[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Baserat på att du säger att det är en fjärd du ska korsa så förutsätter jag en större yta dvs vinden kommer att sätta fart på vattnet och det kommer att gå en del sjö. Huruvida det är läskigt eller inte är svårt att uttala sig om men det kommer att gunga helt klart och man får sitta och tajma paddeltagen då man annars kan råka paddla i luften när man åker upp på en vågtopp. Som det sägs ovan kan det vara klokt att åka lite snett emot/med vågorna för mer kontroll. Ett annat tips kan vara att ha synliga kläder då vid den vinden kommer vågorna göra så att kajaken inte alltid syns då den är skymd av vågorna (gäller förstås bara om det är en båttrafikerad fjärd).

Samt hur väl du packat din kajak. Oftast tycker jag havskajaker går tryggare med packning än utan, blir lite mer fördelad tyngd som hjälper till att stabilisera. Med rätt klädsel och att ha tränat på kamraträddning under stökiga förhållanden så minskar man ju riskerna. Fortfarande kallt i vattnet i skärgården.

Samt hur väl du packat din kajak. Oftast tycker jag havskajaker går tryggare med packning än utan, blir lite mer fördelad tyngd som hjälper till att stabilisera. Med rätt klädsel och att ha tränat på kamraträddning under stökiga förhållanden så minskar man ju riskerna. Fortfarande kallt i vattnet i skärgården.
Den kommer att vara välpackad, jag har torrdräkt och kan självräddning (i lugna vatten iaf) så jag kommer knappast att dö. Mest orolig för de fyra ”damer” (turledarens ord) som ska med. Men även lite orolig för egen del - det är inte så kul att plurra.

Senast ändrad:
Hade med kajaker till stan och tog med en kompis runt Skeppsholmen från Sjöhistoriska ungefär en gång för massa år sen. Det var inte den bästa nybörjarrundan man kan tänka sig, det var verkligen sjö från alla håll från studs på kajerna och alla båtar. Om 2-3 vågtoppar prickade varandra blev det väldigt lokalt högt vattenstånd!

Hej,
Nu säger prognosen 7-8 m/s (och mer i byarna) inför helgen och vi ska korsa en fjärd två gånger med vinden rakt in från sidan (eller möjligen sned mot- eller medvind). Hur läskigt/farligt är det på en skala om man inte är så van?
Det besvärligaste blir troligtvis att kajakerna styr annorlunda med vind från sidan. Vanligtvis styr kajaker upp mot vind under färd och det går att kompensera mot genom att sänka skäddan eller styra mot med roder. Effekten av skädda roder avgörs av kajakens fart genom vattnet.
Det brukar vara enklare att gå snett mot vinden än snett från vinden. Utan fart brukar kajaker lägga sig tvärs vinden, dvs med vind och vågor från sidan
Undvik att spänna fast stora grejer på däcket för de ändrar vindfånget, tex liggunderlag.

Ett tips om det är vågor in från sidan är att synka paddeltagen med vågorna så att du när du är nere i en vågdal tar paddeltaget in i vågen som kommer mot dig från sidan , för att sedan ta nästa paddeltag på baksidan av den vågen. Så länge du har ett paddelblad i vattnet brukar det kännas väldigt tryggt.

Senast ändrad:
Hade med kajaker till stan och tog med en kompis runt Skeppsholmen från Sjöhistoriska ungefär en gång för massa år sen. Det var inte den bästa nybörjarrundan man kan tänka sig, det var verkligen sjö från alla håll från studs på kajerna och alla båtar. Om 2-3 vågtoppar prickade varandra blev det väldigt lokalt högt vattenstånd!
Paddlar delvis kring Riddarfjärden i Stockholm och delvis ute i mellanskärgården kring Värmdö och vind och vågor ter ser verkligen annorlunda på de två platserna, som du säger finns det sjukt mkt inne i city som vågorna studsar på och känns stundtals som att de aldrig tar slut, och just vågor som möter varandra blir väldigt toppiga och vingliga... Ute i skärgården kan de blåsa och gå vågor men ofast mkt mer konskevent, dvs vindvågorna kommer ifrån ett håll och träffar de en ö dör de oftast ut då ön slutar långsamt upp och "äter upp" vågorna..

Till helgen ska jag ut med Friluftsfrämjandet på min första tvånättersövernattningspaddling (långt ord). Ser fram mot det!
Är det någon av dessa turer du ska med på?
- Kajaktur i fina Lådna skärgård
- Nationaldagen på Gillöga
- Nationaldagspaddling till Ängsö nationalpark

God tur!

Då tror jag inte det är någon fara. Ni utgår från Boda på värmdö om jag förstod det rätt och då är det några kortare överfarter i början för att komma upp mott Gällnö, sen är ni mitt inne i gyttret. Lördag natt/morgon ser ut som det kan trycka på, så då vill ni nog vara i lä, men i övrigt borde det vara lugnt.

Då tror jag inte det är någon fara. Ni utgår från Boda på värmdö om jag förstod det rätt och då är det några kortare överfarter i början för att komma upp mott Gällnö, sen är ni mitt inne i gyttret. Lördag natt/morgon ser ut som det kan trycka på, så då vill ni nog vara i lä, men i övrigt borde det vara lugnt.
Instämmer, det är precis vid Boda jag paddlar, som H skriver är det inget problem att smyga upp emot Lådna-trakterna i skydd av flertalet öar och inte större exponerade partier behöver passeras. Hoppas ni får en bra tur!

Fick precis en notis om att Skippo höjer priset för abonnemang från 199/år till 295/år i Juli. Ganska säker på att det kostade ca 100/år för två år sedan.
295/år är inte så mycket men procentuellt är det jävligt aggressivt för samma, den enklaste formen, av app.

Vid närmare granskning går det att ändra abonnemang nedåt om man vill, vilket jag gjorde.

Senast ändrad:
Jo, men 17 i byarna är bra mkt mer än 11...

Men nu känns det som det börjar mjna ner, även om prognosen säger att det ska fortsätta blåsa. Kanske bara är att vinden har vridit mer åt väster så huset hamnat i mer skydd.

Absolut, men blåser det för mycket så anpassar de antagligen turen efter det eller ställer in tänker jag!
Jo, absolut. Och åkte de ut igår vilket jag fick för mig är det väl mest att ligga och trycka idag eller hålla sig inom Lådnagyttret av öar. Imorgon ska det vara lugnt och stilla till hemfärden.

Hej
jag tänkte kombinera gravel o kajak o cykla 10 mil ish med kajak på kärra. Mestadels mindre asfalt o lite grusväg. Har kikat men inte hittat nåt stabilt med större hjul som man kan köra långt med. Intresserad av att köpa färdig lösning Thule har en men den är begränsad till 4:20 m längd
Nån som har gjort liknande resor?
mvh J

Lite plask på Mälaren, om blåsigt igår, lugnt idag. 10+ andra ute och skrämde fisk och fågel.

IMG_5569.webpIMG_5568.webp

Hej
jag tänkte kombinera gravel o kajak o cykla 10 mil ish med kajak på kärra. Mestadels mindre asfalt o lite grusväg. Har kikat men inte hittat nåt stabilt med större hjul som man kan köra långt med. Intresserad av att köpa färdig lösning Thule har en men den är begränsad till 4:20 m längd
Nån som har gjort liknande resor?
mvh J
Numera bortgågne Stuvarn byggde en egen cykelkärra för sin långa sportkajak. Bör finnas en och annan bild i den här tråden...

Edit: https://happyride.se/forum/threads/...varre-el-mtb-som-hjalpte.3088844/post-3573965

Hej,
Turen gick bra, vi höll oss inomskärs. En deltagare plurrade, men det var under en teknikövning så ingen fara. Ett par damer uppskattningsvis 60-70 år, som huggna ur granit, paddlade ifrån mig som ingenting.

Bilagor

• IMG_0572.webp
    IMG_0572.webp
    206.1 KB · Besök: 61
  • IMG_0567.webp
    IMG_0567.webp
    356.1 KB · Besök: 65
  • IMG_0564.webp
    IMG_0564.webp
    766.3 KB · Besök: 63
Hej,
Turen gick bra, vi höll oss inomskärs. En deltagare plurrade, men det var under en teknikövning så ingen fara. Ett par damer uppskattningsvis 60-70 år, som huggna ur granit, paddlade ifrån mig som ingenting.
Skönt att höra! Paddlade förbi Boda brygga på morgon när jag tror ni skulle ut och var ett gäng redan där då och lastade av kajaker.

Provade en Norse Idun under ett par timmar och insåg att jag satt väsentligt bättre i den jämfört med min. Hade ordentlig träsmak i baken dag 2 och 3. Funderar på att skaffa en Idun, fast lastutrymmet är nog i minsta laget. Men det finns ju liknande. Zegul Play LV eller Skim Beaufort LV kanske kan vara alternativ.

Provade en Norse Idun under ett par timmar och insåg att jag satt väsentligt bättre i den jämfört med min. Hade ordentlig träsmak i baken dag 2 och 3. Funderar på att skaffa en Idun, fast lastutrymmet är nog i minsta laget. Men det finns ju liknande. Zegul Play LV eller Skim Beaufort LV kanske kan vara alternativ.
Jasså det är du....såg ditt inlägg på Utsidan och tänkte fråga varför du köpt en Mira om du sitter så illa, men orkade inte logga in....

Satt du bättre i Norse för att du kom upp mer eller? Kan du inte testa att köra med lite sittunderlag för att få det mjukare samt komma upp?
Hade 2-3 underlag i Miran, men det gjorde ändå ont. En annan deltagare hade också en WIG med samma sits, men han satt förträffligt helt utan underlag. Antar att vi är skapta olika.

Jag satt mer framåtlutad i Norsen, men om det var det som gjorde skillnaden vet jag inte.

Aha ok. Nu kan jag inte Miran men borde finnas ett ryggstöd du kan korta ner/placera längre framåt i kajaken så du får mer stöd och sitter mer upprätt (då jag tolkar det som att du blir lite för mkt bakåtlutad).

Aha ok. Nu kan jag inte Miran men borde finnas ett ryggstöd du kan korta ner/placera längre framåt i kajaken så du får mer stöd och sitter mer upprätt (då jag tolkar det som att du blir lite för mkt bakåtlutad).
Har redan flyttat fram det, men utan framgång. Tror det har att göra med att sitsen - den är skålad och tudelad - helt enkelt inte passar min bak.

Kolla om du kan byta säte först, då. Köpte du den ny på kajaksidan?
Tänker att det är billigare att testa än att köpa en ny, till, hel låda. Finns en ”sportstol” till mirorna tex.

Du kan t.o.m. få låna en och pröva tänker jag. De brukar vara justa.

Hade ordentlig träsmak i baken dag 2 och 3.
Att hitta rätt sittställning och sits är nog det svåraste med kajak. Ibland räcker att höja eller sänka benen något, om det går. Ibland fungerar en sittdyna (enkelt liggunderlag) med hål utskurna för sittknölarna.
I värsta fall är skålen för liten och då är ny sits en väg att gå.
Vissa kajakmodeller säljs med olika sitsstorlekar.
Kanske kan sitsen bytas i din kajak?

Men går det att byta sits? Den är ju gjord i samma stycke som ramen runt sittbrunnen. Men att skära ut för sittknölarna ur ett liggunderlag kan jag förstås pröva.

Edit: Liggunderlag utskuret. Kändes riktigt bra när jag testade. Flyttade också bak ryggstödet ett snäpp för att kunna sitta rakare (sitsen är planare längre bak så att säga). Ska bli spännande att pröva på riktigt nu i helgen.

Senast ändrad:
Har ni några tips på att föra igenom roderlina genom en ganska lång intern kanal?

Den lossnade från rodret i (för mig) ganska sketchy vågor så när jag hade badat färdigt och kommit upp på land så var den urdragen.

Har ni några tips på att föra igenom roderlina genom en ganska lång intern kanal?

Den lossnade från rodret i (för mig) ganska sketchy vågor så när jag hade badat färdigt och kommit upp på land så var den urdragen.
Jag har gjort det på tvåmanskajaken jag delade, lagade delarna, och skarvade ihop igen. Tog en metalltråd, trädde igenom, fäste en tunn stark lina och drog igenom. Fäste roderlina i tunn lina och drog igenom.

I vintras gick linan till skeddan av. Förutom att invänta plusgrader (bör inte vara ett problem nu) så gick det lättare efter att jag blåst rent kanalen på vatten med en bollpump och smält ändan på linan med en tändare. Efter det gick det lätt att föra igenom linan. Förutsätter att linan inte blivit för kort.

Varmt i Sthlm idag, många som solade och badade i Mälaren. Bögberget på Kärsön var ett fläskberg och badbyxorna hade de lämnat hemma som brukligt.
Nybörjarkurs på klubben därtill.

IMG_5589.webpIMG_5590.webp

Tillbaka
Topp