[OT] - Köpa bil

hannulan

Medlem
[OT] - Köpa bil
Jag hade tänkt mig köpa en bil igen, så nu behöver jag lite hjälp. Jag vet ungefär vad jag vill ha men är osäker på hur många mil bilen bör ha gått (vad är lite och vad är mkt) och ungefär hur priset är.

Jag letar efter en större småbil, gärna Skoda Fabia, VW Golf, Toyota Corolla... Har ni några fler förslag? Jag ska ha den för att ta mig fram inne i stan och köra cyklar o kajaker på. Främst för ensamfärd men jag vill kunna stoppa in många saker Eller fyra personer.

Jag räknar m att betala ca 20-40 kkr för bilen (den ska vara dyrare än alla tidigare bilar jag ägt och även dyrare än mina cyklar (jäkla kilopris på det här med bilar)). Hur långt bör en sån bil ha blivit körd?

Snälla hjälp mig nu, jag är helt förvirrad. Och den som har ett konkret tips i Göteborgsområdet är naturligtvis också välkommen.

[OT] - Köpa bil
för några år sedan köpte vi en Peugeot 206. Jag tror den är en 2007a, när vi köpte den stog det 6000 mil och vi betalade runt40-45 loppor... Helt okej tyckte vi. Vårt mål var en lagom liten bil med mindre än 10000 mil, inte mycket dyrare än 40.

Jag har kört cyklar + packning, höbalar med mera, idag får vi in babysitter, barnvagn, liten dagpackning och två vuxna. Nackdelen är att den inte har dragkrok att sätta cykelhållare på. Annars tycker jag den levererar bra kvalitet/pris.

//kaj

[OT] - Köpa bil
Skoda Fabia är en småbil, inte större småbil så tillvida du inte menar Fabia kombi ? Hur lång den har gått beror på serviceintervaller, man vill inte köpa en bil som har gått 9000mil och sedan behöva byta kammrem för 10000kr tusen mil senare... osv :-) T

[OT] - Köpa bil
Är du sportig av dig så kan det vara bra om det sitter drag eller räcke på den redan när du köper den, bra takräcke är inte så billiga och en dragkrok kan med kosta rätt mkt med inköp, montering och besiktning efteråt..
Min senaste bil köptes i Göteborg, efter att ha kollat runt på internet säkert två månader så hittade jag en som jag slog till på samma dag som annonsen kom ut... Det var väldigt svårt att hitta nåt vettigt i den prisklassen, man får (tyvärr) vad man betalar för och det verkar finnas otroligt mycket bilskojare och oseriösa människor, ännu mer i en större stad verkar det som...

Generellt så kan man nog säga så att det viktiga är få ägare och välskött servicebok, många mil gör inte nåt om service är skött... Ta tid på dig och kolla alla funktioner så du vet om allt fungerar. Ta med dig nån som stöd.. Du kanske har nån brorsa/pappa/kompis etc. som kan följa med...
Sen får du väl hänga på blocket och kika... När du hittat nån bil av intresse, kolla bilregistrets servicetelefon och kolla hur länge nuvarande ägare ägt den, nån som haft bilen i 2-3mån och sen vill sälja den ger varningssignaler... Dessutom köp aldrig bilen av nån som inte står som ägare..
Inga nationaliteter nämnda men vissa skriver svenska namn i annonsen o när man ringer så är det nån helt annan som svarar och vill sälja bilen, som säger att deras fru är på jobbet etc...
Ta det lugnt och gå på magkänslan.. Lycka till

[OT] - Köpa bil
kan ju lägga till att vi tog bilen till Mekonomen och lät dem göra en kontroll av skicket, det kändes bäst då varken jag eller frun är särskilt bilintresserade/kunniga.

Storlek på bilen spelar inte så stor roll när man lärt sig fälla sätena bak. Jag har fraktat en ny tvättmaskin i låda i en liten Renault Clio utan problem.

[OT] - Köpa bil
Jag tror inte att jag kommer att hitta en bil med dragkrok, det har jag helt enkelt redan gett upp. Förra gången jag försökte blev det alldeles för dyrt o meckigt.

Takräcken är dyra, så de har jag nästan aldrig sett i nån annons. Det tål dock att tänkas på, det behövs ju definitivt.

[OT] - Köpa bil
Jag skulle slå ett slag för Toyota, japanska bilar generellt är hållbara och driftsäkra. Vår Corolla är en 96á som gått runt 17000 nu. Det har varit några småproblem med den, men de flesta mekaniker som pillat på den har varit förvånade då dessa brukar vara problemfria, så vi har väl haft lite otur.

Vi letar efter nytt nu också och det här med dragkrok verkar vara svårt. Varför vill folk inte ha dragkrok längre?

Prismässigt är det en balans mellan hur ny bil man vill ha och hur långt den gått. Nyare bil med många mil kan bli billigare än en äldre med få mil. Men en nyare bil är ofta bekvämare att åka i och dessutom är de ofta bränslesnålare.

Min bror, som är jävligt anal vad gäller bilval har rekommenderat Honda, Toyota och delvis Mazda åt mig.

[OT] - Köpa bil
hannulan skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror ni att det här är ett överpris:
> http://www.blocket.se/goteborg/Skoda_Fabia_Compis_
> 60__1_4_drag_38362254.htm?ca=15&w=1
>
> 35000 kr för en bil från 2002 som gått 15000
> mil. Är jag helt ute o cyklar om jag köper den?
> Kvarndammen rekommenderar 10-20 kkr som pris
> (väldigt stor skillnad m andra ord).

Skoda har väl inte så högt andrahandsvärde så det kan väl vara ett rimligt pris. Däremot kommer den nog att upplevas som ganska seg att köra. 59hk är inte så mycket att komma med om man ska köra runt med kanoter och cyklar på.

Vår har en 1,3 litersmotor, det tycker jag är för litet för en bil i den storleken speciellt med cyklar och full packning.

Men ska den mest köras i city fungerar det nog bra.

[OT] - Köpa bil
lekis skrev:
> Dragkrok är inget måste nu för tiden om den
> bara är tänkt för cykelhållare. Finns bra
> hållare som hängs på bakluckan
>
> http://www.thule.com/sv-SE/SE/Products/Bike-Carrie
> rs

Tänk på att det inte funkar på alla bilar. 9-3 SC visade sig vara en...

Jag tror att man får relativt mycket bil för pengarna om man köper japanskt. Skoda är också bra tror jag. VW är dyra, men av en anledning. Det är bra kvalitet.
När jag köpte bil i somras tittade jag på Golf-kombi och liknande, men det blev en 9-3. Mer bil för pengarna. Att jag ville ha diesel begränsade i och för sig utbudet lite.

En kompis hade en sån här: http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_Ignis_1_5_Sport_108_hk_Kamkedja__37218357.htm?ca=15&w=1
Den är gigantisk invändigt i jämförelse med utvändigt. Inga problem att åka två pers och ha cyklarna i bilen, tex.

[OT] - Köpa bil
twinspark skrev:
> Köp en Renault Megane, billigare än japanska och
> europeiska bilar och bättre kvalitet än ryktet.
> Lagom storlek och bensinsnål.

Hellre herpes än Renault, Renault är till och med så jävla värdelösa att dom måste hyra in sveriges starkaste man för att slå sönder en Toyota Corolla, hade det varit en Renault hade vem som helst kunnat skrota den på nolltid, eftersom den är skrot från start.

Förövrigt är 59hk rent trafikfarligt, både för dig och för andra. Dels kommer du dö om du försöker köra om någon, och för det andra kommer bakomvarande vilja mörda dig när du stoppar upp trafiken.

Jag hatar franskt. VW kvalite? Inte mer än nåt annat, dom nya har tydligen problem med rost också... Och det sitter ju fan samma grejer i alla VAG bilar (Skoda tex..)

Enda Renault som duger:
megane-2.jpg

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> Förövrigt är 59hk rent trafikfarligt, både
> för dig och för andra. Dels kommer du dö om du
> försöker köra om någon, och för det andra
> kommer bakomvarande vilja mörda dig när du
> stoppar upp trafiken.

Lyssna inte på såna dumheter. 59 hästar räcker mer än väl för nästan alla normalstora bilar.

[OT] - Köpa bil
Vad får man ge för en Golf IV med 1,6-litersmotorn? Fruktansvärt vettig bil på alla sätt och vis och med en motor som är alldeles lagom för bilen. Kombin är dessutom riktigt rymlig.

[OT] - Köpa bil
geologen skrev:
> Oskar_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förövrigt är 59hk rent trafikfarligt, både
> > för dig och för andra. Dels kommer du dö om
> du
> > försöker köra om någon, och för det andra
> > kommer bakomvarande vilja mörda dig när du
> > stoppar upp trafiken.
>
> Lyssna inte på såna dumheter. 59 hästar räcker
> mer än väl för nästan alla normalstora bilar.

Återigen bevisar du Geologen hur bränd i huvudet du faktiskt är, fast det klart har man aldrig kört fortare än 50km/h så duger ju 59hk om man inte har bråttom att komma upp i sin maxfart, dvs 50km/h.

Alla "normalstora" bilar har ju tjänstevikt på nästan 1,5 ton eller mer nu för tiden.... Nu har jag ingen egen erfarenhet av så små motorer (tack och lov) men något säger mig att en normal 2 liters motor med 140-150hk drar lika lite eller mindre soppa än en 1,4 liter med 60hk, om man även kör motorväg och sånt..

[OT] - Köpa bil
850 glt funkar till allt och har tillräckligt med hästar för att man ska klara sig undan farliga trafiksituationer.
Förstår om man inte har problem i tätbebyggda samhällen med 59 hästar men prova att köra en långresa till ex med en sån bil det är fan livsfarligt precis som Oskar säger. Särskilt om man har bilen full av packning :)

[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Oskar_ skrev:
> >
>
> > -----
> > > Förövrigt är 59hk rent trafikfarligt,
> både
> > > för dig och för andra. Dels kommer du dö
> om
> > du
> > > försöker köra om någon, och för det
> andra
> > > kommer bakomvarande vilja mörda dig när du
> > > stoppar upp trafiken.
> >
> > Lyssna inte på såna dumheter. 59 hästar
> räcker
> > mer än väl för nästan alla normalstora
> bilar.
>
> Återigen bevisar du Geologen hur bränd i huvudet
> du faktiskt är, fast det klart har man aldrig
> kört fortare än 50km/h så duger ju 59hk om man
> inte har bråttom att komma upp i sin maxfart, dvs
> 50km/h.

Med 59 hk klarar man med enkelhet att köra olagligt även på de 120-skyltade motorvägssträckorna här i landet. Vad man nu ska kunna göra det för.

> Alla "normalstora" bilar har ju tjänstevikt på
> nästan 1,5 ton eller mer nu för tiden.... Nu har
> jag ingen egen erfarenhet av så små motorer
> (tack och lov) men något säger mig att en normal
> 2 liters motor med 140-150hk drar lika lite eller
> mindre soppa än en 1,4 liter med 60hk, om man
> även kör motorväg och sånt..

Mindre motor = lägre förbrukning eftersom motorn jobbar närmare sin optimala verkningsgrad större del av tiden. Mycket enkelt.

[OT] - Köpa bil
Personligen är historiken mycket viktig, regelbundet servad, säljaren bör ha sparat viktiga kvitton (helst samtliga) så man vet när och vad som är utbytt, besiktningslappar bör även finnas. Finns detta samt att bilen har få ägare kan det bli affär från min sida. Tillhandahåller själv detta och de bilar jag ägt har blivit sålda inom ca 48h på Blocket och aldrig hört från dem igen. :)

[OT] - Köpa bil
Jag hatar dig geologen, du har alltid fel men du inser det aldrig, jävla förbannade idiotjävel.

Bara för jag hatar dig så tänker jag lägga upp denna videon, hoppas du blir rosenrasande för detta skedde på en 100 väg O NOEES!!!!!

Jag hatar dig jag hatar dig jag hatar dig osv.

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> Jag hatar dig geologen, du har alltid fel men du
> inser det aldrig, jävla förbannade idiotjävel.

> Jag hatar dig jag hatar dig jag hatar dig osv.

Det är ömsesidigt. Men jag tror inte att du är på riktigt heller. Jag har bara inte lyckats lista ut vilken normal happyit du egentligen är "till vardags".

[OT] - Köpa bil
Geologen: Det handlar inte om att "kunna köra olagligt" Vad tror du händer när det blir 2+1 väg med vajjerräcke och du ska köra om en lastbil och du har folk bakom dig som kör fort och så kommer en skylt 200 meter kvar tills 1-filigt igen? Det va bara ett av alla exempel så häng inte upp dig på detaljer. Jag har erfarenhet av små skitbilar och det är bara farligt.

Det är inte alltid bättre att köra med mottot "långsamt och lagligt". Ibland måste man köra fort och självsäkert. Men du har redan bestämt dig för att jag och Oskar är "små barn som kör som idioter 24/7" bara för att oskar har en "rallybil".

[OT] - Köpa bil
Maxmix skrev:
> 850 glt funkar till allt och har tillräckligt med
> hästar för att man ska klara sig undan farliga
> trafiksituationer.
> Förstår om man inte har problem i tätbebyggda
> samhällen med 59 hästar men prova att köra en
> långresa till ex med en sån bil det är fan
> livsfarligt precis som Oskar säger. Särskilt om
> man har bilen full av packning :)

Om det nu är "livsfarligt" så måste folk ha dött som flugor då på 60- och 70-talet. Hur antalet hästar avgör om man "klarar sig undan farliga trafiksituationer" begriper jag inte heller.

[OT] - Köpa bil
geologen skrev:
> Det är ömsesidigt. Men jag tror inte att du är
> på riktigt heller. Jag har bara inte lyckats
> lista ut vilken normal happyit du egentligen är
> "till vardags".

Han är precis som är här på forumet.

[OT] - Köpa bil
Ok, nu föreslår jag att vi släpper detta och återgår till hannulans fråga.

I mitt andra jobb kör vi vW Golf och de känns väldigt gedigna och bra, trots att de inte är så stora. Vet inte hur det funkar att lasta i dem.

[OT] - Köpa bil
För att vara lite saklig så kvarstår faktum att 60hk i en bil som väger uppåt 1,5 ton är på tok för lite, och det är ingenting man vill köra utanför 70 vägar med. Det är helt rätt att bilarna förr i tiden inte hade mer effekt men dom vägde å andra sidan knappt över en tredjedel vad en modern bil väger... Och standarden har gått upp rätt ordentligt på alla moderna bilar... Varför har du en modiltelefon? Förr i tiden hade man sladd.

En sån liten pissmotor kommer få jobba skiten ur sig om man ska köra den enligt hastighetsskyltarna och det är inte alls säkert att den drar mindre bara för att den har lägre effekt och cylindervolym, vad som står i specifikationen är inte samma som verkligheten... Jobbkompisen har en Corvette C5 och den kan han köra på under litern/mil, hans andra Volvo C70 T5 drar mer än hans Corvette...

[OT] - Köpa bil
fredrikw skrev:
> jag undrar vilka två som är yngst i den här
> diskussionen...

precis min tanke :D

[OT] - Köpa bil
fredrikw skrev:
> jag undrar vilka två som är yngst i den här
> diskussionen...

Jag undrar vem som körde 10K mil förra året och fick GANSKA mycket erfarenhet av diverse väder/situationer/svenssons med packning i hela bagaget

[OT] - Köpa bil
Jensen skrev:
> men Oskar_ menar du att en gammal volvo väger 600
> kg? (en tredjedel av en modern bil alltså :D), jo
> tjenare :D

Vilken gammal Volvo har 60hk? En gammal Volvo utan turbo är väl inte direkt någon raket heller... Men dom väger mindre än en modern småbil.

Nya Volvos finns ju med Drive motorerna med låga utsläpp, men det jag har hört är att dom är farligt slöa och dom har runt 100hk.

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
Ålder spelar väl knappast någon roll, påstår man att 60hk räcker i nästan alla normalstora bilar så är det något fel i skallen helt enkelt, eller har man aldrig kört bil men då ska man heller inte uttala sig.

Edit: jag är förövrigt snart 22, tog körkort när jag var 18år, har övningskört sen jag var 16år, skruvar lite halvballa bilar på min fritid, kör en hel del i jobbet, stör mig extremt mycket på stoppklossar ute i trafiken.

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
Vår bil, en Toyota Corolla, väger 1120 kg, den har en 1,3 liters motor som ger ungefär 74 hk. Den låter onekligen plågad när man kör över 100km/h. Kör man bara i innerstan är det inget problem att inte gå över 90km/h, men kör man på motorvägar och andra vägar som är anpassade till hastigheter mellan 100-120 km/h vilket är helt lagligt i Sverige så skulle jag välja en starkare motor.

Om jag ska köra om en lastbil måste jag ha riktigt rejäla marginaler, nu kör jag oftast inte om lastbilar utan lägger mig bakom eftersom jag inte vill piska upp bilen i 110km/h i onödan.

Så min nästa bil ska ha minst 100hk.

My two cents.

[OT] - Köpa bil
Finns ju hur mycket som helst att välja på i den prisklassen på blocket, många bra exempel har redan nämts.

Vw Golf, Skoda Fabia, Skoda Octavia, Ford Focus, Honda Civic, Toyota Corolla, Citroen C3 osv osv

Generellt sett så är service viktigt, men det är ju skillnad på att bara ha bytt olja när lampan för service kommit upp och att faktiskt tagit hand om sin bil. Chansen för att hitta en väl omhändertagen bil ökar med få ägare!

Personligen hade jag hellre tagit en nyare bil med fler mil på mätaren än en gammal som knappt använts. Nyare bilar ÄR säkrare (antisladd, antispinn, airbags osv), går billigare och har (oftast) bättre komfort.

Tips på köpvärt enl mig:
http://www.blocket.se/sodermanland/Ford_Focus_Trend_1_8_Flexifuel_38474600.htm?ca=12&w=1

Och nej, jag har inget som helst samband med annonsen, jag gjorde bara en utsökning på bilar mellan 20-40k...

[OT] - Köpa bil
Luthman Photography skrev:
> Vår bil, en Toyota Corolla, väger 1120 kg, den
> har en 1,3 liters motor som ger ungefär 74 hk.
> Den låter onekligen plågad när man kör över
> 100km/h. Kör man bara i innerstan är det inget
> problem att inte gå över 90km/h, men kör man
> på motorvägar och andra vägar som är anpassade
> till hastigheter mellan 100-120 km/h vilket är
> helt lagligt i Sverige så skulle jag välja en
> starkare motor.
>
> Om jag ska köra om en lastbil måste jag ha
> riktigt rejäla marginaler, nu kör jag oftast
> inte om lastbilar utan lägger mig bakom eftersom
> jag inte vill piska upp bilen i 110km/h i onödan.
>
>
> Så min nästa bil ska ha minst 100hk.
>
> My two cents.

Detta är inte möjligt, allt över 60 vilda hästar är överflöd för alla fartdårar där ute. Skulle vilja säga att ingen bil behöver mer än max 70 hästar SÅ ÄR DET BARA!

[OT] - Köpa bil
Själv har jag kört en helvetes massa mil runt i landet med bilar med liknande vikt/effektförhållande som Fabian det tjötas om här i tråden, det har inte varit några som helst problem.
Ibland har det dessutom blivit betydligt slöare ekipage när man krokat på ett släp, med 122 hästar och ett ekipage på 4-4,5 ton går det sannerligen inte undan.

Att kalla det trafikfarligt är dock bara puckat, man får justera sin körstil efter det fordon man kör. Man lär sig ju rätt fort vilka resurser ens bil har och när det är läge att köra om.

Sen skulle jag själv inte köpa en 60-hästars-Fabia, det lär kännas lite väl mycket som att piska en död häst och blir nog jävligt tröttsamt i längden. Golf IV 1,6 ligger på 100 hästar och tjänstevikt på 1350-1400 och är mer lagom, funkar utmärkt till allt, känns inte trött och man behöver inte plåga den så förbannat för att nåt ska hända. Jag hade nog förvisso inte köpt någon sån heller men det handlar nog mest om att jag väldigt sällan köper bil med hjärnan utan snarare med hjärtat, dessutom brukar bränsleförbrukningen inte direkt vara nåt jag hänger upp mig på nu mer (gör så jäkla liten skillnad på driftskostnaden totalt sett för min del).

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
Håller med om att sega bilar är trafikfarliga, har kört diverse bilar och de som inte går att göra en säker omkörning med har varit vidriga.

Tillbaka
Topp