[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
12feb2003-c5-break2.jpg

Redan en sådan är farlig nog för en 18åring med körkort på påseende har jag märkt... :)

Edit: Volvon Olle visade bild på är en T-Gul om jag inte missminner mig...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
Oskar_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är nån specialversion av 850 va? fast inte R
> va?

Volvo gjorde en begränsad upplaga kallad T5-R. Den som är på bilden kallades "T-Gul".

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
=David skrev:

> Jag vill klaga på dig Johan S. Är det inte skam så
> säg att du är så här grum på ironi men inte
> nyttjar dina färdigheter oftare. ;)
>

> Visst sejjfa med den du.. =Þ
>

Oj, nu begriper jag ingenting: Är jag "grum på ironi men inte utnyttjar" det? Nej, jag begriper inte. Jag brukar inte försöka ironisera äver huvud taget då jag inte tror på ironi som kommunikationsverktyg. Ironi skapar enbart förvirring och leder inte till något fruktbart, tror jag.

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
Jo då, det är en volvo 854 T5-R även känd som T-gul.
De är riktigt tuffa tycker jag, vi har en i familjen och den är riktigt härlig att köra. Den drar ifrån de flesta BMW's och Audi's :P .
BTCC modellen som de tävlade med i Storbrittanien är ascool!
den är hyffsat låg iaf :P

Bilagor

• Volvo_850_BTCC.jpg
    Volvo_850_BTCC.jpg
    22 KB · Besök: 27
[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
olle_edlund skrev:

> BTCC modellen som de tävlade med i Storbrittanien
> är ascool!
> den är hyffsat låg iaf :P
>

hoho, dom körde ju den i sverige åxå, janne "flash" nilsson körde ju den...

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
erol/frost skrev:
> Vet inte vem du är Johan. Har du mailat mig och
> spytt ur dig meningar i stil med "man-man sex
> passar dig... bög... kuk..fitta" etc? Om inte så
> är det inte dig jag menar.
>

Nej, det har jag inte gjort. Folk som använder sig av sexuell läggning för att smutskasta folk brukar ha dåligt underbyggda argument och vet inte hur de ska få makt genom tangentbordet. Eftersom minst 10% av befolkningen är gay så torde en stor del av happyanvändarna vara det och att försöka smutskasta dem för sin läggning är väldigt dumt.

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
Oskar_ skrev:
> >
>
> daaa shit :)
> - happy konspiracy - Daa Shit!
> Och kolla in min film :)
> t !x M++ H+ V- Mt++++ Mu Pt---

Hehe, lätt!
Jag har en hel samling av 850-bilder, det är nog över tusen tror jag :P
Så säg bara till om du vill ha en :D

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
Den marknadsföringsgimmick som det innebar att köra kombibilarna i BTCC ska inte underskattas. Om man ändå ska hålla på att sortera ut drivlina/fjädring mm mm och på grund av det inte kan vara konkurrenskraftiga - varför inte köra kombi? Helt enkelt genialiskt. Tydligen är sedanmodellerna *mycket* styvare och det hade gått åt många meter rör (=vikt) för att få kombin lika rigid. Året efter körde de sedanen och vann mycket riktigt BTCC.

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
coolt! jag bleb helt nojig nu o kommer kolla 850 super touring räcers hela kvällen :Þ

om du vill hade du kunnat skicka lite 850 bilder på msn :D

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
BODY : four-door saloon, RHD, welded rollcage, TWR front splitter, rearwing to FIA specs

ENGINE : built & tuned by TWR, watercooled, inline, transverse mounted, five cylinder, DOHC, 20 alloy valves, 1.999cc, bore x stroke 83mm x 73.9 mm, alloy block, alloy cyl.head, Zytek Motormanagement, dry-sump unit, race catalytic-converter, Champion sparkplugs, Q8 full-synthetic motoroil

POWER OUTPUT : +290 BHP @ 8.500 RPM

TRANSMISSION : frontwheeldrive, 6-speed Xtrac sequential gearbox, limited slip differential, AP Racing 5.5" triple carbon-fibre clutch

SUSPENSION : TWR McPhersons struts front, Ohlins gasdampers, anti-roll bars, Volvo Delta-link rear, semi-independent trailingarms rear, Falkner coil springs

BRAKING SYSTEM : AP Racing & Brembo, hydraulic assisted dual circuit, ventilated discs 355mm front, ventilated discs 270mm rear, AP 8-piston calipers front, Brembo 2-piston calipers rear, carbon metallic brakepads

WHEELS & TYRES : BBS forged magnesium alloy wheels, 8,20J x 19inch, Michelin (1996) and Dunlop (1995) 215/650 x 19 raceslicks

WEIGHT & MEASURES : total weight 975 kg, wheelbase 2.670mm, length 4.670mm, width 1.760mm, height 1.430mm

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
Sure, nästa gång vi hörs så kan jag leta ut några godingar :D

Oskar_ skrev:
> coolt! jag bleb helt nojig nu o kommer kolla 850
> super touring räcers hela kvällen :Þ
>
> om du vill hade du kunnat skicka lite 850 bilder
> på msn :D
> t !x M++ H+ V- Mt++++ Mu Pt----

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
Jag vill klaga på att det är alldeles för mycket volvo just nu. Volvo kommer aldrig bli mer än den där sminkade grisen... :)

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
racing va bättre förr tycker jag :(

inte alls lika kul längre, o STCC har blivit värdelöst sen dom tog bort super touring reglementet...

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
Tyst med dig!! Komma här och förstöra våran lilla trevliga pratstund :P

iMats skrev:
> Jag vill klaga på att det är alldeles för mycket
> volvo just nu. Volvo kommer aldrig bli mer än den
> där sminkade grisen... :)
>
>
> --------------------------------------------------
> --------------
with both feet on the ground you
> won't get far

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
olle_edlund skrev:
> Är det en sån här du menar?
>
> __________________________________________________
> ___________________
> /Olle
> "It´s good to bicycle together"©
> Bifogade bilder:
>
>

det är ju ingen riktig, det är ju en gatbil med btcc dekaler. :)

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
JLarsson skrev:
> Fan Oskar, kasta Bianchiprylarna. Tjacka en
> Cannondale och lite schyssta teamprylar!
>

jag tycker även att gamla ford och lancia teamen är gruma, så jag behåller mina martiniracing kläder :)

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
Japp, det är iofs sant, men den e snygg ;P

Oskar_ skrev:
> olle_edlund skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det en sån här du menar?
> >
> >
> __________________________________________________
>
> > ___________________
> > /Olle
> > "It´s good to bicycle together"©
> > Bifogade bilder:
> >
> >
>
>
> det är ju ingen riktig, det är ju en gatbil med
> btcc dekaler. :)
> t !x M++ H+ V- Mt++++ Mu Pt----

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
850 RACING

The Volvo 850 succes-storie at the racetrack starts back in 1994 when Volvo re-entered touringcarracing after an absence of nearly 10 years. Volvo decided to pull back from European Touringcar Racing back in 1986 after they had won almost everything there was to win with the almighty Volvo 240 Turbo. It all started again in 1993 when Steffanson Automotive in Sweden built and prepared a 850 Estate, this car generated great interest within Volvo and demonstrated the potential of an 850 racecar. Later the Estate-shell proved to be a great media-puller. It was Volvo's Senior Vice-President Martin Rybeck who made plans to persuade the board that a return to the racetrack would make an ideal marketing tool for the new Volvo 850. Soon a partnership with Tom Walkinshaw's TWR Racing was formed and the Volvo 850 Racer was a fact, in the first year (1994) as a media-friendly Estate and later-on the Saloon as one of the fastest front-wheel drive touringcars that participated in the British Touring Car Championship.

1994

For the first year TWR recruited the young Swedish driver Rickard Rydell and the experienced Dutch driver Jan Lammers to drive the Volvo 850 Estate. The car was fast on the straight and in fast corners but it was a handful in very slow bends. Still the car astonished a lot of people by qualifying third in only the fourth round of the 1994 BTCC. Also there was a fifth place at Oulton Park for Rydell and at Brands Hatch Jan Lammers was running fourth and gaining on car no. 3 when he was pushed roughly of the track by another competitor. At the circuits which suited the car it was always very clear that the car had potential to become a winner. Mostly 1994 must be considered as a learningyear for the "Volvo 850 Racing" team. At the end of the season Jan Lammers decided to quit because of the fact that he didn't like the rough drivingstyle in the BTCC.

1995

Due to changed regulations Volvo couldn't use the Estate-shell in 1995 and the Volvo 850 Saloon was introduced, which did much better than the Estate. With wins at Donington, Silverstone, Oulton and Knockhill and several other high rankings. They where driven by Rickard Rydell and Tim Harvey . At the end of this succesfull 1995 season Rydell was third and Harvey fifth in the BTCC points table. In the manufacturers' competition Volvo ended at the third position behind Renault and Vauxhall (Opel).

1996

The season of 1996 was to become the best for the Volvo 850 Racecar, it was the car with the best front wheel drive package in that year. The only real rival on the track was the Audi, which was 4WD! The cars where driven by Rickard Rydell and Kelvin Burt (he experienced a dreadful 190 kmh crash at Oulton Park). After Kelvin's crash a young rookie called Jamie Davies took his place. Kelvin Burt returned as a driver at Brands Hatch but it was too late for Volvo to claim the manufacturers-title..... This was the last year for the 850, but TWR was already shaking down his S40 replacement for 1997. Being smaller and more rounded, that agressive looking S40 was able to bring Volvo and TWR the championship in 1998! Too bad that Volvo withdrew competition from the racetracks in 1999.

racing2.gif

racing3.gif

racing4.gif

racing1.gif

TECHNICAL DETAILS

BODY : four-door saloon, RHD, welded rollcage, TWR front splitter, rearwing to FIA specs

ENGINE : built & tuned by TWR, watercooled, inline, transverse mounted, five cylinder, DOHC, 20 alloy valves, 1.999cc, bore x stroke 83mm x 73.9 mm, alloy block, alloy cyl.head, Zytek Motormanagement, dry-sump unit, race catalytic-converter, Champion sparkplugs, Q8 full-synthetic motoroil

POWER OUTPUT : +290 BHP @ 8.500 RPM

TRANSMISSION : frontwheeldrive, 6-speed Xtrac sequential gearbox, limited slip differential, AP Racing 5.5" triple carbon-fibre clutch

SUSPENSION : TWR McPhersons struts front, Ohlins gasdampers, anti-roll bars, Volvo Delta-link rear, semi-independent trailingarms rear, Falkner coil springs

BRAKING SYSTEM : AP Racing & Brembo, hydraulic assisted dual circuit, ventilated discs 355mm front, ventilated discs 270mm rear, AP 8-piston calipers front, Brembo 2-piston calipers rear, carbon metallic brakepads

WHEELS & TYRES : BBS forged magnesium alloy wheels, 8,20J x 19inch, Michelin (1996) and Dunlop (1995) 215/650 x 19 raceslicks

WEIGHT & MEASURES : total weight 975 kg, wheelbase 2.670mm, length 4.670mm, width 1.760mm, height 1.430mm

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
cerro skrev:
> Jag vill både klaga på chox babbelbabbel köra Alfa Romeo, inget annat.
> Italien kan man inte klaga på

Jag har haft en latinsk bil från centraleuropa. Jag tror inte att ännu varmare klimat i ursprungslandet bidrar till bättre bilar.

Calle F skrev:
> Egentligen vill jag klaga på dom som yrar om körglädje när det är social status dom menar. Inget har
> mer körglädje än t ex en vass rally-AsconaB

Ord. Jag och minst en till automatförespråkare har haft varsin sån här, min var snabbare än impreza turbo och hans var snabbare än porsche.

Bilagor

• Rallye2 (Small).jpg
    Rallye2 (Small).jpg
    40.2 KB · Besök: 13
[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
*micke* skrev:
> Just nu är jag sur på min 5th Element dämpare som
> inte håller CV/T trycket :-(

Jag är något mindre sur nu då Bike Scene / Specialized UK skakat fram en ny dämpare som är på väg till mig :-)

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
chox skrev:
> Ord. Jag och minst en till automatförespråkare har
> haft varsin sån här, min var snabbare än impreza
> turbo och hans var snabbare än porsche.
> Bifogade bilder:
>
>

CQP!! Woohoo!

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
Volvo

En Volvo, Volvo, en gammal risig Volvo, körde om min fina Chevrolet
Volvo, Volvo, en skitig jävla Volvo,
Jag höll på att svimma, en Volvo körde om en jänkare

Jag ställde mig på gasen och drog på, och tänkte nu så ska den jäveln få
360 hästarn vrål och rök, tog mig förbi den faan i nästa krök
På nästa raka varvade jag ner, och tänkte inte på nån Volvo mer
Men när jag hunnit nästan in till stan,
så kom det nån och blåste om och det gick fort som faan

En Volvo, Volvo, samma jävla Volvo, samma bil och samma bonnafaan
Volvo, Volvo, sketna jävla Volvo,
hur mycket jag än gasade så kom den ändå före mig till stan

Det gick till stan som faan med snabba ryck, men sen fick man gå ner till 50 knyck
Jag följde efter genom hela stan, och vid stationen stannade den faan
Jag hoppade ut och sprang som en gazell, och skulle ge den faan en jävla smäll
Jag slet upp framdörren och där - herregud - där bakom ratten satt en jättetjusig brud

Volvo, Volvo, jag vill ha en Volvo,
en Volvo med en åtta i som jag kan jaga snygga brudar med
Volvo, Volvo, jag vill ha en Volvo,
en jättetrimmad Volvo, en Volvo med en åtta i som ryter och som går som själve faan

Ja - jag vill ha en Volvo
Jävla Chevrolet va
Förbannade amerikanska skit
Hit med en Volvo era jävlar

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
iMats skrev:
> Jag vill klaga på att det är alldeles för mycket
> volvo just nu. Volvo kommer aldrig bli mer än den
> där sminkade grisen... :)

Tack! Du skrev vad jag tänkte på.. ;)

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
Jag måste klaga på att man måste göra om alla bilder som man vill bifoga eftersom de är för stora annars.

Bilagor

• DSCN0761.jpg
    DSCN0761.jpg
    119 KB · Besök: 17
[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
chox skrev:
> Ord. Jag och minst en till automatförespråkare har
> haft varsin sån här, min var snabbare än impreza
> turbo och hans var snabbare än porsche.
> Bifogade bilder:...

Jag lärde mig köra bil med en Kadett -76:a vid låg (13-14) ålder. Du gjorde mig nostalgisk nu. Fast jag växte upp med brorsans två rally-Kadetter och en Commodore (tvådörrars sedan, guld med svart vinyltak) så började jag med SAAB:ar sen. Sinnesförvirring, liksom...

:)

Det måste varit på hösten innan jag fyllde 13 morsan låste infartsbommen till stenkrossen och beordrade mig att köra. Man lär sig rätt snabbt i den åldern. I februari skulle en kompis som hade kört lite bil innan följa med och köra lite han också. Som ni förstår så var morsan nog inte riktigt klok ibland. Att släppa lös två 14-åringar i en två år gammal Opel Kadett på snö och löst kvartsitgrus är väl inte så slugt. Jag körde några snabba varv på de upplogade vägarna i området med den kontroll endast ett väl indoktrinerat och upplärt barn kan prestera innan kompisen satte sig i bilen, gav järnet direkt och understyrde rakt in i en stor snödriva så vi fick skotta i en timme. Han kunde inte komma över det på många år efteråt... :D

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
Jag vill klaga på att det inte fanns någon svart stolpe på lager när jag beställde. (Tycker inte heller att det är snyggt)
Äh, jag får köpa en blå ram och montera stolpen på.

[OT] KLAGOMÅLS TRÅDEN!
jag vill klaga på min pappa som kommer bryta kontakten med mig o ta alla mina pengar bara jag ens funderar på att köpa ett chris king nav :D (vilket jag kommer göra)

Tillbaka
Topp