[OT?] Kolfiber: en dagslända!

SihvosenPoika

Ny medlem
Ursäkta klick-rubriken àla Aftonblaskan ;-) Kolfiber står sig troligen länge än...

...men: http://www.sri.com/work/projects/low-cost-production-titanium-alloys & http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3888333.ece

Det lär ju räcka ett par år eller tio men säg halva priset för titan-[xx]legeringar. Starkare, lättare och billigare än något annat material. Mixa in grafen på lämpligt sätt så cyklar vi förbi framtiden.

Edit: Jag tänker mer på <10 kg's last- och pendlingscyklar än <3 kg's räser.

Senast ändrad:
Är det sant att titan är starkare och lättare än kolfiber, d.v.s. att det bara skulle vara priset som gör att kolfiber är mkt populärare än titan idag?

Man använder ju legeringar av titan, dvs egenskaperna kan skilja rätt mycket mellan olika titanlegeringar. Men samma sak gäller ju även för kolfiber som vardagligt syftar till kompositen, där kolfiber utgör fibrer i en matris av tex epoxy.

Svårt att generalisera mer än E-modulen för titan, som blir rätt konstant.

Man borde väl i alla fall teoretiskt kunna sätta upp ett mått som ger något slags sammanvägt värde för styrka och sen se hur högt värde man kan få på detta mått för dels en kolfiberram en titanram där man får använda det bästa för varje material vad det gäller t.ex. legering. Naturligtvis kommer det aktuella valet av mått på styrka att påverka siffrorna, men kan det vara s.a. vilket material som man får högst värde på kanske inte är så känsligt för valet av mått? Om så är fallet tycker jag att man har ett rätt klart svar på frågan vilket som är starkast givet en viss viktbegräsning.

På bilderna nedan ser ni grafer över materials styrka mot densitet och styvhet mot densitet. De bruna representerar kolfiberkompositer (jag har märkt ut de som är relevanta för cyklar) och de lila representerar titanlegeringar. Den diagonala linjen är ett materialindex och ju längre bort från den linjen (uppåt vänster) desto starkare/styvare i förhållande till vikt går cykeln att göra. Som ni ser så är till och med ett kvasi-isotropiskt laminat (fibrer i fyra riktningar, vilket är onödigt på en cykel som snarare borde hamna mellan UD och biaxiellt laminat i grafen) starkare och styvare än den bästa titanlegeringen, dvs. kolfiber kommer fortfarande vara det material som används i de lättaste cyklarna.

Ursäkta långt inlägg och den höga nördighetsnivån!

Stiffness.png

Strength.png

Det finns ett problem med kolfiber och återvinning/återbruk som jag förstått det. Av den anledningen kanske titan är bättre och om man inte kan ta tillvara på kolfiber i framtiden är det ingen hållbar produkt i längden.

ToddyKrycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns ett problem med kolfiber och
> återvinning/återbruk som jag förstått det. Av
> den anledningen kanske titan är bättre och om
> man inte kan ta tillvara på kolfiber i framtiden
> är det ingen hållbar produkt i längden.

Jag var på besök på University of Tokyo sommaren 2013 och fick då se lite av ett projekt där de jobbade med just återvinning av kolfiber och jag är säker på att detta genomförs på fler universitet/forskningsinstitut världen runt men som du säger så i dagsläget finns inget bra system men jag är säker på att det kommer.

Återvinning av kolfiber är en stor fråga av förklarliga skäl. Så länge man har epoxy som bas finns det svårigheter. Å andra sidan är mängden bindemedel i t.ex en cykelram väldigt lågt. Det man normalt tittar på är en förgasningsprocess där man först hugger sönder fiberna och sedan förgasar bort bindemedlet. Huggna fiber kan användas i många applikationer (till på t.ex Lamborghini) och lämpar sig bra för industriell produktion, däremot tappar de i egenskaper jämfört med väv. När termoplaster som bindemedel får bättre genomslag kommer även möjligheten till återvinning att öka.

Iom. den nya framställningsmetoden kan nya legeringar "uppfinnas". Som jag skrev tidigare känns det mer intressant med vardagscyklar som kan gå ner tio kilo i vikt utan en prislapp som bättre begagnad bil.

Den som lever får se, kan komma riktigt intressanta kombinationer av material. Det är ju inte bara ramar som utvecklas. Jag ser fram emot rejäla 50-grams punkteringsfria däck t.ex. på en 7 kilos Yosmite lastcykel i "evighetsmaterial" för 5000,-.

Tillbaka
Topp