[OT] Kia Sportage (vs. XC60)

• Trådstartare Trådstartare TM
  • Start datum Start datum

TM

Aktiv medlem
Tankarna på ny bil går varma i huset, och vi är sugna på en mindre SUV. Kia Sportage ligger tilltalande nära till hands och vi har hört rätt bra om den. Den är billig att köpa, ganska billig att äga och har riktigt bra garantier. Alternativet är en begagnad XC60 2-3 år gammal, men de vet jag inte så mycket om. Vi har en S60 idag och är supernöjda med hela Volvogrejen. Den rullar och rullar bekvämt och bekymmerslöst.

Nu är dock några saker lite obesvarade...
Bagageutrymmet i Sportage. En liten/medelstor barnvagn sägs vara helt OK i bak på den, men sen är utrymmet slut. Stämmer detta? Vi har inte barn nu, men det ligger inte så långt bort, så detta är ganska viktigt.
Vi skulle gärna vilja ha automat då vi bor i storstad, men det verkar som att enbart de fyrhjulsdrivna varianterna med stor motor har automat, och vi behöver ingetdera. Kan man köpa en "mindre" och ändå få automatlåda, eller är det bara att glömma? På den här fronten verkar XC60 ha en mycket stor fördel.

Ni som äger Sportage, vad säger ni? Kända problem? Förbrukning? Servicekostnader? Försäkring?

Och ni som kör XC60, vad anser ni? För en splitter ny Sportage får man ju en inte alltför gammal XC60 (typ 2-3 år). Är den dyr att äga och köra, eller är det ungefär som Sportagen?

Om årskostnaden på en XC60 och en Sportage är väldigt lika så är XC60 mer tilltalande, men jag skulle absolut inte ha något emot att beställa en flong ny Sportage. =)

Ingen av dem är väl särskilt rymlig inuti. Sportagen vet jag inget om men XC60n har väl knappt baksäte och plats för bagage på samma gång. Den är faktiskt rätt liten, i synnerhet på längden. Ställer jag min S80 av gamla modellen bredvid ser den ut som en hög småbil typ.

En XC70 är nog ett mer praktiskt val i det hänseendet om ni nu prompt ska ha en lite högre bil.

"enbart de fyrhjulsdrivna varianterna med stor motor har automat, och vi behöver ingetdera"

så ni behöver egentligen inte 4x4? då skulle jag satsa på en v70 eller liknande stor kombi, bagageutrymmet i en xc60 är knappt större än det i en sportage pga högt lastgolv och sluttande taklinje.

om märket på bilen inte är viktigt skulle jag rekommendera en skoda octavia eller superb, mycket bil för pengarna och förhållandevis stora bagage

Hade en Subaru Forester innan vi bytte till en Sportage,visst kan vi sakna Forestern ibland med dess helt outstanding 4 hjulsdrift och kraftfulla motor på 230 hk, det jag inte saknar är kostnaderna runt det hela för den sög soppa i massor och servicekostnaderna hoppade rejält iväg på slutet innan vi bestämde oss för ett byte.

Kian har AWD men den funkar inte alls lika bra i snö som vi var vana med sedan innan men den känns ändå helt okay. 2 Liters dieseln drar ca 0,55-0,7 lite beroende på körsätt, drar en del husvagn på sommrarna och där känns ekipaget mkt stabilare än med Subarun som dragbil.

Fick problem med en högtalare i bilen som fick bytas och det var inga konstigheter,fick gratis lånebil under tiden dom gjorde jobbet.

Vi köpte våran -11 som gått 10000 mil för ett år sedan och jag har varit såpass nöjd så ett byte till en Kia igen ser jag som att starkt alternativ när den generösa garantin börjar lida mot sitt slut.

Mikael

skägganders skrev:
-------------------------------------------------------
> "enbart de fyrhjulsdrivna varianterna med stor
> motor har automat, och vi behöver ingetdera"
>
> så ni behöver egentligen inte 4x4? då skulle
> jag satsa på en v70 eller liknande stor kombi,
> bagageutrymmet i en xc60 är knappt större än
> det i en sportage pga högt lastgolv och sluttande
> taklinje.
>
> om märket på bilen inte är viktigt skulle jag
> rekommendera en skoda octavia eller superb, mycket
> bil för pengarna och förhållandevis stora
> bagage

Oj, här trillar det in svar. =)

Vi behöver inte så mycket lastutrymme att en V70 blir nödvändig. Dock vill vi ju inte ha en "trång" bil. Vi vill gärna komma upp lite ifrån marken, därav en SUV-variant.

Det skall väl inte hymlas med att vi båda tycker att SUV-modellerna är tilltalande jämfört med en vanlig kombi. Lite irrationellt, men det är ju samma som med cyklar: "Ta den som är snyggast". =)

Tjabba:
Det låter som ganska låga siffror jämfört med vad jag har hört. Då har det snarare rört sig om 0,7-0,9 för AWD-varianterna. Kan man ligga runt 0,6 så drar den ju mindre än bilen vi har idag.

Hur är det med försäkringskostnad på er Sportage?

Är det ingen med en XC60 här inne? =)

TM skrev:
> Är det ingen med en XC60 här inne? =)

Det här är ju helt irrelevanta saker (kanske). Men XC60 och V50 är väl ungefär lika stora i bagageutrymmet och jag hade inte köpt en sån. Vi åkte upp över nyår i en sån, fyra vuxna och lite grejer för att kunna åka skidor. Bilen var totalt överpackad och takboxen var sprängfylld. Vill man ha in en barnvagn plus ett par väskor och vara två vuxna och minst ett par så känns den väldigt liten.

Jag kör en XC60 2011B, har kört snart 11000 mil och inte haft några tekniska bekymmer med bilen. Har fri service i 4 år, så kan inte berätta så mycket om servicekostnaden, men den skall servas med ett intervall på 3000 mil och misstänker att en liten service (varannan) ligger på 3500kr och en stor service på 5000kr? (Vill minnas att den totala rabatten, alltså fri service i 4 år (2 små + 2 stora) var runt 18000kr).

Inför 2015 så vill gud allsmäktige ha 3385 kr i vägskatt, för min eDrive släpper ut MYCKET mer co2 än det numera SÄNKTA riktvärdet för vad som är en miljöbil. Så, skatten gick från 2850kr till 3385kr.

Nu är jag ju "gubbe" och har inte alltför bråttom när jag pendlar till jobbet (ja, jag borde cykla) så jag ligger på 0.65 liter per mil, eller som man lite modernare säger 6,5L/100km. Men det är alltså manuell låda i min bil och D3-motorn (heter numera D4)

"Nya" Sportage ser trevlig ut och garantierna är bättre än vad Volvo erbjuder (doh.. speciellt om du ska köpa en begagnad XC60).

Skulle tro att en bättre jämförelse är XC60 vs Kia Sorento. Sportage är ju en mini-SUV, medan XC60 är en midi-SUV. T.ex. så är bagaget 17cm längre i XC60. Förmodligen även större inuti. helförsäkring kostar mig ca 5500kr per helår, men det är ju naturligtvis väldigt olika.

Det är bara att provköra och jämföra. Kia är säkerligen jättebra, men jag tror att materialet i XC60 är mer Premium, vilket är ganska naturligt. En Sportage kostar 223.000 och en XC60 kostar 342.000.

Senast ändrad:
TM skrev:
> skägganders skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "enbart de fyrhjulsdrivna varianterna med stor
> > motor har automat, och vi behöver ingetdera"
> >
> > så ni behöver egentligen inte 4x4? då skulle
> > jag satsa på en v70 eller liknande stor kombi,
> > bagageutrymmet i en xc60 är knappt större än
> > det i en sportage pga högt lastgolv och
> sluttande
> > taklinje.
> >
> > om märket på bilen inte är viktigt skulle
> jag
> > rekommendera en skoda octavia eller superb,
> mycket
> > bil för pengarna och förhållandevis stora
> > bagage
>
>
> Oj, här trillar det in svar. =)
>
> Vi behöver inte så mycket lastutrymme att en V70
> blir nödvändig. Dock vill vi ju inte ha en
> "trång" bil. Vi vill gärna komma upp lite ifrån
> marken, därav en SUV-variant.
>
> Det skall väl inte hymlas med att vi båda tycker
> att SUV-modellerna är tilltalande jämfört med
> en vanlig kombi. Lite irrationellt, men det är ju
> samma som med cyklar: "Ta den som är snyggast".
> =)
>
> Tjabba:
> Det låter som ganska låga siffror jämfört med
> vad jag har hört. Då har det snarare rört sig
> om 0,7-0,9 för AWD-varianterna. Kan man ligga
> runt 0,6 så drar den ju mindre än bilen vi har
> idag.
>
> Hur är det med försäkringskostnad på er
> Sportage?
>
>
> Är det ingen med en XC60 här inne? =)

Ofta ligger våran runt 0.7 men då är det mkt kortkörningar på under milen, försäkringen ligger på 3300 kr i halvåret, lastutrymmet kan jag inte säga så mkt om för där bak är det en dubbelhundbur som tar upp hela ytan.

Mikael

Rattnalle skrev:
> Ingen av dem är väl särskilt rymlig inuti.
> Sportagen vet jag inget om men XC60n har väl
> knappt baksäte och plats för bagage på samma
> gång. Den är faktiskt rätt liten, i synnerhet
> på längden. Ställer jag min S80 av gamla
> modellen bredvid ser den ut som en hög småbil
> typ.
>
> En XC70 är nog ett mer praktiskt val i det
> hänseendet om ni nu prompt ska ha en lite högre
> bil.

Kan inte hålla med.. Fäller man sätet så kan man lätt lägga in en Fatbike. Utrymmet blir 180cm långt.

Jag har lastat in 3st Rebreathers (dykmaskiner), tillsammans med diverse (6?) stycken dykflaskor, modell stora, samt torrdräkter och annat trams som man som dykare måste ha. Fällde 2/3 av sätet och sen var det bara för de tre dykarna att åka iväg och dyka.

IMG_0515.JPG

Så, nej jag kan inte hålla med om att den är liten invändigt.

XC70 är också en fin bil, faktiskt lite dyrare än XC60.

Allt är ju relativt men den ser rätt mycket större ut på håll än vad jag tycker att den är på nära håll. Sen är den ju inte så liten egentligen. Bara ingen 745 eller 845:a med de enorma hålen bak.

Fäller man baksätet sväljer en Golf massor också och den är ju hyfsat liten. En sedan sväljer som regel rätt mycket då också.

Det åsido så är väl hela grejen med att köra Volvo förarmiljön och sätena. Redan de gamla bilarna är bättre än andra nya bilar jag kört. Återstår att jämföra med någon tysk premiumbil snarare än bara passater.

Akoa skrev:
> Köpa en suv för att man vill komma upp lite
> från marken? Så dumt som det kan bli.

Nästan lika dumt som att bajsa i någons tråd? Vill jag köpa en SUV så köper jag en SUV. Har du något problem med det så kan du ju gråta ut där någon bryr sig...

TM skrev:
> Akoa skrev:
> -----
> > Köpa en suv för att man vill komma upp lite
> > från marken? Så dumt som det kan bli.
>
>
> Nästan lika dumt som att bajsa i någons tråd?
> Vill jag köpa en SUV så köper jag en SUV. Har
> du något problem med det så kan du ju gråta ut
> där någon bryr sig...

Att trampa i bajset är inte så smart det heller.

Akoa skrev:
> Köpa en suv för att man vill komma upp lite
> från marken? Så dumt som det kan bli.

Inte riktigt. Med en lite äldre kropp, lite artros och småont lite här och där är det rätt bekvämt med en bil man kan gå in i istf vika ihop sig i fosterställning...
Du lär väl bli varse vad det lider. ;-)

Pfaff skrev:
> Akoa skrev:
> -----
>
> Inte riktigt. Med en lite äldre kropp, lite
> artros och småont lite här och där är det
> rätt bekvämt med en bil man kan gå in i istf
> vika ihop sig i fosterställning...
> Du lär väl bli varse vad det lider. ;-)

Orkar du cykla om du inte orkar sätta dig i en bil?

TM skrev:
> Akoa skrev:
> -----
>
>
> Nästan lika dumt som att bajsa i någons tråd?
> Vill jag köpa en SUV så köper jag en SUV. Har
> du något problem med det så kan du ju gråta ut
> där någon bryr sig...

Lättkränkt gubbe med suv?

Köper du begagnad volvo så skulle jag undvika automatlådan då den brukar kräva ganska dyr genomgång efter cirkus 15000 mil. Blev avrådd från Volvo själva att undvika automaten för att den helt enkelt inte håller tillräckligt länge enligt dem.

Kvalitén bilarna emellan är nog ganska lika då volvo inte är något att direkt hurra för nu för tiden med en billig känsla i inredning och strulande elektronik.

Men ska ge dig samma råd som jag ger de flesta. Stirra dig inte blind på något du i förväg tänkt dig utan provkör så många olika modeller du kan och välj den du gillar bäst.

Akoa skrev:
> Pfaff skrev:
> -----
> > Akoa skrev:
> >
>
> > -----
> > > Köpa en suv för att man vill komma upp lite
> > > från marken? Så dumt som det kan bli.
> >
> > Inte riktigt. Med en lite äldre kropp, lite
> > artros och småont lite här och där är det
> > rätt bekvämt med en bil man kan gå in i istf
> > vika ihop sig i fosterställning...
> > Du lär väl bli varse vad det lider. ;-)
>
> Orkar du cykla om du inte orkar sätta dig i en
> bil?

Ja, se det går bra det. En lisa för värkande höfter, t.o.m. :)

Carl A skrev:
> ganska skönt med SUV, att sitta en bit över
> arbetarklassen vid färden.

Fel va? Bara Svenssons som kör suv, det är ju mer exklusivt/dyrt att sitta lågt ;)

Har kört 14000 mil med en XC60 (D3 AWD 2012). Automatlådan är ingen höjdare även om den gör vad den ska. Utrymme för förare + passagare tycker jag är bättre än i V70/XC70. Bagaget är volymmässigt mindre än i V70, men det är absolut inte litet. Den sluttande rutan själv inte så mycket praktiskt utrymme. Har även en V50 och utrymmet går inte att jämföra, det utrymmet är mycket smalare och kortare.

Under 3 år så har bilen servats normalt, inga åtgärder annat än byte av blinkers och uppgradering av programvara i automatlåda. Bromsar byttes vid 13000 mil. Andrahandsvärdet är absurt högt då det är en dyr bil i drift, men om det inte är den viktigaste faktorn så är det en trevlig bekantskap. Grymt bra bruksbil om man vill ha lite bättre framkomlighet men ändå åka bekvämt.

Valde mellan en XC60 och XC70 i somras och bestämde mig för XC70 pga av större utrymmen och högre komfort. XC60 är helt enkelt ganska trång i baksäte och bagageutrymme och lite hårdare (=obekvämare) fjädrad. I övrigt är de ganska lika, många håller nog XC60 som lite snyggare. XC60 är ganska vanlig med FWD om man inte behöver 4wd, XC70 har nästan alltid fyrhjulskrafs. Vår D4 med automat drar 0.7-0.8 l/mil beroende på körsätt.

En nackdel med de flesta SUV:ar är att man alltid blir smutsig på byxorna när man kliver ur. XC70 är lite lägre så det slipper man.

I valet mellan Kia och Volvo tar jag Volvon de flesta dar i veckan.

Provkör en XC60 och en XC70 med samma drivlina efter varandra och känn efter. Lycka till!

Automatlådan skulle säkert funka bättre om Volvo hade vett att lägga in service av den i serviceschemat.

Jag köpte en S80 med 19000 mil på mätaren. Spolade lådan hos Volvo för 3000 i samband med service och lådan blev som ny. Saab använde samma låda men då med 12000mils intervall på spolning ...

Grönvik: Jag har ungefär samma förbrukning på min bensindrivna S80 med automat.. Dock rätt lite stadskörning.

Jag jobbar på VCC och farsan kör en Kia Sportage så jag har väl lite att jämföra med. En kuriosafakta är att ett av måtten XC60 byggdes efter var att en cykel med avtaget framhjul skulle gå in stående, en av konceptingenjörerna gillar MTB...

Om man tycker en XC60-är trång i baksätet skall man nog banta. Det finns det givetvis större bilar men 98% har inte det problemet. Däremot får ni inte en en barnvagn plus allt man behöver för en vecka i fjällen men den lastar betydligt mer än en Kia.

Vad gäller kvalitet så imponerar Kia i förhållande till priset. Vi hade tidigt en del barnsjukdomar (motorn till elektrisk baklucka) men de är borta, alternativt åtgärdade. Den stora skillnaden är kvalitetskänsla i material och grad av "plastighet". Jag dömer inte utan konstaterar att Volvon är dyrare men bättre, sedan är det upp till var och en. XC60 har däremot vunnit i kundnöjdhet på flera marknader mot både BMW, Audi och Kia.

Vad gäller mindre och snåla motorer i större bilar så finns det bra alternativ i XC60, jag kan inte Kias program här. Ett tips är dock att provköra båda normalt och jämföra förbrukning. Jag försvarar certifierade förbrukningar som korrekta ur testsynpunkt men alla kör olika och olika bilar är bra på olika saker.

Innan ni bestämmer er så kolla saker som försäkring och skatt då det gör en del för totalekonomin. Båda är bra bilar men de är olika. Jag hade tittat ochj provkört, därefter gått på magkänslan.

För övrigt kör jag V60 själv och just nu är det världskrig hemma när 2 vuxna och 2 barn skall till fjällen, där kan vi tala om för lite utrymme.

En Volvodiesel med 4wd och automat är ingen sparbössa, upp mot en liter i stan är nog inga problem. Har tidigare haft en V70 DrivE 109 hk som drog 0.5-0.55 oavsett körstil i verklig förbrukning.

ething: I stort sett alla bilar har för små baksäten för en vuxen som är normallång eller längre. Jag skulle definitivt vilja köpa en S80L eller motsvarande kombi om de fanns här. Annars kan man lika gärna ha en tvåsitsig bil.

Eller skulle om jag inte tyckte att det var kapitalförstöring att köpa en ny bil ;-)

Senast ändrad:
Cujo skrev:
> Rattnalle: Låter som om Skoda Superb är bilen
> för dig, rejäla utrymmen i baksätet.

Jo jag har hört att den ska vara bra på den punkten. Jag har inte blivit imponerad av förarmiljön i någon VAG-bil jag kört dock.

Grönvik skrev:
> En Volvodiesel med 4wd och automat är ingen
> sparbössa, upp mot en liter i stan är nog inga
> problem. Har tidigare haft en V70 DrivE 109 hk som
> drog 0.5-0.55 oavsett körstil i verklig
> förbrukning.

har en sån volvo och nån liter drar den inte vare sig i stan eller utanför!
Även med tung högerfot (vilket knappast bilen uppmuntrar till) så kommer jag svårligen över 0.80, jo med hästtransport och två stora hästar i då kanske, men inte över litern (fast då kör man försiktigt o andra sidan)

Dock har jag bytt vår andra bil en A6 quattro mot en Subaru outback och är helnöjd med den. Kanske kan vara nåt att prova. Är väl lite mitt mellan Kia och XC60

Carl A skrev:
> ganska skönt med SUV, att sitta en bit över
> arbetarklassen vid färden.

En XC60 kostar precis under 8PBB, kan det bli mer tjänstebil & Svensson än så? Möjlitvis en Passat Alltrack eller XC70 D4 Business Edition, men det är f-n jämt skägg där alltså..

gragge skrev:
> Grönvik skrev:
> -----
> > En Volvodiesel med 4wd och automat är ingen
> > sparbössa, upp mot en liter i stan är nog
> inga
> > problem. Har tidigare haft en V70 DrivE 109 hk
> som
> > drog 0.5-0.55 oavsett körstil i verklig
> > förbrukning.
>
>
> har en sån volvo och nån liter drar den inte
> vare sig i stan eller utanför!
> Även med tung högerfot (vilket knappast bilen
> uppmuntrar till) så kommer jag svårligen över
> 0.80, jo med hästtransport och två stora hästar
> i då kanske, men inte över litern (fast då kör
> man försiktigt o andra sidan)
>

Snittade mellan 0,78 och 0,84 under mina 14.000 - mesta kör ingen var landsväg/motorväg.

Ett tips...vi har en golf kombi-14 tdi2.0 alltrack...bra med utrymme överallt!! Haldex underbara 4-WD bränsleförbrukning efter 700mil 0.55/mil? skatt 1450kr/år försäkring=rimligt?

Stämmer med min erarenhet på 0.7-0.8 vid normal ganska försiktig körning. Många andra ägare har samma erfarenhet så 0.8 är rimligt att räkna med för en XC70/XC60 D4 AWD auto. Full last, takbox och hårdare körning ger lätt högre förbrukning.

Iakta att d4 d3 osv inte alltid är samma motor för att de heter samma.iaf på pappret är nyare d4 extremt mycket snålare. Samt att motorn i awd inte alltid är /varit samma trots samma namn

perzzon skrev:
> Iakta att d4 d3 osv inte alltid är samma motor
> för att de heter samma.iaf på pappret är nyare
> d4 extremt mycket snålare. Samt att motorn i awd
> inte alltid är /varit samma trots samma namn

Allt för att göra det lätt att välja förstås :-)

Vet inte hur kritiskt det är för ts men då jag själv kikade på de koreanska systerbilarna Kia och Hyundai så kunde man bla läsa sig till, via tester och kommentarer, att dem har kass strålkastare....

Kanske har det blivit bättre?

AxelSthlm skrev:
> Vet inte hur kritiskt det är för ts men då jag
> själv kikade på de koreanska systerbilarna Kia
> och Hyundai så kunde man bla läsa sig till, via
> tester och kommentarer, att dem har kass
> strålkastare....
>
> Kanske har det blivit bättre?

Jag körde en ny hyundai i40 i somras. Halvljuset var inget jag tänkte på så det var nog ok. Helljuset gjorde ingen som helst skillnad, fick nästan kolla på instrumentpanelen att det faktiskt var tänt.

Vi har i familjen en Kia Sportage 1,7 Diesel 2wd -13 och en Volvo Xc60 D3 AWD-12 vilka båda gått ca. 12000 mil.

Kian bara går och går och har varit helt problemfri (ta i trä), Volvon har tyvärr haft problem med det "mesta" tyvärr: elhissar, drivknutar, startproblem, hjullager, servopump och diverse elfel. Då garantin nu gått ut på Volvon så är det dags att byta till något pålitligare vad det nu kan bli...
Volvons fördelar tycker jag är stolarna, komforten och att den är lite större i bagaget.
Kians fördelar är i vårt fall pålitligheten, servicekostnaderna och så känns den 7åriga garantin rätt tryggt åxå...

Jag hoppas att det bara är jag som har haft ett "helvete" med Volvo och att min är ett Måndagsex, annars så blir jag orolig för Volvo.

"Premium" är väl ett ord bilfolk använder för sina fordon när man inte nått hela vägen?

Kia har väl 7 års nybilsgaranti? Då kan man lätt köpa en 2-3 år gammal Kia med mycket utrustning till ett vettigt pris och ändå ha 4-5 år kvar på nybilsgarantin. Rätta mig om jag har fel men Kia har täta serviceintervaller för att nybilsgarantin ska gälla men servicen behöver inte göras på auktoriserade Kia verkstäder för att upprätthålla nybilsgarantin.

http://teknikensvarld.se/kia-fallda...kia-verkstad-inget-tvang-for-garantin-119589/

Jag har själv en Audi A6 2012:a som kostnadsneutral tjänstebil. En fantastisk bil men som kostar en slant. Nästan 11k ska VAG ha för 6000 mila servicen nu på måndag! Nu tittar jag istället på Peugeot 308 SW, Seat Leon ST och Golf Sportscombi... och gamla V70N. 308:an har en trecylindrig bensinmotor som ger 130hk och drar 0.55-0.6 om andra än labbråttorna kör den. Tre vettiga bilar till relativt vettiga priser. SUV:ar är trevliga men man väljer bort många bra bilar som duger minst lika bra för dom allra flesta.

Har en Honda Cr-V 02 sedan länge och är mycket nöjd. Bra framkomlighet i snö på vintern (automatisk 4wd), gott om plats i baksätet även för vuxna, får lätt in tre, fyra mtb (avtagna framhjul) med fällt baksäte. Man sitter bra, högt över marken. Får dra husvagn. Inga stora mekaniska bekymmer än, har gått ca 15000 mil.

Köpte en ny Dacia Duster 4wd diesel innan jul efter att först sökt på begagnat marknaden efter en nyare 4wd att ersätta en gammal 2wd bil med. Trodde aldrig jag skulle köpa en ny bil, men priset på Dacia gör dem intressanta istället för begagnat. Är nöjd med Dustern, inte lika stort baksäte som Cr-v men helt ok. Gott om lastutrymme (har dock inte provat med cykel än). Drar inte så mycket bränsle och har riktigt låg skatt för att vara 4wd och diesel.

MarcAd skrev:
> Vi har i familjen en Kia Sportage 1,7 Diesel 2wd
> -13 och en Volvo Xc60 D3 AWD-12 vilka båda gått
> ca. 12000 mil.
>
> Kian bara går och går och har varit helt
> problemfri (ta i trä), Volvon har tyvärr haft
> problem med det "mesta" tyvärr: elhissar,
> drivknutar, startproblem, hjullager, servopump och
> diverse elfel. Då garantin nu gått ut på Volvon
> så är det dags att byta till något pålitligare
> vad det nu kan bli...
> Volvons fördelar tycker jag är stolarna,
> komforten och att den är lite större i bagaget.
> Kians fördelar är i vårt fall pålitligheten,
> servicekostnaderna och så känns den 7åriga
> garantin rätt tryggt åxå...
>
> Jag hoppas att det bara är jag som har haft ett
> "helvete" med Volvo och att min är ett
> Måndagsex, annars så blir jag orolig för
> Volvo.
>
> "Premium" är väl ett ord bilfolk använder för
> sina fordon när man inte nått hela vägen?

Intressant! Ja vad gäller åkkomfort så finns det få bilar som slår Volvo, det märks i våran "gamla" S60 från 2004 som är sjukt skön jämfört med många andra nyare bilar.
Vad gäller strul som elfel och saker som man inte ens teoretiskt skulle kunna fixa själv; hur är det med garantier m.m.? Är det bara att punga upp och se glad ut, eller går det att faktiskt komma undan om det uppstår? Hur är det mekaniska? Vår S60 lider av en Volvoklassiker, dvs klena hjulupphängningar. Bytte länkarmar i höstas för det var bara viljan som höll ihop sakerna på slutet.

Förresten... 12000 mil på ett par år som familjebil?! Gånger två! o_O Ni måste köra helt galet mycket? =)

Jag har funderat på det där med en 1-2 år gammal Sportage för att komma undan riktigt billigt, men det är få som har de tillbehör vi söker. Såsom dragkrok.

Tillbaka
Topp