[OT] Köpråd akustisk gitarr.

Japp, det var den jag menade också
Vad kostar ultimate guitar appen per månad?

Om man gillar dire straits är detta svårslaget, komplett partitur med alla gitarrstämmor, aldrig sett nåt mer välgjort, exakta transkriptioner av vad som finns på de tidiga studioalbumen:

Angående gitarrer och kulturskola. Dottern spelade i några år. Vettiga lärare (alla hade långt hår eller dreads) som var snabba på att lära ut. Både ackord och tabs. Ungar lär sig jäkla lätt!

Det blev först en billig gitarr från Music4you (3/4-dels storlek) som sedan byttes till en bättre Yamaha i fullstorlek. Läraren mobbade att köra på 3/4 redan från början vilket var intressant. Ed Sheeran kör väl fortfarande på 3/4-storlek 😂

Vi får nog möta kidsen å testa appen

Är han absolut beginner eller 3 chord strummer? Jag tror han kan läsa finger instruktioner eller vad det nu är

Angående gitarrer och kulturskola. Dottern spelade i några år. Vettiga lärare (alla hade långt hår eller dreads) som var snabba på att lära ut. Både ackord och tabs. Ungar lär sig jäkla lätt!

Det blev först en billig gitarr från Music4you (3/4-dels storlek) som sedan byttes till en bättre Yamaha i fullstorlek. Läraren mobbade att köra på 3/4 redan från början vilket var intressant. Ed Sheeran kör väl fortfarande på 3/4-storlek 😂
Vi har en billig 3/4 men pojken har inte klagat än.
Han är liten så kanske är bra ett tag till

Tar emot att betala för nåt som var helt gratis på den gamla goda USENET tiden. Fanns hur mkt tabbar som helst. Allt var gratis. Jag känner igen många av tabbarna på UG från USENET. De har tagit en massa gratismaterial, förpackat det lite tjusigare och börjat ta betalt för det.

Det gick åt helvete direkt. Han kan 3 ackord, eller mer, men inte CGF eller vad det nu är i common people. Em däremot och några andra.

Hans fingrar är för små för C säger han.
Det kanske stämmer? Verkar finnas förenklade.
Vad göra och stöds det i appen?

1770460674723.webp

Det gick åt helvete direkt. Han kan 3 ackord, eller mer, men inte CGF eller vad det nu är i common people. Em däremot och några andra.

Visa bilaga 814851
”Det är ett helvete, men det är ett helvete vi måste igenom” som Olof Palme sade om barréackorden.

Visa bilaga 814851
Vad är det för gitarr? Är stränghöjden månne jetehög? Det blir den ibland på vintern när träet torkar på grund av torr luft. Kan hjälpa att byta till tunnare strängar, både för att få ner höjden och för att det blir lättare i allmänhet.

Edit: Och hur håller han gitarren? Vinklar man upp halsen så blir det inte lika knöligt för vänsterhanden. Men det ser såklart inte lika ballt ut.

”Det är ett helvete, men det är ett helvete vi måste igenom” som Olof Palme sade om barréackorden.
Han ska göra som the man, som samhället säger, och lära sig ackorden han får i läxa och inte fuska med 1 eller 2 finger C?

Eller menar du att hans händer inte är för små och om aga inte varit förbjudet så att vi hört common people som ett rinnande vatten i skrivande stund?

Han ska göra som the man, som samhället säger, och lära sig ackorden han får i läxa och inte fuska med 1 eller 2 finger C?

Eller menar du att hans händer inte är för små och om aga inte varit förbjudet så att vi hört common people som ett rinnande vatten i skrivande stund?
Älskar att du refererar School of Rock! Såg den med min 15-åriga emodotter för två veckor sedan, hon tyckte att det var det bästa hon sett.

Det kommer alltid att vara jobbigt att lära sig barré - lika bra att ta tjuren vid hornen. Han kan fuska på A-barrégreppet och ta det som ett utsträckt powerackord, det gjorde Cobain och det gör en kompis till mig (som gjorde som Cobain).

Älskar att du refererar School of Rock! Såg den med min 15-åriga emodotter för två veckor sedan, hon tyckte att det var det bästa hon sett.

Det kommer alltid att vara jobbigt att lära sig barré - lika bra att ta tjuren vid hornen.
Glöm inte att vi är långt utan för mitt område. Kan han lära sig C, nu, själv lite snabbt, och sen jamma lite, eller ska han göra som läraren säger och träna på Em?

Barréackord är nästa nivå. Även vissa öppna ackord är svåra innan man byggt upp viss styrka och rörlighet i fingrarna, speciellt om man har små händer. Tex G och C.
Börja med att lära Em, A, E, och D. Finns massa låtar man kan spela med dom.
Finns en enklare variant av G som man kan börja med också, "rock-G".

En fingers G, A7 och Em har han lärt sig.
D11 med ett finger finns iboken men bara 3 finger C.
Jag antar att det finns en plan. Pojken tröttnade och vill göra som läraren/boken säger.
Kan han spela A7, 1 fingers G, Em istället för A, G och E eller hur funkar det?

EDIT. Bläddrade i boken och snart kommer D11, D7 och C(3 finger). Det är nog också så att han inte helt optippat fuskar med övningarna så om han skärper så rullar det nog på lite bättre

Barréackord är nästa nivå. Även vissa öppna ackord är svåra innan man byggt upp viss styrka och rörlighet i fingrarna, speciellt om man har små händer. Tex G och C.

Senast ändrad:
G med tumme och ring/pekfinger, dvs 300003, alt 3X0003, i Sverige känt tack vare Fredrik Wikingsson, funkar med som genväg om än opedagogiskt i längden.

Det jag säger är att jag förstår inte meningen "C som visackord har inget barrégrepp"
Barré (franska för ”att stoppa/blockera”, typ) innebär att ett finger håller ned fler än en sträng. I fulla barréackord lägger man pekfingret över hela greppbrädan, sedan finns det uppbrutna barréackord där fingrarna trycker ned två, tre, fyra eller fem strängar också.

De vanliga visackorden är nästan undantagslöst fria från barré och man tar nästan allihop med två eller tre fingrar långt upp på greppbrädan vid övre sadeln. Det är egentligen bara F som kräver barré (om jag kommer ihåg rätt). H brukar man ta som barré också, men jag har för mig att det finns något annat sätt att ta det som jag aldrig brydde mig om att lära mig.

Em tas exempelvis som (från låga E-strängen) 022000, A som 003330, D som XX0232 o.s.v. (X betyder att man inte ska slå an den strängen.)

Skriv ut ett papper till din son med de vanligaste ackorden, så får han köra själv sedan.

Ett ”rock-G” för mig är ett G som ser ut som 320033 istället för det vanliga vis-G:et 320003, alltså fyra fingrar istället för tre. Det kallade vi alltid rock-G för att Noel Gallagher tog det så. (Jag har säkert fel.)

@jonte987 Jag läste slarvigt och nu fattar jag vad du menar, ungen vill fuska och ta C med färre fingrar. Alltså, det är ju inget fel med lite fusk, men det är bättre att göra det rätt från början. Om inte den uthålligheten finns tänker jag att intresset kanske inte är så stort? Jag vet att våra ungar har mycket sämre tålamod än vi och är skadade av mobiler och snabba kickar, men det är bra om de lär sig att övning och envishet lönar sig, tänker jag. (Lättare sagt än gjort, japp.)

Ett ”rock-G” för mig är ett G som ser ut som 320033 istället för det vanliga vis-G:et 320003, alltså fyra fingrar istället för tre. Det kallade vi alltid rock-G för att Noel Gallagher tog det så. (Jag har säkert fel.)
Så har jag med alltid föredragit att spela G. Men när jag blev lite mer intresserad av plock-gitarr så önskade jag att jag istället hade nött in standard-G, då med ringfinger på E, långfinger på A och lillfinger på lilla E, i syfte att smidigare kunna växla till/från öppet C. Kanske ett tips till Jontes grabb så småningom.

@jonte987 Jag läste slarvigt och nu fattar jag vad du menar, ungen vill fuska och ta C med färre fingrar. Alltså, det är ju inget fel med lite fusk, men det är bättre att göra det rätt från början. Om inte den uthålligheten finns tänker jag att intresset kanske inte är så stort? Jag vet att våra ungar har mycket sämre tålamod än vi och är skadade av mobiler och snabba kickar, men det är bra om de lär sig att övning och envishet lönar sig, tänker jag. (Lättare sagt än gjort, japp.)
Nja, ungen insåg snabbt att det var boken som gällde när C var för svårt. Det var ju jag som trodde att jag kunde få honom att öva mer med roligare musik.

Nu har jag bläddrat i boken och C kommer likförbannat om några sidor. Klart vi kan tjuvträna men han kan också nöta "här kommer pippi långstrump" med de ackord som han kan.

Så har jag med alltid föredragit att spela G. Men när jag blev lite mer intresserad av plock-gitarr så önskade jag att jag istället hade nött in standard-G, då med ringfinger på E, långfinger på A och lillfinger på lilla E, i syfte att smidigare kunna växla till/från öppet C. Kanske ett tips till Jontes grabb så småningom.
Fördelen med rock-G (eller vad f-n det heter) är att man kan flytta upp det och slipper ta hänsyn till den öppna H-strängen. Bra i powerpop! 😍

Nja, ungen insåg snabbt att det var boken som gällde när C var för svårt. Det var ju jag som trodde att jag kunde få honom att öva mer med roligare musik.

Nu har jag bläddrat i boken och C kommer likförbannat om några sidor. Klart vi kan tjuvträna men han kan också nöta "här kommer pippi långstrump" med de ackord som han kan.
Fattar, men backa lite och låt honom testa själv. Alla ungar är olika, men min dotter sparkade bakut direkt när jag skulle komma med pappa-tips. ”Testa att spela den här låten, och ta ackorden så här” etc.

Nu frågar hon mig när hon behöver hjälp, och jag försöker hålla mig från att bli för intresserad..

Jag lärde mig spela gitarr själv från en bok. Tog inga lektioner förrän på gymnasiet.

Fattar, men backa lite och låt honom testa själv. Alla ungar är olika, men min dotter sparkade bakut direkt när jag skulle komma med pappa-tips. ”Testa att spela den här låten, och ta ackorden så här” etc.

Nu frågar hon mig när hon behöver hjälp, och jag försöker hålla mig från att bli för intresserad..
Jag har visat noll intresse men tog tag i det nu för att få ner skärmtid. Nu när utredningen är klar finns det tillräckligt att öva på i boken. Om än lite tråkiga låtar.

Eftersom han är ensam på lektionen så antar jag att han kan rulla igenom boken snabbare om han övar mer.

Om 3 finger C är jobbigt är det helt ok med 2 finger C. Fusk är tillåtet, tom Mark Knopfler kör med 2-finger C ibland, det är inget som är hugget i sten. Gitarristernas Hall of Fame är full med gitarrister som fuskat och inte gjort som läraren sa.

Den stora frågan är om han skall spela med plektrum, eller klassiskt. Väljer han plektrum, är det stålsträngar som gäller. För klassiskt är det nödvändigt med nylonsträngar.

Har spelat klassiskt i 35år och är skolad för instrumentet, via Musikgymnasium och Högskola.
Något annat än nylonsträngar är då uteslutet.

Vill killen spela med plektrum, finns godtagbara akustiska gitarrer för runt 1000:lappen.

Alternativet att spela med fingrarna, d.v.s. utan plektrum, på stålsträngat finns ju också.

Sen beror det väl på vilken nivå man tänker sig. Om man bara "plinkar" för sitt eget höga nöjes skull går det att ge sig på enklare klassiska stycken på en stålsträngad gitarr. Säger inte att det är det bästa eller enklaste, men det går absolut.

Han spelar på en barngitarr för 800 spänn och nylonsträngarna som satt på. Han är 10 år. Tränar han duktigt ska han få bättre grejor när han ber om det.
Jag har frågat om lärarn sagt något men pojken är nöjd m att den är blå och vet inte om att der finns bättre grejor.

Om sonen gillar att sjunga så kan det ev hjälpa till att göra resan roligare, alltså att man sjunger till eget komp. Det hjälper till att flytta uppmärksamheten bort från misstag på gitarren och till att tänka mer "musikalisk helhet". Det stärker också rytmspelet och övar simultan förmågan hos den spirande hjärnan. För det är kognitivt/motoriskt ganska krävande att sjunga och spela samtidigt. Och kräver förstås att undervisningen inkluderar sådant material.

Om man inte är ägnad till gitarrist, så kan man kanske bli en hyfsad trubadur och/eller allsångsledare inom tex familjen. Min egen resa började med sång med morsan, sen med skolkören. Sen kom gitarr och min inspiration var alltid trubadurer. De kom och spelade i farsans arbetsrum, och det var helt otroligt att se professionella artister göra sin grej på så nära håll. Så som de sjöng till eget utsökt komp, så ville jag också lära mig. Tex så här kunde det låta:

Senast ändrad:
Om det är för jobbigt för pajken, kör med ukulele istället. Det är en snällare startpunkt än en 1/1 gitarr.
Och vill man ha rätt antal strängar etc så köper man sig en Yamaha Guitalele GL1 istället, så är det som en mikrogitarr. Köpte en till frun, aldrig sett henne skratta så mycket som när hon öppnade den presenten.

Den låter ju tunt och lite speciell klang, men är bra byggd och sjukt smidig.

Alternativet att spela med fingrarna, d.v.s. utan plektrum, på stålsträngat finns ju också.

Sen beror det väl på vilken nivå man tänker sig. Om man bara "plinkar" för sitt eget höga nöjes skull går det att ge sig på enklare klassiska stycken på en stålsträngad gitarr. Säger inte att det är det bästa eller enklaste, men det går absolut.
Anledningen till att man väljer bort stålsträngar, när man spelar klassisk gitarr, är att naglarna i förlängningen inte håller för stålsträngar.

Märk väl att klassisk gitarr inte är något musikinstrument, utan en spelteknik. Mao det många kallar fingerspel. Denna spelteknik är totalt överlägsen allt annat. En 5 åring. Kan på mindre än 5 minuter göra något många "skolade" gitarrister aldrig kommer att klara!

Nämligen att slå an flera strängar samtidigt! Man kan då genomföra en konsekvent stämföring, i stället, som med plektrum slå an en sträng i taget!

Låter detta komplicerat. Helt fel! Det är det inte! Men givetvis finns det paradstycken som tar åratal att behärska.
För att förstå principen rekommenderar jag att lyssna på Recordos Alhambra av Francisko Tarrega.

Anledningen till att man väljer bort stålsträngar, när man spelar klassisk gitarr, är att naglarna i förlängningen inte håller för stålsträngar.

Märk väl att klassisk gitarr inte är något musikinstrument, utan en spelteknik. Mao det många kallar fingerspel. Denna spelteknik är totalt överlägsen allt annat. En 5 åring. Kan på mindre än 5 minuter göra något många "skolade" gitarrister aldrig kommer att klara!

Nämligen att slå an flera strängar samtidigt! Man kan då genomföra en konsekvent stämföring, i stället, som med plektrum slå an en sträng i taget!

Låter detta komplicerat. Helt fel! Det är det inte! Men givetvis finns det paradstycken som tar åratal att behärska.
För att förstå principen rekommenderar jag att lyssna på Recordos Alhambra av Francisko Tarrega.
Det jag invände mot var att du i ditt första inlägg föreföll dela in gitarrspelande i två kategorier

a) Med plektrum och spelat på stålsträngad gitarr
b) Med fingrarna och spelat på gitarr med nylonsträngar

Finns massor med exempel på framgångsrika gitarrister som inte faller inom dessa kategorier.

Många bluesgitarrister har spelat på stålsträngade gitarrer utan plektrum, t.ex. Robert Johnson, Albert Collins, Muddy Waters, etc. Även rockgitarrister som spelat elgitarr har gjort det utan plektrum, t.ex. Mark Knopfler. Finns t.o.m. de som spelar med naglarna på stålsträngade gitarrer såsom Mike Dawes.

Sen skrev jag " Säger inte att det är det bästa eller enklaste" att spela klassiska stycken på en stålsträngad gitarr. Jag sa bara att om man har en stålsträngad gitarr så går det att testa att spela i alla fall enklare klassiska stycken.

Vidare är det i mitt tycke lite konstigt att tala om att en teknik är "totalt överlägsen allt annat". En tekniks lämplighet torde rimligen ha att göra på vad man vill åstadkomma musikaliskt.

Ska man spela toner på flera strängar precis samtidigt är det naturligtvis inte görbart med ett plektrum som per konstruktion slår an en sträng i taget.

Å andra sidan skulle jag tro att det är ganska besvärligt att få till Guthrie Govans "32nd note strumming" med den frenesin och attacken fingerspel, i alla fall om man undantar varianten att använda en fingers nagel som plektrum.

Och om man ska spela toner i snabb sekvens på en sträng är det nog i alla fall lättare att initialt komma upp i fart med ett plektrum jämfört med att använda fingrarna.

Som en sidonot heter stycket Recuerdos de la Alhambra, d.v.s. Minnen från Alhambra (även om spanskan har bestämd form (la) så översätts titeln normalt på detta sätt), och kompositörens förnamn stavas inte med k utan c.

Många bluesgitarrister har spelat på stålsträngade gitarrer utan plektrum, t.ex. Robert Johnson, Albert Collins, Muddy Waters, etc. Även rockgitarrister som spelat elgitarr har gjort det utan plektrum, t.ex. Mark Knopfler. Finns t.o.m. de som spelar med naglarna på stålsträngade gitarrer såsom Mike Dawes.

Sen skrev jag " Säger inte att det är det bästa eller enklaste" att spela klassiska stycken på en stålsträngad gitarr. Jag sa bara att om man har en stålsträngad gitarr så går det att testa att spela i alla fall enklare klassiska stycken.
Stämmer bra, går tex utmärkt att spela Bourre i E-moll med en västerngitarr.

Fingerspel/fingerpicking kan även göras med plektrum som fästs på fingrarna, framförallt tumplektrum är mkt användbart och ger bättre ergonomi för tumrörelsen. Plektrum på resten av fingrarna är vanligen i metall och ger ett skramligare sound. Jag trivdes aldrig med dem.
https://www.dlxmusic.se/produkter/stranginstrument/tillbehor/plektrum/daddario-np2ss7t8w-06?

Det jag invände mot var att du i ditt första inlägg föreföll dela in gitarrspelande i två kategorier

a) Med plektrum och spelat på stålsträngad gitarr
b) Med fingrarna och spelat på gitarr med nylonsträngar

Finns massor med exempel på framgångsrika gitarrister som inte faller inom dessa kategorier.

Vidare är det i mitt tycke lite konstigt att tala om att en teknik är "totalt överlägsen allt annat". En tekniks lämplighet torde rimligen ha att göra på vad man vill åstadkomma musikaliskt.

Ska man spela toner på flera strängar precis samtidigt är det naturligtvis inte görbart med ett plektrum som per konstruktion slår an en sträng i taget.

Å andra sidan skulle jag tro att det är ganska besvärligt att få till Guthrie Govans "32nd note strumming" med den frenesin och attacken fingerspel, i alla fall om man undantar varianten att använda en fingers nagel som plektrum.

Och om man ska spela toner i snabb sekvens på en sträng är det nog i alla fall lättare att initialt komma upp i fart med ett plektrum jämfört med att använda fingrarna.

Som en sidonot heter stycket Recuerdos de la Alhambra, d.v.s. Minnen från Alhambra (även om spanskan har bestämd form (la) så översätts titeln normalt på detta sätt), och kompositörens förnamn stavas inte med k utan c.
Det finns också fingerplektrum, om man nu ska vara sådan. Jag använder det ibland när jag spelar elektrisk 12:a.

Det finns ingen teknik som är överlägsen alla andra såklart, jag håller med. Genom övning kan man bli jävligt duktig oavsett teknik, och ofta leder fysiska eller tekniska hinder till att man utvecklar något nytt och spännande. Kolla Django Reinhardt, till exempel.

Själv tycker jag att i princip all musik jag har hört, som är skriven för och spelas på klassisk gitarr, är helt ointressant. Imponerande, visst, ungefär som ”Timmen Tut”-jazz, ultrasnabb power metal och teknisk funk är imponerande, men musik är ingen tävling.

Samtalet för oss osökt till Doc Watson. Jag hade bestämt för mig att han spelade denna med plektrum (man har ju tre fingrar fria även med vanligt plektrum) men det var visst minnet som spelade mig ett spratt. Eller så har jag kanske sett en annan version med plektrum?

Om man "strummar" med plektrum så är det ju NÄSTAN samtidigt. Finns ju också hybrid teknik där du först plockar en baston och sen strummar på diskantsidan med ett vanligt plektrum. Exempel på det är sk carter picking känd från the carter family.

Om man "strummar" med plektrum så är det ju NÄSTAN samtidigt. Finns ju också hybrid teknik där du först plockar en baston och sen strummar på diskantsidan med ett vanligt plektrum. Exempel på det är sk carter picking känd från the carter family.
Visst. Jag skulle dock hävda att det är ganska stor skillnad i hur det låter om man "strummar" jämfört med om man slår an alla strängarna precis samtidigt med fingrarna.

Finns ju även varianten med att slå an en sträng med ett plektrum och samtidigt använda långfinger och/eller ringfinger för att slå an en eller två andra strängar precis samtidigt. Teoretiskt sett kanske man skulle kunna använda även lillfinger men det vet jag inte om jag sett någon göra.

Han spelar på en barngitarr för 800 spänn och nylonsträngarna som satt på. Han är 10 år. Tränar han duktigt ska han få bättre grejor när han ber om det.
Jag har frågat om lärarn sagt något men pojken är nöjd m att den är blå och vet inte om att der finns bättre grejor.
Som sagt, kolla stränghöjden. Nylonare med helt plan greppbräda, oftast relativt bred hals och hög stränghöjd är ett utmärkt recept på att få det så svårt som möjligt. Det handlar ytterst lite om hur "bra" gitarren är, utan om att akustiska gitarrer kan behöva justeras efter årstid och väderlek.

Själv tycker jag att i princip all musik jag har hört, som är skriven för och spelas på klassisk gitarr, är helt ointressant.
Jag saknar framförallt dynamik och tillgänglighet. En del får väl hänföras till lyssningsovana, men köpte en hel LP med Göran Söllscher som precis hade vunnit VM i klassiskt spel. Och värre sömnpiller än detta har jag nog aldrig träffat på.

Det militäriska drillande som jag förknippar med klassisk gitarr tror jag också skrämmer bort skolbarnen från sån undervisning, och du får heller inga tjejer av att spela upp några klassiska stycken för dem.

Tillbaka
Topp