GoranS
Aktiv medlem
[OT] Köpläge på börsen?
Tror mer på att Trump kommer att hota med strafftullar om inte européerna köper tillräckligt många bilar från hans polare.Snart är det väl terrorism att inte köpa tesla.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror mer på att Trump kommer att hota med strafftullar om inte européerna köper tillräckligt många bilar från hans polare.Snart är det väl terrorism att inte köpa tesla.
Du glömde framtidsfabrikenFunderar på Northwolt eller Fermenta, som pensionsspar?
Stegra, vad skulle kunna gå fel?Funderar på Northwolt eller Fermenta, som pensionsspar?
Alltid lika roligt med analytiker och experter. Morningstar gick ut med riktvärde på 250 dollar i februari som de står fast vid nu i mars.Visa bilaga 756486
Vänta lite med att fylla på.
Vad menar du med tomahawks ryssfonder? Rtx, som tillverkar Tomahawks, verkar gå hyfsat iaf. Upp 33% senaste året.Hur går det med tomahawks ryssfonder?
Min fru gjorde som jag föreslog i mitten av januari och sålde sina globalfonder. Men hon lyssnade inte på mig när jag föreslog att köpa europafonder, så nu ligger cashen lös i ISKn.Sälja allt och köpa kolfierhojar för pengarna? Blodrött just nu :(
Hade ju vart ännu bättre att plocka ut cashen ur ISK:n, för att slippa skatta på den.Min fru gjorde som jag föreslog i mitten av januari och sålde sina globalfonder. Men hon lyssnade inte på mig när jag föreslog att köpa europafonder, så nu ligger cashen lös i ISKn.
Jag skulle gjort som min fru.
Fast i januari stod det på väldigt svarta siffrorVarför sälja när det är rött? Bättre å köpa på rött och försöka pricka så nära botten som möjligt, om det är pengar man måste ha inom 5 år så är nog inte börsen rätt ställe att placera![]()
Jag hade ju tänkt tanka idag, men klarar mig nog någon dag till. Borde jag vänta tills imorrn?Jaja, blir billigare att tanka iaf. Oljepriset är ner drygt 6% idag. Var väl nåt liknande igår.
Jo, nu har det ju legat över kvartalsskiftet så då hade det ju varit bättre. Hon hade nog inte tänkt låta det ligga så länge men det har liksom bara fortsatt ner så hon har inte haft någon brådska att köpa...Hade ju vart ännu bättre att plocka ut cashen ur ISK:n, för att slippa skatta på den.
Ja men nu är det april och att sälja nu är ju möjligtvis osmart, eller smart, ingen vet men över tid så lär det gå uppåt igen om historien upprepar sejFast i januari stod det på väldigt svarta siffror
40 öre ned per liter jämfört med i morse.Jaja, blir billigare att tanka iaf. Oljepriset är ner drygt 6% idag. Var väl nåt liknande igår.
Nja, är nog tidigast måndag det händer nåt på mackarna. Såvitt jag sett justerar de bara på vardagar (förutom lokala priskrig).Jag hade ju tänkt tanka idag, men klarar mig nog någon dag till. Borde jag vänta tills imorrn?
Jo, det kan det vara, både vid pandemi och krigsutbrott så vände det ju upp igen ganska snart. Frågan är vad som händer nu, nu är det ju i värsta fall nåt mer fundamentalt i ekonomin som ändras.Ja men nu är det april och att sälja nu är ju möjligtvis osmart, eller smart, ingen vet men över tid så lär det gå uppåt igen om historien upprepar sej
Det är en mycket bra fråga.Jo, det kan det vara, både vid pandemi och krigsutbrott så vände det ju upp igen ganska snart. Frågan är vad som händer nu, nu är det ju i värsta fall nåt mer fundamentalt i ekonomin som ändras.
Mjo, kortsiktig så fortsatt nedåt med köplägen i bla investor, ssab mfl, min tro är att återhämtning inte är långt bort, nån har ju lagt upp för förhandlingsläge, tror inte tullarna är låsta. Obs är min dumma gissning så utfallet blir troligtvis tvärtomJo, det kan det vara, både vid pandemi och krigsutbrott så vände det ju upp igen ganska snart. Frågan är vad som händer nu, nu är det ju i värsta fall nåt mer fundamentalt i ekonomin som ändras.
Eller så blir det räntesänkningar och länder lånar pengar till stöd som vid Covid-1984, börserna återhämtar sig. Räkningen kommer som rejäl inflation.Enligt den här nobelpristagaren i ekonomi verkar köpläge dröja om man jämför med depressionen på 1930-talet.
![]()
Ekonomipristagaren: ”Exakt parallell” till åren före 30-talsdepressionen
Ekonomipristagaren Simon Johnson är orolig över vad som kan hända i finanssektorn kommande vecka. Han kallar tullarna för en ”exakt parallell” till vad som hände före den stora depressionen på 30-talet. – Det är så här ett globalt handelskrig börjar, säger han i Agenda.www.svt.se
Eller vänta tills det fallit mer.Nu man skall köpa???
Visa bilaga 761470
Blir intressant att se hur US öppnar.Eller vänta tills det fallit mer.
Det beror på. Man kan ju se det gamla klippet på Trump där han som "affärsman" älskar "low market", för då är det billigt att handla. Är man det minsta konspiratorisk så kan man ju misstänka att Trump och hans vänner som såklart förlorar en del i raset samtidigt har rätt mycket medel att börja köpa på botten när alla paniksåltNu vet jag inte om jag har sett för många filmer, men känns det inte väldigt riskabelt (politiskt och säkerhetsmässigt) för Trump att göra sig ovän med så många rika och därmed inflytelserika personer? De politiska fanatikerna har han väl fortfarande med sig, men money talks liksom..
Å andra sidan ledde ju iaf de två första till högst tillfälliga nedgångar som därefter relativt snabbt följdes av all-time-high. Tyvärr känns det som det är risk för annat nu, en mer fundamental förändring av ekonomin.Känns som 2020-talet i historieböckerna (om det kommer att finnas några) kommer att beskrivas som ett riktigt skitdecennium.
Först ett virus, sen en galning som drar igång ett konventionellt krig och efter det en galning som (bl.a.) drar igång ett handelskrig. Ganska tveklöst att börsen mått bättre om dessa tre saker inte inträffat.