[OT] Klimatet...

Skogling

Aktiv medlem
[OT] Klimatet...
Vad händer med våran skog. Blir den sönderstressad ? Någon var så jävla stolt igår, att han hade lyckats få fram färskpotatis så här i december. Jävlig bra liksom... :o( Jag tycker det är skrämmande ta mig fan.

Expressen skriver idag:

Inga mer vita jular i södra Sverige
Tv-meteorologen Pär Holmgren: Det milda decembervädret blir normalt
Tussilago och kantareller i skogen. Färskpotatis på julbordet.
Hur sjukt är egentligen höstvädret 2006?
– Just nu tycker vi att det är jättesjukt, men i framtiden kan det här vara normalt, säger tv-meteorologen Pär Holmgren.
Tv-meteorologen Pär Holmgren tvivlar på att vi kommer att få någon julsnö i framtiden.Redan om 20 år kommer tomten att tvingas lämna släden hemma. Åtminstone för hembesöken söder om Mälardalen. Det spår tv-meteorologen Pär Holmgren.
Vita jular är något vi bara kommer att minnas och drömma om.
– Då kommer det vi upplever nu att vara helt normalt decemberväder, säger han.
Aftonbladets läsare har skickat in bilder på vårblommor, knoppande träd och nyckelpigor på utflykt. Hösten 2006 är extremvarm och nästa år kan det bli ännu varmare över hela jordklotet, befarar meteorologerna.
– Mycket tyder på att 2007 kommer att bli det varmaste året sedan temperaturmätningarna påbörjades, berättar Pär Holmgren.

Ingen tvekan om klimatförändring
Naturliga variationer i vädret kommer fortfarande att kunna ge Skandinavien kalla vintrar i framtiden, men det råder inte längre någon tvekan om att den globala temperaturen stiger.
I takt med klimatförändringen växer också svenska folkets intresset för vädret. Meterologerna på SVT får dagligen frågor från oroliga tittare.
– Den här hösten har klimatintresset verkligen exploderat, liksom kunskapsnivån hos allmänheten, säger Pär Holmgren.

Är du själv orolig över klimatet?
– Ja, det måste man vara. Men det viktiga är att oron leder till konstruktiva förslag, som att Volvochefer vill höja bensinskatten.
Pär Holmgren kan i kväll belönas med Augustpriset för den populärvetenskapliga boken ”Meteorologernas väderbok”. Uppmärksamheten kring boken ser han själv som ett tecken på svenskarnas nyvaknade intresse.

Hur känns det att vara nominerad?
– Det är enormt roligt att vi lyckats nå ut till en bred publik och hjälpt till att föra upp klimatfrågorna till den allmänna debatten.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Klimatet...
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ingen bil, jag flyger inte.

så du påverkas inte?

[OT] Klimatet...
Bra bruse. Då är det bara för resten av världen att ta samma beslut som du då. Det fixar du va ? :o

[OT] Klimatet...
mattel skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har ingen bil, jag flyger inte.
>
> så du påverkas inte?

Näe, Bruse använder ju inte ens lotion. :o

[OT] Klimatet...
Blir dags att köpa en cab nu då:-)

e30cab.jpg

/J

[OT] Klimatet...
dag skrev:
> Säga vad man vill om de
> global-uppvärmnings-hysterikerna, men
> uppfinningsrika är de!
>
> Det här min favorit: Jorden kommer att explodera
> i en gigantisk atombombsexplosion och förvandlas
> till ett nytt asteroidbälte om vi inte slutar
> flyga till Kanarieöarna på semester!!!

Den började ju lite småintressant men sen spårar det ur på slutet med en diskussion om huruvida mänskligheten alls är värd att räddas, och hur det kollektiva medvetandet kommer att leva vidare.. :)

[OT] Klimatet...
Att det är en varm höst i år tror jag beror mest på slumpen. Om det är global uppvärmning som gör att det är extremt mycket varmare denna höst mot förra borde tendensen vara att värmeökningen nästa år ska vara lika stort som från förra året till i år. Det känns lite omöjligt, ja.

Vidare kan man konstatera att årets vinter var en av de mest utdragna och vitaste i mitt dryga 20-åriga liv. Hur går det hand i hand med det hela?

Jag nekar inte till uppvärmningen, men jag har svårt att se denna hysterin som varit i höst som ett tecken på global uppvärmning. Snarare är det ett tecken på hur nyckfull och slumpad naturen kan vara.

Dessutom har alltid medeltemperaturen varierat. Det är naturligt, vi ändrar rytmen lite bara...

[OT] Klimatet...
bara en undran, om det nu skulle vara så att det råder global uppvärmning, vem bestämmer då om det är normalt eller inte?

kanske inte så fördelaktigt för mänsligheten, men det tror jag inte moder natur bekymrar sig så mycket över.

om då snitt-tempen inte ökar, utan det är lokala klimatvariationer, hur vet vi då om det är normalt?, har inte sett några mätningar varken från 1600 eller 300-talet som talar om huruvida hösten var varm och regnig, eller huruvida det fanns gott om snö på julafton 1418

[OT] Klimatet...
Atmosfären som innehåller den luft vi andas är ca 50km "tjock", en sträcka inte större än att alla här på forumet kan cykla den på 1~2 timmar. De som tror att alla utsläpp etc inte har en drastisk påverkan måste vara lösa i huvudet.

[OT] Klimatet...
Självklart finns det massor av domedagsprofeter och visst var det en utdragen vinter förra året. Jorden har cykler och dom är inte 100% regelbundna. Men jag tror ju inte att forkarna sitter och ljuger enkom för att få uppmärksamhet. Likaså tror jag att de som spelar allan och tror att det är nonsenssnack alltihop har lika fel. men någonstans mittemellan så finns det ju en sanning.

Visst har det varit olika vintrar, vårar, somrar och höstar tidigare. Jag är ju inte purung så man minns ju åtminstone 25 år tillbaka hur det varierat. Men jag tycker det varierar mer nu.
Det som är skillnad är att den moderna människan och industrialismen påverkar mer och mer och det är först i efterhand som miljön påverkas.

Jag bryr mig. Men i Sverige och EU är vi ju rätt medvetna och den medvetenheten finns ju inte överallt precis. Ni får gärna tycka att jag slår på öppna dörrar men jag bara undrar lite...

Vad gör då jag för miljön ? Inte mycket kanske men jag åker lite bil. Har lufvärmepump. Försöker spara på el och återvinner det som går att återvinna. Ej reklam på brevlådan är ju en annan liten detalj. : )

//Skogling

[OT] Klimatet...
Känns ändå rätt meningslöst med små skitsaker här när länder som kina och usa bara spyr ut skit... Ska man göra nåt seriöst är det de stora utsläppsbovarna man ska ge sig på... Att hålla på att fåna sig med en liten glödlampa i hallen eller ej gör ju bara att man som person får en sämre tillvaro, såvida man inte får någon sorts själslig tillfredsställelse av det såklart.

[OT] Klimatet...
Henrik VXT skrev:
> Känns ändå rätt meningslöst med små
> skitsaker här när länder som kina och usa bara
> spyr ut skit... Ska man göra nåt seriöst är
> det de stora utsläppsbovarna man ska ge sig
> på... Att hålla på att fåna sig med en liten
> glödlampa i hallen eller ej gör ju bara att man
> som person får en sämre tillvaro, såvida man
> inte får någon sorts själslig
> tillfredsställelse av det såklart.

Både ja och nej. Att du släcker lampan eller inte tog bilen til jobbet just idag gör ingen större skillnad. Men vi kanske måste börja inse att vår levnadsstandard inte kommer att fungera om alla på jorden vill ha samma nivå.

Så antingen måste vi inse att vi inte behöver ha så hög standard eller så måste de som inte har vår standard inse att de inte behöver den.

Där kan det hjälpa om du och alla andra ställer bilen imorgon:)

[OT] Klimatet...
En vinter kan upplevas som "hysteriskt" kall, men det som är intressant är årsmedeltemperaturen på hela jorden. Tyvärr är mannaminnet kort och lokalt. No offens, mitt också. Årsmedeltemperaturen på jorden har stigit konstant sedan industrialiseringen. När vi började elda olja. Detta samband är inte upptänkt av någon foliehatt (kul uttryck).

Minska förbrukningen av olja och vi är på väg mot lösningen.

Voila!

[OT] Klimatet...
Oljan är snart slut. Vipps så försvinner problemet med bilavgaser. Fast då börjar kineserna och plackerna att kör på kol...

Jag tror egentligen att alla som tror på globaluppvärming ljuger. Allt är bara påhittat. Det kan inte spela någon roll att skiten åker upp i atmosfären. Jorden kommer säkert att lära sig att bryta ned koldioxider och göra näringsrika chokladbollar till alla barn i Afrika av det. Det tror jag.

[OT] Klimatet...
Henrik VXT skrev:
> Känns ändå rätt meningslöst med små skitsaker här

Ja, det gäller att lägga ansträngningarna där det gör mest nytta. Tyvärr ligger ju en hel del av diskussionen på lampan-i-hallen-planet. Samtidigt skapar det förstås en medvetenhet och vana att tänka i miljömässiga termer om man börjar i det lilla enkla. Börja i hallen, fortsätt på jobbet.

Ett exempel på hur viktigt det är att jobba på rätt problem först är filmen nedan; han avslutar med att säga att EN sådan segelskärm till ett fraktfartyg motsvarar miljöeffekten av ett byte av alla bilar i Californien till hybridbilar. Enligt säljaren av skärmen dvs - räknar kanske som det passar honom. Men det sätter saker i lite perspektiv iallafall. Det finns ju några fraktskepp på haven.

http://news.com.com/1606-2-6122431.html?tag=st.rb

[OT] Klimatet...
>>Att hålla på att fåna sig med en liten glödlampa i hallen eller ej gör ju bara att man som person får en sämre tillvaro, såvida man inte får någon sorts själslig tillfredsställelse av det såklart.

Att fåna sig förutsättningen är att den vår livstil på ett eller annat sätt för sller senare leder till jordens undergång, om inte så drastiskt till mänsklighetens undergång.
Vår livsstil, tillämpad på kineser och indier leder till snar undergång, om inte annat så för att jordens energitillgångar tar slut.

Vart litet steg vi tar bort från den livsstilen är ett steg i rätt riktning, om det så bara gäller en glödlampa.

Åren går man får barn och barnbarn vid barnen börjar man tänka och vid barnbarn börjar man grubbla på vad är det vi lämnar efter oss till deras barnbarn.

Vädervariationer naturliga eller inte. Vetenskapen vet att vi på sikt utarmar vi ozonlagret. De så kallade ozonhålen är ett faktum bara misstanken att de växer ger än kalla kårar.

[OT] Klimatet...
Ja det är många bäckar små. Om alla började släcka en lampa eller två när man lämnar rummet så skulle det göra stor sklinad. Det är lite kul att se en del villor i området som har två lampor i varje fönster samt taklampoa i rummet. Typ 20 lampor tänd i kåken fast det behövs 5. Kanske skulle vi kunna exportera lite kärnkarftverk till Polen även när det är kallt, om alla tänkte om. Då slapp vi lite kolkraftsskit i alla fall.

En eloge til SAS som sedan ett år kört med gröna landningar. Det går till så att man räknar ut en nedstigning så exakt att man kan glidflyga ner. Var i Oslo härom veckan och man anväde ALDRIG gaspådrag vid landningan. Vi segelflög hela vägen ner. I och för sig som reverserades det men det är väl väldigt nödvändigt att blåsa ur motorerna efter en lång tomgångskörning.... ;o)

[OT] Klimatet...
Klart som fan miljön påverkas, tycker det bara är dumt att fåna sig och säga att det är konspirationsteorier.

Och lika klart är det att det inte gör någon större skillnad om en enskild person byter glödlampor och åker bil mer sparsamt. Men om tillräckligt många gör det så kanske det påverkar i en positiv riktning, sen kanske det är de små länderna som börjar med hårdare regler.

Klart det inte heller påverkar USA och Kina som är de stora bovarna. Men den dag då de är ensamma i världen att inte bry sig så kommer nog opionen svänga och de bli tvugna att lära sig. Någon måste ju börja, idiotisk att helt ignorera problemet.

Tänk om inget de två länderna (USA och Kina) producerar går att exportera för att inget annat land accepterar deras miljöovänliga produkter, så kan man ju räkna ut hur det påverkar deras ekonomi.

Sen börjar till och med oljebolag inse fakta:

"We have to deal with greenhouse gases," John Hofmeister, president of Shell Oil Co., said in a recent speech at the National Press Club. "From Shell's point of view, the debate is over. When 98 percent of scientists agree, who is Shell to say, 'Let's debate the science'?"

Och:

Exxon Mobil Corp., the highest-profile corporate skeptic about global warming, said in September that it was considering ending its funding of a think tank that has sought to cast doubts on climate change. And on Nov. 2, the company announced that it will contribute more than $1.25 million to a European Union study on how to store carbon dioxide in natural gas fields in the Norwegian North Sea.

Det sista är mest underbart, de ska alltså sluta finansiera en lobbygrupp som de betalat bara för att miskreditera klimatforskning. Och det är det nog inte ensamma om bland dessa företag. Inte att de inte tror på forskningen själva, de vill bara att andra inte ska tro på den. Något som om man läser tråden här, de verkar lyckas med.

[OT] Klimatet...
Delade lägenhet med en person för några år sedan. En dag när jag kom hem och konstaterade att det var helt upptänt i hallen, köket, badrummet, matrummet, vardagsrummet samt att tv`n videon och playstationen stog på, så vänder sig personen(som sitter framför datorn i sitt nersläckta rum) till mig och säger -"det har kommigt en elräkning, f-n vad dyrt vi måste spara på något sätt". No shit Sherlock.

[OT] Klimatet...
Varför heter Grönland just Grönland???

<http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml;jsessionid=KLON1IAU2SNB5QFIQMFSFFOAVCBQ0IV0?xml=/news/2006/11/05/nosplit/nwarm05.xml>

<http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/11/12/nclim12.xml>

[OT] Klimatet...
Jo men vi är ju väldigt medvetna och måna om miljön vi som bor i Sverige, det var helt tomt i Täby-centrum den 25 November.

[OT] Klimatet...
Måste också medge att jag vet alldelles för lite för att våga säga att "jag vet". Kan mycket väl vara att det inte är någon fara med miljön alls. Och att inget människan gör påverkar alls.

Och är det så, så har det inte gjort någon stor skada om vi i onödan gjorde vårt yttersta för att minska utsläppen. Det är bara gå tillbaka och skicka ut så mycket vi kan i atmosfären igen.

Men OM det är så att det påverkar, så är det ju ordentligt dumt att inte ha gjort någonting.

Sen tycker jag också att det är regeringen som bör ta de stora stegen, varför inte göra nått drastiskt som att förbjuda nya bilar med bensin och dieselmotor att säljas? Och bara köra etanol från 2008 eller så. Tar ju säkert minst 25 år innan bensinbilarna fasats ut (lagom till oljan tar slut?), och vill man verkligen ha en bensinbil så köp en 2007a några år beg eller så.

Då har också de flesta råd att ha en miljöbil den dag oljan tar slut, för det kommer finnas mycket gammalt begangat på marknaden.

Sen måste man ju också se till att kolla en total miljöanalys, bensindriven bil släpper ut mer än etanoldriven. Men hur ser det ut vid framtagandet av drivmedlet? Kanske är det ordentligt dåligt att få fram E85 eller liknande, och i det totala är bensin mer miljövänligt?

Likadant måste man tänka när det gäller el, tror vattenkraft och även vindkraft har större total miljöpåverkan än kärnkraftverk.

Nu ska jag skruva upp värmen så det är varmt ikväll, ta bilen till stan och kommer säkert lämna några lampor på när jag är borta. hehe

[OT] Klimatet...
Vädret blir extremare med växthuseffekten så det passar aldeles utmärkt. Har vi tur sabbar vi golfströmmen och efter det kan vi få riktiga vintrar.

Sen kan man ju undra om det gör så mycket, vem skulle sakna mänskligheten?

Man skulle ju kunna jämföra med vilket djur som helst, så länge det går lever man och populationen ökar. Tills man kommer till en gräns och naturen inte klarar att försörja populationen.. Populationen minskar tills att naturens resurser åter är i överflöd. Då blir populationen större och så rullar det på..

JT skrev:
> Förra vintern var det helt jävla hysteriskt
> kallt och snö ända till april. Hur passar det in
> i växhuseffektnojan?

[OT] Klimatet...
Skogling skrev:
> Förnekelse är manligt.

<http://www.spiked-online.com/index.php?/site/article/1782/>

[OT] Klimatet...
Det jag framför allt har tänkt på när det gäller klimatförändringar är att årstiderna har skjutits framåt lite lagom bit. Det är sommar juli - sept, höst okt - dec, vinter jan - mars och vår resten.
Jag tror det beror på att en jätterackarbajsarkomet har slagit ner på antarktis och vält jorden litegrann.
Men även om utsläppen inte har ett skit med klimatförändringarna finns gott och väl med fantastiskt tillräckliga anledningar att inte hålla på med fossila bränslen och kärnkraft och annat trams.

Jag ska inte ta körkort förrän lagen som Albion föreslår genomförs.

Wham bam thank you mam we'll boogie till the rooster crows liksom.

[OT] Klimatet...
Jag tycker det är intressant att den globala temperaturen har ökat 0.6 (+-0,2 i osäkerhet) grader sen 1860 samtidigt som koldioxidhaltenökat från 290 ppm före den industriella revolutionen till 375 ppm (2002). Det ger en ökning av temperaturen på 0.2% (givet en global temperatur på 283 grader Kelvin) samtidigt som koldioxidhalten har ökat med 30%...

Samtidigt så har vi haft en välståndsökning under denna period som är helt unik. Fundera själv på hur fattiga folk var i Sverige för 200 år sedan.

Även om global uppvärmning existerar eller ej så tycker jag det bästa sättet att rusta oss inför framtiden är att se till att vi har en växande ekonomi och en teknisk utveckling. Med ynka 2% årlig tillväxt så har en medelsvenson en årslön på inte mindre än 829 000 000kr om 400 år (räknar på 300000*1,02^400). Tror ni att man har större möjligheter att ta hand om de eventuella effekterna av en höjd medeltemperatur då?

Det finns bra sätt och dåliga sätt att skona miljön.
Själv bor jag i ett hus där vi har satt in treglas fönster, luftvärmepumpar istället för direktverkande el, tilläggsisolerat vinden och värmer upp varmvattnet med solpaneler. Dessutom äger jag en del aktier i vindkraftverk. Samtliga dessa har vart goda ekonomiska investeringar som snabbt har betalat av sig.

[OT] Klimatet...
att 2006 tro att vi inte pågår en global uppvärmning är ungefär lika korkat som att hävda att rökning inte är skadligt och att Nordkorea är en sjysst stat.

Alla forkare är eniga (98% eller mer), det enda de är oeniga om är hur mycket och hur fort. Men vad spelar det för roll. Om sista sesången det går att åka skidor i alperna inträffar 2020 eller 2060 känns som det kvittar. Det är djävligt illa i båda fallen.

För alla som tvivlar, och alla ni andra åxå om ni inte redan gjort det. Gå och se Al Gores milöfilm: En obekväm sanning. Det är mer eller mindre en PowerPoint presenterad av en man som förlorade ett presidentval, och visst den är amerikansk men den är trotts det bra, bra mycket bättre än den svenska versionen Planeten. Och du kommer garranterat gå därifrån bra mycket mer påverkad än av de flesta andra filmer du sett.

Du kommer få lära dig fyra saker.
1 Det blir varmare, det är ingen tvekan.
2 Det är vi människor som är orsaken (ingen tvekan här heller)
3 Vi har inte så lång tid på oss innan vi kommer till point of no return
4 Vi kan fixa det utan allt för drastiska förändringar i vår vardag

Sen kan ni gå hem och GÖRA NÅGONTING, byt elbolag, köp en lågenergilampa, återvinn, måste du vrkligen ha en kamera med 2 megapixlar mer, köp utsläppsrätter när du flyger, gör någonting !

-Det spelar ingen roll vad jag gör: WTF! Det är ju just det det gör. Det är ju DU som producerar överskottet av växthusgaser! Visst industrin spyr ut en hel del men det gör hushållen åxå, en hel djävla massa. Om alla lät bli att slösa (inte avvara utan slösa) så skulle det göra sjukt mycket.

-Industin spyr ändå ut så mycket skit.
1 Industin producerar det du köper. Köp miljövänligt så produceras det miljövänligt.
2 Du är ju en del av industrin själv. Försök påverka din arbetplats och företag. Efter att ha sett en obekväm sanning föreslog jag och en kollega att hela jobbet skulle göra det. Nu har vi en miljögrupp för att styra upp både oss själlva och hjälpa våra kunder.

-Staten måste göra något: Visst, men varför vänta på dem ? Varför inte släcka den där lampan, stänga av TV i stället för att lämna den i standbye, köpa mat som inte transporterats värden runt osv. Hur svårt är det ? och mycket skönare än att invänta förbud och regler som vi svenskar är så livrädda för

-Men Kina då, dom komer ju ändå sabba allt. Visst kommer kina bli ett problem Men: Kina tillverkar typ allt vi köper. Köper vi miljövänligt, producerar de miljövänliga produkter. Kineser vill ha det som vi i väst. Kör vi i väst miljövänliga bilar så vill de åxå göra det. (Fö. har Kina faktiskt milölagar, de flesta amerikanska bilar får inte säljas i Kina för att de inte klarar deras miljökrav)

[OT] Klimatet...
Fredrik Larsson skrev:
> Jag tycker det är intressant att den globala
> temperaturen har ökat 0.6 (+-0,2 i osäkerhet)
> grader sen 1860 samtidigt som koldioxidhaltenökat
> från 290 ppm före den industriella revolutionen
> till 375 ppm (2002). Det ger en ökning av
> temperaturen på 0.2% (givet en global temperatur
> på 283 grader Kelvin) samtidigt som
> koldioxidhalten har ökat med 30%...
>

...och exakt vilken är anledningen att sambandet mellan ändringen i andelen koldioxid i luften och medeltemperaturökningen på jorden skall vara linjärt?
Det finns säkert ingen klimatforskare som räknat på en mer genomtänkt modell...

[OT] Klimatet...
Vintern har en tendens att komma senare så det blir nog skidåkning i flottsbro i vinter också, i fjol åkte jag skidor i april i sthlm
Att ta upp olja och bränna den får ju självklart effekter så att människan påverkar klimatet är det nog ingen tvekan om
Men det är ju inte bara oljan utan även avskogning och olika typer av bebyggelse(en stad tex är några grader varmare än omgivningen)

Senaste årmiljonerna har dock istider på ca 100000år avlösts av värmeperioder på 10000år och då borde jorden snart bli kallare om det mönstret upprepar sig

[OT] Klimatet...
mytomspunnen skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker det är intressant att den globala
> > temperaturen har ökat 0.6 (+-0,2 i osäkerhet)
> > grader sen 1860 samtidigt som
> koldioxidhaltenökat
> > från 290 ppm före den industriella
> revolutionen
> > till 375 ppm (2002). Det ger en ökning av
> > temperaturen på 0.2% (givet en global
> temperatur
> > på 283 grader Kelvin) samtidigt som
> > koldioxidhalten har ökat med 30%...
> >
>
> ...och exakt vilken är anledningen att sambandet
> mellan ändringen i andelen koldioxid i luften och
> medeltemperaturökningen på jorden skall vara
> linjärt?
> Det finns säkert ingen klimatforskare som räknat
> på en mer genomtänkt modell...

Nej, jag har inte hävdat att det är linjärt. Snarare tvärt om, vi har ökat koldioxidutsläppen en hel del men det har gett en ytterst marginell effekt på temperaturen. Jag tycker det är intressant att man ser koldioxid som en direkt och allarmernade hot mot världen samtidigt som effekterna av koldioxidutsläpp uppenbarligen är rätt små. Dessutom så sker naturliga skiftningar i temperaturen, vi hade en istid för bara 10000 år sedan, runt 1000-talet så hade vi en varm period när man kunde odla vindruvor i Sverige och på 1600-1700-talet så var det snorkallt.

Hittar du någon genomtänkt modell för temperaturen i framtiden så säg till, jag har inte stött på någon.

[OT] Klimatet...
Oavsett om man tror på växthuseffekten eller ej så måste oljan bort pronto, för tror man inte på växthuseffekten så tror man antagligen åtminstone på världsekonomin. Och den blir det bara grus kvar av om vi sitter fast i oljan 25-50 år till. Där talar vi nog inte om marginella effekter.

Tillbaka
Topp