Jag har inte diskuterat om vi skall vara nöjda. Givetvis skall arbetat fortsätta, och där ligger Sverige bra till. Elbilsförsäljning ökar, mer koldioxid el produceras och exporteras till länder med stor del fossilbaserad elproduktion, stålproduktion transformeras mot lägre koldioxidutsläpp etc,
Det var kanske lite olyckligt att nämna Pakistan, det är kanske lite bättre att nämna den indiska subkontinenten, som de senaste 75 åren ungefär 4 dubblats sin befolkning. Men just kraftig befolkningsutveckling är känsligt att diskutera och att peka på att den driver många problem, exempelvis ökande koldioxidutsläpp.
Min poäng var att inte enbart stirra sig blind på per capita begrepp. Då går stora befolkningsökningar helt under radarn.
Se ovan. Jag pekar inte finger på enskilda länder som bovar. Jag råkade nämna 3 länder med hög befolkningsutveckling, och det finns fler. Lösningen på svårigheter att klara grundläggande behov är inte att öka befolkningen ännu mer. Jag bara konstaterar att hög befolkningsutveckling skapar problem. Det leder till ökad konsumtion, högre koldioxidutsläpp etc.
Förstår inte riktigt slutsatsen. En grön omställning ger väl inte en ökad förbrukning. Är grön teknik mer resurskrävande?