[OT] Kapitalförsäkring hos Vestalife

desmo

Aktiv medlem
Hej.

Jag blev inbjuden till en informationsträff hos en försäkringsrådgivare förra veckan. Jag är inte speciellt insatt i alla varianter av aktier, fonder, försäkringar etc som finns idag utan är en passiv sparare. Därför tyckte jag det lät som en bra ide att låta dem hjälpa mig med placeringar för att om möjligt få någon återbäring.

När jag idag besökte kontoret önskade de att jag skulle öppna ett Kapitalförsäkrings-konto hos ett företag som heter Vestalife (www.vestalife.gi). Som ni kan se av webadressen är kontoret i Gibraltar. Minsta summa för att gå in i ett sådant konto var 200 000kr.

Men jag fick kalla fötter när det skulle föras över pengar och vill därför kolla om det är någon på happy som:
- Hört talas om Vestalife? För mig en helt okänd "bank".
- Vet om det är en normal summa för att öppna ett kapitalförsäkrings-konto? Jag tyckte det lät som mycket pengar.

Pengarna på Kapitalförsäkrings-kontot skulle sedan investeras i "strategiska-produkter". Den första produkten som rekommenderades var från Strukturinvest (www.strukturinvest.se). Är detta ett bekant institut?

Kommer jag bli blåst? Ska jag köpa en cykel från Indonesien istället?

mvh//Tobias

Gå till din bank och be att få träffa deras försäkringsrådgivare istället.
Det är 99 ggr av 100 ett billigare alternativ med lägra avgifter.

Om du funderar på att göra affär med den du redan träffat skall du ha fått följande papper efter mötet;
-Information om försäkringsförmedlaren enligt lagen om försäkringsförmedling
där står vad förmedlaren tjänar i provision på det du skall köpa.
-Dokumentation av investeringsrådgivning till konsumenter enligt Mifid
detta är en dokumentation av den rådgivning som utförts för dig. Innehåller syftet med placeringen, dina förutsättningar såsom inkomst, förmögenhet, skulder, familjesituation, din riskvilja och förväntad avkastning.
-förköpsinformation om det du skall köpa. dvs vilken risk lösningarna innehåller, vilka avgifter du skall betala årligen och inköpsavgifter. (utländska kapitalförsäkringar kostar multum)

Om du inte fått detta är det ingen seriös rådgivare utan en som bara vill tjäna provision.

Det finns ingen som helst anledning att köpa en kapitalförsäkring i ett bolag med säte i gibraltar. Det går precis lika bra att köpa i en av våra svenska banker och är som regel beytdligt billigare.
vad gör du när din förmedlare inte svarar i telefon? Åker till gibraltar och försöker få ut pengarna?
Lycka till!
Mvh
Luzen

Vet inte nåt om företagen. Dock är är väl generella rådet att man ska inte investera i något man inte förstår. Du skriver att du är en passiv sparare nu, att då ta steget till den typen av mer avancerade finansiella instrument som tex strukturinvest sysslar med är kanske inte en helt lysande idé.

Dessutom brukar det vara kopplat hög risk till möjlighet till hög vinst, vilket flera företag i den branchen "glömmer" att tala om. Du bör alltså vara medveten om att det finns en nedsida, och på den typen av produkter kommer den oftast snabbt och brutalt.

Luzen skrev:
-------------------------------------------------------
> Gå till din bank och be att få träffa deras
> försäkringsrådgivare istället.
> Det är 99 ggr av 100 ett billigare alternativ med
> lägra avgifter.
>
> Om du funderar på att göra affär med den du
> redan träffat skall du ha fått följande papper
> efter mötet;
> -Information om försäkringsförmedlaren enligt
> lagen om försäkringsförmedling
> där står vad förmedlaren tjänar i provision
> på det du skall köpa.
> -Dokumentation av investeringsrådgivning till
> konsumenter enligt Mifid
> detta är en dokumentation av den rådgivning som
> utförts för dig. Innehåller syftet med
> placeringen, dina förutsättningar såsom
> inkomst, förmögenhet, skulder, familjesituation,
> din riskvilja och förväntad avkastning.
> -förköpsinformation om det du skall köpa. dvs
> vilken risk lösningarna innehåller, vilka
> avgifter du skall betala årligen och
> inköpsavgifter. (utländska kapitalförsäkringar
> kostar multum)
>
> Om du inte fått detta är det ingen seriös
> rådgivare utan en som bara vill tjäna
> provision.
>
> Det finns ingen som helst anledning att köpa en
> kapitalförsäkring i ett bolag med säte i
> gibraltar. Det går precis lika bra att köpa i en
> av våra svenska banker och är som regel
> beytdligt billigare.
> vad gör du när din förmedlare inte svarar i
> telefon? Åker till gibraltar och försöker få
> ut pengarna?
> Lycka till!
> Mvh
> Luzen

Förmedlaren befinner sig i samma stad som mig. Enligt de uppgifter jag hittat om dem har de varit verksamma sedan mitten av nittiotalet.

Vi gjorde tillsammans en översikt av min ekonomi, precis som du säger ang lån, övriga skulder, inkomster osv. Jag har fått information om vilka avgifter mina placeringar kostar. Personen tyckte jag gjorde ett gott intryck.
Men just att det är ett konto i Gibraltar. Och när jag googlar det så hittar jag egentligen inga åsikter om företaget.

Jag tar till mig dina åsikter!

cyklariskogen skrev:
> Vet inte nåt om företagen. Dock är är väl
> generella rådet att man ska inte investera i
> något man inte förstår. Du skriver att du är
> en passiv sparare nu, att då ta steget till den
> typen av mer avancerade finansiella instrument som
> tex strukturinvest sysslar med är kanske inte en
> helt lysande idé.
>
> Dessutom brukar det vara kopplat hög risk till
> möjlighet till hög vinst, vilket flera företag
> i den branchen "glömmer" att tala om. Du bör
> alltså vara medveten om att det finns en nedsida,
> och på den typen av produkter kommer den oftast
> snabbt och brutalt.

Är tyvärr missnöjd med mitt nuvarande sparande. Jag försöker se över det. Men ökad risk till vinst betyder såklart ökad risk för förlust.

desmo skrev:
> - Vet om det är en normal summa för att öppna
> ett kapitalförsäkrings-konto? Jag tyckte det
> lät som mycket pengar.
Avanza har ingen undre gräns. Borde mao i praktiken bli en krona.

> Pengarna på Kapitalförsäkrings-kontot skulle
> sedan investeras i "strategiska-produkter".
De kapitalförsäkringar jag känner till låter dig bestämma hur pengarna placeras.

> Kommer jag bli blåst? Ska jag köpa en cykel
> från Indonesien istället?
Som cyklariskogen skrev läs på innan. Aktiespararna är en bra början.
Under tiden kan du bygga en Indonesisk cykel.

/Tobias

100% blåst blir du.

Börja med att kontrollera med Finansinspektionen... vilka tillstånd har firman? Kanske finns de redan på spärrlistan?

Ta reda på orgnummer, googla som fan. Detta är, om inte en boiler room setup, så en klassisk setup.

Senast redigerad av en moderator:
Ja, det är sådär det brukar gå till. Man blir kontaktad av en "rådgivare" och erbjuds en gratis genomgång av ens privatekonomi, men i slutändan visar det sig att deras "råd" bara är att låta dem ta hand om ens pengar.

äre bara jag som får lite vibbar av pyramidspel när man läser sånt här? :D eller bolag som folk gått in me pengar i, som sen bara försvunnit med dem. tänker lite "obolhärvan" över det hela :D

Be alla storbanker dra åt skogen.

Öppna en depå eller en kapitalförsäkring hos den billigaste mäklaren med bästa internetlösningen.

Köp aktier i stora företag som _redan_generarar_vinst_ och har god _direktavkastning_.

Köp när marknaden doppar. Sitt stilla när den toppar. Köp mer nästa gång den doppar. osv. Ha is i magen.

Sprid ut innehavet över 10-20 olika företag som alla agerar i skiljda näringsområden och försök pricka in dem som ligger i olika faser i konjuktursvängningarna. Är du osäker så köp investmentbolag med god historik. (Industrivärden, Midway, Ratos osv..)

Grattis. Du har nu överträffat alla fonder som strävar efter att pricka index. Det är helt utan förvaltningsavgifter, helt utan äckliga mäklare och annan idioti, helt utan att betala bankirens lägenhet i Åre eller en ny Mercedes till densammes älskarinna.

Du kan hämta ut pengarna när du vill, och sälja på sekunden så länge börsen är öppen.

Riskexponeringen väljer du själv genom de bolag du köper.

Avanza mini har ett courtage på 9:-, det kan man leva med.

Medan du väntar på att finna ett bra läge i konjuturen att köpa dina aktier sparar du upp en buffert hos exempelvis Hoist som har marknadens högsta ränta utan uttags begränsningar eller annan storbanks idioti.

Själv är bäste dräng, och köp aldrig något du inte förstår hur det fungerar för då blir du r*vknu**ad.

Bara direktavkastningen hos många av de stora fina välskötta bolagen är långt mycket större än räntan du får på det bästa kontot. Och ibland även större än den totala uppgången hos fonder som du köper hos storbankerna.

Om du har mycket pengar så kan du kolla på avanzas standardlösning, då får du ta väldigt fördelaktiga lån om du har en stor depå med säkra investeringar.

Finns massor av bloggar, och om du spenderar en månad med att läsa dem så kan du fatta bättre beslut för din privatekonomi än någon annan någonsin kommer att fatta åt dig.

//K

Jaha så du har 200 loppor att placera? Då är vi perfekta för dig *slurp*. Kapitalförsäkring är bäst. Och Gibraltar, då blir det ju ingen skatt liksom så det är perfekt det också. Skatt är dåligt. Ge oss alla pengarna bara och skriv på här så kan du glömma dom. (Bokstavligen tihi) Avgifter? Mjao lite så. 4-5% per år, oavsett värdeutveckling.
Några år senare:
jaha så du vill lösa kapitalförsäkringen i förtid? Inte nöjd med värdeutvecklingen? Du pysen, läs det finstilta. Löser du i förtid så kostar det. Mycket!. Jaja försäkringen löper till 2060 men du har ju själv skrivit på!. Lösa nu? I dag? Ja visst. Kostar 60% av värdet i försäkringen. Skriv på här bara.
(Och så vidare och så vidare, nån annan kan kanske fylla på mera.)
Kebarbs analys var klockren f.ö.

kebarb skrev:
> Be alla storbanker dra åt skogen.
>

> //K

200.000 som förhandlingsmedel på 2-miljonerslånet är aldrig fel, går säkert uppnå en avsevärd och god riskfri avkastning jmf en novis som ska ut och riska på aktiemarknaden, eller bästa sparkontot eller den framtida direktavkastningen på utvalda aktier.

Speciellt nu.

Och personligen skulle jag aldrig slussa ut 200.000 till ett konto på Gibraltar (utomeuropeiskt), för en aktiv (=farlig) placeringstjänst i en kapitalförsäkring (som finns här hemma oxå).

Exakt vilka fördelar skulle Gibraltar ge framför Sverige enligt säljaren?

(Tryg)Vesta är/var ett stort norskt försäkringsbolag som även haft verksamhet i Sverige. Att de har ett bolag i Gibraltar för att kunna sälja utländska kapitalförsäkringar och annat är väl inte konstigare än att Swedbank och de andra har kontor i Luxemburg?

Jag tror inte att du blir blåst men frågan är om det är rätt produkt för dig. Det finns onekligen fördelar med kapitalförsäkringar men också nackdelar, du slipper reavinstskatt på lyckade försäljningar men får inte dra av förluster. På svenska kap-försäkringar måste du dessutom betala en avkastningsavgift på runt 1% av försäkringens totala värde oavsett hur du lyckats (du skall eg betala denna avgift även på utländska kap-förs men eftersom de inte rapporterar till SkV blir det upp till dig och ditt samvete). På riktigt lång sikt, >15 år eller så, är det inte säkert att du tjänar något på en kap-förs jämfört med en vanlig aktiedepå pga denna avgift, det blir snabbt ganska mycket pengar.

Kebarb har många andra vettiga råd i sitt inlägg.

Tack för era svar.

Visst, jag borde öppna en depå hos Avanza eller Nordnet och bli en aktiv sparare. Följa börsen och mina investeringar. Men tyvärr så är det inte mitt intresse.

Kanske lika bra att låta pengarna stå kvar hos Robur.. men som sagt, jag har haft värdelös utveckling där.

Trodde detta skulle bli bra, nu sitter jag bara med en klump i magen.

desmo skrev:
>
> Trodde detta skulle bli bra, nu sitter jag bara
> med en klump i magen.

Hellre en klump i magen och 200 000 med taskig avkastning är bara en klump i magen.

Låt pengarna stanna i välkända svenska aktörers våld. På vanligt svenskt manér så blir man försiktigt missgynnad istället för hårt rövknullad. ;-)

Om du vill lita på en försäkringsrådgivare eller en bankrådgivare spelar liksom ingen roll. Båda vill sälja på dig något som antagligen inte blir optimerat för dig. För handen på hjärtat, om du satsar 200´hur mycket går till förmedlaren 10%. För lite för att bry sig om dig men tillräckligt mycket för att sälja på dig något milt obehagligt.

Men om du nu inte vill bry dig och inte kan hitta bättre alternativ så varför inte starta ett avanzakonto och köpa på dig brummers multi-strat fond?

https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=172928

desmo skrev:
> Tack för era svar.
>
> Visst, jag borde öppna en depå hos Avanza eller
> Nordnet och bli en aktiv sparare. Följa börsen
> och mina investeringar. Men tyvärr så är det
> inte mitt intresse.
>
> Kanske lika bra att låta pengarna stå kvar hos
> Robur.. men som sagt, jag har haft värdelös
> utveckling där.
>
> Trodde detta skulle bli bra, nu sitter jag bara
> med en klump i magen.

Vad är värdelös utveckling? Minusresultat?
Om du inte vill riskera någonting så har både SEB och Nordea ca 2,5% ränta på sina konton med tre månaders bindningstid.

Anders mtb skrev:
> desmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för era svar.
> >
> > Visst, jag borde öppna en depå hos Avanza
> eller
> > Nordnet och bli en aktiv sparare. Följa
> börsen
> > och mina investeringar. Men tyvärr så är det
> > inte mitt intresse.
> >
> > Kanske lika bra att låta pengarna stå kvar
> hos
> > Robur.. men som sagt, jag har haft värdelös
> > utveckling där.
> >
> > Trodde detta skulle bli bra, nu sitter jag bara
> > med en klump i magen.
>
>
> Vad är värdelös utveckling? Minusresultat?
> Om du inte vill riskera någonting så har både
> SEB och Nordea ca 2,5% ränta på sina konton med
> tre månaders bindningstid.

Nu har jag haft mina fonder olika länge.
Men jag har haft ca 2% värdeökning på 3 år. Det hade varit bättre på räntekonto. Och då har jag ändå ganska spridda fonder. Hos olika banker.

Mitt råd är att försöka minska avgifterna. Avkastningen kan variera men avgiften kostar garanterat varje år.

Sist jag jämförde marknaden så slutade det med att jag valde Avanzas kapitalförsäkring (ingen avgift) och en betydande del i fonden Avanza Zero (en svensk indexfond utan avgift).

Såhär efter några år är det inte många Sverigefonder som slår Avanza Zero, den där avgiften gör skillnad. Det är ju svårt för alla fondmäklare att vara bättre än genomsnittet.

/* Jörgen */

Jag har en Pensionsförsäkring i Vestalife. Det var enkelt att köpa. När jag skulle ha ut min månatliga pensin är det problem. Hade begärt utbetalning från en månad, men fick ringa flera ggr för att de ska börja betala. Det har nu gått två månader och jag har inte fått min pension än.
Då jag tecknade försäkringen skrev jag att den skulle börja betalas då jag fylde 68. Jag fyller 69 i oktober.

Mvh
Lars-Göran

jag går hos http://www.exceed.se/ senaste 3 åren
och har ganska många 100´placerade hos http://www.strukturinvest.se/ i deras autocalls som jag tycker är en ganska cool sparform med lite högre risk än fonder men mycket lägre än aktier.

lite kortfattat funkar autocall att man lägger in sig 100`över 5år i tex 4 länders index eller kanske 4 stora företags kurs.
och så länge inte den sämsta kursen backar mer än -25% får man 20% i utdelning/år
sen när 5 år gått får man tillbaks sina 100` (och förhoppninsvis har man fått tillbaks 5*20=100´i ränta)
risken man tar är att om sämsta kursen ligger sämre än -25% avläsninsdagen varje år och då inte få någon utbetalning samt om sämsta kursen ligger under -40-50% år 5 bara få tillbaka aktuell kurs på sina 100´...

så fast världens börser gått ganska dåligt senaste åren ligger jag på ca 15%/år men uppgången kan iofs då nästan raderas helt om det blir krig i tex ryssland och världens börsers index rasar ner under -40 från startdatumen till avläsningen år 5.men så länge kusen är bättre än -50% år 5 får jag iaf tillbaka mina 100´

men om dom stiger upp igen till samma nivå eller en bit (-25%) efter 5 år dubblas nästan värdet..

det blev var svårförklarat och snurrit...:)

Problemet med autocalls och div andra sk. strukturerade investeringar är att vad det egentligen rör sig om är att köpa en obligation (för att få tillbaka sina pengar) och en eller flera optioner (för att få utbetalning vid kursupp/ned gång). Problemet består i att man nästan utan undantag blir lurad på extremt höga avgifter för de ingående instrumenten. Att rådgivaren och utgivaren tar 10% i avgift är absolut inget ovanligt, jag har själv sett exempel på mångfalt högre avgiftsuttag. Om man ska ge sig in på dessa instrument så kan man relativt lätt plocka ihop dom själv genom att köpa/sälja de ingående instrumenten. Då blir avgifterna betydligt lägre, men det är kanske inte helt lätt att lista ut hur man ska göra. Men som någon skrev, köp inte något som du inte förstår. Dessutom är det ofta väldigt svårt att komma ur dessa investeringar under löptiden om man av någon anledning skulle behöva pengarna. Det är inte som att äga en fond eller aktie som lätt kan säljas när man själv vill.

Jag håller med Kebarb och Jörgen_A, dessutom vill jag tipsa om boken "Så kan alla svenksar bli miljonär" av Per Börjesson, han ger även finansiella råd gratis på internet, http://www.sparklubben.se/

Lätt skrivet och lätt att fatta bra beslut efter, sedan jag började följa råden har det gått väldigt bra.

MVH
/Johan

Två regler.

If you dont know who the sucker is, its probably you.

Follow the money.

Precis som Selast skriver om strukkarna ovan, bör stor restriktion idkas.

Varför ta onödig koncentrationsrisk i en emittent av kreditrisk. Varför betala för otc exotisk optionalitet med många feta katter som mellanhänder. Som inte utan stor premie går att gå ur vid valt tillfälle.

Ju smidigare säljaren och hans snack är, desto mer avgifter lär du betala.

A fool and his money will soon be apart. När det fäller pensionslösning och råd så är rådet att det är viktigare att vårda nedsidan än uppsidan. Använd inte suspekta rådgivare. Förlora inte pengar. Istället för hitta den bästa avkastningen, se till att inte riskera att få den sämsta. Exvis med icke transparanta produkter. Exvis med norska lehmanbaserade privatpersonsprodukter.

För övrigt, FI storsatsar på detta i år i relation till sitt konsumentskyddsuppdrag.

Senast ändrad:
klart det är bättre och köpa och sälja aktier själv om man är sjuk insatt och intresserad av det.

sen om som jag är i stort sett totalt ointresserad av det kanske det inte är lika bra ide´.

det är väl tryggt och säkert att ha dom på ett bankkonto till 2,5% ränta, men jag tycker inte det är så kul, så om man kan spela lite med sina pengar och är medveten om att det finns risker också så är det väl bra att det finns fler alternativ än banken? för dom skor sig nog också ganska bra på dina pengar du sätter in där, eller tror ni dom låter dina pengar ligga orörda i bankvalvet ?

tex Eceed och finns säkert andra kapitalförvaltare tar inte ut några avgifter alls, utan tar % på produktbolagens courtage.
och just strukturinvest som ts fråga om har 2% i courtage.

så om man vill ha låga avgifter kan man ju göra det själv eller sätta in dom på bankkonto.
vill man spela lite är väl 2% ok om man får ut 18%? bara man är medveten om att det också kan bli -50%.

den här köpte jag senast http://www.strukturinvest.se/upload/Broschyrer/SE0005876893.pdf
får återkomma om 1-5år och se om det blev bu eller bä. det vet man inte fören efteråt :)

hm skrev:
> den här köpte jag senast
> http://www.strukturinvest.se/upload/Broschyrer/SE0005876893.pdf

Om jag fattat det rätt så går man alltså på den av de fyra aktier (LUPE, SSAB, Swedish Match och Tele2) som utvecklar sig sämst under en femårsperiod. Så länge ingen av dem faller med mer än 40% så får man en viss avkastning (med en massa olika scenarier vad som händer under tiden), men om den sämsta fallit med mer än 40% vid slutdatum så förlorar man det den har fallit med.

Så det räcker med att Lundin Petroleum inte hittar någon olja och aktiekursen går ner med 60% så vips har man kvar 40000 av investerade 102000 kr (inkl kurtage).

Då verkar det LITE säkrare att bygga en egen portfölj med en blandning av t.ex. högräntesparkonto (med insättningsgaranti), Avanza Zero och några breda utländska indexfonder med låg avgift, där man pytsar in lite sparpengar då och då för att undvika att råka tima fel. Visst, hela aktiemarknaden kan ju störtdyka, men det är betydligt större risk att någon av de fyra utvalda aktierna faller jättemycket än att en bred portfölj skulle göra det.

Men vad vet jag.

Johan skrev:
> Jag håller med Kebarb och Jörgen_A, dessutom
> vill jag tipsa om boken "Så kan alla svenksar bli
> miljonär" av Per Börjesson, han ger även
> finansiella råd gratis på internet,
> http://www.sparklubben.se/
>
> Lätt skrivet och lätt att fatta bra beslut
> efter, sedan jag började följa råden har det
> gått väldigt bra.
>
> MVH
> /Johan
Tackar för tipset. Boken plus en till av samma författare beställd.

/Jerry

hm skrev:
> tex Eceed och finns säkert andra
> kapitalförvaltare tar inte ut några avgifter
> alls, utan tar % på produktbolagens courtage.
> och just strukturinvest som ts fråga om har 2% i
> courtage.

OK, så vilka produkter tror du att Exceed rekommenderar till dig med det upplägget - de som är bäst för dig eller de som de tjänar mest pengar på? Om det fanns en liknade produkt på marknaden med halva courtaget, tror du att de skulle ha rådgivit dig att köpa den? :-)

DT skrev:
> hm skrev:
> -----
> > tex Eceed och finns säkert andra
> > kapitalförvaltare tar inte ut några avgifter
> > alls, utan tar % på produktbolagens courtage.
> > och just strukturinvest som ts fråga om har 2%
> i
> > courtage.
>
> OK, så vilka produkter tror du att Exceed
> rekommenderar till dig med det upplägget - de som
> är bäst för dig eller de som de tjänar mest
> pengar på? Om det fanns en liknade produkt på
> marknaden med halva courtaget, tror du att de
> skulle ha rådgivit dig att köpa den? :-)

jo, självklart
men det är ju samma om du köper en cykel hos din lbs eller beställer ett nytt badrum av en snickare.
det är ju billigare att köpa cykeln själv på nätet eller bygga badrummet själv om man kan och kan man inte själv får man betala lite för det.
men varken lbs,snickarn eller kapitalförvaltaren finns kvar värst länge om dom inte skaffar nöjda kunder.

tror du lbs köper en canyon åt dig ?
tror du snickarn handlar allt på bauhaus eller på brädgårn där han lägger på 10-20% på allt material?

sen kan man ju välja om man ska sätta in pengarna i Gibraltar, köpa cykeln på cykelringen eller beställa badrummet av en polack.
hoppas inte jag stoppat in mina pengar på "cykelringen" :)

Parallellen med att köpa en Canyon vs en märkescykel hos LBS känns lite haltande. Om man köper en märkescykel får man ju något mervärde i någon mening även om den objektivt sett inte är bättre, om det så bara är att det är en logga man tycker är snygg, "känslan" av sitt favoritmärke eller tryggheten i att alltid kunna gå tillbaka till LBS om något krånglar.

En finansiell produkt är en finansiell produkt, det är liksom bara riskjusterad avkastning man köper. Det enda man får med en dyrare produkt (allt annat lika) är mindre pengar i slutändan, och det är ju pengar det handlar om.

Men men, huvudsaken är att du är nöjd. :-)

DT skrev:
> hm skrev:
> -----
> > den här köpte jag senast
> >
> http://www.strukturinvest.se/upload/Broschyrer/SE0
> 005876893.pdf
>
> Om jag fattat det rätt så går man alltså på
> den av de fyra aktier (LUPE, SSAB, Swedish Match
> och Tele2) som utvecklar sig sämst under en
> femårsperiod. Så länge ingen av dem faller med
> mer än 40% så får man en viss avkastning (med
> en massa olika scenarier vad som händer under
> tiden), men om den sämsta fallit med mer än 40%
> vid slutdatum så förlorar man det den har fallit
> med.
>
> Så det räcker med att Lundin Petroleum inte
> hittar någon olja och aktiekursen går ner med
> 60% så vips har man kvar 40000 av investerade
> 102000 kr (inkl kurtage).
>
> Då verkar det LITE säkrare att bygga en egen
> portfölj med en blandning av t.ex.
> högräntesparkonto (med insättningsgaranti),
> Avanza Zero och några breda utländska
> indexfonder med låg avgift, där man pytsar in
> lite sparpengar då och då för att undvika att
> råka tima fel. Visst, hela aktiemarknaden kan ju
> störtdyka, men det är betydligt större risk att
> någon av de fyra utvalda aktierna faller
> jättemycket än att en bred portfölj skulle
> göra det.
>
> Men vad vet jag.

typ så, det finns olika. men om jag ska försöka förklara denna så gått jag kan ( blir nog inte helt rätt)

man stämmer av ett vist datum varje år .
år 1 om sämsta aktien gått upp massor eller ner mindre än -10% avslutas investeringen och du får tillbaks 100´+15´
om sämsta aktien ligger mellan -10 och -40% får du 7%= 7´utbetalt på ditt konto och 15% sparas och produkten lever vidare
om sämsta aktien gått ner mer än -40 får du inget för år1 och produkten lever vidare

år2 om sämsta aktien stigit över -10% från -40% från året innan, avslutas produkten och du får dina 15´som sparades från förra året + 15´ för detta år + dina 100 totalt 137´
om sämsta ligger kvar mellan -10 och -40 får du 7´utbetalt och produkten lever vidare
om sämsta ligger kvar /backar under -40 får du inget detta år och produkten lever vidare till nästa

och så förtsätter det i 5år om sämsta är sämre än -10% annars avslutas det

så i bästa fall för mig går aktien lite dåligt i 4år och håller sig mellan -10% och -40% på avläsningsdagarna för att det 5 året orka upp till -9,9%.:)
säg att jag stoppa in 306´ då har jag fått 7%/år= 21´/år och år 5 får jag 5*15%=225´+mina 300´
så 4*7%+5*15%=96% på 5 år maximalt, fast marknaden gått ganska dåligt.

ett väntat senario kan va att sämsta aktien går ner och håller sig mellan -10 och -40 alla år
då får jag "bara" 7%/år + mina 300`efter 5år

värsta senariot är att sämsta aktien ligger på - 50% efter 5år då får jag bara tillbaka 50% men kan räddas lite om den legat mellan -10% o -40% några år innan och iaf fått några utbetalningar på vägen.

sen kan ju alla 4 aktierna gå upp 200% men jag får inte mer för det.vilket är lite synd..:)

men jag tycker som sagt att det är en rolig sparform, att varje år hoppas på några datum och kanske få en bonus (har en liknande/samma villkor där jag får 20%/år om det går bra)och för mig glädjer det mer att få än att inte få något = som alla andra dar..

men affärer kan gå bra och mindre bra.
efter jag byggt klart mitt hus i början av 00-talet köpte jag en ny alfa-romero och la lika mycket pengar i en "säker" placering.
5år senare sålde jag bilen för 66´ och ericsson aktierna som kostat lika mycket sålde jag ungefär samtidigt för 15´. sällan en alfa-romero har sets som en sån god affär :)

Senast ändrad:
hm skrev:
> [klipp]

Jo alltså, jag säger inte att du har gjort en dålig investering. Det kan ju gå mycket bra. Och upplägget är ju kanske lite "roligare" och mer spelliknande än att kolla till hur ens indexfonder har gått några gånger per år.

Men jag tror en tumregel är att ju mer komplicerad och invecklad en finansiell produkt är, och ju fler led av rådgivare som är involverade, desto mer ger man bort till olika mellanhänder som tjänar pengar på att baka ihop produkten. Men de ska ju också leva. :-)

Om du köper en struktprodult i en pensionslösning så skall minst följande personer ha betalt

Försäkringsbolaget där grejjerna är kontoförda
Rådgivaren som fick dig till det bolaget
Säljaren/mäklaren till strukten
Arrangören av strukten
Säljaren/mäklaren till obligationen
Emittenten av all optionalitet

Skall du gå ur placeringen så skall alla ha betalt igen.

Säkert fler som tappar av dig på pengar. Detta är bara en spontan lista. Och jag lovar dig att de är specialister på att ta betalt. Icke transparant. I förväg. Med en förskottsmetodik som inte är till din fördel. För en tänkt investeringsperiod som är längre än din ettårskostnadshorisont. Skulle uppskatta total värdeförlust för att ("ha kul") till överstigande 10 up front och sedan procentenheter per annum.

silverman834 skrev:
> Jag läste först att tråden hette
> "Kapitalförstöring hos Vestalife",

+1

Tillbaka
Topp