[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

Familjturen på Norrviken, sonen och jag på speedskates. Kallare än för tre dager sen, men ok när man kör på. Sista biten nu också röjd, men lite sämre is.

2024-01-07-16-32-51-748.jpg

2024-01-07-16-41-22-230.jpg

Man ska alltid kontrollera isen. Finns garanterat sjöar runt Göteborg med bra is och sjöar med dålig.
Snabb återkoppling kring tidigare inlägg.

Igår var jag på annan sjö (Uspen, Flodatrakten öster om Göteborg) där istjockleken var omkring 10 cm. Jag är fortsatt säker på att det var lurig is i Lerum i förrgår och att barnfamiljerna utsatte sig för ren livsfara. Övergår mitt förstånd att de var ute och åkte och är nöjd med att vi tog det jätteförsiktigt.

Igår på Uspen och Tvärsjön såg det ut såhär! Uspen lite "spårig" snö på några ställen, Tvärsjön galet fin! Motljus och vinden i ryggen i avslappnade 30 km/h var ju helt magiskt!!?

IMG_5969.png

Korvgrillning!

IMG_5965.jpeg

Ganska bra is på många ställen. På bilden ca 10 cm is, och man kunde ofta se botten även när det var ganska djupt. Mycket iskristaller eller vad man ska kalla det (som på översta bilden) men dom märkte man inte av när man åkte.

IMG_5956.jpeg

Är väl dags att dra igång en tråd för Göteborgsområdet och inte solka ner denna tråden mer med spridda funderingar.?

Snabb återkoppling kring tidigare inlägg.

Igår var jag på annan sjö (Uspen, Flodatrakten öster om Göteborg) där istjockleken var omkring 10 cm. Jag är fortsatt säker på att det var lurig is i Lerum i förrgår och att barnfamiljerna utsatte sig för ren livsfara. Övergår mitt förstånd att de var ute och åkte och är nöjd med att vi tog det jätteförsiktigt.

I

Många verkar resonera som så att är det mycket folk på isen är den bra och är det inte det är den dålig. Jag ser det alltid som mitt ansvar att kolla isen, jag vet ju altid bäst hahaha

Många verkar resonera som så att är det mycket folk på isen är den bra och är det inte det är den dålig. Jag ser det alltid som mitt ansvar att kolla isen, jag vet ju altid bäst hahaha
Tog en sväng med frun på Mälaren igår, finns is på sina ställen men flakis och lite trist på andra. Givetvis spatserar det ut barnfamiljer mfl utan säkerhetsutrustning på isen utan koll. Gärna gåendes i grupp nära varandra. Jag brukar tänkta att iq är normalfördelat, brukar hjälpa :).

Bilagor

• IMG_2317.jpg
    IMG_2317.jpg
    408.6 KB · Besök: 58

Man bor inte har som enda kriteriet att andra är ute på isen. Jag hade hoppats att familjer som bor i Sverige har bättre omdöme.

På Norrviken dog en person varannan år. Som jag minns alla utländare som trodde att isen var bra överallt för att det fanns folk på isen, men inte hade koll på gästfabriken som släpper ut varm vatten i sjön. Sista årerna har jag, som tur, inte hört om problem där, kanske för att det fanns mindre folk på isen pga snön.

Man bor inte har som enda kriteriet att andra är ute på isen. Jag hade hoppats att familjer som bor i Sverige har bättre omdöme.

På Norrviken dog en person varannan år. Som jag minns alla utländare som trodde att isen var bra överallt för att det fanns folk på isen, men inte hade koll på gästfabriken som släpper ut varm vatten i sjön. Sista årerna har jag, som tur, inte hört om problem där, kanske för att det fanns mindre folk på isen pga snön.
Tror folk kommer längre och längre bort från verkligheten och mer och mer bara följer efter strömmen, som en flock får ungefär. Man har inte längre vana av att vara ute i naturen och ha koll på vilka faror som finns osv. Vi har blivit som tamboskap som får mat varje dag i ordnade stallar och i inhägnade hagar, och när vi kommer utanför hagen förväntar vi oss att allt är tryggt och säkert där också. Typ.?

Sen tycker jag iofs att det är ett större "problem" att folk inte kan kolla isen och ta en fin skridskotur utan istället är på land och kastar sten på isen för det inte verkar som de vågar gå ut. Inte för att stenarna stör mig så mycket men man kan kontrollera isen med lite av varje om man lär sig använda det, typ en spade, järnspett, yxa vad som nu funkar.

Det räcker ofta med utlopp från en bäck för att det ska bli riktigt farligt. I Magelugnen i Farsta finns ett utlopp i en vik som är riktigt lömsk. Sjön kan ha tjock (20 - 30 cm) och perfekt is och folk åker skridsko längre inne i viken. Väl medveten om riskerna och med en kompis testade jag en gång att åka in i viken, det gungade.

Hela Erstaviken ligger idag ..
Tyvärr är jag lite rädd så kan inte njuta något när isen spricker under varje skär och man får åka i ständig uppförsbacke efter gropen som bildas ..
Så blev bara en kort sväng .

Bilagor

• 20240108_133540.jpg
    20240108_133540.jpg
    647.4 KB · Besök: 74
Körde kite och skridskor igår från Lidingö ut på stora värtan. Stabil is igår med lite frostrosor som borde smält bort idag något slätare is på askrikefjärden

Bilagor

• Screenshot_20240111_165651_Strava.jpg
    Screenshot_20240111_165651_Strava.jpg
    120.9 KB · Besök: 64
  • 20240110_132444.jpg
    20240110_132444.jpg
    1.1 MB · Besök: 62
Körde kite och skridskor igår från Lidingö ut på stora värtan. Stabil is igår med lite frostrosor som borde smält bort idag något slätare is på askrikefjärden
Nä, körde en lunchrunda idag och det var väldigt segt på stv, Askrike okej. Snöfritt österut från campingen, men klart tunnare is.
IMG_2095.jpeg

IMG_2100.jpeg

Igår. På skärgårdsisarna kring Gällnö, Ingmarsö och Möja.

(Isarna var stundtals tunna. Området är just nu enbart lämpat för den som är mentalt redo för dopp och i sällskap med kamrater som vet hur man drar upp varandra.)

IMG_1914.jpeg

IMG_1915.jpeg
IMG_1919.jpeg
IMG_1896.jpeg

Såg en video på insta där några körde i Nynäshamn , tror dom skrev Nynäshamn viken .

Iallafall så såg det sjukt fint ut med helt spegelblank is.

Vilka är era bästa resurser för att hitta isar?

Jag är inte medlem i SSSK men skulle gärna få tillgång till dagsrapporter. Ice finder ger en indikation om vår isar lägger sig men ger inte någon vidare info om kvalitet och tjocklek. Finns det någon FB grupp man bör joina eller hur ser det ut?

Mvh, en någorlunda isvan person men som haft uppehåll ett antal år.

Jag är inte medlem i SSSK men skulle gärna få tillgång till dagsrapporter. Ice finder ger en indikation om vår isar lägger sig men ger inte någon vidare info om kvalitet och tjocklek. Finns det någon FB grupp man bör joina eller hur ser det ut?

Jag skulle tipsa om att gå med i SSSK. Är ju väldigt väldigt att också se tex färdspår osv, hjälper mycket vid planering!

Annars tror jag det finns gott om lokala grupper för sjön/viken i närheten

SSSK är bra och ofta up to date. Man behöver inte vara medlem för att ser rapporter, det är bara att skapa en account.

Sen har de flesta kommuner en sida som är femton klicks från förstasidan.

Vill man inte gå med i SSSK så är någon sektion av Friluftsfrämjandet en annan möjlighet. Oavsett så brukar dock klubbarna kräva att man genomgår en utbildning eller på annat sätt visar att man har tillräckligt med isvett för att få full tillgång till Skridskonätet, och för att betala driften av Skridskonätet så klart.

Finns det någon FB grupp man bör joina eller hur ser det ut?
Det finns flera fb grupper, men de handlar oftast om plogade banor och mycket bjäbb, typ hr i kubik. Uppdateras ofta och ger ett bra hum om status på sjöar i närområdet. Räcker dock inte för att plannera A->B turer.

Iskoll.se är en sajt som skulle kunna bli något, men antalet deltagare som bidrar är ganska klent.

Medlemskap i en skridskoklubb är bästa vägen om du vill åka på längre turer.

Gå in på SSSK.se. Där står hur du blir medlem. Inträdesavgift 500 kr som ger dig bokpaket och bussbiljett(er?). Medlemsavgift 260 kr/år.
Nästa obligatoriska infokväll den 17/1.

Lurigt nu med ömsom kallt och sen en hel del snö i omgångar.
Hur långt ut har isarna hunnit lägga sig utanför kring Nacka och Värmdö?

Tänker att det bör finnas en hel del åkbart med flera dagar kallt och två dygn kring -10 grader. Men frågan är vad som hann lägga sig innan onsdagens nederbörd och vilka områden där nyis la sig efter det?

Någon som vill dela information om var man kan tänkas hitta isar till helgen? Hoppas kunna åka på söndag.

Lurigt nu med ömsom kallt och sen en hel del snö i omgångar.
Hur långt ut har isarna hunnit lägga sig utanför kring Nacka och Värmdö?

Tänker att det bör finnas en hel del åkbart med flera dagar kallt och två dygn kring -10 grader. Men frågan är vad som hann lägga sig innan onsdagens nederbörd och vilka områden där nyis la sig efter det?

Någon som vill dela information om var man kan tänkas hitta isar till helgen? Hoppas kunna åka på söndag.
Jag har hoppats på att Nämdöfjärden utanför Ingarö skall lägga sig, men dagens bild på http://www.icefinder.se/ antyder att det inte blir så. Knappt någon istillväxt sedan tisdagen då det såg ut så här. Ljusblått är is. Tyvärr ger icefinder bara bra bilder vid klart väder.
IMG_0051.jpeg

Kanske att någonstans runt Ingarö blir aktuellt. Man får kanske köra runt lite tills man hittar ett lämpligt område.

Otroligt välspolat utanför Viggans båthamn.

IMG_2165.jpeg

Snittade 30 km/h i 5 km ut till Askrikecamping sedan tillbaks till Storholmen i motvind. Bra fart ner till Kyrkfjärden där isen var lite bucklig, men ändå bra.

Årets blankaste is.

Såg på websidan av Danderyds kommun att det finns ett hål i Ösbysjön så att närliggande skolor kan träna på isbad och -räddning. Frågade sonen om hans skola också övade på det. Sonen (10 år) svarade: "Vi i Stockholm ger oss inte ut på isen, vi håller inte på med såna saker. I Stockholm shoppar man." Men gör alla skolor det?

PS: perfekt slätt is under snön på Sigtunafjärden. Edsviken var bra, men lite knagglig.

Såg på websidan av Danderyds kommun att det finns ett hål i Ösbysjön så att närliggande skolor kan träna på isbad och -räddning. Frågade sonen om hans skola också övade på det. Sonen (10 år) svarade: "Vi i Stockholm ger oss inte ut på isen, vi håller inte på med såna saker. I Stockholm shoppar man." Men gör alla skolor det?
Tror det hänger mycket på gymnastilärare, föräldrar mfl om intresse finns där. I min kommun finns en isvak för vinterbadare i varje sjö. Kommunen står för håltagning, varningsskyltar och inhängning av isvak.
De tar ibland upp ett större hål för isräddning i samband med idrottsdagar kring sportlovet.
Tror att intresset att träna isräddning är relativt svalt.

De boende kring Ösbysjön är sveriges köpstarkaste så det är nog inte bristande shoppingintresse som är orsak till isträningen.

Djursholm har en ganska lång strandlinje från Näsbyviken, runt Tranholmen och upp i Edsviken. Många strandnära villor och relativt många åker skridskor, isseglar mm. Finns säkert fler föräldrar i Danderyd än city som vill att deras barn skall ha isvett.

Sonen körde isvak på gymnastiken förra året. Men det berodde på en driven gymnastiklärare och att vi lånade ut bastun på båtklubben.
Vi brukar köra det med scouterna också.

Söndagen var kanske årets bästa skridskodag kring stockholm. En natts kyla med svaga vindar efter blidväder gav bitvis spegelblank is.
Körde på Stora värtan och Askrikefjärden. Betydligt mindre bristande överis än vad jag förväntat, men på eftermiddagen när solen tagit lite brast den på några ställen. Ca 60-70% av stora värtan hade överis.
Mycket folk i rörelse på isarna.

IMG_2206.jpeg

Askrikefjärden

IMG_2196.jpeg

Inget smatter, bara ett tyst vinande när skridskorna skär genom den spegelblanka isen.

Jag körde också en vända fast på Mälaren bort till Norra Björkfjärden. Ingen överis. Bitvis fick man zick-zacka mellan fläckar med apelsinskalsyta, men i övrigt perfekt nyspolad is. Minst apelsinskalsytor på Brofjärden (bilden nedan) och utanför Smidö..
20240218_125059_Original.jpeg
Screenshot_20240218-173601_Strava_Original.jpeg

Varför såg jag det här (först nu)? Brofjärden och Ekolsundsviken ser lockande ut, men blir nog för mkt logistik och för kort varsel.

Någon som har åkt på Norrviken idag?

Va sjyst foto is i fredags utanför kungsängen . Blir nog liknade idag, tyvärr mindre vind för oss.

Bilagor

• 20240223_131150.jpg
    20240223_131150.jpg
    392.1 KB · Besök: 66
  • 20240223_131147.jpg
    20240223_131147.jpg
    413.5 KB · Besök: 71
  • 20240223_123731.jpg
    20240223_123731.jpg
    582.4 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Många som åkte på Dammtorpssjön i Hellas. Den var dock snötäckt. Verkar lite farligt men så tunn is när man inte kan ser isen.

Kort övernattningstur till Kvarnsjön (Lissma). Fick testa mitt nya enmansbikepackingtält. Pannkaksfrukost och ett gäng varv på fin, knakig och sjungande kärnis som mätte 42-48 mm över hela sjön. Solen tittade fram. Bra säsongspremiär i Sthlm.
IMG_5192.jpeg

Bilagor

• IMG_5190.jpeg
    IMG_5190.jpeg
    1.3 MB · Besök: 63
  • IMG_5180.jpeg
    IMG_5180.jpeg
    1 MB · Besök: 67
  • IMG_5162.jpeg
    IMG_5162.jpeg
    1.6 MB · Besök: 69
  • IMG_5149.jpeg