[OT] Köpa trådlös router

[OT] Köpa trådlös router
Billigt, verkar bra.
Har du inbyggt kort i den bärbara? Jag fick med ett (PC-card) på köpet när jag köpte 3Com-router.

[OT] Köpa trådlös router
Inbyggt i den bärbara ja. Det blir alltså en sån där USB-adapter på den stationära. På pricerunner.se skriver dom att adaptrarna lätt överhettas. (Datorerna kommer att stå på 24/7.)

[OT] Köpa trådlös router
Jag har inte satt mig in så mycket i det men jag har hört talas om många som haft problem med D-Link. 3Com och Netgear brukar rekommenderas om jag minns rätt. Jag har själv en Netgear som tuffat på i 3 år utan några problem.

[OT] Köpa trådlös router
Undvik D-Link, de brukar lägga ner sina produkter strax innan de hittat alla buggar i dem.. Jag gillar Linksys, t.ex. WRT54GL som är en linuxbaserad burk som flera andra än Linksys gör mjukvara till.

Linksys är Ciscos "konsumentprodukter" vilket iallafall lurar mig att tro att det är lite bättre kvalite. 745kr inkl frakt från Dustinhome, men de är inte billiga normalt sett.

[OT] Köpa trådlös router
Jag har funderingar på Netgear då jag vet att folk i min närvaro har/haft dessa och de verkar funka bra. Nästa fråga: Ska jag köpa mig ett nätverkskort till stationära eller köra på en USB?

[OT] Köpa trådlös router
Jag rekommenderar också Linksys WRT54G*. Programvaran i dessa är linux-baserad och opensource, och med tredjepartsfirmware som DD-WRT så kan man göra massa tuffa grejer med dem som annars bara går att göra med proffsroutrar som kostar mångdubbelt mer.

[OT] Köpa trådlös router
Jag har provat två av Dlinks billigare routrar och de är INTE bra. Supporten är dessutom rena skämtet, jag har nog med material för en artikel som skulle platsa i Svenska MAD.

[OT] Köpa trådlös router
Det är just GL-modellen man ska köpa om man vill vara säker på att få en av deras linuxbaserade burkar.

Det trivsamam med den är att man inte är beroende av Linksys godtycke i framtiden utan programvaran kommer fortsätta utvecklas ändå.

[OT] Köpa trådlös router
Undvik USB, har problem hemma med en sådan som hela tiden tappar kontakten.
Tjacka ett instickskort istället.

[OT] Köpa trådlös router
Linksys funkar bra, i Malmköping kör vi två som bryggar mellan två hus. Det är väl ca 60-80 meter mellan husen med flera 600 volts luftledningar mellan å de kör på sina egna antenner å det funkar utmärkt!

[OT] Köpa trådlös router
Jag har en D-Link DI-624+ den fungerar tillfredställande för tillfället, man bör dock uppgradera till senaste firmware då några versioner fungerar sämmre. Det går att koppla upp i hela huset och i trädgården.

D-Link vs Netgear vs Linksys = pest vs kolera vs fågelinfluensa är intrycket man får om man söker på nätet.

[OT] Köpa trådlös router
Då tar jag också och rekommenderar linksys. Köpte mig själv en WRT54GL i helgen på computer city för 699:- Den hade ett väldigt enkelt web gränssnitt för att confa den. Fick igång router med wpa kryptering + MAC accesslistor, anslöt 2 bärbara datorer mot den. Tog ca 30 minuter.
Anledning till att jag ville ha en linksys produkt är precis som jomper skrev, ciscos konsument produkt :) (Ciscos produkter är iallafall grymt pålitliga får hoppas att linksys fungerar lika bra) + att det är ett opensource OS som lätt går att modifiera om man nu är lagd åt det hållet.
mer info på: http://www.linksys.com/servlet/Sate...177241&pagename=Linksys/Common/VisitorWrapper

[OT] Köpa trådlös router
Efter samtal med sambon är det en gammal vanliga router med trådar som kommer att gälla. Dvs ingen skillnad mot förut bara en dator till på samma bänk. Det är det billigaste och enklaste.

[OT] Köpa trådlös router
Att rekommendera vid köp av trådlös router idag e att ivf se till att den har möjlighet till WPA-kryptering. Helst WPA2 med AES.
Många trådlösa routrar som används idag har antingen ett par år på nacken eller så är dem budgetmodeller. Dem brukar nästan uteslutande ha WEP som enda krypteringsallternativ. En 128 bitars WEP-kryptering tar under gynsamma förhållanden 5-20 min att knäcka. Och när väl nyckeln är knäckt finns inget som hindrar en från att surfa via din anslutning eller se dina filer som du delat ut på ditt eget nätverk.
Ser man till att ställa in sin router ordentligt, dvs. kryptering (WPA2), lösenord, MAC-filltrering och stänga av ESSID-Broadcast så är man ivf skyddad från de allra flesta.

Kan som exempel nämna att av ca 200 trådlösa nät i området runt Handen-Västerhaninge-Tungelsta är det ca 10 % som fortfarande har fabriksinställningar på sina routrar, 20 % som inte är krypterade, 70 % som är krypterade med WEP och bara 10% som e krypterade med WPA.

hmm...blev lite längre än jag hade tänkt :P

[OT] Köpa trådlös router
Efter allt gnäll på D-Link får jag nog erkänna att jag har en D-Link DGL-4300 . Två stationära via kabel, tre stationära trådlöst och en laptop trådlöst. Fungerar klockrent med 1GB mellan de två kabelanslutna och 54-108MB till de trådlösa. Enda problemet är en av de trådlösa stationära som får lite svag signal, men den står så långt bort i huset den kan från routern och en våning ner (=5 armerade betongväggar/tak ivägen).

[OT] Köpa trådlös router
>En 128 bitars WEP-kryptering tar under gynsamma förhållanden 5-20 min att knäcka.

Get real, vad innebär det? 42 nasa datorer med hårdvara för kodknäckning + månskensnatt. Vem fan skulle få för sig att knäcka en 128 bitar nyckel för att komma åt gratis bredband.

Jag har klas ohlssons, funkar sådär. Måste sätta fasta ip annars hänger det sig lite nu och då. Men gör man det funkar det ok.

128 bitar => ca 340200000000000000000000000000000000000 olika kombinationer. 10 min = 600 s =>
ca 56000000000000000000000000000000000 nyckeltester/s. Var får du tag på den hårdvaran?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa trådlös router
[OT] Köpa trådlös router
Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har provat två av Dlinks billigare routrar
> och de är INTE bra. Supporten är dessutom rena
> skämtet, jag har nog med material för en artikel
> som skulle platsa i Svenska MAD.

Kan inte annat än att hålla med. D-link funkar inget vidare och supporten suger.
// Oskar

[OT] Köpa trådlös router
Hade D-Link förr, den gick sönder till slut. Nu har jag Netgear sedan 2 år, funkar utmärkt till både mig och grannen (har nästan glömt att jag har en router).

[OT] Köpa trådlös router
bjby skrev:
> >En 128 bitars WEP-kryptering tar under gynsamma
> förhållanden 5-20 min att knäcka.
>
> Get real, vad innebär det? 42 nasa datorer med
> hårdvara för kodknäckning + månskensnatt. Vem
> fan skulle få för sig att knäcka en 128 bitar
> nyckel för att komma åt gratis bredband.
>
> Jag har klas ohlssons, funkar sådär. Måste
> sätta fasta ip annars hänger det sig lite nu och
> då. Men gör man det funkar det ok.
>
> 128 bitar => ca
> 340200000000000000000000000000000000000 olika
> kombinationer. 10 min = 600 s =>
> ca 56000000000000000000000000000000000
> nyckeltester/s. Var får du tag på den
> hårdvaran?

WEP knäcks genom en bugg i protokollet.
De tänkte inte riktigt klart när de skrev det.

Men jag ser det så här:
Om man antar att man i slutändan ändå inte kan värja sig mot någon som vill in. (Vilket är fullt sant och riktigt) Men gärna värjar sig mot att folk, av misstag eller med vilje men utan vidare tålamod och kunskaps, gör intrång. Då kan man var rätt nöjd med WEP parat med ovan nämnda macfiltrering och låta-bli-att-skicka-ssid.

Kan fö nämna att jag har en D-link DI-614+ som inte fungerar så särdeles tillfredställande.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa trådlös router
Jag fick min GL gratis av FON tidigare och kör som 'Fonero'. Rätt kul ide tycker jag, även om det är väldigt sällan någon lånar min bandbredd. Hittills har jag inte lånat nån annans heller iofs.

[OT] Köpa trådlös router
Själv har jag en D-Link DI-624+
den fungerar, varken mer eller mindre. ca en gång varannan vecka måste jag rycka strömsladden och boota om den, för att nån av mina datorer ska kunna ansluta.

för tillfället kör jag okrypterat, däremot med filter på mac adress, ip adress och ingen ssid broadcasting. jag har provat att köra krypterat men då myckar den ännu mer..

[OT] Köpa trådlös router
jomper skrev:
> Jag fick min GL gratis av FON tidigare och kör
> som 'Fonero'. Rätt kul ide tycker jag, även om
> det är väldigt sällan någon lånar min
> bandbredd. Hittills har jag inte lånat nån
> annans heller iofs.

Tittar man på kartan så finns ingen "Fonero" i gamla stan :( Kanske därför?

[OT] Köpa trådlös router
Ja, kartfunktionen lämnar en hel del övrigt att önska. "Det ska funka om två veckor" har det hetat sen i våras :)

Förut fanns det en på Prästgatan och en på Skeppsbron men de kanske är borta nu.

[OT] Köpa trådlös router
bjby skrev:
> Get real, vad innebär det? 42 nasa datorer med
> hårdvara för kodknäckning + månskensnatt. Vem
> fan skulle få för sig att knäcka en 128 bitar
> nyckel för att komma åt gratis bredband.

Det räcker med nästan vilken hyffsat modern laptop som helst. Det som främst tar tid är inte knäckandet i sig utan sniffningen av nätverkstraffik som avgörs av hur mycket du använder ditt nätverk.

Kolla tex.
http://www.tomsnetworking.com/2005/03/31/the_feds_can_own_your_wlan_too/

Och vad man kan göra för att skydda sig:
http://www.tomsnetworking.com/2005/06/07/how_to_crack_wep_/index.html

[OT] Köpa trådlös router
Tänk om man hade tittat lite på detta inlägget innan jag skaffade ett d-link 524... fan vilken skit eller så fattar jag inte?

jag måste sitta ca 2m ifrån routen annars så e signalen så svag att det inte går att hitta den.
jag har ca 5m till tv-rummet och det e 2väggar emellan med det fungerar inte alls, är utsignalen så svag på d-link? Ringde till suporten "d-link".. det var tur att han som svara inte var i närheten.. jävlar vad arg jag blev till slut.. hur kan man ha sånt folk till suport..maken till otrevlig å kort i tonen.. Det värsta är väl att jag inte hittar kvittot heller.

vad skall man ta sig till? Jag är sur nu :(

[OT] Köpa trådlös router
Hogge skrev:

> vad skall man ta sig till? Jag är sur nu :(

Bygg en extra antenn... Mycket koppartråd är allt som behövs.

[OT] Köpa trådlös router
Testa att byta kanal på routern. Det är ett fåtal kanaler som inte överlappar med någon av de andra, kanske har nån granne ett nät på samma kanal som stör ut dig. Är det tjocka väggar? Sten/betong?

Tillbaka
Topp