OT: lagombra på museum :-)

Kneecap (fd Kneecap Frost) skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att en hobby-Timmel kan
> hamna på nationalmuseum dock..

Tung förnedring. Mera, mera! :D

(Steget under Timell kan inte vara nåt vidare...)

Kan vi inte en gång för alla enas om att det inte finns någonting att förstå i konstens vimliga värld?
Jag har en tes:
Att folk säger att de inte förstår konsten beror helt enkelt på att det inte finns någonting att förstå!

Missförstå mig rätt, jag har ingenting emot att lagombra eller någon annan lyckas försörja sig på sin konst (förutom om det är skattepengar som betalar för det, vilket man iofs kan misstänka är fallet här) men att upphöja det till något mer än vad det är blir ju bara fånigt.
I det här fallet klassar man lite lustigt ihopspikade plankor och sladdar som konst men jag har en känsla av att om jag hade gjort en exakt likadan lampa som lagombra gjort innan lagombra gjort den hade väldigt få klassat den som konst. Möjligtvis hade någon ur de närmast sörjande tyckt att den var lite rolig.

Inget ont om lagombras lampa och om folk tycker den är cool/snygg/märkvärdig så gratulerar jag å det högtidfullaste men för den sakens skull finns ingen anledning till att påstå att det finns någon djupare mening bakom lampans existens. Jag tror (and I base this on absolutely nothing) att tom lagombra him self egentligen, innerst inne, inte tycker att lampan är mer än en lustig produkt av en ordentligt självmedicinerad hjärna.

Hela begreppsförvirringen kring vad som är konst och vad som inte är konst implicerar ju nästan direkt att ingenting alternativt allting är konst, det är bara att välja vilken utav definitionerna som passar just dig bäst.

Man kanske skull tipsa Bo Madestrand (kulturskribent på DN) om Hellasbyggena? Han skulle säkert kunna fylla en halvsida med en extatisk hyllning.

Tjena!

Eller så kan man ha vernisage där ute och sälja dom!! Pengarna använder vi förslagsvis till att grunda en riktigt Bakis-happy-ride.. =D

Viktigt !
Nationalmuseums utställning handlar inte om konst.

Den handlar om design.

Jag har sett spektaklet och det är smörja.

Nationalmuseum har flera år i rad nu satt upp lättviktiga
skitutställningar i sitt "annex". Man går alltid därifrån
paff/förvånad/besviken och 60-80 spänn fattigare.
Den ansvarige borde få kicken därifrån utan att passera gå.

Riktig design/konst hittar ni här bröder & systrar.
http://www.borrmagazine.com

Senast redigerad av en moderator:
Newsboy skrev:
> Riktig design/konst hittar ni här bröder &
> systrar.

Jag väljer att kalla det humor...

mytomspunnen skrev:
> *micke* skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack mytis, du formulerade vad jag tänkte
> :-)
>
> My pleasure...:-P
>
> ------------------------------------
> Rakar jag?
> Proud sponsor of Jomper 2005
> ------------------------------------
Tjena!

E det inte "my precioooussssss..."??? :P

jaha,

jag kanske borde bli provocerad till att posta nu,

men eftersom jag vet att dom flesta av er här inne är naturvetenskapare/tekniser-teknokrater/fascister av olika slag& nyans så tror jag, även om jag bad er ställa ned hushållspappersrullen i skrivbordslådan och släcka ner den tyska djurporrsidan en stund så att jag kunde hjälpa er att orientera lite på era irrfärder, så vore det nog bortkastat av flera skäl.

kanske huvudsakligen för att ni är så vana att ligga och paddla bakom vågkrönet.

Jag vill också bli "konstnär" och pulla mig i skitan och kräkas i kastruller. Finns det nån kurs man kan ta för att bli helt misslyckad och bara spy galla över allt. Lagombra, vilken kurs gick du, den verkade prima.
/Johan

Konst är för idoter!

Nej, men var på moderna museet för ett tag sedan och visst, en del saker är fräcka. Andra saker förstår man. Men en hel del förstår man inte ett skit av, oavsett hur långt till vänster man tänker sig, för jag menar, varför är alla poeter och konstnärer vänstervridna? ;)

Hehe, men GRATTIS Lagombra! Kul för dig! Även om jag är oförstående för större delen av vad som kallas konst tycker jag det är kul att någon förstår och skapar den.

Edit: Helvete vad jobbigt med den där i d o t e r omskrivningen. Men resultatet kanske är sant, vad vet jag?

Senast redigerad av en moderator:
Vänta nu, lagombras kommentarer om mig och Mattel har en annan betydelse än den bokstavliga tror jag minsann. I sann konstnärsanda alltså! Jag är korkad eller vad?

absolut, men jag hävdar fortfarande att den är felbyggd liksom mycket annat där ute. skulle dock vara intressant att höra hur du resonerade när du byggde den (och det andra).

kneecap: andra sidan? jag är alltid på 'rätt' sida.. =)

Rauschenberg%20Monogram.jpg

lagombra skrev:
> dp, du som kan tyska, vad var det nazisterna
> kallade den här typen av konst?

Tänk, bara för några år sedan var du omtänksam och lyhörd inför saker du inte visste så jättemycket om - ryggsäckar, tält och sovsäckar. Men det var då och idag är nu. Grattis till din utställning!
dp
Som du vet har jag aldrig läst tyska......

Istället för att fortsätta där vi är (pajkastning var det nu, inte sant?) så vill jag torgföra en uppfattning.
Som en liten kommentar till inläggen som i princip säger att modern konst 'är' skräp.

Kom ihåg att bara för att man själv inte förstår någonting så betyder inte det nödvändigtvis att detta något är obegripligt för alla andra. Det kan handla om en så enkel sak som att man inte har bakgrunden som krävs för att placera föremålet/företeelsen i ett kontext som gör det/den begriplig.

Medan jag ser en barock ljuskrona hopkommen IKEA-prylar (visst var det så?) och ser ett stort 'jasså' (kanske därför att min relation till IKEA är ... tja, obefintlig?) så kanske någon annan ser...

* Klasskamp (proletärerna tar över och utgör nu den gamla maktstrukturen)

* Klasskamp (proletärerna har uppslukats av den gamla maktstrukturen och utgör nu dess delar)

* En illustration av uttrycket "Allting ändrar sig, allting förblir detsamma"

* En kritik av det faktum att 'saker inte görs (lika bra) som förr'

Eller något helt annat, vad vet jag, jag är ju teknokratfascist som alla andra här (konstnärer då naturligtvis undantagna), inte kulturelitist... :)

lagombra skrev:
> dp, du som kan tyska, vad var det nazisterna
> kallade den här typen av konst?

Entartete Kunst

HC, Forumstysken

PS. Grattis, även om jag inte fattar vad det skall vara bra för.

lagombra skrev:
> jag förhåller mig också skeptisk till konst
> eftersom jag är formgivare.

Kan du förklara skillnaden mellan konst och formgivning för en oinvigd? För mig glider det nämligen ihop, det enda jag kunnat sätta ett finger på är att det oftare verka ingå funktion vid formgivning än vid konst...

Tillbaka
Topp