[OT] Kök, Kvik eller Ikea? (Det blev Kvik)

DeLiQ skrev:
-------------------------------------------------------
> Schreddan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DeLiQ skrev:
> >
>
> > -----
> > > Superclasse skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Har hört från någorlunda säker källa
> att
> > > > IKEA's stommar är desamma som Marbodals.
> > > > Skall tydligen komma från samma
> > tillverkare...
> > >
> > > +1 på det.
> > >
> >
> > Skulle vara intressant att få reda på vem din
> > "någorlunda säkra källa" är.
>
> Min info kommer från en bekant som jobbar på ett
> företag som tillverkar och levererar
> board-skivor
> till denna underleverantör.

Då ska du nog fråga en gång till.
HTH och Marbodal har mycket gemensamt då de är systerbolag till varandra och deras kök tillverkas på samma produktionsfabrik.

Mej veterligen så tillverkar Ikea sina kök, såväl som sina andra produkter i huvudsak i sina egna fabriker, swedwood. Samt vissa möbler på kontrakt hos en del underlev.

HTH är enl min mening mycket prisvärt om man ska bry se om hur många år det tar tills det börjar glappa i limningar odyl.

Ikea skulle jag undvika om det är ett kök som kommer användas flitigt och man vill slippa åtgärder efter 10 år.

JPL skrev:

> Ikea skulle jag undvika om det är ett kök som
> kommer användas flitigt och man vill slippa
> åtgärder efter 10 år.

Nu har ju IKEA 10 års garanti på mängder av produkter samt väldigt generösa reklamationspolicys.
Men å andra sidan kanske du vill renovera om efter 5-15 år. Det har du råd med om du köper IKEA.

greblleM skrev:
> Man får nog överlägset mest ut av pengarna om
> man kombinerar IKEA med vitvaror och detaljer
> ifrån andra leverantörer.

Låter som en intelligent inställning. IKEA säljer fantastiskt mycket skräp, men de har (liksom BT) en del mycket prisvärda produkter i sitt sortiment också.

Har ingen större erfarenhet av deras kök, men en bagatell som dock är aktuell, är deras färgade glas i olika former. Har en stor röd fruktskål (present) och ett gäng olika färgade stearinljuslyktor. Jag blev ganska förvånad när jag upptäckte att dessa inte är gjorda av riktigt färgat glas utan målade med någon slags färg som inte tål handdisk i varmt vatten. En bagatell men likväl irriterande. Bortkastade pengar.

JT skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > som underscore nämner, deras blandare, dem
> bör
> > man undvika. [...]
> > släpper tydligen över varmvatten från varma
> > sidan, till kalla sidan osv.
>
> Är inte det hela poängen med en blandare? ;-)

jo, när man öppnar spaken så att säga :D inte när man stängt av så att det inte ska rinna vatten så att säga :D alltså när man inte använder den.

Sådärja nu är köket inhandlat, det blev ett Kvik. De hade ett paketpris där man fick vitvaror värda 30000 kr om man köpte kök för 50000. Totalpriset blev bara 3000 kr över motsvarande Ikeakök och då ingår en fin bänk med underlimmmad bra köksho, och sedan nio stycken infällda spotar mm.

Supersonic skrev:
> Sådärja nu är köket inhandlat, det blev ett
> Kvik. De hade ett paketpris där man fick vitvaror
> värda 30000 kr om man köpte kök för 50000.

Nu 1.5 år senare, är du nöjd? Hur gick monteringen och hur har grejerna funkat? Jag är själv på g att beställa kök för ca 70' från Kvik och är nyfiken på dina erfarenheter. :)

Janek sa:
Supersonic skrev:
> Sådärja nu är köket inhandlat, det blev ett
> Kvik. De hade ett paketpris där man fick vitvaror
> värda 30000 kr om man köpte kök för 50000.

Nu 1.5 år senare, är du nöjd? Hur gick monteringen och hur har grejerna funkat? Jag är själv på g att beställa kök för ca 70' från Kvik och är nyfiken på dina erfarenheter. :)

Bumpar en gammal tråd med aktuell frågeställning för mig :)
Också sugen på ett Kvikkök.

Jag ska väl säga att jag har varit väldigt nöjd med Kvik-köket. Det har stått tidens tand bra, inget som trasslat och totalt sett ett bra köp.

Jensen sa:
som underscore nämner, deras blandare, dem bör man undvika. jobbar på byggen, o man har fått höra det några gånger, vilken skit det är :D släpper tydligen över varmvatten från varma sidan, till kalla sidan osv.

Hur tänker du med varmvattnet? Vattnet kommer ju med skilda rör fram till kranen. Menar du att packningarna läcker ?isåfalll så är det ju bara att byta packning till något bättre.

Rydell sa:
Jensen sa:
som underscore nämner, deras blandare, dem bör man undvika. jobbar på byggen, o man har fått höra det några gånger, vilken skit det är :D släpper tydligen över varmvatten från varma sidan, till kalla sidan osv.

Hur tänker du med varmvattnet? Vattnet kommer ju med skilda rör fram till kranen. Menar du att packningarna läcker ?isåfalll så är det ju bara att byta packning till något bättre.

Är väl engreppsblandare där det är just det som är hela grejen.
Att det varma vattnet blandar sig med det kalla tills lagom temperatur uppnåtts.

Nu vet jag inte hur det är med Kvik men Ikeas kök måste man ju montera ihop från atomstorlek. Har man tiden, kunskapen att montera det själv så kan man väl köpa det. Men om man inte kan och ska låta någon annan montera så kan man lika gärna lägga pengarna på något annat kök som kommer nästintill färdigmonterat och bara att hänga upp.

Kvik kan man betala extra för och få skåpstommarna monterade.
Jag köpte ett epoqkök av en väldigt trevlig säljare. Problemet var att när något krånglade var man tvungen att ringa en central kundtjänst och Maila och krångla.
Har bara siemensvitvaror som köptes i samma köp (dom prismatchade allt). Ugnen köpte jag på sidan av förresten.

Skulle för enkelheten köpa Ikea nästa gång. Gillar inte deras vitvaror dock.

Samt att dom inte hade valnötsbänkskiva.

Rydell sa:
Nu vet jag inte hur det är med Kvik men Ikeas kök måste man ju montera ihop från atomstorlek. Har man tiden, kunskapen att montera det själv så kan man väl köpa det. Men om man inte kan och ska låta någon annan montera så kan man lika gärna lägga pengarna på något annat kök som kommer nästintill färdigmonterat och bara att hänga upp.

Alternativt köpa till montagetjänsten. Finns även den på ikea ;-)

Pfaff sa:
Rydell sa:

Alternativt köpa till montagetjänsten. Finns även den på ikea ;-)

Absolut :)

IKEA alla dagar i veckan. Skivor och vitvaror från andra ställen. Ha en snickare att lista in och måla rätt efter montering.

Så byggde jag, IKEA-stommar/inredning och luckor, bänkskiva och vitvaror från annat håll.

Att stommarna inte är monterade är ett ickeproblem, det tar max 5 minuter att bygga ihop en stomme inkl uppackning, tog ett par timmar att bygga alla till det köket (och det var rätt många).

Fördelar med IKEA är att de har bra garantier (fick t.o.m bensinpengar när det var ngt som fattades en gång) och de har saker på lager, vill man ha en extra låda eller ngt så är det bara att åka och hämta. Marbodalköket jag har nu är hopplöst, man får beställa och vänta.. och det är samma leverantör av lådor och gångjärn som det var på det Ikea-kök jag hade (Blum).

Behöver man inte ha typ 625mm djup bänkskiva till "nya" ikeaköket förresten? Har för mig att vanliga bänkskivor oftast gick att få i 610... Sedan blev det dyrt!

Gångjärnen är identiska. Vet inte om det kan vara kvalitetsskillnad stommässigt heller.

Har haft och monterat Ikeakök. Har även haft Puustelli och Kvik. Är nu inne på mitt andra Kvikkök. Skulle säga att det är rätt stor skillnad på kvaliteten vilket märks efter några års användning. Mitt förra Kvik var 7 år gammalt och såg ut och kändes som nytt. Fördelen med Ikea är att det är billigt att byta luckor. Min mor har Marbodal och är inte alls imponerad av kvaliteten. Puustelli var riktigt bra men en helt annan prisklass. Bara byta luckorna kostade som ett Ikea kök.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp