[OT] - Köpa bil

[OT] - Köpa bil
Jag har haft många motorsvaga bilar och inte har jag haft problem med omkörningar för det.
Gäller bara att planera sin körning och inte ligga i röven
på bilen framför.

[OT] - Köpa bil
NU är det dock inte att planera sin körning som är svårt. Det är när det uppstår plötsliga situationer som man inte är beredd på. Vilket inte händer särskilt ofta men när det väl händer kan det vara bra att ha lite pulver under huven för att kunna ta sig ur dom.

[OT] - Köpa bil
I vilka oplanerade situationer är det bättre med en motorstark bil?
Tänk till ordentligt innan ni svarar.

Klart det är roligare med en stark bil.
Men för att åka från a till b duger det mesta.
Köper hellre cykelprylar än betalar dyr skatt och försäkring.

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
Orwar skrev:
-------------------------------------------------------
> Att kalla det trafikfarligt är dock bara puckat,
> man får justera sin körstil efter det fordon man
> kör. Man lär sig ju rätt fort vilka resurser
> ens bil har och när det är läge att köra om.
>
> Sen skulle jag själv inte köpa en
> 60-hästars-Fabia, det lär kännas lite väl
> mycket som att piska en död häst och blir nog
> jävligt tröttsamt i längden.

Puckat indeed. Själv har jag en ~60 hk Fabia (med dragkrok :D ). Den har gått några 160-milsturer neråt landet och ja, på 120 km/h motorvägar sörplar den i sig en del extra bensin (jo geologen, så är det!) men häromkring där den vanligtvis rullar finns inte en endaste motorväg så det är ett icke-problem till vardags. Väldigt snål i hastigheter <100.

Aldrig någonsin har jag försatt mig i en potentiellt farlig trafiksituation, än mindre någon situation som krävt mer hk under huven för att ta sig ur. Har man mer tyngd i hjärnan än i högerfoten så slipper man sånt. MEN om man tänkt sig köra med fullastat ekipage ofta så rekommenderar jag dock kraftigare doningar än små-Fabiorna, för att slippa piska-död-häst-känslan.

[OT] - Köpa bil
Mendel skrev:
> Håller med om att sega bilar är trafikfarliga,
> har kört diverse bilar och de som inte går att
> göra en säker omkörning med har varit vidriga.

problemet är väll om man kör dem som om en bil som har 150 hk, så blir de extra "farliga". tror det ä där många gör del. men absolut, me lite mer hk, är omkörningar lättare o troligen lite säkrare. men att säga att det är osäkert, kan inte riktigt hålla med om det, om man kör rätt. sen att det inte är kul, är en annan femma :D

ska jag vara ärlig, har jag sett mer vansinneskörningar me motorstarka bilar, kanske pga. en övertro på bilen, vad vet jag.

till trådskaparen, du borde kunna finna en golf 4:a för de pengarna, rätt trevlig bil för de slantarna. kanske rent av en golf 5:a om man prutar lite :D

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
Den som tror att man behöver en stark motor för att ta sig ur potentiellt farliga situationer är en person med trafikhybris som jag försöker håller långt avstånd till i trafiken.

Kör visserligen som en kratta själv men jag tror att jag skärpt till mig lite sen de första åren med körkort.

[OT] - Köpa bil
Ska man fortsätta hästkraftsnacket så är det mest en siffra. Hur bilen upplevs i praktiken är något annat. 100 hästar i en 244 från -80 upplever jag som en starkare bil än 100 hästar i en Renault Megane från -99, trots att gammel-Volvon säkert är ett halvt ton tyngre.

[OT] - Köpa bil
oxr skrev:
> Den som tror att man behöver en stark motor för
> att ta sig ur potentiellt farliga situationer är
> en person med trafikhybris som jag försöker
> håller långt avstånd till i trafiken.

Men nu är det så att det finns korta påfarter och i trafikförordningen står det "anpassa sin körning till övrig trafik" detta betyder inte att man stannar på påfartssträckan som pensionärer gör och väntar utan att man gasar på så man har lämplig hastighet för att blinka sig ut bland upphinnande trafik på ett säkert sätt. Ska man göra det på en motorväg med 59hk i ett fordon på över ett ton så blir det genast svårt och det vet du med.

Man har gjort fartrekord med alla möjliga motor-storlekar på platten i saltöknen men att man kan köra för fort med 59hk är helt irrelevant mot hur du faktiskt kör med en bil i verkligheten.

[OT] - Köpa bil
Det här påminner mig för övrigt om alla mongon som anser att de har rätt att ligga till vänster på 70-vägar och hastigheter under för att man minsann får köra om på höger sida. I trafikförordningen finns dock att läsa:

"7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet."

Gäller samtliga vägar med fler körfält oavsett angiven hastighet.

[OT] - Köpa bil
"100 hästar" säger inte så mycket om hur en bil känns, det handlar ju väldigt mycket om karaktär och väldigt lite om toppeffekt.
De gamla Volvo-motorerna har ju en rätt sympatisk brukskaraktär med fint bottendrag och behöver egentligen aldrig varvas särskilt mycket (det ger inte så mycket heller), konstigt vore det väl förvisso annars när man bara plockar ut 100-130 hästar ur 2,1-2,3 liter. En modern bil med en liten 1,6-litare på 100 hästar behöver självfallet varvas lite mer för att det ska hända nåt vilket lätt får den att kännas orkeslös.

Golf IV 1,6 tycker jag har en rätt sympatisk "gammaldags" karaktär, självfallet krävs det en del varv om man vill få lite drag och på motorväg snurrar det på ganska bra men den är väldigt snäll och allsidig och går fint att segdra med, även om det inte händer så mycket. Trevlig, rationell bruksbilsmotor helt enkelt.

[OT] - Köpa bil
oxr skrev:
> Ska man fortsätta hästkraftsnacket så är det
> mest en siffra. Hur bilen upplevs i praktiken är
> något annat. 100 hästar i en 244 från -80
> upplever jag som en starkare bil än 100 hästar i
> en Renault Megane från -99, trots att
> gammel-Volvon säkert är ett halvt ton tyngre.

Det beror till viss del på att volvomotorn har något bättre vridmoment, men framför allt på att viktskillnaden mellan bilarna är betydligt mindre än du tror. :-)

[OT] - Köpa bil
oxr skrev:
> Ska man fortsätta hästkraftsnacket så är det
> mest en siffra. Hur bilen upplevs i praktiken är
> något annat. 100 hästar i en 244 från -80
> upplever jag som en starkare bil än 100 hästar i
> en Renault Megane från -99, trots att
> gammel-Volvon säkert är ett halvt ton tyngre.

Tjena!

Volvon har ju ett högre vridmoment än vad Meganen har, det gör ju en hel del skillnad i omkärningsfaktor.. Viktskillnaden är förresten bara 200 kg.. Sen är det ju alltid knepigt att jämföra fwd med rwd..
Du borde testa denna hemliga specialmodell av Megane 1,6 16v istället, rätt imponerande trimningsgrad på den motorn, sjukt imponerande bränsleförbrukning med så mycket kräm också: http://www.bilinformation.se/renault/megane-20-16v-touring.html

[OT] - Köpa bil
Tack för alla svar. Det verkar fortfarande rörigt dock.

Jag är redan m i sunfleet, men jag tycker att det är lite för meckigt. Nu vill jag ha en egen bil.

Angående bilar m mindre hästkrafter än andra förstår jag inte problemet, omkörningssträckan är längre men det betyder ju inte att det är trafikfarligare. Nej, så länge man vet vad man håller på med är det inte farligt.

Skodan jag kollade på var inte bra. Rätt okej att köra och jag kan fortfarande tänka mig en Fabia, men den här gnisslade och hade sig och var inte alls trevlig.

[OT] - Köpa bil
Problemet (eller fördelen) med nyare bilar är ju att de väger ganska mycket, det är väl mycket tack vare krockskydd o liknande som vikten sticker iväg...
Jag hade en Toyota Starlet som första bil, 74hk och vikt på runt 850kg =) Ganska stor skillnad om man jämför med en modern Nissan Micra med 80hk men som väger 1400kg, det är väl ungefär lika mycket som en Volvo 240 väger?
Jag skulle nog också dra mig för att köpa en allt för klen bil, och som sagt, ligger man 110 -120 km/h är ju 60hk bilarna inte direkt snåla längre...

//Kristoffer

[OT] - Köpa bil
Ehh har man en clio eller liknande av annat märke och sitter 3-4 + packning så är de 3:an uppför alt väldigt slitande för motorn och den drar soppa som en volvo, samt att ljudnivån på motorväg är tämligen störande hög...

Bra bil i stan och till att åka till affären med, men ska man längre köp en lite större bil med lite större motor, golf/focus klass är klart bättre.

Kör man sällan och mest långt och med packning kan man gå upp ett steg till, mondeo/avensis eller liknande.

[OT] - Köpa bil
Jag hade kikat på en Saab 9-3:a från 2004 och nyare.
Visst, något större än vad Hannulan siktar på men helt klart en prisvärd bil. 1,8t med 150 hästar är riktigt fin och i mina ögon får man ganska mycket bil för pengarna om man tittar på saabar.

/David

[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> twinspark skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köp en Renault Megane, billigare än japanska
> och
> > europeiska bilar och bättre kvalitet än
> ryktet.
> > Lagom storlek och bensinsnål.
>
>
> Hellre herpes än Renault, Renault är till och
> med så jävla värdelösa att dom måste hyra in
> sveriges starkaste man för att slå sönder en
> Toyota Corolla, hade det varit en Renault hade vem
> som helst kunnat skrota den på nolltid, eftersom
> den är skrot från start.
>
> Förövrigt är 59hk rent trafikfarligt, både
> för dig och för andra. Dels kommer du dö om du
> försöker köra om någon, och för det andra
> kommer bakomvarande vilja mörda dig när du
> stoppar upp trafiken.
>
> Jag hatar franskt. VW kvalite? Inte mer än nåt
> annat, dom nya har tydligen problem med rost
> också... Och det sitter ju fan samma grejer i
> alla VAG bilar (Skoda tex..)
>
> Enda Renault som duger:
> http://www.kitcarsweb.com/cars/2000/maximegane/meg
> ane-2.jpg

Nejnejnej
Här kommer en till som funkar...
Sen fanns väl Espace med mittmonterad F1 motor...

[OT] - Köpa bil
Banani skrev:
> Oskar_ skrev:
> -----
> > twinspark skrev:
> >
>
> > -----
> > > Köp en Renault Megane, billigare än
> japanska
> > och
> > > europeiska bilar och bättre kvalitet än
> > ryktet.
> > > Lagom storlek och bensinsnål.
> >
> >
> > Hellre herpes än Renault, Renault är till och
> > med så jävla värdelösa att dom måste hyra
> in
> > sveriges starkaste man för att slå sönder en
> > Toyota Corolla, hade det varit en Renault hade
> vem
> > som helst kunnat skrota den på nolltid,
> eftersom
> > den är skrot från start.
> >
> > Förövrigt är 59hk rent trafikfarligt, både
> > för dig och för andra. Dels kommer du dö om
> du
> > försöker köra om någon, och för det andra
> > kommer bakomvarande vilja mörda dig när du
> > stoppar upp trafiken.
> >
> > Jag hatar franskt. VW kvalite? Inte mer än
> nåt
> > annat, dom nya har tydligen problem med rost
> > också... Och det sitter ju fan samma grejer i
> > alla VAG bilar (Skoda tex..)
> >
> > Enda Renault som duger:
> >
> http://www.kitcarsweb.com/cars/2000/maximegane/meg
>
> > ane-2.jpg
>
> Nejnejnej
> Här kommer en till som funkar...
> Sen fanns väl Espace med mittmonterad F1
> motor...
>
> http://www1.garaget.org/gallery/images/119/118200/
> 118200-8f58dc64526377599cc7af5f7aeca37f.jpg

Okej, det finns fler undantag också...

Renault Laguna Supertouring som byggdes av Williams F1, Renault Clio Maxi kitcar, Renault Clio V6, nya Renault Megane RS Clubsport och säkert nån till... ;)

btcc_renault_laguna-L.jpg

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
EX. Jag ligger bakom en lastbil i lätt uppför och vi kommer ur en kurva och den gör 70 och likaså jag på en 100 sträcka. Att göra en omkörning med lilla caddyn är då inget vidare, ännu värre blir det om en bil kommer upp bakifrån när gör omkörningen då jag inte kan lägga mig bakom lastbilen igen.

Så jag står fast med min ståndpunkt att det är mer trafiksäkert med en bil med högre vridmoment.

Visst skulle jag kunna ge mig ut 20 minuter tidigare, men när jag redan kliver upp 4.00 på morgonen för att åka till jobbet så är det inte något jag gärna gör.

[OT] - Köpa bil
Jag har haft allt från 50hk Hyundai Atos 1.0 till Alpina B10 4.0 V8 som bruksbilar, minimum har väl varit 3000 mil körda på var och en.

Oskar_ hobbybilar räknas tyvärr inte :)

Man anpassar sig förvånansvärt lätt till bilens prestanda, jag körde även med stor svårighet om med Hyundaien, men det går, inte roligt men det går..

B10:an är det ju bara att köra om när man ser nr plåten på mötande fordon, man hinner förbi utan att orsaka någon incident.

Så att snacka om 60 hk Fabia hit och dit är rätt ointressant, man kör med hjärnan inte med kuken så kommer man hem helskinnad och laglydig.

F.n kör jag nu en lång diesel renault Trafic , ganska slö uppe i fart men dricker lite gör den..

[OT] - Köpa bil
Kid1000 skrev:
> Jag har haft allt från 50hk Hyundai Atos 1.0 till
> Alpina B10 4.0 V8 som bruksbilar, minimum har väl
> varit 3000 mil körda på var och en.
>
> Oskar_ hobbybilar räknas tyvärr inte :)
>
> Man anpassar sig förvånansvärt lätt till
> bilens prestanda, jag körde även med stor
> svårighet om med Hyundaien, men det går, inte
> roligt men det går..
>
> B10:an är det ju bara att köra om när man ser
> nr plåten på mötande fordon, man hinner förbi
> utan att orsaka någon incident.
>
> Så att snacka om 60 hk Fabia hit och dit är
> rätt ointressant, man kör med hjärnan inte med
> kuken så kommer man hem helskinnad och laglydig.
>
> F.n kör jag nu en lång diesel renault Trafic ,
> ganska slö uppe i fart men dricker lite gör
> den..

+1

Hannulan, Geologen skapade en vanvettigt lång tråd om att köpa bil. Som vanligt var den urspårad här och där men jag tror att du kan hitta mycket matnyttigt. Han hade ungefär samma preferenser som du. Inte i början, men på slutet. :-)

Jag har också kört många mil och olika bilar. Allt från Micra och Uno till BMW och trimmade Opel Manta :-). Man kör efter sina resurser och behov. Med en Uno 45 i.e åker man hemifrån tidigare och stannar tillräckligt långt bakom långtradaren för att inte skita ner sig eller kör om där man vet att det funkar. Det krävs att man tar hänsyn så att man inte hindrar andra som kör hyfsat lagligt från att komma fram. Skrattar gör man när man betalar soppa eller andra räkningar. Men visst fan funkar det på korta sträckor. Med vassa bekväma bilar växer hornen fram, man kör mer aggressivt och hävdar sig mer i trafiken. När det är dags att betala kalaset hävdar man att det är en livsstil eller ett krav för att kunna motivera fortsatt användande.

Svaret är och kommer alltid att bli. Vilka saker behöver just jag prioritera just nu, och vilka saker måste jag prioritera bort? Hur stor månadskostnad kan jag acceptera? Hur stor totalförlust får det bli?

Oskar_, Örgelgörgel och Maxmix, jag har varit som er, känner igen mig i resonemangen. Men när barnvagnen skall in och ut dagarna i ända. Ungarna vill ha glass i bilen på långresa. Ungarna "hjälper till" och tvättar bilen med en grusig svamp när man råkar titta bort fem sekunder. Alla hushållets räkningar skall betalas. Ja då är hobbybilen såld för länge sen och det enda man verkligen önskar sig är att allt får plats i bilen och att den inte går sönder.

[OT] - Köpa bil
Mendel skrev:
> EX. Jag ligger bakom en lastbil i lätt uppför
> och vi kommer ur en kurva och den gör 70 och
> likaså jag på en 100 sträcka. Att göra en
> omkörning med lilla caddyn är då inget vidare,
> ännu värre blir det om en bil kommer upp
> bakifrån när gör omkörningen då jag inte kan
> lägga mig bakom lastbilen igen.
>
>
> Så jag står fast med min ståndpunkt att det är
> mer trafiksäkert med en bil med högre
> vridmoment.
>
> Visst skulle jag kunna ge mig ut 20 minuter
> tidigare, men när jag redan kliver upp 4.00 på
> morgonen för att åka till jobbet så är det
> inte något jag gärna gör.

Jag har inte körkort så ta det mer som en nyfiken fråga en ett seriöst inlägg i debatten, men om du byter fil så att du ligger och kör om och det kommer den där bilen bakom, måste du räkna med att den bilen inte kan slå av på takten under tiden du kör om? Är det som Speed att det är en bomb som sprängs då, eller vad är det som är farligt med det hela?

[OT] - Köpa bil
mmmrrrr skrev:
> Mendel skrev:
> -----
> > EX. Jag ligger bakom en lastbil i lätt uppför
> > och vi kommer ur en kurva och den gör 70 och
> > likaså jag på en 100 sträcka. Att göra en
> > omkörning med lilla caddyn är då inget
> vidare,
> > ännu värre blir det om en bil kommer upp
> > bakifrån när gör omkörningen då jag inte
> kan
> > lägga mig bakom lastbilen igen.
> >
> >
> > Så jag står fast med min ståndpunkt att det
> är
> > mer trafiksäkert med en bil med högre
> > vridmoment.
> >
> > Visst skulle jag kunna ge mig ut 20 minuter
> > tidigare, men när jag redan kliver upp 4.00
> på
> > morgonen för att åka till jobbet så är det
> > inte något jag gärna gör.
>
> Jag har inte körkort så ta det mer som en
> nyfiken fråga en ett seriöst inlägg i debatten,
> men om du byter fil så att du ligger och kör om
> och det kommer den där bilen bakom, måste du
> räkna med att den bilen inte kan slå av på
> takten under tiden du kör om? Är det som Speed
> att det är en bomb som sprängs då, eller vad
> är det som är farligt med det hela?

Problem kan uppstå om du får möte, inte hinner om och den bakom dig inte uppfattar att du inte hinner. I det läget måste man börja bromsa ordentligt och det är ganska besvärligt rent hänsynsmässigt att maxa och sedan tvärt slå av. Man kan säga att det inte skiljer sig så mycket mot vad som händer i en cykelklunga. Det finns dock ett värre fall och där det inte hjälper ens om man har en kraftfull bil. Du vill köra om en annan snabb bil, han visar sig vara en idiot, och släpper inte förbi dig, en till bil har hängt på dig och ligger precis bakom dig. När beslutet att du inte hinner om kommer så är ni kanske uppe i 150-160 km/h och då är det fan inte roligt att försöka rätta in sig i ledet igen. Detta förutsätter ju givetvis att det är en fil i vardera riktning. Med ovanstående vill jag inte på något vis hävda att man skall köra 160 på allmän väg.

[OT] - Köpa bil
Men såna där omkörningar är ju korkade från början. Jag kör i stort sett bara om på motorvägen, när högersidan kör i 80-90 (lastbilar). På vanliga vägar kör jag om när framförvarande ligger mer än 15-20 under skyltad fart, och då när det är fritt framför och god sikt, sen kör jag om i högsta tillåtna fart, inte en gnutta mer. Kör man så funkar en skitsvag motor utmärkt. Ska man göra idiotomkörningar så förstår jag att man vill ha en dragster.

[OT] - Köpa bil
Det verkar som yngre happymtb användare anser att en motorsvag bil är livsfarligt och en motorstark bil är säkrare medan den äldre skaran tycker sak samma, man kör om när det är säkert, inget annat.

Erfarenhet och omdöme kommer med ålder ser jag.

[OT] - Köpa bil
För att nyansera det hela lite så beskriver jag ungefär vad som kunde tänkas hända nån gång ibland när man var 20-25 år. Idiothistorien har faktiskt hänt men bara en gång. Jag började köra om från lagligt på en lång känd raksträcka med fri sikt. Bilisten som jag skulle köra om körde först för sakta sedan vägrade han att släppa förbi mig genom att ligga jämsides och anpassa farten till min samtidigt som jag hade efterföljande bilar bakom. Sug på den känslan när slutet på rakan närmar sig. Jag är 44 nu och kör efter principen "Det du kan förutse skall hända kommer inte hända. Det du inte kan förutse kan du inte heller klara om du kör för fort." Om man helst cykelpendlar till jobbet så ser jag ingen större anledning att köra om eller köra fort när man kör bil. Man åker hemifrån så att man hinner och man tar det med ro. Inte för fort så det blir osäkert och inte för sakta eller ojämnt så att trafikanter omkring en blir irriterade. Jag tänker inte låtsas vara skenhelig och säga att jag alltid varit ansvarsfull, jag har ändrat inställning från naiv till ansvarstagande. Men jag ser samma beteende omkring mig idag som då även om jag inte själv är inblandad. Vem vet om det står ett timmersläp över vägen eller en älg bakom kurvan, att det finns en traktorgrävare bakom krönet eller att du snart kommer möta en skolklass som är på cykeltur.

[OT] - Köpa bil
Hasse#7 skrev:

> Oskar_, Örgelgörgel och Maxmix, jag har varit
> som er, känner igen mig i resonemangen. Men när
> barnvagnen skall in och ut dagarna i ända.
> Ungarna vill ha glass i bilen på långresa.
> Ungarna "hjälper till" och tvättar bilen med en
> grusig svamp när man råkar titta bort fem
> sekunder. Alla hushållets räkningar skall
> betalas. Ja då är hobbybilen såld för länge
> sen och det enda man verkligen önskar sig är att
> allt får plats i bilen och att den inte går
> sönder.

Jag har inte nämnt något om hobbybil, jag tog några exempel ur trafikförordningen som folk inte lyckas följa alls. Sen huruvida du har hobbybil eller inte för att du har skaffat barn är helt irrelevant för mig och många andra? Finns hur många som helst som kan kombinera bilhobby med att ha småbarn så du statuerar inte något vidare exempel.

[OT] - Köpa bil
örgelgörgel skrev:

>
> Jag har inte nämnt något om hobbybil, jag tog
> några exempel ur trafikförordningen som folk
> inte lyckas följa alls. Sen huruvida du har
> hobbybil eller inte för att du har skaffat barn
> är helt irrelevant för mig och många andra?
> Finns hur många som helst som kan kombinera
> bilhobby med att ha småbarn så du statuerar inte
> något vidare exempel.

Visst, sorry för det! Jag har hursomhelst tyckt tillräckligt mycket i den här tråden för att det skall bli fel vad jag än säger. Mina barn är vuxna så jag kan ha hobbybil om jag vill nu. Det klart att man kan ha hobbybil och familj men då har man antagligen en familjebil också. Det var mer exempel på hur livet påverkar ens val än att jag vill beklaga min egen situation. Jag är nöjd och har alltid varit hyfsat nöjd med mitt bilägande. Kör med omdöme så blir det bra oavsett bil.

[OT] - Köpa bil
hannulan skrev:
> Tror ni att det här är ett överpris:
> http://www.blocket.se/goteborg/Skoda_Fabia_Compis_
> 60__1_4_drag_38362254.htm?ca=15&w=1
>
> 35000 kr för en bil från 2002 som gått 15000
> mil. Är jag helt ute o cyklar om jag köper den?
> Kvarndammen rekommenderar 10-20 kkr som pris
> (väldigt stor skillnad m andra ord).

1,4 16V motorn från VAG har problem med kolvar och cylinderlopp som slits fort. Köp inte en sådan.

[OT] - Köpa bil
Kid1000 skrev:
>
> Så att snacka om 60 hk Fabia hit och dit är
> rätt ointressant, man kör med hjärnan inte med
> kuken så kommer man hem helskinnad och laglydig.
>

+1

[OT] - Köpa bil
Valhalla_ skrev:
> hannulan skrev:
> -----
> > Tror ni att det här är ett överpris:
> >
> http://www.blocket.se/goteborg/Skoda_Fabia_Compis_
>
> > 60__1_4_drag_38362254.htm?ca=15&w=1
> >
> > 35000 kr för en bil från 2002 som gått 15000
> > mil. Är jag helt ute o cyklar om jag köper
> den?
> > Kvarndammen rekommenderar 10-20 kkr som pris
> > (väldigt stor skillnad m andra ord).
>
>
> 1,4 16V motorn från VAG har problem med kolvar
> och cylinderlopp som slits fort. Köp inte en
> sådan.

Dessutom är prissättningen HELT ÅT HELVETE.

[OT] - Köpa bil
mmmrrrr skrev:

> Jag har inte körkort så ta det mer som en
> nyfiken fråga en ett seriöst inlägg i debatten,
> men om du byter fil så att du ligger och kör om
> och det kommer den där bilen bakom, måste du
> räkna med att den bilen inte kan slå av på
> takten under tiden du kör om? Är det som Speed
> att det är en bomb som sprängs då, eller vad
> är det som är farligt med det hela?

Du beskrev just det värsta jag vet, kan man inte köra om i vettig fart ska man ge fan i det och stanna hemma eller hålla sig till 70 vägar och ligga till höger när man får någon bakom sig.

Edit: Blandade ihop höger å vänster..............

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> mmmrrrr skrev:
> -----
>
> > Jag har inte körkort så ta det mer som en
> > nyfiken fråga en ett seriöst inlägg i
> debatten,
> > men om du byter fil så att du ligger och kör
> om
> > och det kommer den där bilen bakom, måste du
> > räkna med att den bilen inte kan slå av på
> > takten under tiden du kör om? Är det som
> Speed
> > att det är en bomb som sprängs då, eller vad
> > är det som är farligt med det hela?
>
>
> Du beskrev just det värsta jag vet, kan man inte
> köra om i vettig fart ska man ge fan i det och
> stanna hemma eller hålla sig till 70 vägar och
> ligga till vänster när man får någon bakom
> sig.

Du kan inte ana hur jag njuter när kroniska fortkörare hindras av laglydiga förare! :D

[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> mmmrrrr skrev:
> -----
>
> > Jag har inte körkort så ta det mer som en
> > nyfiken fråga en ett seriöst inlägg i
> debatten,
> > men om du byter fil så att du ligger och kör
> om
> > och det kommer den där bilen bakom, måste du
> > räkna med att den bilen inte kan slå av på
> > takten under tiden du kör om? Är det som
> Speed
> > att det är en bomb som sprängs då, eller vad
> > är det som är farligt med det hela?
>
>
> Du beskrev just det värsta jag vet, kan man inte
> köra om i vettig fart ska man ge fan i det och
> stanna hemma eller hålla sig till 70 vägar och
> ligga till vänster när man får någon bakom
> sig.

så tänker ngo nån som kommer med sin ferrari o du är i vägen

Oskar_ skrev:
>
>
> Fyfan vilken äcklig parasit du är, hoppas du
> blir påkörd.

men väx upp!! :D

[OT] - Köpa bil
Jensen skrev:

> så tänker ngo nån som kommer med sin ferrari o
> du är i vägen

Säkert många som tänker så när dom kommer bakom och vill om, därför kör jag så långt ut till höger man kan utan att köra ner i ett eventuellt dike, och ibland även blinka höger för att visa att man har för avsikt att släppa förbi bakomvarande. Detta beteende brukar belönas med höger-vänster-höger-vänster blink av den omkörande. Spelar ingen roll om man ligger 30km/h över hastigheten själv, vill någon bakom om så ska man underlätta det så mycket som möjligt.

>
> men väx upp!! :D

Säger du som inte lärt dig skriva vettigare än när du hette Baltazar.

[OT] - Köpa bil
geologen skrev:
> Oskar_ skrev:
> -----
> > mmmrrrr skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Jag har inte körkort så ta det mer som en
> > > nyfiken fråga en ett seriöst inlägg i
> > debatten,
> > > men om du byter fil så att du ligger och
> kör
> > om
> > > och det kommer den där bilen bakom, måste du
>
> > > räkna med att den bilen inte kan slå av på
> > > takten under tiden du kör om? Är det som
> > Speed
> > > att det är en bomb som sprängs då, eller
> vad
> > > är det som är farligt med det hela?
> >
> >
> > Du beskrev just det värsta jag vet, kan man
> inte
> > köra om i vettig fart ska man ge fan i det och
> > stanna hemma eller hålla sig till 70 vägar
> och
> > ligga till vänster när man får någon bakom
> > sig.
>
> Du kan inte ana hur jag njuter när kroniska
> fortkörare hindras av laglydiga förare! :D

Du är väl medveten om att det inte är lagligt att hindra bakomvarande, även om den bakom bryter mot hastighetsbegränsningen. Du har heller ingen aning om det handlar om akutkörning till sjukhus eller liknande. Geologen, vägens riddare...

[OT] - Köpa bil
Oskar_ skrev:
> Jensen skrev:
> -----
>
> > så tänker ngo nån som kommer med sin ferrari
> o
> > du är i vägen
>
> Säkert många som tänker så när dom kommer
> bakom och vill om, därför kör jag så långt ut
> till höger man kan utan att köra ner i ett
> eventuellt dike, och ibland även blinka höger
> för att visa att man har för avsikt att släppa
> förbi bakomvarande. Detta beteende brukar
> belönas med höger-vänster-höger-vänster blink
> av den omkörande. Spelar ingen roll om man ligger
> 30km/h över hastigheten själv, vill någon bakom
> om så ska man underlätta det så mycket som
> möjligt.

men det kanske de med 60 hk bil oxå gör? du klagar på motorsvagare bilar, men tycker drt ä okay när du har en motorsvagare bil än nån annan :D

>
> >
> > men väx upp!! :D
>
>
> Säger du som inte lärt dig skriva vettigare än
> när du hette Baltazar.

är mogen nog för att inte göra barnsliga påhopp i alla fall :D man börjar se tendenser till varför du förut blev bannad :D kom med nått konstruktivt till trådskaparen istället, nått tips på bil kanske? istället för att bara racka ner på andras förslag.

Senast ändrad:
[OT] - Köpa bil
Det behöver inte alltid vara en själv som gör fel era sopmongon man kan hamna i farliga situationer ändå. Om man till ex kör ut på en 70-väg från en korsning och så kommer det en polack lastbil på 20 ton i 100 och tycker att du är i vägen så han gasar rätt upp i röven på dig. Då gäller det att du kan gasa upp snabbt som fan till 100 för polackerna som kör lastbilar är helt sjuka i huvet och de kommer inte sakta ner förän det är -1m till din bakruta.
Det är bara ett av många exempel.

Sen Geologen:
om du kör i 70 på en 70-väg och så närmar du dig en riktigt brant uppförsbacke och du har en tung lastbil i röven då SKA du gasa upp i 90-100 så att lastbilen kan ta sats eftersom den kommer tappa MYCKET fart i backen vilket i sin tur kan leda till farliga omkörningar av folk som har bråttom och ligger bakom lastbilen.
Det värsta jag vet är när lagliydiga idioter inte kan samarbeta så lastbilen får ligga och tugga i 40 uppför hela backen och slita på motorn och bensinförbrukningen.
Att köra 100% lagligt är inte alltid rätt, vänta tills du får en polackjävel i röven så får du själv se.

[OT] - Köpa bil
Jensen skrev:

> men det kanske de med 60 hk bil oxå gör? du
> klagar på motorsvagare bilar, men tycker drt ä
> okay när du har en motorsvagare bil än nån
> annan :D

Man kan hålla bra tempo med 300 vilda internethästar trots att det ändå inte är lika bra tempo som man kan ha med en Ferrari 458 Italia, men att hålla tempo med 60hk i en 1500kg bil är omöjligt, som örgelgörgel skrev så är motorvägspåfarter ett bra exempel, eller när man gör som Geologen och försöker köra om någon i högre farter än 30km/h (och ABSOLUT inte kör över hastighetsgränsen under omkörningen). Det funkar helt enkelt inte, och inte drar den mindre soppa heller.

> är mogen nog för att inte göra barnsliga
> påhopp i alla fall :D man börjar se tendenser
> till varför du förut blev bannad :D kom med
> nått konstruktivt till trådskaparen istället,
> nått tips på bil kanske? istället för att bara
> racka ner på andras förslag.

Jaså du börjar se dessa tendenser, geologen är ett riktigt sopmongo likt en hel del andra på detta forum och jag skäms inte för att skriva vad jag tycker.

Ska jag ge tips så är det Subaru Forester eller Subaru Outback, perfekt bil om man har cykelintresse ju, man kan dels ut i skogen med bilen och ändå åka fint på vanliga vägar. Men dom ligger i lite andra prisklasser.

Tillbaka
Topp