[OT] kajaktråden, motionspaddlare

När man paddlar med flickvän blir det strandhugg och fika, känns nytt och annorlunda.

IMG_5955.webpIMG_5962.webpIMG_5960.webp

Nu ska jag bara rensa överskott, fila ner vassa grejer, kanske jämna av lite. Locken är bara ditlagda, det är inte dags ännu. Behöver dagar med plus till lite annat. Betonggjutning mm. Jag tycker i alla fall att det blir bättre än innan. Men det blir Jeep-stuk, inget man vaxar. Tar med en startbild också.

20250928_163209.webp
20250928_163239.webp
20250808_073915.webp

Fiskade upp en kajak på vägen från SSSM, en Boreal Design Baffin P1, havskajak för paddlare 40-75 kg. Finns inte så många att välja på i segmentet brittiska havskajaker för småfolk.

Hoppas på att kunna bygga vidare på barnens entusiasm över den lilla SoT vi köpte förra sommaren.

Färgmatchade cykeln med :-)

1000001760.webp

Lustig sak idag, skvalpade omkring i Drottningholmsviken, pillade på telefonen. Låg från början rätt nära avspärrningsbojarna mot kungens slott och under pillande så drev jag in innanför desamma. Tre knektar i konungens här uppenbarade sig och skrek att jag omedelbart måste paddla in till kaj, bortanför avspärrningen för visitation och legitimering...... Jag lyckades snacka mig ur visiteringen och kikaren jag hade i sittbrunnen gömde jag snabbt.....men legitimera mig fick jag allt. Så kan det gå när man driver omkring på fel ställe :)

Lustig sak idag, skvalpade omkring i Drottningholmsviken, pillade på telefonen. Låg från början rätt nära avspärrningsbojarna mot kungens slott och under pillande så drev jag in innanför desamma. Tre knektar i konungens här uppenbarade sig och skrek att jag omedelbart måste paddla in till kaj, bortanför avspärrningen för visitation och legitimering...... Jag lyckades snacka mig ur visiteringen och kikaren jag hade i sittbrunnen gömde jag snabbt.....men legitimera mig fick jag allt. Så kan det gå när man driver omkring på fel ställe :)
Undrar vad som hänt om du bara paddlat därifrån? Har de en kajak så de kan ta upp jakten?

Börjar bli höst ute. Kallt om händerna och överväger överge shortsen för neoprenbyxor.
Jag gick över till långbyxor förra veckan. Använder oftast ett par Hydroskin 1,5 (eller är de tunnare?)som nästan känns som ett par vanliga lycra tajts, men ger hyggligt skydd mot kyla. Används även i torrdräkten.

Har även bla ett par Vaikobi med stretchpaneler och de tycker jag inte är lika bekväma och är lägre skurna i midjan. Möjligt att deras nya modeller är annorlunda.

Senast ändrad:
Jag gick över till långbyxor förra veckan. Använder oftast ett par Hydroskin 1,5 (eller är de tunnare?)som nästan känns som ett par vanliga lycra tajts, men ger hyggligt skydd mot kyla. Används även i torrdräkten.

Har även bla ett par Vaikobi med stretchpaneler och de tycker jag inte är lika bekväma och är lägre skurna i midjan. Möjligt att deras nya modeller är annorlunda.
Ja sånna där tunna är jag också sugen på. Har ett par tjocka longjohn-neopren-byxor samt ett par Reed-"gallon" byxor men båda dessa är rejält varma, skulle behöva något som är svalare men ändå skyddar emot stänk och värmer rumpan när man sitter i skidan.

Jag har ett par Vaikobi, långa, höga i ryggen/midjan Vcold flex, 1,5 mm. kör dem efter badbyxetemp innan torris.

Edit: Kollade upp namn och tjocklek

Senast ändrad:
Jag har ett par Vaikobi, långa, höga i ryggen/midjan Vcold flex, 1,5 mm. kör dem efter badbyxetemp innan torris.
Ser att de uppdaterat designen. Jag köpte byxorna osedda när företaget lanserades i Sverige och då var byxlinningen låg och benen ganska korta. Är dina helt i neopren?

Har även deras Vcold tröja och den tycker jag är ganska kall, typ nivå underställströja, men den behåller formen blöt.

Ser att Vaikobi utökat sortimentet sedan jag kikade på det senast.

Ser att de uppdaterat designen. Jag köpte byxorna osedda när företaget lanserades i Sverige och då var byxlinningen låg och benen ganska korta. Är dina helt i neopren?

Har även deras Vcold tröja och den tycker jag är ganska kall, typ nivå underställströja, men den behåller formen blöt.

Ser att Vaikobi utökat sortimentet sedan jag kikade på det
Byxorna är i neopren nästan helt, ett tunnare material inflikat på vaden men inte helt. Omöjligt att beskriva……
Mina är storlek xl jag är 194 cm och de täcker helt, man kan dra upp de i midjan/ryggen och de stannar kvar.

Jag tycker de är toppen men har helt ärligt inget att jämföra med.

Så stänger vi oktober. Borde väl väntat nån dag så hade jag kunnat posta i min egen tråd men det blir fler tillfällen.
11 grader i vattnet, torris på men det hade inte behövts.
Turens behållning var den nakna kvinnan som klev ur vattnet i Blackeberg. Varken hon eller jag hade räknat med att vara på samma plats just då.

IMG_6065.webp

Se där det blev ett par timmars utflykt, Bedarön runt + lite snirkel runt öarna utanför. Måste påminna mig själv om att det är otroligt lyxigt med dessa paddelvatten precis utanför ytterdörren!

Fortfarande 10-11 grader, kändes helt safe utan torrdräkt.

1762094596548.webp

20251102_122229(0).webp

20251102_123948.webp

Någon som vet vilken kväll Stockholms Luciapaddling blir i år? Otroligt häftigt förra året!

Men just nu hittar jag bara "runt Lucia". Och just då flyger jag till Australien...

Nu känns det som vinter, +1 grad i luften och solen står lågt. Tog med mig paddeljacka och varma poogies i kajaken ifall att, men de behövdes inte.
IMG_2924.webp

Ett besök till Stora värtans äldsta bäverhydda som fortfarande är bebodd. Ca 15 år har den funnits. Andra hyddor är bebodda 2-3 år och sedan flyttar byggmästaren.
IMG_2928.webp

Paddlade öster ut och rundade Bogesundsfyr där det var förhållandevis lugnt. Sommartid brukar Vaxholms- och Finlandsfärjor göra vistelse i farleden med kajak lite stressig.

Visa bilaga 802801
Vet inte om det bara är jag men jag tycker det är lite läskigt att komma nära fyrar ute till havs och även sjömärken, inte riktigt klar över varför men det känns obehagligt. Kanske en vanesak?

Ja den där solen. Man vill ju ha den men när man har den rakt i ansiktet är den mest i vägen.
Såg ett par andra kanotister ute vid fågelön men annars dött.

Visa bilaga 804056Visa bilaga 804057
Vi var tre som tog ett varv runt Lovön och njöt av solen. Såg några andra kajaker på håll, men ingen som påminde om din. Idag var det skönt med solglasögon!

Ja den där solen. Man vill ju ha den men när man har den rakt i ansiktet är den mest i vägen.
Keps tycker jag hjälper mot lågt stående sol plus att skärmen skyddar solglasögonen från stänk.
Cykelkeps har lite mindre skärm och sitter betydligt stadigare på huvudet än vanliga kepsar. Har tappat räkningen på antalet kepsar som blåst av mitt huvud och försvunnit.
Kalla dagar kan en mössa eller halsbuff tas ovanpå kepsen.

Någon som vet vilken kväll Stockholms Luciapaddling blir i år? Otroligt häftigt förra året!

Men just nu hittar jag bara "runt Lucia". Och just då flyger jag till Australien...
Det är lör den 13/12 i år. Jag missar det i år igen. Men jag är inte bitter.

Ledig måndag tarvar paddling. 1 grad i Mälaren sa termometern. Mycket öppet vatten men inte överallt. Runt Kärsön kommer man ej. Muggit väder men enkelt att klä sig. Två nya bäverhyddor siktade nu när vassen är borta längs stränderna, inga hyresgäster ute och rumlade dock. IMG_6219.webpIMG_6220.webpIMG_6222.webp

Tillbaka
Topp