(OT) Köpa kolgrill?

(OT) Köpa kolgrill?
Kör på elgrill.

Då du använt den mycket drar du loss el-sladden från grillen ( stickpropp typ) sen tar du fram högtryckstvätten och du har en ny grill.
perfekt för lägenheten på spisen. eller uteplatsen. man kan ta bort själva grillen från stativet och slänga in den i bilen och man ska till en vän och spontangrilla någon kväll. Efter som alla kommer vilja grilla på din el-grill i fortsättningen efter som dom själva inte hunnit köpa kol till sin trötta rostiga fula grill som blivit askkopp.

Glömde: Du slipper ta hand om askan!!

IMG_20140504_130554.jpg

image.jpg

Senast ändrad:
(OT) Köpa kolgrill?
Luthman Photography sa:
Kneecap sa:
Luthman Photography sa:
Elgrill? Jag har ju en grillpanna?

Tjena!

Gasolgrill? Jag har ju en grillpanna?

Jag säger inte emot.

Det enda jag har emot kolgrill är att det för min egen del oftast glöder betydligt längre än vad jag grillar så det känns alltid som lite slöseri.

Jag brukar lägga på locket med stängda ventiler uppe och nere och kväva glöden. Nästa gång fyller jag bara på lite ny kol.

Någon har sagt att det inte är bra, men kunde inte förklara varför...

Har ni några idéer om varför det kan vara dåligt att "återanvända" kolen?

(OT) Köpa kolgrill?
fhloston sa:
Luthman Photography sa:
Kneecap sa:
Luthman Photography sa:
Elgrill? Jag har ju en grillpanna?

Tjena!

Gasolgrill? Jag har ju en grillpanna?

Jag säger inte emot.

Det enda jag har emot kolgrill är att det för min egen del oftast glöder betydligt längre än vad jag grillar så det känns alltid som lite slöseri.

Jag brukar lägga på locket med stängda ventiler uppe och nere och kväva glöden. Nästa gång fyller jag bara på lite ny kol.

Jag brukar stänga och dra igen skorsten och luftintag men det pyr ändå tycker jag. Men jag kanske får se till att allt är släckt lite mer nästa gång. Har svårt att se varför det skulle vara dåligt.

(OT) Köpa kolgrill?
Är inte det som att lappa en slang i skogen? Det går men är ändå inte riktigt rätt? Jag tömmer och fyller på nytt kol. Men kan inte förklara mitt beteende såklart...

(OT) Köpa kolgrill?
Jag kör på Webers klotgrill(tyvärr snålade jag och köpte utan askuppsamlare) sedan 5 år tillbaka. Brukar tvätta den innan säsongen drar igång och imponeras varje år över hur otroligt bra ytbehandlingen består. Rustas kanske är bra men det vet du inte för än efteråt ;)

(OT) Köpa kolgrill?
Nu är jag iofs intresserad av en gasolgrill, men om man fokuserar på märken och kvalitet så kanske det ändå är relevant.

Weber är väl benchmark men är det någon som har uppfattning om Napoleon från tex k-rauta? De ser väldigt gedigna ut och går att få i rostfritt för motsvarande peng som en weber i plåt.

Tex Napoleon triumph 2 i rostfritt har vi tittat på. Synpunkter?

(OT) Köpa kolgrill?
fhloston sa:

Nu vet jag ju inte hur din kompis resonerat men halvbrunnen kol tenderar att få en ganska tjock yta av utbrunnen aska. Den "torkar" också ut något. Det sammantaget gör att den är rätt svår att få fyr på. Personligen tycker jag dock inte att det spelar någon roll. Jag brukar röra om så att det mesta av askan trillar av och sedan elda ovanpå. Kör jag snabbt och kol så hinner det sällan ta sig, kör jag smoker med briketter så tar även "resterna" fyr så småningom.

För övrigt håller jag med om att Webern är en god investering. Den går också enkelt att bygga om till smoker om man vill trilla ned i kaninhålet ordentligt. Och termometer i locket är som tidigare sagts helt meningslöst.

(OT) Köpa kolgrill?
Men alltså. Gasol? Ska jag vara helt ärlig så tappar man ju 80% av grejen med att grilla om man kör något annat än kol. Visst man står fortfarande ute, men det är inte samma sak.

Jag kan dock tänka mig att en gasgrill är lite kinkigare med konstruktionen än en kolgrill. Med kol går det ju att grilla i det mesta.

(OT) Köpa kolgrill?
Luthman Photography sa:
Men alltså. Gasol? Ska jag vara helt ärlig så tappar man ju 80% av grejen med att grilla om man kör något annat än kol. Visst man står fortfarande ute, men det är inte samma sak.

Jag kan dock tänka mig att en gasgrill är lite kinkigare med konstruktionen än en kolgrill. Med kol går det ju att grilla i det mesta.

Tjena!

Man kan ju köra rökspån i en gasolgrill. Men det är fortfarande lite väl mycket elcykelkänsla för mig..

(OT) Köpa kolgrill?
Aron sa:
fhloston sa:

Nu vet jag ju inte hur din kompis resonerat men halvbrunnen kol tenderar att få en ganska tjock yta av utbrunnen aska. Den "torkar" också ut något. Det sammantaget gör att den är rätt svår att få fyr på. Personligen tycker jag dock inte att det spelar någon roll. Jag brukar röra om så att det mesta av askan trillar av och sedan elda ovanpå. Kör jag snabbt och kol så hinner det sällan ta sig, kör jag smoker med briketter så tar även "resterna" fyr så småningom.

För övrigt håller jag med om att Webern är en god investering. Den går också enkelt att bygga om till smoker om man vill trilla ned i kaninhålet ordentligt. Och termometer i locket är som tidigare sagts helt meningslöst.

Jag stänger också ventilerna när det är färdiggrillat.

Sen nästa gång häller jag över kvarvarande kol/briketter i skorstenständaren och toppar upp med ny kol.

Funkar utan problem.

(OT) Köpa kolgrill?
Kneecap sa:
Luthman Photography sa:

Tjena!

Man kan ju köra rökspån i en gasolgrill. Men det är fortfarande lite väl mycket elcykelkänsla för mig..

Jo, det är klart. Men som sagt......

(OT) Köpa kolgrill?
H. sa:
Nu är jag iofs intresserad av en gasolgrill, men om man fokuserar på märken och kvalitet så kanske det ändå är relevant.

Weber är väl benchmark men är det någon som har uppfattning om Napoleon från tex k-rauta? De ser väldigt gedigna ut och går att få i rostfritt för motsvarande peng som en weber i plåt.

Tex Napoleon triumph 2 i rostfritt har vi tittat på. Synpunkter?

Jag har en Triumph 4 som har gått 2 säsonger och har inte mycket att klaga på. Stabilt byggt, bra brännare och galler.
Lite meckig att rengöra men det kanske alla är då jag inte har något att gämföra med.

(OT) Köpa kolgrill?
grillkol tar 15-20 min att bli grillklar, räcker sedan trekvart.

bricketter tar 30-40 min att bli klara, räcker sedan bortåt en timme.

ved tar under 1 min per mm diameter att bli grillklar, räcker sedan 20-30 min. het glödbädd som tvärt tar tvärt slut.

har man tillgång till ved är det ett självklart val för min del, endast om det är lång grillkväll blir det bricketter. men om bricketterna innehåll kan man fundera. vad kan det vara för avfallsved i dom, eller kanske tryckt virke?? inget som jag skulle använda dagligen.

om man vill halvtomhalvt röka maten tar man en weber och använder locket. förmodligen inte nyttigt alls. annars kör man en öppen grill med reglerbar höjd och underventilation. weber funkar här suboptimalt...

och hajkbananerna är lättare att hantera om man klyver dom längs sidan istället. behövs då inte heller folie. schweizernöt:)

(OT) Köpa kolgrill?
Har tillgång till fri gasol så kör på det. Skulle nog göra det ändå iof ?
Är ju bevisat att det inte är någon smakskillnad. Så länge man inte använder tändvätska ?

(OT) Köpa kolgrill?
Idag så kom DHL på besök, med denna:

20160503_155858.jpg

20160503_155910.jpg

20160503_155950.jpg

Lite dyrare än vad det var tänkt från början, beställlde från ICA som hade bäst pris + 10% rabatt ytterligare så tog en lite finare modell så man fick lockhängare, bricketkorgar och ett bättre grillgaller. Fick lov att köpaen grå också då svart var slutsåld, kostade en hundring extra för färgen men den var snygg så det gjorde inget. Skadade inte att det var första dagen med lite sommarvärme i solen när man skruvade ihop den, saknas bara lite grillning och nån öl men det får bli till helgen...

(OT) Köpa kolgrill?
Vadå tappa 80%. Har byggt en 2m bred parillada på landet och den eldas nästan uteslutande med ved. Finns inget bättre. Tar dock lite tid men den används bäst med ett glas.eller 2.

Luthman Photography sa:

(OT) Köpa kolgrill?
Jimel sa:
Har tillgång till fri gasol så kör på det. Skulle nog göra det ändå iof ?
Är ju bevisat att det inte är någon smakskillnad. Så länge man inte använder tändvätska ?

Det var det fånigaste jag läst på länge på Happy, förutsatt att du inte använder röklåda ihop med gasolen då.
+1 på tändvätskan dock. Ger en tydlig smak av kemikalier som inte går att efterlikna på annat sätt än med äkta vara :)
Nä, gasol är till för folk som gillar att bara värma mat och då kan en varmluftpistol göra jobbet lika bra, eller en rätt placerad infravärmare! För grillning gäller kol, briketter eller ved. Eller en blandning av allt. Toppa upp med lite rökträ till grönsakerna brukar bli riktigt bra.
Så det så.
Men viktigaste är förstås tillbehören till grillningen! Öl eller vin beroende på temperaturen ute, och pannlampa eller inte beroende på tid och säsong

(OT) Köpa kolgrill?
gasol och el ger ju helt användbara resultat och är tänkbara alternativ på en balkong. men känslan är ju nära nollpunkten. otänkbart för mig i en trädgård.

klotgrill är också åt det tråkiga hållet. stängt lock, man väntar passivt ut att det ska bli färdigt. rök-kokt mat blir resultatet. gillar man det så..

öppen grill eldad med ved är grejen. i nödfall briketter eller kol. nu närmar vi oss nån sorts stenålderskänsla:)

(OT) Köpa kolgrill?
tog några bilder ikväll så kan ni se hur smidigt det kan funka med ved. kl 1858 grillen laddad med rester från trädgårdsskötsel, torkade pinnar 10-20 mm från äppleträn, pil och björk..

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    316.6 KB · Besök: 56
(OT) Köpa kolgrill?
sen på med serveringskärlet uppochner en stund så maten håller sig varm på bordet sedan

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    263.4 KB · Besök: 91
(OT) Köpa kolgrill?
nu har det snart gått en halvtimme sedan grillen tändes och maten är färdig:) nej cornfileerna är inte brända, dom var marinerade i soya.

obs på nackdelen med ved, är den tunn som den här gången går det snabbt, men glöden tar också slut snabbt. vill man ha mer värme kan man ta av gallret en stund och lägga på lite mer pinnar. eller köra med tjockare ved från början. 4 cm klabbar tar 20-25 min att bli grillklara.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    219.7 KB · Besök: 57
  • image.jpg
    image.jpg
    276.5 KB · Besök: 96
(OT) Köpa kolgrill?
kais01 sa:
gasol och el ger ju helt användbara resultat och är tänkbara alternativ på en balkong. men känslan är ju nära nollpunkten. otänkbart för mig i en trädgård.

klotgrill är också åt det tråkiga hållet. stängt lock, man väntar passivt ut att det ska bli färdigt. rök-kokt mat blir resultatet. gillar man det så..

öppen grill eldad med ved är grejen. i nödfall briketter eller kol. nu närmar vi oss nån sorts stenålderskänsla:)

Om din mat blir rök-kokt under lock så gör du nog fel. Eller kör du din ugn med luckan öppen också? ;)

(OT) Köpa kolgrill?
kais01 sa:

Håller med om passiviteten med stängt lock, men det är en nödvändighet för viss grillning där lägre temperatur och genomstekning krävs, som tex kyckling och lax.

Stilig bildserie förresten :)
Det blir inte bara godare med ved, det är roligare också!

(OT) Köpa kolgrill?
kais01 sa:
nu har det snart gått en halvtimme sedan grillen tändes och maten är färdig:) nej cornfileerna är inte brända, dom var marinerade i soya.

obs på nackdelen med ved, är den tunn som den här gången går det snabbt, men glöden tar också slut snabbt. vill man ha mer värme kan man ta av gallret en stund och lägga på lite mer pinnar. eller köra med tjockare ved från början. 4 cm klabbar tar 20-25 min att bli grillklara.

Tjena!

Snygg Bullhead!

(OT) Köpa kolgrill?
tack för positiv feedback! maten blev god kan tilläggas. förresten vissa köksugnar är tänkta att kunna köras med luckan på glänt. har man sen placerat ugnen i ögonhöjd en bit från köksfläkten blir det grillkänsla i huset på riktigt.

ot,ot seikon är en modern återupplivning av en modell från 70talet. sålts vad jag vet bara i japan, beställde den för ett par år sedan på en google-översatt sida av en trevlig handlare i centrala tokyo. hittade sedan ett armband i 70tals originalutförande i indien.

men nu måste jag ut och cykla

Tillbaka
Topp