OT: Ladda RC-bil

MatsS

Aktiv medlem
Hej tar upp ett gammalt ot ämne, behöver få gång på mina begagnade bilar. Jag är osäker på batteriskicket, jag har 7st batteriackar 7,2V av olika ålder och kapacitet.

Hur vet man att ett batteri är trasigt? Jag har volt mätt batterierna och två av sju visar 7,2V dom andra från 5,5 och neråt. Dom var oladddade allihop när jag mätte, eller har detta ingen betydelse?

/Mats

Spänningen sjunker när de är taskigt laddade.

Synd att jag inte visste att du kanske skulle vara intresserad, gjorde mig av med båt, bil, automatisk laddare o 4-5 ackar tidigare iår..

Ladda dem ett tag, avbryt om nån av cellerna blir het. Då har du hittat en dålig cell. Går det att ladda färdigt, så kan du mäta cell för cell vilka som ger högst spänning.

Plocka sedan ur de bästa cellerna ur varje ack och löd ihop till ett nytt....men håll dig till samma typ av ackar om du gör så. Alltså ackar med samma kapacitet.
/rc-christer

Lägger till: Det är inte alls ovanligt att celler polvänder om de är gamla, då drar de ned hela batteriets spänning plus att de kan överbelasta cellkompisen bredvid. Att plocka ihop de bästa cellerna funkar, men det är kanske bäst att påpeka att de blir långt ifrån bra igen.
/christer

Jomper, det var väl synd det är jätte kul att hålla på med RC, fast jag hade ingen när jag var liten så man får väl kompensera nu :) Alvarligt har jag köpt till sonen en bil sen köpte jag en till med samma typ av ackar för att vi skulle få en varsin :)
Jag tror att jag märker upp dom med startvolttal och provar att ladda, jag har två automatiska laddare så får jag se vad slutresultatet blir.

Jag tror inte att jag plockar isär dom och löder om för nya ackar kostar 200:- med lite högre kapacitet än jag har nu.

Hur ska man sköta sina batterier för att få ut bra livslängd?

/Mats

Oj, skoj å se att det finns fler som gillar RC. Får väl bekänna att jag gör det också, fast jag håller mig til metanolmotorer nu för tiden.

Vad gäller batterierna så blir dom sämre med tiden, det är ofrånkomligt. Ha själv kört med 7.2V ackar tidigare och efter något år har dom tackat för sig vad gäller livslängd.

Men för att få ut maximal livslängd så gäller det som med vanliga batterier, ha en riktig laddare som är avsedd för dessa ackar och ladda dom fulla och kör tills dom är tomma varje gång. Undvik överladdning (brukar finnas inbyggt skydd i dom som är avsedda för dessa ackar).

då jag har stor erfarenhet av metanol och el bilar säger jag lite grundläggande som vissa inte verkar fatta. eller bara för att jag tycker att det är kul att dela med mej av mina kunskaper.

batterier. det finns i huvudsak 3 olika sorters batterier.

1 litium batteri. alla sådanna batterier är väldigt små och lätta iförhållande till vad dom levererar. dessa batterier kan man ladda hur som hälst. det ända att tänka på är att första gången ska dom laddas länge. dessa batterier finns i blandannat mobiltelefoner

2 nimh batteri. batterierna har ofta stort lagrings utrymme, 2000 mah eller mer. dom är liksom litium batterier okänsliga mot slarvig laddning, detta kallar man att batteriet inte har något minne. man får ut 1.2v per nimh cell

3 nicd batterier. dom billigaste uppladningsbara batterierna. lagrings utrymmet är sämre än hoss nimh och litium batterier. dessa batterier är känsliga mot "fel laddning" dom skall "dras" ut till 1-0.8 volt innan laddning. spänning per cell är 1.2v

ström

styrka= ampere, man skriver oftast ah= ampere per timme eller mah= milli ampere per timme. man brukar förklara amperen som flöde. Ta jäförelse med en högtryckstvätt. bar=tryck, så hårt sprutar vattnet, liter per minut så mycket vatten kommer det. amperen är= liter per minut i detta fall. alltså så mycket ström kan det komma som mest per timme eller minut. för att man ska kunna köra länge med sin bil behöver man mycket ah i sitt batteri.

spänning= bar på högtryckstvätt. hur långt kan en gnista hoppa? har du 10000 volt kan en gnista hoppa 1 cm.

jag hoppas att det mesta av det här stämmer!

Jag har flest ni-cd batterier och ett ni-mh, fast laddarna ska vara intelligenta och känna av laddbehovet. Den ena laddaren har urladdningsknapp är det något man ska använda?

/Mats

Tillbaka
Topp