[OT] Kurir 91 modellflygplan byggbeskrivning?

kaxe

Aktiv medlem
Ohoj kamrater!
Fyndade idag en segelflyg-byggsats på loppis för nästan inga pengar alls, är det nån som vet nåt om modellen, eller som kanske sitter på ritning och byggbeskrivning, eller vet var det kan tänkas finnas liknande information?

IMG_2849.jpeg

Kul sida den där smos,
jag var fram till igår (lyckligt?) ovetande om att det fanns en samling goa farbröder som bygger och flyger gamla modellflygplan tillsammans!
Jag är nog inte riktigt redo att gå ner i det träsket riktigt ännu, men en dag kanske!
Jag höll på att trilla dit när jag var i 13-14-årsåldern, men klarade mig precis. Livsfarligt! ?

Kul sida den där smos,
jag var fram till igår (lyckligt?) ovetande om att det fanns en samling goa farbröder som bygger och flyger gamla modellflygplan tillsammans!
Jag är nog inte riktigt redo att gå ner i det träsket riktigt ännu, men en dag kanske!
Om du vill gå ner dig i träsket riktigt så kan du rädda valfritt antal radiostyrda varianter. Hämtas gratis i Stockholmstrakten. Se trådarna
för mer info.

Ohoj kamrater!
Fyndade idag en segelflyg-byggsats på loppis för nästan inga pengar alls, är det nån som vet nåt om modellen, eller som kanske sitter på ritning och byggbeskrivning, eller vet var det kan tänkas finnas liknande information?

Visa bilaga 695051
Och en Baldersson i bakgrunden. Blir knappast bättre, vad?

Om du vill gå ner dig i träsket riktigt så kan du rädda valfritt antal radiostyrda varianter. Hämtas gratis i Stockholmstrakten. Se trådarna
för mer info.
Tack, men jag tror jag har fullt upp med mitt loppisfynd ett bra tag framåt!

Jag och min kompis Stefan byggde en Kurir 91 en sommarnatt på 80-talet. Dödströtta provflög vi den rakt in i en husvägg. Sen var det bara att gå och sova. Minns att den fanns som någon form av kursmaterial i högstadiet. Balsakroppen hade ett hålrum som fylldes med hagel. Vingarna var uppvikta i ändarna. Man fick med ett stort ark med duk som skulle vattensprayas för att spänna över den tunna konstruktionen i vingen. Har ingen ritning/byggbeskrivning kvar.

Som kuriosa kan jag nämna att jag fick ett linstyrt plan förra sommaren av en farbror som bor en bit ifrån mig. Det är konverterat till eldrift. Det kändes lätt surrealistiskt när en 80-åring och en nära sextioåring står och snurrar med ett plan mellan basketkorgarna på en skolgård. Men det var kul. Han hade sjukt mycket bättre känsla än jag. Fick även ett motorsegelplan med skjutande propeller och radiostyrning till. Men det är inte provat ännu.

Som kuriosa kan jag nämna att jag fick ett linstyrt plan förra sommaren av en farbror som bor en bit ifrån mig. Det är konverterat till eldrift. Det kändes lätt surrealistiskt när en 80-åring och en nära sextioåring står och snurrar med ett plan mellan basketkorgarna på en skolgård. Men det var kul. Han hade sjukt mycket bättre känsla än jag. Fick även ett motorsegelplan med skjutande propeller och radiostyrning till. Men det är inte provat ännu.
En gång i tiden, innan radiostyrningen kom, körde man även med linstyrda bilar som man snurrade med, runt runt på en cirkulär bana. Jag hade en farbror som var en hejare på det. Han hade en hel vägg full med pokaler från olika tävlingar. Det är sådant som den generationen har tagit med sig i graven. Han gick bort på 90-talet, alldeles för tidigt.

Nedan ett exempel på hur det kunde se ut:

Senast ändrad:
En gång i tiden, innan radiostyrningen kom, körde man även med linstyrda bilar som man snurrade med, runt runt på en cirkulär bana. Jag hade en farbror som var en hejare på det. Han hade en hel vägg full med pokaler från olika tävlingar. Det är sådant som den generationen har tagit med sig i graven. Han gick bort på 90-talet, alldeles för tidigt.

Nedan ett exempel på hur det kunde se ut:

En sån här bana har det en gång funnits vid Brommaplan. Jag kan inte minnas att jag sett den. Men vad jag förstår låg den på mejeritomten vid t-banan, mellan spåren och Drottningholmsvägen. Den tomten som sedan hade sporthallstälten, och nu har bostäder.

En sån här bana har det en gång funnits vid Brommaplan. Jag kan inte minnas att jag sett den. Men vad jag förstår låg den på mejeritomten vid t-banan, mellan spåren och Drottningholmsvägen. Den tomten som sedan hade sporthallstälten, och nu har bostäder.
Jag kunde inte låta bli att nörda ner mig i detta. Har hittat mycket material på nätet runt om i världen kring verksamheten. Som jag förstått det har det funnits fem dylika banor i Sverige, men nu tycks det bara vara Örebro och ev. Gävle som har någon aktivitet. Det har även funnits en i Västerås, sedan tror jag att jag läste att Göteborg hade en också.

köpte den på samma loppis,
det är nog 25-30 år sedan jag läste en Bo Baldersson sist, Partiledaren som avgick med döden, tror jag den hette.

Det är väl fortfarande inte officiellt vem han var? Läste faktiskt nån igen för inte så många år sedan. Märkliga böcker.

Ohoj!
Vill bara kort följa upp tråden med att flygplansmodellen har lämnats vidare till en bekant som håller på med radiostyrda flygfarkoster, jag uppdaterar givetvis här om den skulle bli byggd eller kraschad, i övrigt är nog modellflygshobbyn avslutad för min del.
tempImagefGDpK8.png

Köpte några fler Balderson på loppis idag, härligt naiv lättläst deckarhumor, perfekt att ha som pausunderhållning mellan dom tunga klassikerna.

Tillbaka
Topp