[OT]LCD-TV 32"

[OT]LCD-TV 32"
Beror på vilken storlekt du väljer. LCD passar sig bättre för mindre storlekar. Plastma är för de större apparaterna. Klar du kan säkert köpa en 50" LCD men då får du betala 100.000 nästa tror jag.
Så vilken strl du ska ha bestämer också vilken av teknikerna du ska välja anser jag.

[OT]LCD-TV 32"
LCD eller Plasma, skitsvårt att säga vilken som ser bäst ut. Kvalitet på tv'n, storlek, färgåtergivning, betraktningsljus.
Att köpa en tv på nätet utan att ha spanat in den i en butik där den är rätt inställd för optimal bild är nog dumt. Att sen lägga ett par tusen till för att ett proffs ska komma och kalibrera tv'n är det värt.

mvh/ Daniel

[OT]LCD-TV 32"
TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> seriell eller usb

USB är väl seriellt? =)

noob: Gå till en butik och kolla vad du gillar bäst.

[OT]LCD-TV 32"
Engström skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > seriell eller usb
>
> USB är väl seriellt? =)
>
>
> noob: Gå till en butik och kolla vad du gillar
> bäst.

ata eller sata
ide eller scsi
kondom eller hiv

[OT]LCD-TV 32"
DLP. 100"+ för under 15000kr inkl duk! Jag tycker 42"-tvs känns väldigt små numera.

Plasma är ganska känsligt för inbränning även om det försvinner med tiden..

[OT]LCD-TV 32"
seriöst vete fan om ja skulle köpa mig en så pass dyr tv, men de e ju ja de:D
en kompis till mig e lika begeistrad i tv o hifi som ja i cyklar, o han blir sné när ja kritiserar en tv för 30-40 brak, men de e oki för honom o förlöjliga mig när ja pratar om cyklar för typ hälften.
faktum kvarstår dock. hade ja 40 som fick gå till antingen tv/hifi eller en (eller 2) hojjar så blev det tvåhjuligt, utan en sekunds tvekan.

[OT]LCD-TV 32"
fredrikw skrev:
> rakt styre, helt klart bättre kontroll och
> bättre stöd för händerna. med barends får man
> en optimal vinkel för handlederna också.

hi-riser is tha shit

[OT]LCD-TV 32"
TigerMale skrev:
> hi-riser is tha shit

HiRiser.jpg

[OT]LCD-TV 32"
Klaes skrev:
> 1920x1080 är det du ska sikta på oavsett plasma
> eller lcd.

Förutsatt perfekt syn och ett tv-rum som medger att man kan ha tv'n mycket nära sittplatsen.

[OT]LCD-TV 32"
Är det inet ganska dumt egentligen att ha en tv som har ett fysiskt antal pixlar, när olika filmer och tv och olika program visas i olika upplösning, skalad blid är inge snyggt..

Sen är det ju kul att först kommer 42" tvn och blir jättevanlig, och sen heeeelt slumpartat så kommer hd-tv inklampandes, för att folk har märkt att om man stretchar en lågupplöst blid på stor yta så blir det inte bra..

Men jag är ingen tv-kille :)

[OT]LCD-TV 32"
Plasma är bäst från långt håll (avstånd) medans LCD är bättre i mindre rum eller då man sitter nära.. För att se plasman bäst bör man sitta på lite längre avstånd för att allt ska lösa upp sig bäst.. På nära håll kan det ofta bli grynigt eller suddigt.. LCD kan bli för skarpt för långa avstånd medan är sketbra i vardagsrum kök m.m. då man vill sitta nära..

Har en pappa som e lite av en fantast så mina råd bör vara någorlunda rätt ;)

[OT]LCD-TV 32"
Kan starkt rekomendera sonys Bravia KDL S (lr V , vet inte om det är någon skillnad) serie med, ligger på bra priser, från 32tum och uppåt har ja för mej...har inte fått nåra problem med våran iaf.
Bilden bra och klar, lättförståeliga menyer när du ska fixa till inställningarna....stilren dessutom

[OT]LCD-TV 32"
Enligt HemmaBio(tidningen) #12/06 som gjorde ett blindtest på Digital Home mässan 19-22/10.
En liten majoritet föredrog lcd före plasma innan jämförelsen.
Efter visning föredrog 71% plasman, 87% ansåg plasman ge bättre svärta.

[OT]LCD-TV 32"
hur stor blir en 28" tv om man lägger på så mycket bredd som behövs för att den ska bli widescreen?
alltså, hur stor är en widesceen-tv som visar en 4:3 bild i 28"

[OT]LCD-TV 32"
Klaes skrev:
> 1920x1080 är det du ska sikta på oavsett plasma
> eller lcd.

visst är det 1080P som gäller för framtiden, men idag så är prispåslaget högt. Och pratar vi om 45-50 tumsskärmar på ca 3 meters avstånd så är det är det ingen stor skillnad. Och det är bara skillnad om man har hd-dvd, blueray eller 1080P/I HDTV-kanaler, vanlig TV (analog eller digital) eller HDTV från t ex SVT (720P) blir minst lika bra på skärmar med lägre upplösning (bildförbättringskretsarna har bara hälften så många pixlar att "snygga" till).
Så man ska tänka sig för innan man lägger 5000 kr extra eller mer på 1080P. TV'n man köper idag är ändå omodern om två år oavsett hur framtidsäker man försöker vara...

[OT]LCD-TV 32"
noob skrev:
> hur stor blir en 28" tv om man lägger på så
> mycket bredd som behövs för att den ska bli
> widescreen?
> alltså, hur stor är en widesceen-tv som visar en
> 4:3 bild i 28"

Ung. 34".

[OT]LCD-TV 32"
noob skrev:
> hur stor blir en 28" tv om man lägger på så
> mycket bredd som behövs för att den ska bli
> widescreen?
> alltså, hur stor är en widesceen-tv som visar en
> 4:3 bild i 28"

34,3 tum widescreen-TV om man jämför med en 28 tums (om storleken mäts på samma sätt). Men CRT'er mäts ju traditionellt lite annorlunda. En 28 tums CRT har väl ca 26,5 tum synlig bilddiagonal, så då blir det ca 32-33 tums widescreen LCD för att få lika stor 4:3 bild som en gammal 28 tums tjock-tv.

[OT]LCD-TV 32"
Bergman skrev:
> Beror på vilken storlekt du väljer. LCD passar
> sig bättre för mindre storlekar. Plastma är
> för de större apparaterna. Klar du kan säkert
> köpa en 50" LCD men då får du betala 100.000
> nästa tror jag.

utvecklingen går fort nu:
23000 för 47 tums från LG
38000 för 52 tums från Sharp

Själv skulle jag inte rekommendera nån att köpa TV för mer än 15000 kr om man nu inte har riktigt gott om pengar. För köper man en TV för 15000 kr idag, och sen köper en ny TV för 15000 kr om tre år så har man antagligen fått mycket mer valuta för pengarna än om man köper en TV för 30000 kr idag, dvs man har fått mycket mer TV om man ser det på t ex 6 års sikt. Plus att man nog kan sälja den gamla TV'n för 3-5000kr eller så.

[OT]LCD-TV 32"
noob skrev:
> Vilken är bäst?

Bildkvaliten är ju bäst på plasma när man tittar på film, det syns tydligt redan i affären. Själv står jag inför problemet att jag har datorn kopplad till TV'n också så jag kan surfa, växla mp3-låter, styra internet radio etc från soffan. Jag är lite tveksam till att ha plasma-tv kopplad till datorn pga sämre detaljskärpa (vet iofs inte om det stämmer eller bara är ett rykte) och pga inbränningsrisken (t ex om datorn hänger sig).
Prisnivån är ju bättre också, 46 tums Panansonic plasma med bra recensioner för under 14000 kr är ju riktigt "billigt", de billigaste 46 tums LCD ligger ju på 17000 och då är det no-name prylar.
Jag ska nog köpa nåt själv i den här klassen till hösten, vi får se vad det blir, det hinner ju hända lite tills dess.

[OT]LCD-TV 32"
ok då har allting smalnats av en aning:

Plasma storlek 42 tum?
nej för stor för min lägenhet

Annan Plasma?
nej tänkte använda tv'n som ny datorskräm för att slå två flugor i en smäll

LCD?
Ja ^^

Storlek?
32" då jag inte vill ha mindre tv än jag har (34,3" nämdes iofs), blir inte för stor för datorn heller,
bra priser på de nu också vilket gör att jag inte behöver gråta när jag flyttar till en större lägenhet och vill ha en större TV

Så nu är frågan, vilken LCD i 32" ska man ha? :)

Senast redigerad av en moderator:
[OT]LCD-TV 32"
thompa skrev:
>
> Själv skulle jag inte rekommendera nån att köpa
> TV för mer än 15000 kr om man nu inte har
> riktigt gott om pengar. För köper man en TV för
> 15000 kr idag, och sen köper en ny TV för 15000
> kr om tre år så har man antagligen fått mycket
> mer valuta för pengarna än om man köper en TV
> för 30000 kr idag, dvs man har fått mycket mer
> TV om man ser det på t ex 6 års sikt. Plus att
> man nog kan sälja den gamla TV'n för 3-5000kr
> eller så.

Menar du att man skall vänta och köpa senare? Om 3 år så kommer det vara precis likadant.

Jag har alltid prioriterat att ha lite större bild efter som jag gillar att kolla på film. Projektor har inte varit ett alternativ. Har i princip gett lika mycket varje gång, men skillnaden är att det som var enormt stort, tungt och fult för 10 år sedan har blivit snyggt, lätt och lättmöblerat. Betrakningsvinklar, svärta och färger har också förbättrats.

Har haft 4 bakproj tv +50" de senaste 10 åren. Den jag har nu har bäst bildåtergivning med bra kvalitet in på källan, medans den är absolut sämst på att visa brusig analogbild.

Själv förstår jag inte vitsen med 32" ws tv. Men det säljer ju så folk vill visst ha det :)

[OT]LCD-TV 32"
Mattias: va han rekomenderar är ju att inte köpa en för hur mycket som helst nu bara för att "den ska vara framtids säker" då det inte finns nått som är det. en tv som idag säljs som "framtidssäker" är rätt omodern om en 3-4 år. då är det billigare att köpa en billig (dock fortfarande bra) idag, o sen om 3 år köpa en ny i samma prisklass. tror inte han menar att man ska avstå helt nu, bara för att vänta på nå nättre, för sånt ä dödsdömt, då får man aldrig nått köpt, då det alltid kommer nå bättre.

[OT]LCD-TV 32"
Mr Handley skrev:
> thompa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Själv skulle jag inte rekommendera nån att
> köpa
> > TV för mer än 15000 kr om man nu inte har
> > riktigt gott om pengar. För köper man en TV
> för
> > 15000 kr idag, och sen köper en ny TV för
> 15000
> > kr om tre år så har man antagligen fått
> mycket
> > mer valuta för pengarna än om man köper en
> TV
> > för 30000 kr idag, dvs man har fått mycket
> mer
> > TV om man ser det på t ex 6 års sikt. Plus
> att
> > man nog kan sälja den gamla TV'n för 3-5000kr
> > eller så.
>
>
> Menar du att man skall vänta och köpa senare? Om
> 3 år så kommer det vara precis likadant.
>
>
Nej, jag menar ju tvärtom, läs igen :-) (två tv-apparater på 6 år istället för en men med samma totalkostnad, precis som med cyklar...)

Köp nu, men köp inte en dubbelt så dyr TV bara för att den har lite högre upplösning och är ett par tum större, den lilla skillnaden känns bara viktig första året, sen är det standard på de billigare också... Så TV'n som noob funderar på är ju helt rätt! Hade jag inte tvekat vad gäller datoranslutning så hade jag kanske slagit till själv..

EDIT: missade att Jensen redan förklarade åt mig :-)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp