Så här är det: Jag började jobba med PC 1987 (programmering). I alla år har det strulat och man har varit tvungen att "tweaka" och jävlas för att få skiten att funka. Kommer nån till exempel ihåg "LOADHIGH" och "himem.sys"? Dos 3.3 var kanske det bästa MS vridit ur sig nånsin... Sen kom oanvändbara 4.0 och användbara 5.0. Dock funkar windows nu, och detectar all min hårdvara. Exempelvis trådlösa interface.
Men Linux.... Nu vill jag bara boota en installationsdisk och förvänta mig att saker och ting ska funka - och helt plötsligt fattar jag precis vad Linuxmotståndarna menar. Det är ju helt jävla omöjligt att som lekman får skiten att funka.
Till saken hör att jag nog skulle få det att lira, har en server i garderoben som kör iptables, apache, squirrelmail och annat - som kräver en hel del handpåläggning, men det är inte det som det är frågan om utan hur man kan rekommendera Linux till vem som helst. Och få det att fungera.
Nu har jag skickat Dellen till Östberga, hade Ubuntu funkat direkt så hade den fått leva ett år till som testplattform för diverse saker, GIMP tex.