[OT] Linux problem.

• Trådstartare Trådstartare Gtx
  • Start datum Start datum

Gtx

Ny medlem
[OT] Linux problem.
Min linuxburk hängde sig / krashade för några dagar sen. Detta gäller min server som jag kör slackware 10.0 på. Efter jag kommit in i systemet så har jag upptäckt diverse problem. Vissa gick å lösa direkt men vissa kvarstår. I /etc/rc så fattas ett flertal filer, samt att eth1 som går till min andra dator har tappat alla inställningar. Varje gång jag startar upp datorn får jag köra ifconfig eth1 192.168.0.1, dhcpd eth1, proftpd, /etc/rc.d/rc.samba start och sen /etc/rc.d/rc.samba restart. Jag undrar hur man skapar nya rc filer samt hur jag fixar tillbaks fasta inställningar på eth1.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Linux problem.
Har aldrig kört slackware, men det låter som du bör göra en ominstallering av några paket. Vilka filer fattas i rc? Ominstallera de paketen.
Och prova att ominstallera något nätvärkspaket.

(I Debian kan man enkelt leta upp vilket paket som innehåller en specifik fil. Det kanske går i Slackware också?)

f

[OT] Linux problem.
Om man startar tjänsterna via run funkar det perfa. Jag vet att det finns en nätconfigfil som behöver fixas för eth1, bara det att jag glömt vad den heter. rc.firewall är även låst nu, innan så var den omstartbar :S. Får ta och kopiera conf filerna och blåsa om dom pakten samt resna rc filerna innnan så får vi se om det hjälper.

Tillbaka
Topp