OT / Längdskidsspår i Stockholm

Bakbromsen

Aktiv medlem
Kommer tillbringa kommande helg i Stockholm. Någon som har koll på åkbara längdskidspår i trakten? Kommer bo i Sickla så Hellasskogen vore ju kalas, men antar att snödjupet inte är tillräckligt? Tipsa mig helt enkelt! :-)

Spåren i Nynäshamn (vid Kvarnängen) ska vara preppade, samma sak gäller de på Körunda Golfbana. Men det är några mil att åka för dig.

Kolla på skidspår.se, där finns allt du behöver med spårrapporter och recensioner (även om den verkar vara nere just för tillfället).

Men jag såg iaf en massa längdskidåkare norr om stan när jag var ute på en cykelrunda igår, bland annat på Djursholms golfbana. Det såg väldigt härligt ut. :-)

Bisslinge och Ågesta är för närvarande de bästa natursnöspåren i Sthlm. Innan det kommer mer snö så är det svårt att få till spår på motionsspår i skogen, så man får nöja sig med att harva runt på golfbanor. Annars finns det konstsnöspår i Täby, Jarlabanke.

/H

I Nynäs och Ösmo är det faktiskt rätt mkt snö, Ösmo fick över 20 cm vid senaste "dumpen". Det har väj sjunkit ihop lite nu dock.

Ska komma mer framåt slutet av veckan..!

Var i Ågesta igår. Funkade bra, men lämna dina allra finaste skidor hemma då det på vissa ställen var liiiite tunt med snö.

Alltså, måste bara säga att cykling är ju toppen men vintertid åker jag hellre skidor och skridskor.

Ok, då låter det ju rätt lovande även vid nynäs med omnejd. Problemet är bara avståndet dit. Mycket som ska klämmas in på kort tid under helgen..

Det är väldigt mycket mer snö norr om nynäs än inne i stan. Däremot är det inte så mkt snö inne i nynäshamn.

Till helgen ska det ju vräka ner dock..

Det var bra spår på Körunda (Ösmo) förra helgen ca 25 cm snö då. nu har det väl kommit 5-10 cm till i veckan.
Körunda var bättre än Ågesta förra helgen vad jag vet, kompisar som åkte där förra veckan.
Varvet på Körunda är 7,1 km kuperad och rolig bana.

Men vet inte när de gör nya spår på Körunda, då de ju snöat igen nu..kanske tar en sväng och rekar senare idag.

Rudan i Handen) brukar vara bra uppe på övre ängarna, platt 3,3 km, den ska enligt skidspår.se vara nyspårad i morse.

Senast ändrad:
Jag körde precis i hellasgården. 5km "grusfemman" var rätt kass, inga spår alls men inget problem med snömängd.

Sen körde jag på Elljusspåret som är 2.3km + 0.7km, där var det snorhalt i en backe upp så man fick gå på sidan, annars var det skitfina spår hela vägen runt, går absolut att träna på!

Summering av dagen. 2.5 timmars underbar längdåkning i solen vid hellasgården. Blir nog en repris i morgon. Körde mestadels på elljusslingan så ljumskarna fick sig en duvning. Isfläcken i den branta uppförsbacken besegrade en ett par ggr..

Premiär imorgon. Provade en ggr förra året med dottern i pulka bakom. Annars var det ca 20 år sedan skidorna ställdes bort för snowboarden.

Ser fram emot detta :-)

Alby friluftsgård i Tyresö såg fint ut när jag cyklade förbi idag. Blir nog säsongspremiär för mig där imorgon.

Igår blev det 1.5 timme ute på isarna vid sickla och järlasjö. Grymt bra stakträning inför vasaloppet. För en hallänning så var det mumma med alla möjligheterna för längdåkning i sthlm. Inte dumt att kunna ta skidorna i lägenheten, gå 20 meter ner till sjön och sen åka iväg. Måste var riktigt fin MTB-terräng i Hellas med omnejd också. Men hur är landsvägsmöjligheterna om man bor i sickla med omnejd?

Är det någon som åkt på isarna nära stan? Typ Årstaviken? Var nere vid badet vid Tanto igår kväll och det såg ut som om det låg en knapp dm snö på rätt tjock is. Var rätt mycket folk som gått där men såg inga skidspår. Nån som vet hur det ser ut mellan tågbron och skanstull?

Nån som har något annat tips på åkning centralt? Var ute i Hellas och åkte i helgen och det är ett alternativ (isarna, elljusspåret gav mig alldeles för mycket repor...) men trots allt en halvtimmes resa typ. Skulle behöva ett par timmars stakning imorgon, kort sträcka är egentligen inte ett problem men ju längre desto bättre såklart.

mwahlstedt skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som har något annat tips på åkning
> centralt? Var ute i Hellas och åkte i helgen och
> det är ett alternativ (isarna, elljusspåret gav
> mig alldeles för mycket repor...) men trots allt
> en halvtimmes resa typ. Skulle behöva ett par
> timmars stakning imorgon, kort sträcka är
> egentligen inte ett problem men ju längre desto
> bättre såklart.

Nu är det iofs inte centralt, men Rudan ligger precis intill Handens pendeltågsstation (25 min från Centralstationen) och är därmed väldigt lättillgängligt om man saknar bil (nåja, det beror ju givetvis på hur man bor i förhållande till pendeln också...). Dessutom är 3,3km-spåret pannkaksplatt och ypperligt för stakträning. :-)

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är det iofs inte centralt, men Rudan ligger
> precis intill Handens pendeltågsstation (25 min
> från Centralstationen) och är därmed väldigt
> lättillgängligt om man saknar bil (nåja, det
> beror ju givetvis på hur man bor i förhållande
> till pendeln också...). Dessutom är
> 3,3km-spåret pannkaksplatt och ypperligt för
> stakträning. :-)

Det låter som ett möjligt alternativ. Jobbar vid Fridhemsplan (nära Karlberg) och bor vid Mariatorget (nära södra) så om bara pendeln går som den ska är det ju rätt smidigt. Tack för tipset!

Jag bor också vid Mariatorget och åker till Björkhagen för skidåkning, det är inte många minuter med tuben. Du kan kliva på skidorna hundra meter från T-stationen.

Just nu är elljusspåren rätt sönderkörda men ska du bara staka så kan du åka fram och tillbaka på förbindelsespåret mot Hellas, det är okej. Det ligger lite vid sidan av den upplysta gångvägen och ljuset som når därifrån räcker till.

Kommer det mer snö så fixar de spåren och då finns en 3-kilometers plus en 2,6-kilometers. Samt möjlighet att åka bort till Hellas, cirka 2,5 kilometer, och alla de spår som finns där.

Det är säkert bättre spår i exempelvis Rudan, men med tanke på hur lätt det är att ta sig till Björkhagen så är jag rätt nöjd.

Jag ska dit ikväll, vi kanske ses.

//Mattias

Tillbaka
Topp