[OT] Köpa min första bil.

bng skrev:
-------------------------------------------------------
> Är också inne på att balansera alla präktiga
> inlägg.
>
> Jag skaffade en andrabil i somras för 50 tkr:
>
>
>
> Risk bara att du fastnar på ett forum med
> liknande stil som detta... :)

Tjena!

Finns ju ett gäng som hänger både här och på AP...

Jag ska dock överge min 156:a för nått annat.. Lutar åt en Subaru faktiskt..
Enbart byta pga storleken.. 156:an är snäppet för liten för våra behov och tyvärr är 159:an inte tillräckligt stor heller..

Tackar för alla svar.
Ett krav är som sagt dragkrok, och att den går att köpa i västra Götalands län. Eftersom jag egentligen inte gillar att köra bil så kommer miltalen inte heller bli så höga.

Tänk om det kunde finnas car-discount.de som sålde billiga fultyskar på postorder. Samma komponenter fast med eget klistermärke på karossen, till halva priset =p

Hur är hyundai getz? http://bytbil.com/bilar/begagnade/hyundai/getz/5vii4cbg/?criterias=cWABEAYui.oQ4aVMCENDqYAYtAoGEA__!
Den skulle passa mina behov rätt bra?

Upup skrev:
> Jag hade typ 2 år och ca 6000 mil på mig att
> döda en oservad toyota med strax över 20.000 mil
> på mätaren.. Den dog inte, trots att den kokade
> varje dag och konstant hårdkörning. Tillslut
> såldes den som "pundarbil" och skeppades till
> afrika. Jag gick +-0 på affären.
>
> Såhär dödar man en toyota, mkt sevärd film:
>

Va? Grejen är ju att de aldrig lyckas dödad den:

Kneecap skrev:
>...
> Jag ska dock överge min 156:a för nått annat..

Sälj den inte om du har plats för den - de är för billiga...
Mycket rolig bil att köra. Särskilt med 225:or på torr asfalt.

Förutom att vara tråkmånsar på vägen tror jag att präktiga bilar är överprisade.

"Hej, jag vill ha tips på en billig racer."
"Köp en fullgungare istället, det är tråkigt med lvg."
"Hallå, han vill ju ha en racer?"
"Var inte så jäkla präktig."

Jag är också snart på gång att köpa bil men funderar mer på en pick-up för att enkelt lasta cyklar och annat kul på. Någon som har några erfarenheter eller rekommendationer?

bng skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >...
> > Jag ska dock överge min 156:a för nått
> annat..
>
> Sälj den inte om du har plats för den - de är
> för billiga...
> Mycket rolig bil att köra. Särskilt med 225:or
> på torr asfalt.
>

Tjena!

Plats är inga problem.. Men vill jag ha roligt så kör jag 33:a.. Den piskar skiten ur 156:an vilken dag som helst.. Även om 156:an är riktigt trevlig också.. Kanske behåller den som reservbil..

BFS skrev:
> "Hej, jag vill ha tips på en billig racer."
> "Köp en fullgungare istället, det är tråkigt
> med lvg."
> "Hallå, han vill ju ha en racer?"
> "Var inte så jäkla präktig."

Haha!

Förutom att han inte ens ville ha en racer, han ville ha en enkel hoj att cykla til affärn med och handla mjölk.

Scarface 2 skrev:
> Jag är också snart på gång att köpa bil men
> funderar mer på en pick-up för att enkelt lasta
> cyklar och annat kul på. Någon som har några
> erfarenheter eller rekommendationer?

Tjena!

Missade ditt inlägg innan.. Gäller det modern pickis så är Nissan King Cab av senaste omgången en ruggigt trevlig upplevelse..
Ska du ha gammalt så köp en jävla Caddy, toksänk och flocka hela skiten.. Eller köp denna och det är redan gjort.. http://www.blocket.se/orebro/Stylad_VW_Caddy__Flockad__24575027.htm?ca=18&w=3&last=1

Man kan hitta mycket roliga bildar för runt 50k. Titta på blocket på de som ligger runt 70, går nästan garanterat att få ner till 50. Titta på bilar som verkar roliga att köra eller är extremt praktisk, då kommer du tycka det är roligare att spendera pengar på den när det behövs.

En Hundai Getz exempelvis går under klassen självmordsmoped och kan inte rekomenderas av någon annan än "vad du än gör cykla inte med hjälm"-erik.

Som helt nybörjare hade jag rekommenderat volvo, dom är säkra för 50k och är oftast lönsamma att reparera/serva jämfört med många utlänningar. Ifall du däremot vet vilka utlänningar som är värda att satsa på så hade du nog inte startat en tråd på happy på ämnet.

Är det inte så att Lotus har Toyota snurror i sina vagnar? Och dessa motorer är utvecklade av Yamaha?

(2zz?)

//K

Graj skrev:
> Lotus Elise har jag testat.
> Ganska billig relativt sett. Dummar sig inte med
> onödigheter och mycket roligare att köra en de
> flesta av de dyrare tyska sofforna till bilar. Det
> var ju nästan så att bilkörning kunde
> kvalificera sig till något jag gillar....
>
> Annars är nog Toyota vettigt.
> Fast inte lika roligt som en Lada, Alla ex har
> unika fel och brister. Ingen bil är den andra
> lik...

Varför inte vara lite modäärn, det är ju trots allt snart år 2010..
http://www.bilpool.se/asp/web/pages/display.asp?pageid=100199&mapPointID=7
http://www.gronabilister.se/public/dokument.php?art=128&parent01=10

så låg driftkostnad som möjligt = Check
så lite krångel som bara går = Check
Liten motor spelar ingen roll bara den krånglar så lite som möjligt = Check
och är billig i drift = Check
Drag är ett måste = ? (vet att Stockholms bilpool har drag på dom flesta av sina bilar, hur det är i Gbg har jag ingen aning om)

Kneecap skrev:
> köp en jävla Caddy,

men vafan knäskål! jag försöker ju sälja på honom min cheva så jag kan avancera till 8-fots och fyrdörrars..
0604st_02_z+1996_chevy_3500_crew_cab+side_view.jpg

jomper skrev:
> Men jonas, du kör väl bilar med själ? :)

Har haft 4 alfor. De hade "bristfällig kvalitet". Fast jag skulle kunna tänka mig en P4, en sån som knäskål har.

slhap skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > köp en jävla Caddy,
>
> men vafan knäskål! jag försöker ju sälja på
> honom min cheva så jag kan avancera till 8-fots
> och fyrdörrars..
> http://image.automotive.com/f/techarticles/9542327
> +pheader/0604st_02_z+1996_chevy_3500_crew_cab+side
> _view.jpg

Tjena!

Det rullar en likadan här i stan, fast svart.. Buslåg och dubbelmontage.. Fy fan vad kul det är och se när han ska parkera..
S10an är trevlig, dock törstig som fan för sin storlek.. Iaf V6:an..

Ditt eget förslag Hyundai Getz tycker jag är bland de bästa hittills. Fast jag skulle inte tveka många tiondelar om jag fick chansen att köpa en Lotus Elise för 60000 kr ;-)

Ett annat alternativ är Volkswagen Fox där du kan få en 2006:a som har gått under 2000 mil för ca 60000 kr. Den får trots sin lilla storlek dra 1000 kg och dragkroken är billig och lätt att montera. När bilfirman i Göteborg där jag köpte bilen monterade dragkroken tog de 3500 kr för krok, montering och besiktning.

Vi hade en Hundai Getz -08 förra året på jobbet, näst efter den nya Renault Clio -09 (som Getzen blivit ersatt med) så var det den sämsta skit jag kört. Tyvärr...

Getzen var törstig för sin storlek och dålig komfort. Såg inga fördelar med den. Den nya Clion är iaf snål och miljöbilsklassad (stort plus) men troligtvis en av de bilar jag kört med minst komfort i.

Jag gav inget nyanserat inlägg och ingen hjälp. Men väl två avrådningar iaf.

Eller så gör man som jag. Köper bil (med katalysator) för 5000 kr och köper cyklar för resten. Totala reparationskostnader under de 2.5 åren jag haft bilen har uppgått till ca 4000 kr men då har jag skruvat själv.

Men då får man en bil som är ful, osäker, bullrig och tråkig. Men den har hittills tagit mig från alla A till alla B som jag uppmanat den till att göra.

carrera går alltid bort. :)

vet att hyundai atos är rätt 'rymliga' för småbil (typ colaburk) och drar inte många deciliter förutsatt att du kör max 110 och inte tokgasar.

går att få billigt och drar som sagt inte mycket.

mattel skrev:
> carrera går alltid bort. :)
>
> vet att hyundai atos är rätt 'rymliga' för
> småbil (typ colaburk) och drar inte många
> deciliter förutsatt att du kör max 110 och inte
> tokgasar.
>
> går att få billigt och drar som sagt inte
> mycket.

Men alltså alla dessa Getz:ar, Atos:ar och andra riktigt hemska bilar som nämns här... För 50' får du som sagt var en hel del olika roliga bilar, då finns det ingen anledning att köpa det allra fulaste och tristaste.

Snart kommer väl någon och tipsar om Fiat Multipla =)

glitch skrev:
>
> Snart kommer väl någon och tipsar om Fiat
> Multipla =)

Tjena!

Mer praktisk bil är ju svårt att hitta.. Men snyggare är sjuuuukt lätt.. Skulle lätt haft en om inte frugan kräktes när hon såg den..

Fikasvettot skrev:
>
> Haha!
>
> Förutom att han inte ens ville ha en racer, han
> ville ha en enkel hoj att cykla til affärn med
> och handla mjölk.

Då är det Göteborgsfullgung som gäller och tre liter mjölk i Camelbaken som gäller!

Ja, Multipla lär ju vara en grym cykeltransportör.
Då kan man plocka ut (eller fälla?) baksätet, knöla in 3 kompletta dh-utrustningar och sitta 3 pers fram, helt briljant.
Jag vill ha en!!!

glitch skrev:
> Men alltså alla dessa Getz:ar, Atos:ar och andra
> riktigt hemska bilar som nämns här... För 50'
> får du som sagt var en hel del olika roliga
> bilar, då finns det ingen anledning att köpa det
> allra fulaste och tristaste.
>
> Multipla =)

haha.. ja, men läs igenom killens 'kravspec' samt att han i något inlägg skriver om att han inte tycker om att köra bil.

då är det ju skitsamma om den där gamla entusiastalfan går som ett skållat ollon OM den får rätt blandning i de hyperkänsliga förgasarna, om solen ligger rätt, om bilen inte stått i skuggan mer än 10 minuter under natten, om det inte regnat och OM alfaguden vill att den startar just idag.. :)

glitch skrev:
> Multipla =)

Ha ha jag visade en sån för tjejen när vi skulle köpa ny bil. Då kollade hon på mig med en sån där blick som betyder att man aldrig mer får ligga i hela livet. Det blev en annan familjebuss istället.
Jag tycker fortfarande att Multiplan är rätt cool. :O
Tydligen bara jag och Knäskål då. Där borde det ringa varningsklockor..
/J

bigmollo skrev:
> Ha ha jag visade en sån för tjejen när vi
> skulle köpa ny bil. Då kollade hon på mig med
> en sån där blick som betyder att man aldrig mer
> får ligga i hela livet. Det blev en annan
> familjebuss istället.
> Jag tycker fortfarande att Multiplan är rätt
> cool. :O
> Tydligen bara jag och Knäskål då. Där borde
> det ringa varningsklockor..
> /J

Du och KC får skaffa varsinn och ligga med varann istället :)

/Johan, också med familjebuss (ej Multipla)

Tjena!

En dag ska jag ha en Multipla.. Fast då en "lite" äldre variant..

fiat-600-multipla.jpg

Och ja, den är för 7 personer!!

Nyaste Multiplan är inte så gräslig:

fiat-multipla.jpg

Iaf inte jämfört med:

fiat_multipla_1.jpg

Mattel: 5 minuter i skugga är det som gäller!!

JojjeM: Hmm.. Jag och Mollo i en Multipla.. Det borde ju bädda för multipla orgasmer iallafall...

mollo: bilderna i den här tråden räckte för att jag skulle få se den där blicken du talar om.

Berlingo tycker jag faktiskt är ett riktigt seriöst alternativ. Jag tycker man åker helt okej i den. Har bara åkt skåpversionen, inte kombivarianten. Övervägde en sån som familjebil men den där Multipla-blicken fick mig att avstå. Det går utan problem in cyklar bak i skåpversionen.

Har haft 2 berlingo dieselskåp, en -97:a och en -03:a, båda var mycket bra och billiga bilar per mil.
Jag tipsade om dem i någon annan tråd tidigare, och blev ganska ifrågasatt av dem som är skeptiska till franskt. Jag var tidigare själv franskfobiker, hade fick bara bra erfarenheter av Berlingo, kanhända hade jag tur? Billiga i inköp, ganska snåla, ca 0,65 l diesel per mil och mina gick många mil utan krångel.

Nu har jag en King Cab som är ungefär dubbelt så dyr på samtliga poster, rostar mycket mer och är skumpigare att åka i. Jag behöver 4x4 och sen är den ju kul på sitt sätt.
Har även en Polo Kombi från -99 som vart problemfri under de knappa två år/4500 mil som vi kört med den. Skruvade på ett drag för två månader och det var en ganska smärtfri procedur trots att man fick montera ner kofångaren mm.

Ohoj stefan_!
Visst har du rätt i att 0,65 är mycket diesel per hästkraft i Berlingon, har funderat lite kring det. Jag hade sugdieseln, turbodieseln är snålare antar jag. När jag körde bud körde vi V70 diesel på under en halv liter per mil, och de bilarna kördes hårt. Ganska imponerande tycker jag, även om det var enligt färddatorn, har aldrig mätt på riktigt.

Nu är det ju inte så viktigt i detta fallet vad en riktigt rolig bmw/audi/volvo drar eftersom trådskaparen är ute efter ett rent tranportmedel som är billigt att äga och köra, men som inte rullar så många mil per år. En personbilsreggad diesel-BMW som är riktigt rolig kostar en del per år i skatt.
Bilen han vill ha skall gärna ha drag och ha plats för cykel "inomhus" om jag fattat rätt.

Av de bilar jag haft uppfyller Berlingon de kraven bäst, kunde slänga in tre nerlerade cyklar stående i skåpet utan att montera av hjul eller sadelstolpar plus få plats med en massa utrustning.
Vad det extra lerigt och skitigt kunde man spola av gummimattan när man kom hem.

Så alltså; Rolig bil, nej. Praktisk bil som jag kan tro skulle passa trådskaparen, ja!

Senast redigerad av en moderator:
Ja, nån slags skåpbil tror jag är ett bra alternativ! Dom kostar inte så galet mycket heller.

Berlingo är otroligt rymlig, jag som är 195 cm lång skulle enkelt få plats även med hög hatt på skallen. Länge sen jag körde en men 01-02:orna var inte så roliga och gjorde inte mer än 110 så gärna. Men ändå helt OK! Finns ju massor av bilar i klassen.

Den enda bil jag kört som jag bestämt avrådet från är Daewoo / Chevrolet Matiz även om du köper en sprillans. Fy fan vilken papplåda, dom har såna som lånebilar på Fürstenhoff i Huddinge. Det var en fröjd att byta tillbaka till den 10 år äldre bilen jag hade inne på kamremsbyte :)

-j

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp