[OT] Linux, hur komma igång?

• Trådstartare Trådstartare octagon
  • Start datum Start datum
O

octagon

Guest
Tänkte sätta Linux i extradatorn, mest för att se hur det funkar och för att köra Octave. Nu undrar jag hur jag kommer igång? Vilken Linuxmodell? Tips på bra forun, böcker osv?

det finns så många distributioner av linux att man mår illa av att ens försöka sätta sig in i det hela. ubuntu är populärt. som det ser ut idag är linux så pass simpelt att man inte behöver tänka så mycket innan man installerar. bara att tuta och köra och ta problemen när de kommer :)

edit: sweclockers.com är ett bra och välbesökt svenskt forum där du kan få svar på specifika frågor snabbt.

Senast redigerad av en moderator:
Hwergelmer skrev:
-------------------------------------------------------
> det finns så många distributioner av linux att
> man mår illa av att ens försöka sätta sig in i
> det hela.
Jag minns som igår när Slackware dök upp och man slapp SLS. Då var det ju supernajs att det överhuvudtaget fanns en distribution. Ett hundrapack disketter från Lap power, på med Slackware, kompilera kernel över natten...

Det var tider det! Jag börjar nog bli gammal.

haha, då är du nog lite äldre än jag. mina första distar var redhat och slackware, på cd och med "halv-grafiskt" installationsgränssnitt. kan det ha varit redhat 6, runt 1997 borde det ha varit iaf.

Spinner vidare.

- Är det enkelt att fixa en dual-boot med ubuntu. Har tre partitioner idag (WinXP på c:) och skulle kunna tänka mig att viga en till lämplig Linux dist.

- Hur är program/pakethanteringen i Ubuntu. Mitt mest bestående minne av Linux är "dependency hell" med RedHat och RPM där varje paket ville att man installerade 10 andra paket i rätt version :-). Vet att det finns andra (bättre?) system men jag lessnade.

/Johan

Är Ubuntu sånt som man bootar på cd:n allena, eller installerar den sig på hd:n?
Vad är fördelen mot ex Redhats nya gratisversion Fedora?

Det Feffe länkar till är UBuntu Live, dvs en version av Ubuntu som går att boota från CD, men det finns självklart också en version som man installerar som vanligt.

Ubuntu är om jag förstått det rätt fokuserat på att vara enkelt att använda. Testade en del i våras och det är väldigt trevligt och lättanvänt. Redhat har jag inte använt på flera år.

Senaste versionen är både live-cd och installations-cd i ett.

"Använd denna skiva för att testa Ubuntu utan att installera det, eller installera Ubuntu. Du vill troligen ha den här.
Det här är både tidigare Live-CD och Installatians-CD i ett. Den kräver 192 MB RAM.
Ladda ner för Intel x86, Power PC eller för AMD64"

http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner_Ubuntu

Senast redigerad av en moderator:
Just användarvänligheten är väl det som har gjort den så populär. Väldigt enkelt att installera program.

Jag kör dual-boot med Ubuntu och WinXP på min Laptop. WinXP skall ligga på den första partiotionen (C:) sedan är det bara att installera Ubuntu på en annan partition. Det finns hur mycket information som helst på nätet för den som söker.

Kolla också den svenska siten:
http://www.ubuntulinux.se/

jomper skrev:
> Testade en del i våras och det är väldigt trevligt och
> lättanvänt.

Det där tolkar jag som att du inte kör det längre. Vad föll det på?

> > Testade en del i våras och det är väldigt
> > trevligt och lättanvänt.
>
> Det där tolkar jag som att du inte kör det
> längre. Vad föll det på?

Jag orkar inte använda flera datorer, kör XP på jobbdatorn och nöjer mig med det. Sen jobbar jag ju med standardklienter baserade på XP (och snart Vista..) så det är vad jag egentligen kan bäst.

Men jag gillade Ubuntu och den otroliga mängd mjukvara som går att installera, helt gratis!

Körde även en del VMWare under Ubuntu, funkade kalasbra och kändes snabbare än med XP som operativ i basen.

jomper skrev:
> Men jag gillade Ubuntu

Tack! Finfint, då ska jag definitivt testa det nån dag framöver.

JojjeM skrev:
> Spinner vidare.
>
> - Är det enkelt att fixa en dual-boot med ubuntu.
> Har tre partitioner idag (WinXP på c:) och skulle
> kunna tänka mig att viga en till lämplig Linux
> dist.

Mycket enkelt fixat.

> - Hur är program/pakethanteringen i Ubuntu.

Det är mycket användarvänligt. Den säger till när det finns uppdateringar och hämta och du behöver bara ange ett lösenord och sedan installeras alla uppdateringar. Skall du installera program finns förträffliga grafiska program som är mycket lätthanterliga.

Jag lovar att Ubuntu uppfyller dina krav!

f

hedstrom skrev:
> Hur ser användagränssnittet ut?

Det är gnome. Du kan kolla lite på http://www.ubuntu.com/desktop om du vill...

> Vad är positivt
> med Ubuntu?

Jämfört med vadå?

> Varför ska man ha det?

Menar du, "Varför ska man köra Ubuntu och inte andra linuxdistributioner"? eller?

f

octagon skrev:
> Tänkte sätta Linux i extradatorn, mest för att
> se hur det funkar och för att köra Octave. Nu
> undrar jag hur jag kommer igång? Vilken
> Linuxmodell? Tips på bra forun, böcker osv?

Du kan köra Octave under cygwin om du vill (jag har dock ej provat själv).

/Fredrik

hedstrom skrev:
> Varför ska man köra något annat än XP? - det
> är det jag undrar. =)

Den evighetsdiskussion tänker inte jag ge mig in i. För min del är anledningen att jag har koll på min dator när jag kör linux, det har jag inte när jag kör Windows.

f

hedstrom skrev:
> Hur ser användagränssnittet ut?

Det finns flera att välja mellan om du kör Linux. Gnome och KDE är de vanligaste. Har man en gammal burk kan man t.ex. välja ett lite enklare användagränssnitt som inte är så tungrott.

/F

Hur är det med CD/DVD-bränning och läsning i Linux?
Måste man montera/demontera fortfarande eller är sånt löst?

Tobe skrev:
> Hur är det med CD/DVD-bränning och läsning i
> Linux?

KDE's K3b funkar ung. som Nero så det är inga problem längre. Finns Nero för Linux oxå.

> Måste man montera/demontera fortfarande eller är
> sånt löst?

Om man kör autofs så monteras disk/ipod/usb/cd/dvd så fort man försöker läsa från enheten. Man kan sedan sätta en timeout för avmontering. Mkt smidigt med USB-minnen och iPod's t.ex.

/F

Jag har kört Linux mer eller mindre dagligen, privat och på jobbet, sedan 1996. Min personliga favoritdistribution är Arch Linux (www.archlinux.org) men kan väl annars rekommendera den hausade Ubuntu disitributionen.

Är man nyfiken på att lära sig Linux kanske Arch är en större utmaning, inte för att Arch på något sätt är krångligt men den överlåter lite mer pillande och tweakande till användaren.

MVH Kalis

feffemannen skrev:
> Om du aldrig kört linus innan tycker jag du skall
> köra Ubuntu: Bränn
> http://ftp.du.se/ubuntu-releases/6.06/ubuntu-6.06.
> 1-desktop-i386.iso på en skiva och boota igång.
> Om du inte har några konstigheter vad gäller
> hårdvara skall allt fungera "out-of-the-box".

Det här verkar kul! Får man möjlighet att formattera disken när man drar igång installationen av den här distributionen?

jansson99 skrev:
> feffemannen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du aldrig kört linus innan tycker jag du
> skall
> > köra Ubuntu: Bränn
> >
> http://ftp.du.se/ubuntu-releases/6.06/ubuntu-6.06.
>
> > 1-desktop-i386.iso på en skiva och boota
> igång.
> > Om du inte har några konstigheter vad gäller
> > hårdvara skall allt fungera "out-of-the-box".
>
> Det här verkar kul! Får man möjlighet att
> formattera disken när man drar igång
> installationen av den här distributionen?

har iofs aldrig haft ubuntu men jag kan inte föreställa mig något annat än att man kan formatera och skapa partitioner i installationsprogrammet ;)

Har kört linux ett tag.. Några år. Mest för server/routerfunktionalitet.
Vill du ha mer utmaning än ubuntu kan jag rekommendera Gentoo (www.gentoo.org).
Det är nog ganska mycket mer "krångligt" men man lär sig jäkligt mycket om man har
tiden. Gentoo har ett system för pakethantering som funkar hyffsat. Som användargränssnitt
finns det bara ett alternativ: fluxbox (www.fluxbox.org) :) Det är min f.d. grannes
projekt. Kör det själv och det funkar fint :) Lite trixigare än t.ex. KDE eller Gnome dock.
Gentoo har bra användarstöd tycker jag, installationsmanualen är tjock och täcker
väldigt mycket. Sedan har de massa wiki's som visar hur man installerar olika saker, som
t.ex. batterihantering och cpu frequency-scaling m.m.

Ubuntu är annars ett bra val enligt vad jag hört av en kompis. Lätt att installera och dito
att använda. KDE eller gnome kan jag inte säga nåt om eftersom jag inte kört någon av dem
särskillt aktivt.

Lycka till!

//Daniel

Jaha, då var Ubuntu nedladdad, bränd å testbootad.
Blir inte klok på deet trådlösa nätverkskortet, vet inte om den hittar det. Jag ser bara att den hittat nåt trådlöstkort. Anger wep-koden och ssid osv. Sen kör den, men jag får varken beskedet att den finner mitt nätverk eller ej. Nå, ip-adress har den iaf inte fått.

Kul med saker som fungerar direkt utan problem, eller vad ni sa?

Jag provade att köra Linux för ett par år sedan men tröttnade när datorn började tappa bort maskinvara hela tiden.

Hoppsan där försvann CDn.
Hoppsan där försvann ljudkortet.
Hoppsan där försvann nätverkskortet.
Osv osv.

Blev att gå tillbaka till Windows (ja, Linux vägrade starta tillsist) vilket jag faktiskt inte ångrar en sekund. Visst blir det problem då och då men oftast är dom ganska lätta att lösa, antagligen mest för att jag är van vid just Win.

Syrran gick över till Windows nyligen också pga kompatibilitetsproblem (och supportbrist för Linux på jobbet) så det är inte perfekt ur alla hänseenden.

En annan användarvänlig och trevlig distribution är OpenSuSE. Kan vara värt att testa om du blir osams med Ubuntu. Jag har också upplevt problem med trådlöst nät i Linux. Jag har gjort flera olika installationer av opensuse, utan några egentliga skillnader i konfiguration. Ibland har wlan'et funkat direkt, ibland inte. Har inte lyckats utröna vad det beror på...

Visst är det problem med Linux ibland. Men Windows fungerar ju inte heller klockrent. Det enda operativsystemet som håller måttet är ju faktiskt Mac OS X. :)

Bruse, gör om gör rätt ;)
Skämt åsido så har jag nog "aldrig" haft problem att accessa WiFi nät när väl kortet fungerat. Behöver du hjälp och bor i närheten av Västerhaninge eller har lite sprit över så ställer jag gärna upp ;)

donTommazo, jag har en så kallad Mac Mini, den har Mac OS X installerat nånstans tror jag, mest körs det FreeBSD på den, är personligen ingen fantast av långsamma operativsystem överlag ;) fast Mac OS X är faktiskt jäkligt bra på mycket, det måste jag faktiskt erkänna!

/* kalis */

Börja med att köra Ubuntu. Det finns distar som bootar mot brända cd skivor. Själv så hade jag inga problem med att boota och sedan fick man schysst hjälp med att konfigurera. På detta sått kommer du igång och kan köra snabbt!

//Anders

Hade tid över idag och ta akt i att instrallera Linux brevid Windows Xp på min dator. Valde att köra igång dist. Ubuntu, av det lätta anledningen - For Human Beings
Kommer troligtiviss byta till dist. openSuse eftersom det är den versionen vi kommer att andvända av oss på Lokala Nätverk A+B i skolan.

Ett varnande finger höjs för OpenSUSE då dom inte fått ordning på sin pakethantering. Terminaltrolleri krävs för att få Ubuntu-liknande funktionalitet för installation av program.

Skulle nu idag installera det "användarvänliga" Ubuntu på min avlagda Dell-laptop. IHH.
Bara en sån sak som att detektera nätverkskort (PC-Card D-Link DWL 650+) misslyckades. Och det fanns ingen workaround. Skitsystem.

Dessutom kommer det upp "port exclude regions" där man ska knacka in adresser i hex. Hur användarvänligt är det? Ska prova några andra linuxar men sen åker dell:en i elektronikåtervinningen.

/Jonas (som blivit gubbe och köpt en macbook)

lundatok skrev:
> Ett varnande finger höjs för OpenSUSE då dom
> inte fått ordning på sin pakethantering.
> Terminaltrolleri krävs för att få
> Ubuntu-liknande funktionalitet för installation
> av program.

OpenSuse har släppt ny version > 10.2 och där skall pakethanteringen var fixad.

JLarsson skrev:
> Skulle nu idag installera det "användarvänliga"
> Ubuntu på min avlagda Dell-laptop. IHH.
> Bara en sån sak som att detektera nätverkskort
> (PC-Card D-Link DWL 650+) misslyckades. Och det
> fanns ingen workaround. Skitsystem.

Kanske en "workaround": Efter lite googlande verkar det som ditt kort är baserat på Prism 2 (eller 3) chipset. Drivern till denna skall finnas från och med linux 2.6.14. Prova

insmod hostap

Funkar det prova:

ifconfig wlan0 up

Sedan:

iwconfig wlan0 essid ditt_essid
iwconfig wlan0 key din_wep_nyckel

dhcpcd -t 20 wlan0

Strular ngt kolla vad dmesg (kernal loggen) säger. Mer info om drivern finns på http://hostap.epitest.fi/

/Fredrik

Så här är det: Jag började jobba med PC 1987 (programmering). I alla år har det strulat och man har varit tvungen att "tweaka" och jävlas för att få skiten att funka. Kommer nån till exempel ihåg "LOADHIGH" och "himem.sys"? Dos 3.3 var kanske det bästa MS vridit ur sig nånsin... Sen kom oanvändbara 4.0 och användbara 5.0. Dock funkar windows nu, och detectar all min hårdvara. Exempelvis trådlösa interface.

Men Linux.... Nu vill jag bara boota en installationsdisk och förvänta mig att saker och ting ska funka - och helt plötsligt fattar jag precis vad Linuxmotståndarna menar. Det är ju helt jävla omöjligt att som lekman får skiten att funka.

Till saken hör att jag nog skulle få det att lira, har en server i garderoben som kör iptables, apache, squirrelmail och annat - som kräver en hel del handpåläggning, men det är inte det som det är frågan om utan hur man kan rekommendera Linux till vem som helst. Och få det att fungera.

Nu har jag skickat Dellen till Östberga, hade Ubuntu funkat direkt så hade den fått leva ett år till som testplattform för diverse saker, GIMP tex.

JLarsson skrev:

> Men Linux.... Nu vill jag bara boota en
> installationsdisk och förvänta mig att saker och
> ting ska funka -

Oavsett vad du har för hårdvara?!

> och helt plötsligt fattar jag
> precis vad Linuxmotståndarna menar. Det är ju
> helt jävla omöjligt att som lekman får skiten
> att funka.

kanske lite långtgående slutsatser från ett strulande wlan...

> Nu har jag skickat Dellen till Östberga, hade
> Ubuntu funkat direkt så hade den fått leva ett
> år till som testplattform för diverse saker,
> GIMP tex.

WLAN är nog det som varit mest problematisk med Linux. NetworkManager verkar dock lovande (man kan konfigurera WPA/WEP mm grafiskt). Det tar dock alltid tid innan det finns drivrutiner till ny hårdvara under Linux eftersom alla tillverkare inte släpper specar vilket gör det svårt att skriva drivrutiner (= reverse engineering). Vissa tillverkare (t.ex. nVidia och ATI) distribuerar precis som för windows dock själva drivrutiner.

/Fredrik

Tillbaka
Topp