OT: köpa sovsäck

Busta B

Medlem
Hej!

Behöver hjälp. Är på jakt efter sovsäck av hyfsad kvalitet som klarar någon minusgrad, för utenätter på vår/höst.

De har drive nu på Xxl, men vet ej vad jag skall kolla efter..

Budget gärna Max 1000kr men kan sträcka mig lite mer..

Är 182 cm och ca 85kg.

Behöver tips ?

Mvh Johan

Mycket av det man betalar för är att den ska va hyfsat lätt och varm. Bryr man sig inte om vikten finns det nog mycket billigt som funkar ner mot 0. Största fördelen med dun är att det framförallt är komprimerbart men också något varmare.

Köp från något etablerat märke för att få någorlunda uppriktig köldgradering. Hur man mäter komforttemp är en djungel. Tänk på komforttemeraturen som max temp, och ha med dig långkalsong och tröja att sova i om du siktar mot temperaturer ned mot nollan. (Angiven extremtemp är ungefär gränsen till där du fryser ihjäl…)

Med ovanstående avklarat så handlar det mest om vikt. En billig sovsäck som har komforttemp kring nollan väger uppemot 2 kg. En dyr hamnar nedåt 7-800 gram. Den billiga kostar en tusenlapp, den dyra kostar 4-5 gånger mer. För pris runt tusenlappen och komforttemp kring nollan är dun uteslutet. Men det finns å andra sidan massor av bra syntetsäckar. Enda nackdelen med dessa är vikt och packvolym. Deras främsta fördel är lägre pris.

Kring tusenlappen tittar du på instegsmodeller. Den på xxl är säkert lika bra som någon annan.

Jag skulle nog snarare säga att komforttemp är min-temp och inte maxtemp? Står det plus 5 tror jag inte man ska räkna med att 0 är så behaglig tex.

Tack! Vilka typer finns det? Dun? Syntet…. Fibrer? Vad är bäst?

Kollade på denna: https://www.xxl.se/mammut-perform-fiber-bag-7c-1-550-g-sovsack-unisex-gron/p/1180726_1_style
Den tycker jag ser bra ut. Skulle tro den funkar rätt bra mellan 0 och säg plus 10. Inget är ju optimalt mellan -7 och +25 såklart. Det som är mest intressant är nog fyllnadsvikten som anges.

Personligen tycker jag syntet har fler fördelar än dun . Men det beror ju på vad man prioriterar.

Lyssna på Aron. Och köp kvalite, gråt en gång och var nöjd sen. Vi köpte varsin Western Mountaineering-säck för 10+ år sedan, komfort-temp på 2 grader och vikt runt 600 gram (min är lite längre och väger nog lite mer). Gick fint att beställa en med vänster och en med höger dragkedja så vi kan koppla dem också.

Har alltid varit nöjd med dem och har glömt för länge sen vad de kostade. Otroligt skönt att ha en tresäsongs-säck som väger så lite när man traskar i fjällen.

Köp säck med syntetfyllning för vår och höst, en dunsäck som blir våt är inget kul och våt blir den. Samt att den är tillräckligt bred och lång så att den inte är för liten och slutligen välj en säck som har lägre komforttemp än vad du planerar så du har lite marginal, den blir även kallare när den används och slits. Själv har jag en vintersäck och det är jäkligt skönt att veta att även om natten blir kall kommer jag inte att frysa.

Innan jag har varit ute på vintern har jag testat mina sovsäckar på gräsmattan hemma när det varit kallt. Man blir ju lite fundersam hur varm den verkligen är..

Köp säck med syntetfyllning för vår och höst, en dunsäck som blir våt är inget kul och våt blir den.
Varför blir sovsäcken våt? Jag köpte också det argumentet tills jag köpte en dunsäck och undrade varför jag väntade så länge...

Äldsta grabben har en sån Ursus -9 som lämnades ovan, han verkar nöjd och klagar inte på att den skulle vara för kall vår & höst. Ang längd så kommer de flesta säckar i två längder - standard och lång. Det är bara att pröva, för lång innebär mycket "död luft" som ska värmas (av kroppen), för kort är inte heller bra.

I detta fallet skall säcken användas till i första hand höst/vår i tält/vindskydd. Har en annan, enkel säck för sommarbruk. Bra om säcken klarar en frostnatt.

Än mer intressant när man har den i ryggsäck tycker jag. I kajak finns det markant mer plats än i ryggsäck normalt sett.

Har inte heller upplevt problem med dunsäck som blir blöt. Väljer alltid dunsäck om jag ska bära den själv, har den i en vattentät kompressionspåse (på tur, hemma ligger den fluffigt).

Komfort temp är det man ska kolla efter, för ditt användningsområde, vår/höst är nån minusgrad lagom tycker jag så den du länkat till verkar vettig. Dun är bättre än syntet men det går utmärkt att sova och bära syntetsäckar oxå.

/T

Blir bra med Mammutsäcken, återkom gärna med recension!
Men sovsäckar är ju som med allt annat en n+1 grej. Man måste ju liksom ha olika beroende på temperatur, väder och ställe :)
Rekommenderar Cumulus för premiumdunsäckar där du även kan custombeställa. För budget och bra pris/vikt-ratio och (antagligen inte så etiskt dun) så har Aegismax och BlackSnow bra dunsäckar. Finns på din närmsta Kina-sida typ aliexpress.

Tillbaka
Topp