OT - laga skruttbil SKODA

floors

Aktiv medlem
Så här i efterhand känns beslutet att bara ta halvförsäkring på skruttbilen sisådär. Nu är det i alla fall fullbordat faktum att bilen tog sig en extrasväng på borättsföreningens parkering och drog in ett träd, drog över parkeringsstolpen med motorvärmare, en lyktstolpe osv. Obra helt enkelt, men ett väldigt stort skådespel för granngubbarna och ett okänt hål i plånboken.

I alla fall så har jag summerat ihop äventyret till att huven måste bytas, sidoplåten över hjulhuset (skärmplåten), blinkersinsats och lyktinsats. Rätt tråkiga utgifter m a o, men allt är beställt och nu ska det bara utföras och det sura äpplet är redan tuggat i.

----

I vanliga fall brukar jag ha franska bilar därför att det de franska bilarna komplicerar i teknisk tillkrångling av fastsättning av detaljer vinner de alltid tillbaka genom sina hängivna entusiaster som vill hjälpa till i diverse forum. Nu har jag dessvärre märkt att det omvända förhållandet råder när man har en enkel bruksbil (Skoda octavia), fri från nytänkande, då finns heller inga entusiaster som kan tipsa och hjälpa till. Ergo: ---> Happy borde ha svaret!

Min fråga är nu hur man beter sig för att byta skärmplåten. Resten tror jag att jag kan klura ut, men skärmplåten kan behöva lite extraarbete. Behöver man montera av hjulet, eller något annat för att komma åt att skruva av plåten eller hur gör man. Råd emottages tacksamt!

Tack!

Bilagor

onbred

Ny medlem
Har inget svar men prova att slänga ut en fråga på skodaklubben.com kanske? Annars borde det väl vara rätt lika som på en Golf av motsvarande årgång.

Petrus

Medlem
För att byta skärmen måste kofångaren bort. Även innerskärmen om jag inte kommer ihåg helt galet. Inte jätte svårt men kan vara lite bökigt.

AddeN

Aktiv medlem
En liten fråga bara, men hur har du lyckats köra på träd, parkeringsstolpe, lyktstolpe + ANNAT?
Spontant låter det som ett vredesutbrott på midsommarfylla för att lyckas klämma in allt det där?

floors

Aktiv medlem
AddeN skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten fråga bara, men hur har du lyckats köra
> på träd, parkeringsstolpe, lyktstolpe + ANNAT?
> Spontant låter det som ett vredesutbrott på
> midsommarfylla för att lyckas klämma in allt det
> där?

- Det är komplicerat - Moving along... men inga berusningsmedel inblandat.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Om du plockar av hjulet och eventuell innerplastskärm och öppnar motorhuven borde du kunna hitta de bultar som behöver lossas.

På min passat från 96 plockade man först bort innerplastskärmen och sedan var det ett par/tre skruvar in mot dörren, tre under huven, ngn i kofångaren och ngn vid framlyset. Egentligen skulle man ha plockat av kofångaren för att få till det men jag lyckades bändan ut den lite och jag slapp den proceduren som verkade betydligt mer komplicerad...

Oskar

Aktiv medlem
floors skrev:
> AddeN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En liten fråga bara, men hur har du lyckats
> köra
> > på träd, parkeringsstolpe, lyktstolpe +
> ANNAT?
> > Spontant låter det som ett vredesutbrott på
> > midsommarfylla för att lyckas klämma in allt
> det
> > där?
>
> - Det är komplicerat - Moving along... men inga
> berusningsmedel inblandat.

Man vill ju veta vad som HÄNT!

floors

Aktiv medlem
oxr skrev:
> Har du konsulterat Haynes?

Japp, men Haynes hade inga svar på just plåtskadefrågan. Som att det inte det är naturliga förslitningsdelar?... Pfff...

Atlas

Aktiv medlem
Nej, nu låser vi tråden tills du talar ur skägget människa! Vad hände egentligen den där midsommarmorgonen?

floors

Aktiv medlem
Det var inget spännande tyvärr. Bilen tog ett extrahopp efter att den hade stängts av och tack vare att bilen stod så nära parkeringskanten så var det tillräckligt för att den skulle fortsätta av egen kraft nedför den minimala slänten och in i ett träd.

Pfaff

Aktiv medlem
floors skrev:
> Det var inget spännande tyvärr. Bilen tog ett
> extrahopp efter att den hade stängts av och tack
> vare att bilen stod så nära parkeringskanten så
> var det tillräckligt för att den skulle
> fortsätta av egen kraft nedför den minimala
> slänten och in i ett träd.

Du är säker att det inte var trädet som kom farande ut på parkeringen???
Annars rätt normalt.

Tomcaten

Aktiv medlem
mytomspunnen skrev:
> I min haynes kunde man se en sprängskiss över
> framskärmens infästningar. Är du säker på att
> du bläddrat tillräckligt?

Ja säger både bu och bä för Haynes. Allt finns inte beskrivet där inklusive en del lite lättare saker som man vill veta.
Tur är för jag kan komplettera haynes med ett glatt entusiast forum så det mest går att lösa.

Men för herrn/damen med skodan så håller jag med andra trådskrivare att det borde gå relativt lätt själv.
Det är som upplagt för bök men om du inte redan har hissat upp bilen så gör det och ta av hjulet.

"Om du plockar av hjulet och eventuell innerplastskärm och öppnar motorhuven borde du kunna hitta de bultar som behöver lossas. " Har du gjort det?

Ja skulle vilja hjälpa dig om du inte får till det men i mitt huvud så borde detta gå med lite bök som sagt.

GurraG

Aktiv medlem
Så där ser "alla" rallybilar ut på måndag morgon men på fredag kväll är de som nya igen :-/
Finns mycket att hämta på skrotarna = bla bildelsbasen.se och laga.se, personligen vänder jag mig oftast till mindre lokala skrotar.

salmiak

Ny medlem
Inte så svårt. Du behöver en hylsnyckelsats med förlängare med 10 mm hylsa, torxnyklar och en plattmejsel.

Stötfångare måste bort delvis, bänd bort plastlisten på stötfångare, där bakom sitter 2 skruvar. Ta bort skruvar (torx) till innerskärm som sitter i skärmen, även stänkskydd. Tror inte att du behöver skruva bort hela innerskärmen utan det räcker med skruvar som sitter i skärm och stötfångare.
Om du har plasten kvar under stötfångaren så får du nog lossa nån skruv där också för att kunna dra undan stötfångaren.. kan du inte dra ut den tillräckligt så får du släppa på andra sidan också.

Sen är det skärmen kvar.

- 1 skruv bakom stötfångare
- 3 skruvar som du kommer åt genom att öppna dörren.
- 1 skruv "under" tröskeln.
- Resterande skruvar är de som syns under huven

Glädjs samtidigt åt all den packade förmultna stenhårda lövsamling som göms bakom skärmen och som nu hamnar på backen ;)

Några beskrivande bilder http://www.briskoda.net/forums/topic/288461-how-to-replace-front-wing-mk-1-octavia-vrs/

Hasse#7

Aktiv medlem
salmiak skrev:
> Inte så svårt. Du behöver en hylsnyckelsats med
> förlängare med 10 mm hylsa, torxnyklar och en
> plattmejsel.
>
> Stötfångare måste bort delvis, bänd bort
> plastlisten på stötfångare, där bakom sitter 2
> skruvar. Ta bort skruvar (torx) till innerskärm
> som sitter i skärmen, även stänkskydd. Tror
> inte att du behöver skruva bort hela
> innerskärmen utan det räcker med skruvar som
> sitter i skärm och stötfångare.
> Om du har plasten kvar under stötfångaren så
> får du nog lossa nån skruv där också för att
> kunna dra undan stötfångaren.. kan du inte dra
> ut den tillräckligt så får du släppa på andra
> sidan också.
>
> Sen är det skärmen kvar.
>
> - 1 skruv bakom stötfångare
> - 3 skruvar som du kommer åt genom att öppna
> dörren.
> - 1 skruv "under" tröskeln.
> - Resterande skruvar är de som syns under huven
>
> Glädjs samtidigt åt all den packade förmultna
> stenhårda lövsamling som göms bakom skärmen
> och som nu hamnar på backen ;)
>
> Några beskrivande bilder
> http://www.briskoda.net/forums/topic/288461-how-to
> -replace-front-wing-mk-1-octavia-vrs/

Cykelforum. :-)

floors

Aktiv medlem
Tack för fina tips!

I helgen smäller det, då ska revisorhänderna grovjobba! I den bästa av världar så följer en hantverks-RR som tack för hjälpen.

floors

Aktiv medlem
DSC_0013.JPG
Mekbilder i urval. Den första bilden är en förebild och resten utgör undertidenbilder och en efterbild.

Utbytesskärmen var något mera solblekt än resten av bilen som är i oförskämt bra skick för sin ålder. Dessvärre var den huv som skulle ersätta den tillbucklade huven i alldeles för sunkigt skick så den gamla huven fick bankas tillrätta igen.

P1000989.JPG
Tyvärr var det inte enbart huven som hade fått gett vika. Balken under huven hade också böjt sig lite men det bankades till rätt form igen.

P1000980.JPG
F ö kan jag säga att det var en hel kompost i det där utrymmet. Tack för tipset! Vi funderar på ta andra sidan också för att förhindra rosttillväxt.

Tack för alla tips! Man klarar mera än vad man tror bara man försöker (visserligen fick vi liiiite hjälp av min kära mors man, aka McGyver, med handledning, men ändå!)

Bilagor

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer