[OT] Längsta Bilturen nonstop ?

fyrbåk sa:
hm sa:
Jaja .
Men vem har kört fortast i bil ?
Eller med flest öl i kroppen?
Och vem är mest puckad och oansvarig ? Den som varit uppe i 250km/h, kört 100mil i sträck eller hem från krogen...?
Och dessutom skryter om det...

Jag vinner nog tävlingen om vem som har överskridit hastighetsbegränsningen mest. 170 km/h över. Ger inga mer detaljer mer än att det var på MC och preskriberat för måååånga år sen.
Jag har kört 296km/h på en 110väg...Jag var spiknykter och inga andra bilar fanns i närheten, ändock oansvarigt förvisso..

Ni som har trötthetsvarnare i bilen, tycker ni den funkar?

Min har bara plingat tre gånger det dryga året jag haft bilen.

Två gånger tycker jag det var rätt och hade planerat ett stopp, en gång var det helt opåkallat.

jomper sa:

Två gånger tycker jag det var rätt och hade planerat ett stopp, en gång var det helt opåkallat.

Den har plingat ett par tre ggr. En av dessa var helt rätt och jag hade planerat att vila. De andra var mer tveksamma, kanske att jag var lite kluven/disträ/tänkte på allt möjligt. Men trött var jag inte. (kanske är de båda lika illa körsäkerhetsmässigt)

jomper sa:

Skoda, har plingat två gånger och tyckte den nog hade rätt.

Miss Lycka 2.0 sa:
Brukar ni klara kollisioner i 150 km/h?

Ja hittills har jag klarat det två gånger. Om du inte menar med en annan bil utan mot annat fast objekt i världen.

Det är mycket snack och lite verkstad i den här tråden. Jag vill se resultat. Hur många har ni dödat i trafiken? Att bara försöka räknas inte. Kom igen nu. Visa att ni är män!
Det är tävling.

LTS sa:
Det är mycket snack och lite verkstad i den här tråden. Jag vill se resultat. Hur många har ni dödat i trafiken? Att bara försöka räknas inte. Kom igen nu. Visa att ni är män!
Det är tävling.
En grävling, en fågel, några tusen knott,mygg och andra flygande insekter sen körkortet togs 2001

Vad jag känner till, bara insekter. Har lyckats undvika att köra på rävar vid flera tillfällen. Också sett rådjur/hjortar på lite håll och hunnit sakta ner innan de sprungit över.

Supertramp sa:
fyrbåk sa:
Jag vinner nog tävlingen om vem som har överskridit hastighetsbegränsningen mest. 170 km/h över. Ger inga mer detaljer mer än att det var på MC och preskriberat för måååånga år sen.

Jag har kört över 300km/t med MC på motorväg.

Du vinner. Även om du inte nämner nåt om aktuell begränsning. Skulle aldrig i h-te köra MC så fort, har inte tillräckligt med dödslängtan.

matz 1 sa:
AAt bränna på i en bil utan sömn under en längre tid är tydligen helt ok.
Fan vad trött jag blir.....
Om man jämför att köra på Autobahn på natten när det är väldigt lite trafik och kan köra avslappnat och hålla en skaplig medelhastighet, eller att köra på dagen i intensiv trafik och hela tiden vara på alerten och bli helt slut efter några timmar.
Då vet i alla fall jag vilket jag väljer.

Sthlm - Arvika / vice versa, 39,8 mil har jag kört otaliga ggr nonstop. Likaså Arvika - Lofsdalen, 36,4 mil. Men det är ju ingen bedrift. Tankad, pinkad och klar så kör man. Som flera skriver, uppåt 50, kanske 60 mil är inget större problem.

Värre är alla långresor där både sträcka och tid blir lång pga. stopp av olika anledningar och morgondagens schema.
Jobbade som säljare i entreprenadbranschen och hade en kund i Gävle. Kunder vill att man ska vara på plats till frukost kl. 9. Arvika - Gävle, 36 mil och 5 timmar enligt Google. Åke hemifrån kl 05 och var på plats kl. 9. Visning och support för utefolk fram till lunch, säljmöte med chefer efter lunch. Hemresa kl 16:30 och hemma till Aktuellt. Ny dag och ny kund i Jönköping 32 mil, repeat. Men det behövs prylar från lagret i Kista, 33 mil och sova på hotell eller i kollegas gästrum. 33 mil Kista - Jönköping dagen därpå och ytterligare 32 mil hem till Arvika. Annan kund i Örebro på torsdagen, bara 36 mil T.o.r.

Jämfört med säljjobbet så var 111 mil i mars mellan Arvika och Boden och hem igen efter några dagar med slaviskt chaufförsbyte varannan timme rena barnleken.

fyrbåk sa:
Supertramp sa:
fyrbåk sa:

Du vinner. Även om du inte nämner nåt om aktuell begränsning. Skulle aldrig i h-te köra MC så fort, har inte tillräckligt med dödslängtan.

Detta var för 25 år sedan, jag skulle inte köra MC lika dant idag. Men det är inte frågan om "dödslängtan", snarare att vissa (som jag) saknar spärrar och rädsla mot en del.saker där det kanske vore befogat. Mitt beteende går säkert att förklara någon bokstavskombination. I kombination med att en 25-åring hjärna fortfarande inte är fullt utvecklat vad gäller riskbedömningar.

Senast ändrad:
Man ska väl inte flagga med sina dumheter men kört ett par gånger från/till strax söder om Borås till Mladenovac, Serbien. Sträckan är ca 215 mil. Snabbaste gången tog 24 timmar (hemresa). Längsta tog det 34 timmar...... (korkat resesällskap i separat bil som krånglade till livet) Kommer aldrig göra detta något mer

Supertramp sa:
fyrbåk sa:
Supertramp sa:
fyrbåk sa:

Detta var för 25 år sedan, jag skulle inte köra MC lika dant idag. Men det är inte frågan om "dödslängtan", snarare att vissa (som jag) saknar spärrar och rädsla mot en del.saker där det kanske vore befogat. Mitt beteende går säkert att förklara någon bokstavskombination. I kombination med att en 25-åring hjärna fortfarande inte är fullt utvecklat vad gäller riskbedömningar.

Man kan ju undra vad det var för mc som gick över 300 km/h för 25 år sedan ......

M

Manurhin2 sa:
Supertramp sa:
fyrbåk sa:
Supertramp sa:
fyrbåk sa:

Man kan ju undra vad det var för mc som gick över 300 km/h för 25 år sedan ......

M

+1

Däremot kom Suzuki Hayabusa över 300-gränsen, men den lanserades först 1999.

25 år sen är nuförtiden inte strax efter kriget tyvärr :)

En standard CBR gjorde lätt 250 och Ninjan gjorde väl 270-280 redan början av 90-talet.

Sen är 300 är väldigt mycket mer än 250.

Edit. R1100:an GSX var nog snabbare än Ninjan.

Senast ändrad:
Örjan Lax sa:
Manurhin2 sa:
Supertramp sa:
fyrbåk sa:
Supertramp sa:
fyrbåk sa:

M

+1

Däremot kom Suzuki Hayabusa över 300-gränsen, men den lanserades först 1999.

Eventuellt .
Många går fort på mätaren .

M

Manurhin2 sa:
M

En 1988 (har jag för mig) streetracing-preppad GSX-R 1100. Trimmad motor, 1300 nånting hög-komp kolvar, 160 nånting hästkrafter på bakhjulet. Sänkt och förlängd basksving och breddad bakfälg. Har för mig att jag körde som snabbast ca 320-330 mätar-fart.

EDIT: Osäker på årsmodell, men det var generation 2. Vet inte när den kom men jag är ganska säker på att det var en 80-talare, kanske 1989?

Senast ändrad:
Supertramp sa:
Manurhin2 sa:
M

En 1988 (har jag för mig) streetracing-preppad GSX-R 1100. Trimmad motor, 1300 nånting hög-komp kolvar, 160 nånting hästkrafter på bakhjulet. Sänkt och förlängd basksving och breddad bakfälg. Har för mig att jag körde som snabbast ca 320-330 mätar-fart.

EDIT: Osäker på årsmodell, men det var generation 2. Vet inte när den kom men jag är ganska säker på att det var en 80-talare, kanske 1989?

Då är det väl inte helt osannolikt men troligast är väl att den då också var nerdrevad för snabbare acceleration .
Då visar mätaren ännu mer fel .

Min Blackbird 98 som visat sig gå ca 295 ärliga utan backspeglar i nåt test ( oklart om helt original eller luft och buller , 135 alt 150 bakhjulshästar ) var ganska lätt att skrämma upp .
Efter att ha turbokonverterat och sorterat ut allt kördes den med 1,1 bar / 300 bakhjulshästar .
Den var drevad för en toppfart strax över 350 km/t och även bestyckad med speedohealer för att hastighetsmätaren skulle visa rätt .
Kördes en vår med krävande wasteklocka och laddade då 1,5 bar .

M

perzzon sa:
Från Darwin awards till snoppmätartävling är steget inte så långt. Kuk, jag menar kul!

Man kan väl diskutera intresserade i mellan utan att det blir mätartävling?

Eller det blir det alltid oavsett? Bäst vi inte pratar däcktryck då heller utan att ta fram tumstocken.

Raggamuffin sa:
perzzon sa:
Från Darwin awards till snoppmätartävling är steget inte så långt. Kuk, jag menar kul!

Man kan väl diskutera intresserade i mellan utan att det blir mätartävling?

Eller det blir det alltid oavsett? Bäst vi inte pratar däcktryck då heller utan att ta fram tumstocken.

Försöker diskutera lite annat än sträckkörning i bil vilket jag tycker är relativt farligt för medtrafikanterna så jag håller med dig .
Har fö inte skrivit ngt om att köra för fort eller annat provocerande heller .
Det enda som kan provoceras av inlägget är väl den/de som aldrig fått ha mc eller gillat att komma på kluriga lösningar på motorer ?

M

Manurhin2 sa:
Då är det väl inte helt osannolikt men troligast är väl att den då också var nerdrevad för snabbare acceleration .
Då visar mätaren ännu mer fel .

M
Tror inte min MC var ner-drevad men oavsett så sitter väl givaren på framhjulet? Sen visade säkert mätaren lite för mycket ändå, det gör väl typ alla MC.

Återgår till ämnet , skulle till min kusins bröllop i Washington dc , billigast var att flyga till new york , hyra bil och köra ner. Bröllopet råkade vara en vecka innan USAs F1 GP i indianapolis så jag och min kusins brorsa tittade på en karta (typ fickalmanacka) såg inte ut att va längre än 50-60mil , till dc är det ungefär 45 mil .
Lättar från Arlanda typ sju , mellanlandar i Zürich , lämnar Schweiz ca kl15 , landar i NY kl17 lokal tid lördag eftermiddag sen började den lilla bilresan . Hämtar bilen kl18 frågar efter bästa vägen till indianapolis , ”drive to Philadelphia and continue tomorrow’ vilket förstås inte skulle funka eftersom loppet startade kl14 på söndagen . Lagom jetlaggade turades vi om att köra och kom fram två timmar innan racet letade parkering i en och halv , kollade på tävlingen satte oss i bilen och körde till dc , självklart hade vi några matstopp och man slumrade ju till ibland men vi hade ingen gps så en var tvungen att titta på kartan....
Det var ett fantastiskt lopp Schumi vann och det var värt all sömnbrist .
210 mil drygt blev det väl , kanske lite mer när man undvek betalvägarna.
Mange

Manurhin2 sa:
Min Blackbird 98 som visat sig gå ca 295 ärliga utan backspeglar i nåt test ( oklart om helt original eller luft och buller , 135 alt 150 bakhjulshästar ) var ganska lätt att skrämma upp .
Efter att ha turbokonverterat och sorterat ut allt kördes den med 1,1 bar / 300 bakhjulshästar .
Den var drevad för en toppfart strax över 350 km/t och även bestyckad med speedohealer för att hastighetsmätaren skulle visa rätt .
M

När jag köpte min (färdigtrimmade) GSX-R ca 1994 hade turbo-hojarna redan tagit över streetracingen så den var inte längre konkurrenskraftig i Sthlm Open etc. Men just därför var den nog också väldigt billig begagnad, minns inte vad den kostade men mindre än en motsvarande begagnad original-hoj tror jag trots trim för säkert nästan 100kkr (det är dyrt att trimma sug-motorer!). Och jag undrade alltid hur de där turbo-hojarna var att köra, de verkade helt brutala! De flesta hade wheelie-bar när de tävlade men när de inte hade det så bara flög de upp på bakhjulet vid gaspådrag, oavsett hastighet!

Supertramp sa:
Manurhin2 sa:
M

När jag köpte min (färdigtrimmade) GSX-R ca 1994 hade turbo-hojarna redan tagit över streetracingen så den var inte längre konkurrenskraftig i Sthlm Open etc. Men just därför var den nog också väldigt billig begagnad, minns inte vad den kostade men mindre än en motsvarande begagnad original-hoj tror jag trots trim för säkert nästan 100kkr (det är dyrt att trimma sug-motorer!). Och jag undrade alltid hur de där turbo-hojarna var att köra, de verkade helt brutala! De flesta hade wheelie-bar när de tävlade men när de inte hade det så bara flög de upp på bakhjulet vid gaspådrag, oavsett hastighet!

Förr i tiden var det mkt ketchupeffekt och "livsfarligt" att röra gasen i kurvor osv .
Idag har man lärt sig att bygga så att det mesta är körbart och tänker man sig för så håller det även med mkt originalgrejer . Min utvecklade i nån månad innan sista bämkkörningarna över 400 på hjulet och allt höll , sannolikt på grund av självvalt riktigt lågt a/f .

Gsxr hade med största sannolikhet tackometer i växellåda till hastigheten , drevning påverkar då verklig hastighet vs mätarfart .

Manurhin2 sa:
Försöker diskutera lite annat än sträckkörning i bil vilket jag tycker är relativt farligt för medtrafikanterna så jag håller med dig .
Har fö inte skrivit ngt om att köra för fort eller annat provocerande heller .
Det enda som kan provoceras av inlägget är väl den/de som aldrig fått ha mc eller gillat att komma på kluriga lösningar på motorer ?

M

Blir man trött så man som ovan behöver springa några varv runt bilen är det klart inte lämpligt att fortsätta. Men blir man inte trött ser jag inget problem.

Tillbaka
Topp