(OT) Karriär, jobb & lön-tråden

I vissa länder i Asien har man typ 7 dagar på ett år när det kommer till ledighet. Har du skaffat barn, grattis! Du ska vara tillbaka i arbete igen efter 21 dagar tror jag att det var. Ingen lattedrickade där inte :/

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Ungarna går ju med nya telefoner varje vecka typ?

Det kallas god tro ;)

Bang skrev:
> Jaha var det Rut nu igen. Det visade ju sig att
> sossarna använde det själva när man samtidigt
> var emot det. Eller har jag fattat det fel?

Självklart vill de inte betala mer skatt än nödvändigt till den sittande regimen.

JT skrev:
> Totala kostnaden för ett lån som man aldrig
> amorterar är ∞ kr.

Haha! Amortering! Den var kul! Hur skulle nån kunna ha råd med det?

Jag tror det blir svårt om man ser hur alla andra gör saker som man själv inte har råd med och glömmer att alla inte gör alla dom sakerna.

Det är väldigt, väldigt många som bor i en fem-miljoners-villa med sina två ungar och två bilar och tycker det är så viktigt att de äter trist mat och aldrig åter utomlands. De kanske inte är ett dugg intresserade av att göra det heller!

K ristian skrev:
> Satan va den här tråden tog fart! Alla vill
> visst ha karriär, jobb och lön :)

Nej för fan! Bara lön!

När man handlar mat genom att självscanna och är under 50år. Har man satt sig själv i något fack redan då som kan avspegla ens inkommst och karriärsval?

Mycket snack om semester. Men man är ju faktiskt lediga två dagar i veckan. Blir ju typ 100 dagars ledighet på ett år. Vad är problemet?

Bang skrev:
> Alla är ju inte lediga på helgen dessvärre.

Nemen då är de väl lediga ngn annan dag i veckan istället annars är de väl slavar eller så får de extra kompledigt ngn annan gång på året?

Jag fattar fortfarande inte hur så många kan gå runt och tro att man i längden kan klara ett toppbelånat hus + bil + sommar semestern + frugans nya tuttar osv. Tror folk på allvar att räntan alltid kommer att vara 1%.

Bankerna borde få stryk för sin utlåningspolitik!!!

Just my 0.50$

Bang skrev:
> När man handlar mat genom att självscanna och
> är under 50år. Har man satt sig själv i något
> fack redan då som kan avspegla ens inkomst och
> karriärsval?

Nja, mer sitt civilstånd antar jag?

Senast redigerad av en moderator:
Märkligt att tala om lån när det gäller bostäder. Ett lån skall väl vara tillfälligt och betalas tillbaka?

Saint Peter, don't you call me 'cause I can't go
I owe my soul to the company store

Bang skrev:
> I vissa länder i Asien har man typ 7 dagar på
> ett år när det kommer till ledighet. Har du
> skaffat barn, grattis! Du ska vara tillbaka i
> arbete igen efter 21 dagar tror jag att det var.
> Ingen lattedrickade där inte :/

Fan vilken lyx, i US of A är det väll 5 standardsemesterdagarna på ett år.

Bang skrev:
> När man handlar mat genom att självscanna och
> är under 50år. Har man satt sig själv i något
> fack redan då som kan avspegla ens inkommst och
> karriärsval?

Hur menar du? Orkar man stå i kö när det finns ett kö-fritt alternativ?

/Jerka

Fikasvettot skrev:
> Märkligt att tala om lån när det gäller
> bostäder. Ett lån skall väl vara tillfälligt
> och betalas tillbaka?
>
> Saint Peter, don't you call me 'cause I can't go
> I owe my soul to the company store

40 år är också tillfälligt...

nisseson skrev:
> 40 år är också tillfälligt...

Men amorteringsfritt är inte tillfälligt i detta jordeliv.

Att man inte hostar upp ett gäng millar på bordet ur egen fick är förståling. Men ambitionen måste ändå vara att betala tillbaka.

Många av mina grannar värderar om sina hus och köper bilar på huslånet. Hur tänker man då? Bilar står väl inte speciellt bra i värde om man använder dem som bruksbilar.

/Jerka

sebagge skrev:
> Som civilingenjör tjänar man bra i Norge, men
> det är inte särskilt vanligt att man går in på
> 40 kNOK som nämns tidigare (åtminstone inte om
> man har betald övertid och 37.5 timmars
> arbetsvecka).

Nu var det inte civilingenjör det handlade om (även om civingar har en tendens att tro att det bara finns såna, särskilt när folk ska anställas), utan berggrundsgeologer, direkt ut från universitetet med en magister i bagaget.
Detta var iofs året före finanskrisen.

rekrej skrev:
> Många av mina grannar värderar om sina hus och
> köper bilar på huslånet. Hur tänker man då?
> Bilar står väl inte speciellt bra i värde om
> man använder dem som bruksbilar.

De räknar med att husen skall stiga i värde i takt med värdeminskningen på bilen. Och när det är dags för en ny bil så kan de ta mer lån på huset. Det har ju funkat några år, så vad skulle kunna gå fel?

När det gäller bostadslån borde det vara ett krav att man ska betala motsvarande 6 % ränta hela tiden, men att mellanskillnaden mellan den verkliga räntan och 6 % ska gå in som amortering. I de relativt sällsynta fall som räntan blir högre blir det naturligtvis lite dyrare-

Med ett sånt system skulle man slippa svåra skuldsättningar. Det skulle, förhoppningsvis, tvinga fram fler hyresrätter också. Sambon är på mig om att vi ska köpa bostadsrätt så fort jag pluggat färdigt och börjat jobba, och jag har sagt ja, men jag vill egentligen inte. Det är en så gigantisk ekonomisk risk att jag blir mörkrädd. Om man köpt bostaden när priserna var på topp, och det sen blir ett kraftigt prisfall, så har man i praktiken en nettoskuld på kanske många hundratusentals kronor. En skuld som blir enormt påfrestande om man tvingas sälja när priserna är ogynnsamma. Och den risken finns ju alltid, t ex om den ena partnern blir arbetslös eller om man (ta i trä) vill flytta isär.
Personligen vill jag aldrig bo annat än i hyresrätt (undantaget ett eget hus en rejäl bit utanför stan, med trädgård och annat myspys), men är man toffel så är man...

Känns som att det är bnakerna som är vinnare. Förr hade man kunder som tog minder lån och gjorde avbetalningar för att få ned ränte kostnaden som var högre. Idag har man kunder som tar gigantiska lån till låg ränta men som gör mindre amorteringar. Banken får in lika mycket i ränta eftersom lånet är så mycket större och dessutom äger de huset för kunden har alldrig råd att betala av lånet. Därför får banken in samma ränte avkastning och under en mycket längre tid, och tjänar därför mer pengar per kund.

geologen: Den säkraste investeringen är väl i princip fastigheter?
Hyresrätt är ju ren förlust. Om du köper en bostadsrätt för säg 450' kr och tar lån på 350'. Sen bor du där i säg 15år och under den tiden lyckas amortera av allt så äger du bostaden helt och hållet. Under dessa 15år så har bostadspriserna förmodligen gått lika mycket (eller mer) som den räntekostnad du har haft under tiden, alltså har den enda faktiska bostadskostnaden vart månadsavgiften till BRF och el, vatten, mm. om det inte ingår i avgiften.

Exempel taget från föreldrarnas lägenhet. Nu har dom inte sålt den, men grannlägenheten (identisk) såldes för ett belopp som gör min uträkning till en glad syn. Vinst alltså...

Hyresrätt är dock ingen ekonomisk risk, precis som du säger. Men jag vågar nästan påstå att en bostadsrätt i ett normalatraktivt område inte heller är det, även om det är en enorm investering.

Fikasvettot skrev:
> Märkligt att tala om lån när det gäller
> bostäder. Ett lån skall väl vara tillfälligt
> och betalas tillbaka?
>
> Saint Peter, don't you call me 'cause I can't go
> I owe my soul to the company store

2 veckor.. oftat 3 efter 5 ar pa samma stalle

Nej, i ett långt perspektiv stämmer det, men saker kan hända i det korta perspektivet och man kan tvingas minska sina utgifter eller flytta med kort varsel. Då kan förlusten bli enorm, om man har otur.

Att flytta ur en hyresrätt går snabbt, särskilt i Gbg där efterfrågan är enorm. Tror knappast en hyresvärd skulle ha nåt problem med att korta av uppsägningstiden på hyresgästen begäran, eftersom de förmodligen hittar en ny hyresgäst omgående.

En bostadsrätt, å andra sidan, kan ta ett bra tag att bli av med, i synnerhet innan alla detaljer är lösta med banken, föreningen, mäklaren och köparen.

Sen ska man ha lite tur också. En kompis hade chansen att köpa en tvåa i Johanneberg för 125 000 kr för ca 10 år sen. Den hade nog varit värd samma i dag, fast med med en extra nolla på slutet... Jag minns inte längre varför han inte köpte den, men jag vet att han har ångrat sig en del! :D

JoMenSåAtt skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I vissa länder i Asien har man typ 7 dagar på
> > ett år när det kommer till ledighet. Har du
> > skaffat barn, grattis! Du ska vara tillbaka i
> > arbete igen efter 21 dagar tror jag att det
> var.
> > Ingen lattedrickade där inte :/
>
>
> Fan vilken lyx, i US of A är det väll 5
> standardsemesterdagarna på ett år.

Det är de 'värda' för alla billiga prylar de har 'over there'!

Inflationen ska ju äta upp lånet, det är tanken med amorteringsfritt.

År 1, Hus 1.000.000, lön 100.000/år, Lån 1.000.000''
År 33, Hus 4.000.000, lön 400.000, lån 1.000.000

Synd bara att ränta och inflation följs åt.

SafeSurfer skrev:
> Känns som att det är bnakerna som är vinnare.

Banken vinner alltid i längden.

Hade de haft krav på amortering hade bostadspriserna varit lägre, eftersom de delvis styrs av köpkraften. Lägre priser tjänar banken mindre på. Liksom lägre lån, som du beskrev.

OskarH: man äger aldrig sin bostad i en BRF, bara rätten att bo där så länge man betalar sin avgift till BRF osv. Men man är skuldfri och har minskat sina utgifter. "Den som är satt i skuld är inte fri", eller hur det nu var...

Buster_1 skrev:
> Inflationen ska ju äta upp lånet, det är tanken
> med amorteringsfritt.

Det hade sin poäng när vi hade hög inflation. Men med 1-3% (Riksbankens mål) inflation är det inte lika självklart att det är en bra ide´ totalt sett.

Fikasvettot skrev:
>
> OskarH: man äger aldrig sin bostad i en BRF, bara
> rätten att bo där så länge man betalar sin
> avgift till BRF osv. Men man är skuldfri och har
> minskat sina utgifter. "Den som är satt i skuld
> är inte fri", eller hur det nu var...

Sant, så sant. Men jag tror du förstod poängen i det hela :)

Bang skrev:
> Vad tjänar man som vanlig bankman?

Tomcat, var är du?

Om du nu inte vill bli lärare skulle jag rekommendera dig att börja jobba statligt. Jag är inte 100 säker, men tror att dom har sex veckor semester redan i unga år. Jobbar du på kommunals avtal så får du sex veckor när du fyller 40 och ytterligare några dagar när du fyller 50. Om du däremot jobbar på ICA är du evigt dömd till fem.
Staten har också såna där underbara "omställningsavtal". Skulle dom lägga ner ditt jobb får du fullt pröjs i ett år, och hittar du ett jobb med lägre lön skarvar dom upp till din galma lön. Så läs lite ekonomi och börja jobba på Riksbanken, då får du även ta bostadslån till reporäntan.

Freud skrev:
> Läste någonstans att bankernas anställda får
> äckligt bra ränta, bättre än alla dödliga
> iallfall, kan det stämma?

På pappret ja. Men sen ska man förmånsbeskattas för skillnaden gentemot en referensränta som är ganska hög. Dessutom är räntorna så låga nu att man hamnar på minimiräntan, som råkar vara lika med aktuell marknadsränta.

Känner just nu att jag har onödigt hög lön, det börjar ju bli fullt på bankkontot, hjälp, vad ska jag göra, jag måste nog säga upp mig och flytta till Hawaii, eller bara köpa en massa dyra kolfiber-och-diamant-hojar resten av livet..

Bilagor

• j.jpg
    j.jpg
    60.8 KB · Besök: 30
Tillbaka
Topp