[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Säsongens bästa kval av Sundling (trots att Brennan var bromskloss i sista kurvan)?

1768654361824.webp

En fundering: I VC kör damerna alltid först i sprinten. På distanslopp brukar de växla vilka som åker först. Finns det någon vettig anledning till att inte växla även i sprint?

En fundering: I VC kör damerna alltid först i sprinten. På distanslopp brukar de växla vilka som åker först. Finns det någon vettig anledning till att inte växla även i sprint?
Ifall det är anledningen och om det är vettigt vet jag inte, men konsekvensen blir att damerna får längre vila mellan de olika final-heaten än herrarna.
Med längre vila mellan loppen kan man anta att det blir jämnare lopp och eftersom det oftast är tightare i herrklassen så är det kanske bättre att damerna får mer vila mellan loppen.

Damernas lopp pågår under längre tid än herrarnas, rimligt då med längre vila mellan loppen.

Damernas lopp pågår under längre tid än herrarnas, rimligt då med längre vila mellan loppen.
Ibland, ffa tidigare, hade ju damerna lite kortare banor s.a. åktiderna inte var längre för dem. Så vitt jag kan minnas var det ändå alltid så att damerna åkte först.

Ifall det är anledningen och om det är vettigt vet jag inte, men konsekvensen blir att damerna får längre vila mellan de olika final-heaten än herrarna.
Med längre vila mellan loppen kan man anta att det blir jämnare lopp och eftersom det oftast är tightare i herrklassen så är det kanske bättre att damerna får mer vila mellan loppen.
Jo, det blir en skillnad i tid mellan kanske ffa allt kvarts- och semifinal. Om jag inte minns helt galet har jag dock för mig att jag sett att det i lopp på lägre nivå varit omvänt, d.v.s. herrar först och damer sen.

Om det gör det jämnare med kortare eller längre tid mellan heaten har jag ingen tydlig uppfattning kring. Olika åkare kommer dock förstås att påverkas olika. Gissar att t.ex. Sundling hellre skulle ha kort vila medan Skistad skulle föredra längre.

Ibland, ffa tidigare, hade ju damerna lite kortare banor s.a. åktiderna inte var längre för dem. Så vitt jag kan minnas var det ändå alltid så att damerna åkte först.
"Förr" åkte väl damerna alltid distanslopp först? Alltså typ herrarnas femmil var alltid sista dagen i mästerskap osv? Jag har tänkt att det är en jämställdhetsgrej att nu kan likaväl damerna avsluta. Förr var det liksom underförstått att herrarnas lopp var höjdpunkten och då avslutade det hela.

Varför de inte växlar i sprint har jag ingen aning om.

"Förr" åkte väl damerna alltid distanslopp först? Alltså typ herrarnas femmil var alltid sista dagen i mästerskap osv? Jag har tänkt att det är en jämställdhetsgrej att nu kan likaväl damerna avsluta. Förr var det liksom underförstått att herrarnas lopp var höjdpunkten och då avslutade det hela.

Varför de inte växlar i sprint har jag ingen aning om.
Det jag menade var att det alltid varit damerna som åkt först i sprint på VC (och i VM/OS). Just genom att de brutit upp det på distanssidan i VC började jag fundera på varför de inte gjort det i sprint också. Har ju kommit några hypoteser. Kan förvisso vara s.a. någon av dem stämmer, men jag tycker inte det är glasklart att så skulle vara fallet.

Hm, känns inte riktigt som någon av de svenska herrarna tog chansen att stärka OS-aktierna idag. Alla vidare, men landade på plats 16-30 i resultastlistan. Är det topp-12-kapacitet som SOK vill ha? Känns inte riktigt som de demonstrerade det med tanke på att en del av de bästa inte var med. För Heggens OS-chanser gissar jag att dagens resultat inte var någon nackdel.

Det jag menade var att det alltid varit damerna som åkt först i sprint på VC (och i VM/OS). Just genom att de brutit upp det på distanssidan i VC började jag fundera på varför de inte gjort det i sprint också. Har ju kommit några hypoteser. Kan förvisso vara s.a. någon av dem stämmer, men jag tycker inte det är glasklart att så skulle vara fallet.
Jo då förstod jag vad du menade. Så jag svarade på något annat :) Men varför sprinten alltid har samma ordning har jag svårt att se någon direkt anledning till.

På kul kikade jag på hur lång vila det var mellan start på de olika heaten idag.

Damer
Kvart - semi 1: 48 - 60 min
Kvart - semi 2: 42 - 54 min
Semi 1 - final: 26 min
Semi 2 - final: 20 min

Herrar
Kvart - semi 1: 30 - 42 min
Kvart - semi 2: 24 - 36 min

M.a.o. är det mellan kvartsfinal och semifinal som vilan skiljer. Mellan semifinaler och final är det samma längd på vilan.

På kul kikade jag på hur lång vila det var mellan start på de olika heaten idag.

Damer
Kvart - semi 1: 48 - 60 min
Kvart - semi 2: 42 - 54 min

Herrar
Kvart - semi 1: 30 - 42 min
Kvart - semi 2: 24 - 36 min

M.a.o. är det mellan kvartsfinal och semifinal som vilan skiljer. Mellan semifinaler och final är det samma längd på vilan.
Borde inte vilan mellan kvart och semi 1 vara kortare än den mellan kvart och semi 2?

Jag skulle säga att det finns en rätt stor risk att han kommer att öppna för hårt och tappa.

Klar pallchans i alla fall. Kul, även fast startfältet inte håller högsta klass.

Sandvik 8 sekunder efter vid 9 km. Inte säkert att han håller det avståndet.

Förstår inte varför vi skall skicka Calle. Han är inte direkt ung och lovande, utan snarare på dekis. Ingen blir glad av att se honom i spåret. Använd pengarna till att ge någon junior internationell erfarenhet istället.
Hade Calle och alla svenska seniorer som var sämre än Calle idag ratats och ersatts med de sex bästa svenskarna från juniormilloppet i Östersund i December hade vi haft Göransson, Blomberg, Jonsson, Lestander, Enhörning och Tommila till start. Ersson var sämst av svenskarna idag som 57:a, 1:53 efter. Hade någon av de sex grejat det?

Tillbaka
Topp