på din vana och hur och var du paddlar. Tränande ungdom och även jag själv har paddlat mycket i vanliga träningskläder året runt. Man håller sig nära land och har så pass stor vana att man vet att man kan välja en kajak (nu paddlar vi från klubb och har 100 kajaker att välja på) som man helt enkelt inte välter med i rådande förhållanden. Men om man tar steget och köper en torrdräkt (tunn och lätt för maximal rörlighet om du motionspaddlar, kraftigare om du ska havskajaka och slita mekaniskt på dräkten på olika sätt) så är min upplevelse att det är som att paddla på sommaren året runt. Faran med att välta är borta och man kan slappna av i alla lägen. Jag tror inte en semidry eller våtdräkt är nåt att paddla i (äger en våtis) De passar bättre för vattenskidor, surf och dyk. Har svårt att tro att det finns våtisar eller semidry som tillåter så fri rörelse som man bör ha när man paddlar.Funderat på säkerheten: Är det ett måste att kunna komma upp med paddeln (eskimosväng) om kajaken välter och är det torrdräkt eller semdry som gäller för att paddla vintertid?
Precis, om man bara paddlar på och har rätt kajak för läget och vana så är risken väldigt liten. Välter gör man om man utmanar och leker :)Har hamnat i vattnet ett gäng gånger själv, men aldrig när jag inte själv valt att tänja på gränserna.
Precis, om man bara paddlar på och har rätt kajak för läget och vana så är risken väldigt liten. Välter gör man om man utmanar och leker :)
Samma här, men ser ofta nybörjare som ger sig ut mitt i farleden. Nåt som vi pratat om på klubben och vi förstår inte riktigt varför man gör så. Som sagt, om man har obegränsat med kajaker så är en stadig ski kul och säker när det stökar till sig. Men man sitter med rumpa och fötter i en pöl, personligen gör jag bara det när det finns anledning, som tex en bra höststorm :)Paddlar inte själv vid torrdräktsväder annat än nära land.
Blåsten för några veckor sedan; det låg en större båt vid en upptagningshamn alldeles bredvid klubben och han mätte upp 31 m/s i "vindpusten". 20 m/s i byarna är inget ovanligt men 30 är nåt helt annat kan jag meddela...Hoppas ingen var ute i lördags förmiddag. Jag var på kanotklubben (för att vindsurfa...) och på några sekunder skiftade vädret från blåsigt till det värsta jag någonsin sett. Lite läskigt faktiskt. En tall i närheten blev av med en gren från kanske 15 meters höjd och den landade 15 meter från trädet, det dunsade bra...
Visa bilaga 660442
"Lika många meter från land som grader i luften" finns det ju de som säger... :) Wow, drama att bli frånåkt av skin, bra att det gick bra.Som det sägs ovan så är torrdräkt det man ska satsa på om man är ute när det är kallt i vattnet (och luften) om man inte kör väldigt nära land, då menar jag typ några meter ifrån land. Man ska ju dock komma ihåg att om man går runt och antingen tar sig upp på land eller i kajaken (oavsett hur) är man rimligtvis väldigt blöt och ska ta sig hem på något sätt. Även om man kan gå på land hem så hinner man bli duktigt kall i genomblöta kläder och som igår några minusgrader, man dör nog inte men hinner bli rejält frusen. Jag paddlar mkt i Sthlms skärgård och även om det finns många öar att simma till om jag inte skulle ta mig upp i skidan (precis som Johan44 skriver är surfski väldigt smidigt då man enkelt kan ta sig upp och tömma surfskin medan man paddlar då de har självläns) så kan det vara lång tid tills jag kommer in i värmen. För några år sedan var jag ute i en rank surfski och hade inte kollat vindprognosen tillräckligt, gick runt med surfskin ute på en fjärd och på något sätt lyckades säkerhetslinan som kopplar ihop mig och skidan lossna så surfskin blåste snabbt bort över vattnet och jag lyckades inte simma ikapp. Fick simma till en ö och lyckades få tag på en granne med båt i vattnet (var ändå under vinterhalvåret) men sammanlagt låg jag i vattnet och väntade på ön i cirka 2 timmar. Men med torrdärkt så höll jag värmen.
Ja det blåste rätt bra den dagen (om än inte som filmen ovan), kommer ihåg att jag gick runt (vilket händer ibland då jag är ute och surfar en del på vågorna i grov sjö), kom upp ur vattnet och sträckte mig efter linan för att dra in skidan till mig och då ser jag att skidan som vänt sig rätt och därmed tömt ur det mesta vattnet ligger och guppar några meter bort och snabbt försvinner bort... Försökte som sagt simma ikapp men med paddel i handen och torrdräkt insåg jag snabbt att det inte gick. Simmade ca 200m till ö och försökte påkalla hjälp. Intressant att många båtar passerade mig på ön utan att reagera eller stanna. Men fick hjälp och lyckades lokalisera skidan som blåst upp en ö."Lika många meter från land som grader i luften" finns det ju de som säger... :) Wow, drama att bli frånåkt av skin, bra att det gick bra.
Oj, en ny generation sjömän... Om nån ber om hjälp på sjön så hjälper man till trodde jag.Ja det blåste rätt bra den dagen (om än inte som filmen ovan), kommer ihåg att jag gick runt (vilket händer ibland då jag är ute och surfar en del på vågorna i grov sjö), kom upp ur vattnet och sträckte mig efter linan för att dra in skidan till mig och då ser jag att skidan som vänt sig rätt och därmed tömt ur det mesta vattnet ligger och guppar några meter bort och snabbt försvinner bort... Försökte som sagt simma ikapp men med paddel i handen och torrdräkt insåg jag snabbt att det inte gick. Simmade ca 200m till ö och försökte påkalla hjälp. Intressant att många båtar passerade mig på ön utan att reagera eller stanna. Men fick hjälp och lyckades lokalisera skidan som blåst upp en ö.
Ja verkligen. Men kan ju vara så att de inte såg mig. Man tycker ju att man borde synas när man står på högsta punkten på en liten kobbe men vet ju också hur dåligt man ser ut genom båtfönster i halvgrov sjö och kapellet uppe.Oj, en ny generation sjömän... Om nån ber om hjälp på sjön så hjälper man till trodde jag.
Lycka till! Måste lägga till att paddla på vintern är underbart, är man bra klädd och förberedd är det häftigt att paddla fram mellan snötäckta öar och oftast rel tomt på båtar.Tack för bra svar alla! Då har jag klart för mig vad som gäller: torrdräkt och lite praktiska övningar både i att ta sig upp i kajaken och tömma sittbrunnen samt att simma och ligga i vattnet med torrdräkten. Har tidigare paddlat en del med en gammal Windglider-bräda och under sommarhalvåret och den välte inte men var betydligt stabilare än en havskajak jag provat så risken för kapsejsning finns nog för mig..
Mest är jag inne på en lättare öppen roddbåt typ långfärds eller insjö/forsbåt alternativt en täckt lättare jaktkanot men en havskajak har ju fördelen att den skulle jag kunna cykla med ganska långa sträckor med och relativt enkelt ta mig upp till olika insjöar eller skärgården i Blekinge och det hade varit kul.
Har tidigare paddlat en del med en gammal Windglider-bräda och under sommarhalvåret och den välte inte men var betydligt stabilare än en havskajak jag provat så risken för kapsejsning finns nog för mig..
Precis så upplevde jag den havskajaken jag provade, vek i början så den vippade lätt från sida till sida, sen var det en ganska liten sittbrunn så jag kunde inte gå i med böjda knän och sen sträcka på benen och det bidrog också till att jag inte riktigt kunde slappna av när det kändes som att det var risk att jag skulle fastna i sittbrunnen om jag gick runt. Men det var bara en kort provtur och köper jag en kajak kommer det bli med större sittbrunn.Utforska gränserna med havskajaken, det kan vara så att den inte är så initialstabil men däremot väldigt slutstabil. Kan kännas ostadigt innan man vant sig. Den stabilaste av mina havskajaker kan man kanta så att nästan halva botten syns men att pressa den över det läget är inte så lätt.
Min roddbåt är ju väldigt lätt. Men jag upplever den knepig i lite 'grövre" sjögång. Det är lätt att missa ett årtag vilket gör att den kränger ganska häftigt. Men på en sjö med små vågor, wow!Tack för bra svar alla! Då har jag klart för mig vad som gäller: torrdräkt och lite praktiska övningar både i att ta sig upp i kajaken och tömma sittbrunnen samt att simma och ligga i vattnet med torrdräkten. Har tidigare paddlat en del med en gammal Windglider-bräda och under sommarhalvåret och den välte inte men var betydligt stabilare än en havskajak jag provat så risken för kapsejsning finns nog för mig..
Mest är jag inne på en lättare öppen roddbåt typ långfärds eller insjö/forsbåt alternativt en täckt lättare jaktkanot men en havskajak har ju fördelen att den skulle jag kunna cykla ganska långa sträckor med och relativt enkelt ta mig upp till olika insjöar eller skärgården i Blekinge och det hade varit kul.
Vad är det för modell? Jag har haft några olika men senaste en finsk plastbåt av savolax-modell, alltså en insjöbåt, gick riktigt bra även i lite kraftigare sjögång. Bor vid Skånes sydkust så helt oskyddat.Min roddbåt är ju väldigt lätt. Men jag upplever den knepig i lite 'grövre" sjögång. Det är lätt att missa ett årtag vilket gör att den kränger ganska häftigt. Men på en sjö med små vågor, wow!
Row generation. Motionsroddbåt med slejdVad är det för modell? Jag har haft några olika men senaste en finsk plastbåt av savolax-modell, alltså en insjöbåt, gick riktigt bra även i lite kraftigare sjögång. Bor vid Skånes sydkust så helt oskyddat.
Oj, det är en fin båt! Har haft ögonen på dem länge men de är inte billiga ... skulle tro att den går stadigare i grov sjö med lite last för den är verkligen lätt, min finska savolaxbåt vägde säkert mer än det dubbla trots ungefär samma dimensioner.Row generation. Motionsroddbåt med slejdVisa bilaga 668035.
Jag måste protestera! Benstöd används främst vid paddling i kraftigt brytande sjö för att hålla kajaken på rätt köl samt svänga.För stor sittbrunn är inte bra om man vill paddla i vågor, då behöver du kunna stötta benen.
Som en illustration kan man tänka sig en boll och ett tomt mjölkpaket som ligger i vågskvalpet. De kommer att bete sig väldigt olika.Kajakens skrovform har betydelse hur pass enkla de är att balansera i vågor. Rundbottnade vrids inte runt med vågorna som flatbottnade skrov. De kan balanseras med sittknölarna i de flesta situationer.
En lastad flatbottnad havskajak kan upplevas mer eller mindre okontrollerbar utan benstöd.
Jag välte i min turisthyrkajak mitt på Riddarfjärden 2010 andra gången jag kajakade. Helt själv, oprovocerat. Lite sjögång men inte mycket. Oklart vad som hände, men jag gissar att jag instinktivt försökte stötta upp en lätt kantring på ett sätt som flyttade vikten än mer över kanten, och kanske fick paddelbladet att skära ner i vattnet.Jag tycker att det är roligt att den här tråden lever. Vi är många som cyklar men tyvärr färre som paddlar. Fortsätt dela!
.....och att välta en havskajak kräver provokation, annars händer det inte. Inte ens nästan.
Haha, precis. Jag kan ibland vara lite frågande till vissa havskajkares extrema säkerhetsfokus och (iallafall på vår klubb) nästan totala ointresse för paddelteknik (då menar jag effektiv framåtpaddling) När jag frågar om de någonsin vält oprovocerat så har det aldrig hänt. Kanske första gångerna som för nisseson när man knappt har en aning om hur varken paddel eller kajak funkar men inte sen... :).....och att välta en havskajak kräver provokation, annars händer det inte. Inte ens nästan.
Måste dock ge dig att Riddarfjärden kan vara duktigt stökigt med raka kajsidor där vågor studsar fram och tillbaka, lättare att paddla på havet med dubbla våghöjden men där vågorna kommer ifrån samma håll...Jag välte i min turisthyrkajak mitt på Riddarfjärden 2010 andra gången jag kajakade. Helt själv, oprovocerat. Lite sjögång men inte mycket. Oklart vad som hände, men jag gissar att jag instinktivt försökte stötta upp en lätt kantring på ett sätt som flyttade vikten än mer över kanten, och kanske fick paddelbladet att skära ner i vattnet.
Så det går. Men jag kan också säga att det var lätt att komma ut ur sittbrunnen fort när man väl hängde upp och ner i gulbrunt vatten. ? Sedan dess har jag bara vält avsiktligt, vid rollkurs och för att öva kamrat/självräddning.
Riddarfjärden hörnet vid Stadshuset måste vara en av Sveriges stökigaste punkter för en paddlare och där rinner hyrkajakerna ut i strid ström... :)Måste dock ge dig att Riddarfjärden kan vara duktigt stökigt med raka kajsidor där vågor studsar fram och tillbaka, lättare att paddla på havet med dubbla våghöjden men där vågorna kommer ifrån samma håll...
Det är väldigt vanligt som nybörjare att lyfta paddeln ur vattnet och försöka luta kroppen åt motsatt håll för att försöka räta upp kajaken. Går inte.Jag välte i min turisthyrkajak mitt på Riddarfjärden 2010 andra gången jag kajakade. Helt själv, oprovocerat. Lite sjögång men inte mycket. Oklart vad som hände, men jag gissar att jag instinktivt försökte stötta upp en lätt kantring på ett sätt som flyttade vikten än mer över kanten, och kanske fick paddelbladet att skära ner i vattnet.
Så det går. Men jag kan också säga att det var lätt att komma ut ur sittbrunnen fort när man väl hängde upp och ner i gulbrunt vatten. ? Sedan dess har jag bara vält avsiktligt, vid rollkurs och för att öva kamrat/självräddning.
Vet känslan, jag och en kompis tog oss vatten över huvudet för några år sedan och köpte en tävlings K2a, vi började kalla den för badflotten då vi var mer i vattnet än på vattnet... Till slut fick vi till det men fortfarande för rankt för att kunna fokusera på teknik och tryck.Det är väldigt vanligt som nybörjare att lyfta paddeln ur vattnet och försöka luta kroppen åt motsatt håll för att försöka räta upp kajaken. Går inte.
Det är precis den reflexen som gör det i praktiken riskfritt att lova 1000:- per paddeltag i räserlåda, alt. 10000:- för 10 tag :-) När man väl tränat in reflexen att istället använda paddeln som stöd i vattnet för att räta upp, då börjar det funka att köra smalare motionslåda och sedan räser.
Susanne Gunnarsson slog vad med Gunde Svan om just det i ett TV4-program för typ tio år sedan. Nä, han fick inte heller några pengar, badade i samma sekund hon släppte taget om aktern.
Det är vad efteranalysen sa då 2010, att min instinktiva reflex (att typ "luta sig åt sidan och ta emot med handen", vilket dels flyttar vikt ut åt fel håll, men mest av allt vrider ned höften och vinklar kajaken än värre) var felet. Märkte att det var det som var reflexen när det kändes ostadigt även fortsatt där i början av kajakandet. Tur att man utvecklats sedan dess! ?Det är väldigt vanligt som nybörjare att lyfta paddeln ur vattnet och försöka luta kroppen åt motsatt håll för att försöka räta upp kajaken. Går inte.
Det är precis den reflexen som gör det i praktiken riskfritt att lova 1000:- per paddeltag i räserlåda, alt. 10000:- för 10 tag :-) När man väl tränat in reflexen att istället använda paddeln som stöd i vattnet för att räta upp, då börjar det funka att köra smalare motionslåda och sedan räser.
Susanne Gunnarsson slog vad med Gunde Svan om just det i ett TV4-program för typ tio år sedan. Nä, han fick inte heller några pengar, badade i samma sekund hon släppte taget om aktern.
Jag och frugan köpte den lätt begagnad för 35k med full dubbelroddutrustning, kärra och backspeglar. Målet är att lägga i och använda den utan båtplats. Funkar bra att bära på två personer. Har inte provat att ro tandem, det beskrevs som next level när man kan ro solo. Vi har även köpt en begagnad C2 roddmaskin. Det finns två syften här. Jag gillar att paddla och ro. Frugan gillar att ro. Hon behöver kunna träna enkelt hemma. Roddmaskin ofta, och båt som "belöning". Jag är mer aktiv generellt så för mig är det mer för skojs skull.Oj, det är en fin båt! Har haft ögonen på dem länge men de är inte billiga ... skulle tro att den går stadigare i grov sjö med lite last för den är verkligen lätt, min finska savolaxbåt vägde säkert mer än det dubbla trots ungefär samma dimensioner.
Hoppas du får komma ut! Måste slå ett slag för poogisar, skyddar emot vind och vatten och man kan hålla i paddeln med bara händer, tycker det ger mkt bättre känslan i paddeltagen. Jag paddlar oftast med tryck så blir rätt varm oavsett årstid, kör jag poogisar behöver jag inget ytterligare, även vid många minusgrader. Typ dessa: https://www.kajaksidan.se/products/palm-neopren-poogiesJag som har min kajak i mälaren förvånas alltid över hur galet stökigt det är uppe i Kallhäll, en liten bit, just vid ett betongfundament och sen efterföljande hamnpir. Som att åka puckelpist, ändå är det väldigt lite trafik där. Dessa betongpråmar vi i mänskligheten trycker ut i vattnet stökar till det för oss som bara vill följa vattnet......
Har för övrigt inte testat min torrdräkt ännu.
Som många är jag vv pappa och alla mina lediga pappaveckor i början av hösten blåste bort. Det var rent skräp varenda helg. Nu har det gått så långt att när helgen väl kommer tänker jag inte ens paddling. Hemskt.
Men kanske nu till helgen! Torrdräkt. Jag är mest rädd för mina fingrar. Är frussen.....har bara våthanskar. Dök mycket för 20 år sedan så jag vet att de där blåa finns.....