[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Någon som har koll på bästa (eller någon bra) placering i VC-lopp med blanka skidor dels i masstart och dels i lopp med individuell start?
Åtminstone Poltoranin och Sundby har vunnit i individuell start. Tyvärr hade Poltoranin inte helt rent mjöl i påsen och även Sundby är lite kontroversiell.

Ah, Poltoranin var väl i Toblach och med intervallstart. Sundby?

Dessutom var det väl förutom medikamenter i Poltoranins fall även en hel del snack om tjuvskejtande. Har för mig att den för Mora åkande orienteraren (Martin Johansson?) hade någon kommentar om oerhört frekventa spårbyten uppför från P:s sida.

Det var kul att se Ebbas krigarinställning igår! Nu kände man igen urkraften och drivet i henne :)

Tråkigt för Hagström. Och frågan är hur mycket Dyvik resp. Hagström toppat formen till TdS för att komma med till OS. Fick en känsla av att Dyvik gjort det iaf. Men det går ju inte att avgöra på något annat sätt
Däremot tycker jag dom skulle väntat till 2a sprinten, eller det är fristil på OS?

Tråkigt för Hagström. Och frågan är hur mycket Dyvik resp. Hagström toppat formen till TdS för att komma med till OS. Fick en känsla av att Dyvik gjort det iaf. Men det går ju inte att avgöra på något annat sätt
Däremot tycker jag dom skulle väntat till 2a sprinten, eller det är fristil på OS?
Är det kört för Hagström då?

Från https://www.skidor.com/Grenar/langd...akning/2021/dyvikblir14elangdakareios-truppen

"– Det finns fortfarande OS-platser kvar att kämpa om, maximalt en plats på herr och en plats på dam. Det kommer att avgöras vem eller vilka som får den platsen efter Tour de Ski, säger Anders Byström"

Louise Lindström eller Moa Lundgren känns inte som de är aktuella och därmed är det Kalla och Hagström kvar av touråkarna. Den sista damen skulle förvisso kunna vara någon på hemmaplan, men jag vet inte riktigt vem det skulle vara.

Och, ja, det är fristil på sprinten i OS. Klassiskt i sprintstafetten men där lär vare sig Dyvik eller Hagström vara aktuell är min gissning.

Svårt att se att de skulle ta ut Hagström nu när sprintkvoten så att säga är fylld. Hon lär behöva prestera väldigt bra i nästa TdS-sprint, alternativt vara avsevärt bättre än Kalla på distansloppen.

Vilken dam som nu inte är uttagen skulle ha en realistisk topp 8 chans på ett distanslopp?
Sprintlaget är fullt och av de som nu är uttagna går det väl att sätta ihop ett stafettlag som har topp 8 chans.

Angående GoranS resonemang om stakning vs. diagonal.
En faktor är ju att det i vissa lopp är förbjudet att staka hela vägen eftersom man lagt in ”tekniska zoner” där man inte får staka. Jag älskar att se en fin diagonalteknik (läs: Sundby) men tycker samtidigt att man borde tillåtas staka i alla lopp, det ger en extra dimension t.ex. i sprint när stakarna kommer efter uppför för att sen glida ikapp utför. Det borde bl.a. tv-producenterna älska :-)

Finns det dedikerade sprintplatser och distansplatser eller är det (max) åtta åkare som tas ut och de kan disponeras fritt över sprint och distans?

Jag har intrycket att det är det senare. Ribom är t.ex. en åkare som mkt väl kan åka både sprint och distanslopp och Frida har ju snackat om/önskat sprintstafett med Maja.

Därmed skulle Hagström mkt väl kunna tas ut och vara reserv i händelse av att någon i kvartetten Dahlqvist, Sundling, Ribom och Dyvik blir sjuka/skadade/helt tappar formen. Och skulle hon få åka en sprint så har hon i alla fall i två av tre sprintar denna säsong varit topp-10 och en gång på pallen.

Det Kalla visat denna säsong är inte så att det indikerar topp-10-kapacitet (eller ens nära ärligt talat).

Argumenten för Kalla är som jag ser det att hon är reserv i flera lopp medan Hagström primärt skulle vara reserv i individuella sprinten (möjligen sprintstafetten men då troligen inte första reserv). Sen kan man säga att Kalla även är reserv till stafettlaget där det ju finns klar medaljchans. Frågan är om hon är var hon står på reservlistan till ett sådant lag. Andersson och Karlsson är givna. Olsson, Ribom (förstasträcka) och Sundling (sistasträcka) är rimliga komplement som Kalla i nuvarande form kan ha svårt att konkurrera med. Även Dyvik på en förstasträcka skulle kunna vara ett alternativ lika gott som Kalla (på en tredje?).

Dessutom är Hagström ung medan Kalla säkerligen inte kommer att göra något OS efter detta. Om allt annat är likvärdigt så tycker jag det talar för Hagström. Hur gärna jag än skulle vilja se Kalla få kröna sin karriär med att vara med i ett stafettlag som tar ett OS-guld så har jag oerhört svårt att se det ske. Skulle bli nostalgi-uttagning och det tycker jag inte är rätt till ett OS.

Angående GoranS resonemang om stakning vs. diagonal.
En faktor är ju att det i vissa lopp är förbjudet att staka hela vägen eftersom man lagt in ”tekniska zoner” där man inte får staka. Jag älskar att se en fin diagonalteknik (läs: Sundby) men tycker samtidigt att man borde tillåtas staka i alla lopp, det ger en extra dimension t.ex. i sprint när stakarna kommer efter uppför för att sen glida ikapp utför. Det borde bl.a. tv-producenterna älska :-)
Min fundering var kring under vilka förutsättningar det lönar sig med fäste. Åtgärder för att försöka bevara traditionell klassisk åkning, d.v.s. med fästvalla och diagonalåkning är visserligen en viktig diskussion. Den är dock egentligen frikopplad från diskussionen kring vad som rent krasst går fortast.

Finns det dedikerade sprintplatser och distansplatser eller är det (max) åtta åkare som tas ut och de kan disponeras fritt över sprint och distans?
Det verkar gå att blanda.

HÄR ÄR SVENSKA OS-TRUPPEN – SÅ HÄR LÅNGT:

Damer:
Frida Karlsson (traditionellt, stafett, sprintstafett)
Ebba Andersson (traditionellt, stafett)
Jonna Sundling (sprint, sprintstafett, stafett)
Maja Dahlqvist (sprint, sprintstafett, stafett)
Moa Olsson (traditionellt, stafett)
Emma Ribom (sprint, traditionellt, stafett)
Anna Dyvik (sprint, stafett)

Herrar:
Jens Burman (traditionellt, stafett)
Oskar Svensson (sprint, sprintstafett, stafett)
Leo Johansson (traditionellt, stafett)
William Poromaa (traditionellt, stafett)
Anton Persson (sprint, sprintstafett)
Marcus Grate (sprint, sprintstafett)
Johan Häggström (sprint, stafett)

I länken som @GoranS postade tidigare:

"– Anna Dyvik tas i ut som sprintåkare och har även kapacitet att delta i stafett, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo."

Tolkar jag som att SOK bestämmer, men jag trodde också att SOK inte specificerade mer än antal åkare/gender

Det verkar gå att blanda.

HÄR ÄR SVENSKA OS-TRUPPEN – SÅ HÄR LÅNGT:

Damer:
Frida Karlsson (traditionellt, stafett, sprintstafett)
Ebba Andersson (traditionellt, stafett)
Jonna Sundling (sprint, sprintstafett, stafett)
Maja Dahlqvist (sprint, sprintstafett, stafett)
Moa Olsson (traditionellt, stafett)
Emma Ribom (sprint, traditionellt, stafett)
Anna Dyvik (sprint, stafett)

Herrar:
Jens Burman (traditionellt, stafett)
Oskar Svensson (sprint, sprintstafett, stafett)
Leo Johansson (traditionellt, stafett)
William Poromaa (traditionellt, stafett)
Anton Persson (sprint, sprintstafett)
Marcus Grate (sprint, sprintstafett)
Johan Häggström (sprint, stafett)
Var kommer kategoriseringen ifrån och betyder den något vad det gäller åkarnas möjlighet att starta i olika discipliner? Är det så att det är en indikation på vad ledningen tänker sig vad gäller möjlig användning eller är det något som stoppar t.ex. Dyvik från att hoppa in i ett sprintstafettlag om två av Maja, Frida och Jonna blir sjuka/skadade?

I länken som @GoranS postade tidigare:

"– Anna Dyvik tas i ut som sprintåkare och har även kapacitet att delta i stafett, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo."

Tolkar jag som att SOK bestämmer, men jag trodde också att SOK inte specificerade mer än antal åkare/gender
Att SOK skulle besluta vem som kan åka vad kan ju möjligen vara formellt. I realiteten måste det ju vara landslagsledningen som i så fall fattar sådana beslut.

Dessutom, om det inte finns några problem med att anmäla åkare i flera kategorier, om nu dessa kategorier finns som något officiellt i OS och inte bara är ngt internt svenskt, så känns det ju korkat att inte anmäla alla till allt.

I stort sett alla är ju anmälda som ev stafettåkare också, är det för att motivera en topp åtta uttagning?

Har fått intrycket att SOK är ett gäng pampar som inte fattar så mkt, och som motiverar sin existens med korkade beslut....

Givet att det stämmer (vilket väl mkt talar för), är det därmed ett "one horse race" för Kalla till den sista platsen?

Eller finns det något annat alternativ på hemmaplan? Man kan förstås lämna en plats "obesatt". Skulle dock för mig kännas rätt skumt att lämna hemma en åkare som i två av tre lopp varit topp-8 i VC.

Har fått intrycket att SOK är ett gäng pampar som inte fattar så mkt, och som motiverar sin existens med korkade beslut....
Kan så vara, men har det någonsin förekommit att de faktiskt beslutat vilka som ska tävla i vilka grenar, givet att de är kvalificerade och uttagna till truppen? Du får gärna visa att jag har fel. Fram till dess ställer jag mig dock mkt tveksam till det.

Längdskidor är ju en individuell sport även om det finns ett lagmoment i och med stafetterna. SOK måste väl rimligen ta ut aktiva i den gren (distans eller sprint) de förväntas ha störst chans till framgång i och inte lämna det till landslagsledningen? Annat vore väl konstigt. Jämför med friidrott. Ståhl blir ju uttagen som diskuskastare inte som friidrottare. Det är nog inte upp till förbundskaptenen att välja i vilken gren Ståhl ska tävla i.

Dyvik tror jag är uttagen av SOK som sprintåkare. Sen om hon även ses som en tillgång i stafettlaget, det är nog upp till landslagsledningen att bedöma.

Hagström är väl en utpräglad sprintåkare eller iaf inte betydligt bättre än någon av de andra sprintåkarna på en stafettsträcka. Att hon skulle få en plats som reserv ifall någon blir sjuk känns ju lite konstigt. Att fyra av de sju som är klara skulle bli sjuka och inte kunna åka en stafettsträck låter orimligt, även i coronatider.

Längdskidor är ju en individuell sport även om det finns ett lagmoment i och med stafetterna. SOK måste väl rimligen ta ut aktiva i den gren (distans eller sprint) de förväntas ha störst chans till framgång i och inte lämna det till landslagsledningen? Annat vore väl konstigt. Jämför med friidrott. Ståhl blir ju uttagen som diskuskastare inte som friidrottare. Det är nog inte upp till förbundskaptenen att välja i vilken gren Ståhl ska tävla i.

Dyvik tror jag är uttagen av SOK som sprintåkare. Sen om hon även ses som en tillgång i stafettlaget, det är nog upp till landslagsledningen att bedöma.

Hagström är väl en utpräglad sprintåkare eller iaf inte betydligt bättre än någon av de andra sprintåkarna på en stafettsträcka. Att hon skulle få en plats som reserv ifall någon blir sjuk känns ju lite konstigt. Att fyra av de sju som är klara skulle bli sjuka och inte kunna åka en stafettsträck låter orimligt, även i coronatider.
Menar du att åkare officiellt sett anmäls till OS som sprintåkare eller distansåkare och att det påverkar vilka skidlopp de har rätt att ställa upp i under OS, sett ur IOK:s perspektiv? Om inte så är liknelsen med friidrotten död. Ståhl hade garanterat inte fått ställa upp i någon annan gren än diskus på OS oavsett vad den svenska lagledningen eller SOK skulle fått för sig på plats i Tokyo.

Det är förstås möjligt att SOK tror sig redan nu veta bättre än landslagsledningen på plats i Kina under OS kommer att veta hur truppen till respektive lopp ska formeras. Då vore det dock i mitt tycke rent storhetsvansinne.

Eller är det så att SOK sitter och ändrar vilken kategori en åkare tillhör under OS? Kan de i så fall ändra fram och tillbaka? Om inte så måste en åkare alltså kunna tillhöra både sprint- och distanskategorin. Varför fanns inga sådana på listan i så fall?

Hagströms roll som reserv skulle i min värld vara som reserv till sprinttävlingarna och primärt den individuella sprinten. Där är det väl nu Ribom, Dyvik, Sundling och Dahlqvist som kommer att få köra. Att en av dessa fyra skulle drabbas av ngt fram till OS-sprinten går är inte så osannolikt. Har förvisso inte sett sprintbanan men har svårt att tänka mig att Andersson, Karlsson, Olsson eller Kalla (om hon nu blir uttagen) skulle ha bättre förutsättningar än Hagström att prestera i OS-sprinten.

Om det nu stämmer att Hagström inte är uttagen är det ju förstås bara en hypotetisk diskussion. Hindrar dock inte att jag kanske gjort annorlunda om jag hade fått bestämma

Det bekräftar lite det man misstänkte, sprintkvoten är full (och det är naturligtvis ur uttagningsperspektiv, väl på plats kan de nog disponera mer fritt). Nu är det öppet mål att ta ut Kalla, hon behöver nog bara ett halvdant resultat i TdS så kan man motivera med ”sett stark ut på försäsong, vi såg senast förra säsongen vad hon kan göra i ett mästerskap, etc”. Enklare att göra så här än att låta Dyvik konkurrera om en distansplats, då skulle det bli svårare att motivera en slutlig uttagning av Kalla. Nu har hon bara sig själv att konkurrera mot.

Att anse att sprintkvoten är full för att man har fyra åkare utsedda till sprinten tycker jag är korkat. Om man vill göra något så bra som möjligt kan införande av ytterligare restriktioner aldrig förbättra något men däremot potentiellt försämra det.

Menar du att åkare officiellt sett anmäls till OS som sprintåkare eller distansåkare och att det påverkar vilka skidlopp de har rätt att ställa upp i under OS, sett ur IOK:s perspektiv? Om inte så är liknelsen med friidrotten död. Ståhl hade garanterat inte fått ställa upp i någon annan gren än diskus på OS oavsett vad den svenska lagledningen eller SOK skulle fått för sig på plats i Tokyo.

Det är förstås möjligt att SOK tror sig redan nu veta bättre än landslagsledningen på plats i Kina under OS kommer att veta hur truppen till respektive lopp ska formeras. Då vore det dock i mitt tycke rent storhetsvansinne.

Eller är det så att SOK sitter och ändrar vilken kategori en åkare tillhör under OS? Kan de i så fall ändra fram och tillbaka? Om inte så måste en åkare alltså kunna tillhöra både sprint- och distanskategorin. Varför fanns inga sådana på listan i så fall?

Hagströms roll som reserv skulle i min värld vara som reserv till sprinttävlingarna och primärt den individuella sprinten. Där är det väl nu Ribom, Dyvik, Sundling och Dahlqvist som kommer att få köra. Att en av dessa fyra skulle drabbas av ngt fram till OS-sprinten går är inte så osannolikt. Har förvisso inte sett sprintbanan men har svårt att tänka mig att Andersson, Karlsson, Olsson eller Kalla (om hon nu blir uttagen) skulle ha bättre förutsättningar än Hagström att prestera i OS-sprinten.

Om det nu stämmer att Hagström inte är uttagen är det ju förstås bara en hypotetisk diskussion. Hindrar dock inte att jag kanske gjort annorlunda om jag hade fått bestämma
Liknelsen må vara kass men SOK måste väl ändå tagit ut Dyvik för sina sprintkvaliteter och sin chans att nå topp 8 i sprint och inte för sina distanskvaliteter?

Jag tror man hellre har fler alternativ/reserver till distansloppen än sprinten som ju bara är ett lopp.

Att SOK skulle besluta vem som kan åka vad kan ju möjligen vara formellt. I realiteten måste det ju vara landslagsledningen som i så fall fattar sådana beslut.
Landslagschef tillsammans med landslagstränare nominerar åkarna till OS, SOK godkänner.

Landslagschef tillsammans med landslagstränare nominerar åkarna till OS, SOK godkänner.
Det var ungefär det jag trodde. Känns också som en naturlig och vettig gång. Och jag antar att det är i godkännandesteget som SOK vill att landslagschefen ska motivera topp-8-kapaciteten.

Liknelsen må vara kass men SOK måste väl ändå tagit ut Dyvik för sina sprintkvaliteter och sin chans att nå topp 8 i sprint och inte för sina distanskvaliteter?
Som jag ser det är diskussionen här:

Givet att Dyvik och de 6 andra är uttagna, vem är det lämpligaste komplementet givet att man vill få ut så bra resultat som möjligt?

I nedanstående är ev. existens av i mitt tycke idiotiskt "fylld sprintkvot"-argument ignorerat.

Om Hagström skulle få den åttonde platsen skulle hennes potentiella bidrag i fallande viktighetsordning vara
  1. Sprinten. Om en av Sundling, Ribom, Dyvik och Dahlqvist får förfall skulle Hagström få den platsen. Givet det hon presterat denna säsong skulle det finnas hyggliga förhoppningar (inte förväntningar, förhoppningar) om en finalplats, d.v.s. topp-6.
  2. Sprintstafettlaget. Här finns gott om alternativ så för att hennes medverkan ska vara kritisk krävs ett skapligt frånfälle. Skulle hon få chansen skulle hon dock inte göra bort sig.
  3. Stafettlaget. Rimligen sista reserv till det laget. Skulle rimligtvis få förstasträckan och order om att minimera förlusterna. Beroende på vilka som fallit ifrån skulle det ev. kunna handla om en medalj.
  4. Individuella distanslopp: väsentligen utfyllnad.
Motsvarande för Kalla skulle i mina ögon vara (givet det hon visat hittills denna säsong):
  1. Stafetten. Om jag idag skulle gissa så skulle jag säga att Sverige kommer att mönstra laget Ribom, Karlsson, Andersson och Sundling. Olsson ser jag som första reserv. Dyvik på en förstasträcka skulle också kunna vara ett väl så bra alternativ som Kalla, som rimligen skulle få gå sträcka 3 eller kanske 2. I stafetten kan man tänka sig en medaljchans även med en Kalla i nuvarande form.
  2. Individuella distanslopp. Med nuvarande form är det inte några framstående placeringar det handlar om i händelse av att hon skulle få åka, 15-20 kanske om det går skapligt. Och jag ser inte att hon är topp-4 i laget på någon distans så det är reservplats som det handlar om. Bästa möjligheten är kanske avslutande tremilen då startfälten tunnats ut och en del är trötta. Givet nuvarande skick kan jag dock inte se en topp-10-placering ens där.
  3. Sprintstafett. Gissningsvis sistavalet så oerhört hypotetiskt. Och med henne i laget så är medaljchans troligen borta även om Dahlqvist (eller Sundling) skulle köra med henne och vara i dunderform.
  4. Sprint: Utfyllnad.
Med ovanstående kalkyl tycker jag Hagström är ett bättre val.

Det som påverkar kalkylen är förstås att form nu inte behöver vara form om en dryg månad. Om Kalla tas ut så bör det bero på att landslagsledningen har god tilltro till att hennes form kommer att vara klart bättre under OS än nu.

Ska man tolka Hagström själv så är ju beskedet redan givet, hon får inte åka till Peking. Eller så tror hon inte ens på det själv att hon har en möjlighet att ta sista platsen.

Ska man tolka Hagström själv så är ju beskedet redan givet, hon får inte åka till Peking. Eller så tror hon inte ens på det själv att hon har en möjlighet att ta sista platsen.
Ja, det verkar så. Mitt resonemang var hypotetiskt bortseende från detta.

Diskussionen började dock innan Hagströms IG-inlägg var postat.

Lundgren som det snackas om som ngt sorts alternativ vore onekligen en megaskräll givet hennes resultat denna säsong.

Nej, såvida de inte nöjer sig med sju damer och att Hagström petas så är det väl svårt att se ngt alternativ till Kalla.

Sen hoppas jag bara att vi slipper se något i stil med att Kalla i nuvarande form plockas in på tredjesträckan i stafettlaget efter att Ebba blivit sjuk och att hon tappar en minut och får Sveriges medaljchans försvinna. Det vore ett tråkigt slut på en fin OS-karriär.

Lundgren som det snackas om som ngt sorts alternativ vore onekligen en megaskräll givet hennes resultat denna säsong.

Nej, såvida de inte nöjer sig med sju damer och att Hagström petas så är det väl svårt att se ngt alternativ till Kalla.

Sen hoppas jag bara att vi slipper se något i stil med att Kalla i nuvarande form plockas in på tredjesträckan i stafettlaget efter att Ebba blivit sjuk och att hon tappar en minut och får Sveriges medaljchans försvinna. Det vore ett tråkigt slut på en fin OS-karriär.
Jag misstänker de isf kommer se till att både Kalla, Olsson och Ribom har gått åtminstone varsitt distanslopp innan stafetten. Kanske även Dyvik. De har väl skiathlon och 10 klassiskt att leka med. Frida och Ebba lär ju vara givna. Sedan om det ändå ät tveksamt att ha fyra starka kan man ev plocka in Jonna eller Maja om de dominerat i sprinten.

Det kan ju bli marigt. Säg att Ribom och Olsson får åka skiathlonen. Ribom blir femma och Olsson åtta. Ska man då peta en av dem för att låta Kalla åka 10 km? Och om sen Ribom och Olsson blir sjuka inför stafetten tillsammans med Ebba.

Och, nej, jag menade inte att det var ett troligt scenario, bara ett jag inte skulle vilja se.

Jag tycker principen för att få en plats till OS ska man som individ har uppfyllt kravet på en rimligt topp 8 chans eftersom det är det som är kravet från SOK. Sen blir det ju lite speciellt i längdskidor där man har en stafett som kräver 4 st åkare och där laget kan ha en topp 8 chans utan att lagdelarna har det individuellt.

Som formen ser ut på t ex herrarna i dagsläget bedömer jag att ingen har en topp 8 chans individuellt. Nu är ju några klara sen tidigare för OS vilket är kul för dem men i övrigt ska vi ju inte skicka fler än som krävs för att få ihop ett par stafettlag.

Jag tycker inte att man ska få åka till OS som utfyllnad till ett lag utifall några (3-4st) skulle råka bli sjuka.
Om Hagström får åka med men ingen blir sjuk, ska hon då få åka distanslopp utan att ha gjort resultat för det?
Som SOKs topp 8 krav ser ut nu känns inte det rättvist mot andra idrottare i andra sporter.

I alpint har damerna 8 platser men 3 är uttagna. Herrarna har 2 platser och 2 uttagna. Där finns en lagtävling med 2 herrar och 2 damer. Ska vi skicka fler damer ifall någon blir sjuk där med eller tappar formen? Herrar går ju inte eftersom vi bara har två platser. Blir en herre sjuk blir det ingen start.

Tillbaka
Topp