[ OT ] Målare, en fråga till er !

jthuress

Ny medlem
Fick kostnadsförslag idag på att måla om samtliga innertak ( tak + lister ) i huset ( träpanel, med massa knaggar... ) samt trappan till ovanvåningen till helt vitt och fint. Huset, 1.5 plans o c:a 150kvm. Det skulle gå på runt 25 lakan + moms... Är det rimligt ?!

Senast redigerad av en moderator:
Tja, jag fick ett prisförslag på 15 000 för att måla samtliga lister (inkl. dörrar och fönster) till vår 4:a på 83 kvm. Så nog verkar de ha liknande prisbild. Detta var för övrigt ett förslag 2006 och lister och karmar är fortfarande 75 % omålade.

Fråga vad dom bedömmer tidsåtgången till så att du får en liten känsla för timarvodet. Även om du fått ett fast pris kan man ställa den nyfikna frågan bara.

/John P

Ta in 2 offerter till så vet du. Vi skulle måla om lite fönster i brf'en och tog in offert från 3 olika målarfirmor och det skilde nästan en faktor 2 mellan billigaste och dyraste. (Vi tog naturligtvis den dyraste för man vill ju inte riskera att köpa en dålig produkt/tjänst.)

pAcmAn skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja, jag fick ett prisförslag på 15 000 för att
> måla samtliga lister (inkl. dörrar och fönster)
> till vår 4:a på 83 kvm. Så nog verkar de ha
> liknande prisbild. Detta var för övrigt ett
> förslag 2006 och lister och karmar är
> fortfarande 75 % omålade.

Då är nog inte 25 lakan helt åt fanders.

Han räknade att det skulle ta 5, max 6 arbetsdagar för 2 pers att göra detta.

25000 + moms = 31250 kr
2 gubbar i 5 dagar = 80 tim
31250/80 = 390 kr i timmen
är ett helt ok pris för en hantverkare särskilt om färg ingår i priset.

Jag är själv målare och paneltak tar en jäkla tid att måla, speciellt om det är helt omålat så man måste schellackera varje kvist. Personligen skulle jag aldrig måla alla tak i ett hus och vara nöjd så. Då skulle jag hellre använda pengarna till att göra ett rum i taget men göra "allt" i det rummet, måla tak, snickerier och hänga ny tapet. Målar man endast taket ser det övriga i rummet lite sunkigt ut och sedan om några år när man vill byta tapet så måste man nästan ivarjefall måla taket för det blir fult på taklisten när man skrapar upp tapeten plus att det har blivit lite sprickor med mera i taket.

Med andra ord tycker jag man ska göra allt i ett rum om man ska rusta annars kommer det aldrig att se riktigt nytt och snyggt ut.

Andersson80 skrev:
> Jag är själv målare och paneltak tar en jäkla
> tid att måla, speciellt om det är helt omålat
> så man måste schellackera varje kvist.
> Personligen skulle jag aldrig måla alla tak i ett
> hus och vara nöjd så. Då skulle jag hellre
> använda pengarna till att göra ett rum i taget
> men göra "allt" i det rummet, måla tak,
> snickerier och hänga ny tapet. Målar man endast
> taket ser det övriga i rummet lite sunkigt ut och
> sedan om några år när man vill byta tapet så
> måste man nästan ivarjefall måla taket för det
> blir fult på taklisten när man skrapar upp
> tapeten plus att det har blivit lite sprickor med
> mera i taket.
>
> Med andra ord tycker jag man ska göra allt i ett
> rum om man ska rusta annars kommer det aldrig att
> se riktigt nytt och snyggt ut.

Det ser nog smålustigt ut om man inte tar tag i det andra också. Det har du helt rätt i. Vi har dock gjort detta i nästan samtliga rum redan.

Jag sa till honom ( utan att veta att priset ändå var rätt ok ) att han skulle hem och räkna på det igen. För 25 + moms var alldeles för dyrt... :-) Vad är skäligt att pruta ned till ?! Var går smärtgränsen om man ska ha kvitto på jobbet. Och vad kan man ge utan kvitto ?

Lite kan du kanske pruta, men o andra sidan så tar det lång tid att måla ett paneltak om det ska bli snyggt. Vill man göra det fort/billigt tar man en stor roller och en vanlig takfärg och rollar på. Nackdelen är att man får roller struktur på det hela och en färg som gärna spricker (det kan i och för sig paneltak göra ändå oavsett färg). Är du lite händig av dig så tror jag att du kan måla det snyggt själv.

Köp en burk schellack och stryk på kvistarna. Sedan Beckers snickerislip och sist beckers snickerifinish i glans 10, man vill ogärna ha för blanka tak. När du stryker på snickerislipen så använd en roller som är mellan 10 och 15 cm bred (inte en ny, den loggar) och ta tre brädor i bredd åt gången. Rolla drygt en meter långt och ta sedan en pensel och släta ut färgen och se till att det blir färg i skarvarna på panelen (det ser illa ut om det lyser "svart" i skarvar) Se till att inte ha fönster eller dyligt öppna, vattenburen färg torkar alldeles för snabbt om det blir dragit. När du gjort de tre, fyra brädorna över hela rummet går du tillbaka och gör tre, fyra brädor igen tills du är klar med rummet. När det torkat tar du latexfog och och klämmer i och slätar till med fingret på alla ställen det lyser "svart" dvs skarvar och sprickor med mera. Lägg lite tid på detta för det gör stor skillnad i slutändan, anlitar du en firma så genar dom säkert lite med sånt för det är som sagt tidskrävande. Låt fogen torka ett dygn innan du målar på den annars stryker du bort den med penseln. Stryk färdigt taket med snickerifinishen på samma sätt som du gjorde med snickerislipen och du har ett riktigt snyggt tak. Var noga och använd beckersfärgen, köp inget billigt skit på Rusta eller så för det blir skit när man ska måla, den torkar för snabbt och det blir stripigt.

Jag tycker deffenitivt att du ska prova att göra ett tak. Är det för tråkigt, jobbigt kan du ju låta en firma gör de resterand taken.

Andersson80 skrev:
> Lite kan du kanske pruta, men o andra sidan så
> tar det lång tid att måla ett paneltak om det
> ska bli snyggt. Vill man göra det fort/billigt
> tar man en stor roller och en vanlig takfärg och
> rollar på. Nackdelen är att man får roller
> struktur på det hela och en färg som gärna
> spricker (det kan i och för sig paneltak göra
> ändå oavsett färg). Är du lite händig av dig
> så tror jag att du kan måla det snyggt själv.
>
> Köp en burk schellack och stryk på kvistarna.
> Sedan Beckers snickerislip och sist beckers
> snickerifinish i glans 10, man vill ogärna ha
> för blanka tak. När du stryker på
> snickerislipen så använd en roller som är
> mellan 10 och 15 cm bred (inte en ny, den loggar)
> och ta tre brädor i bredd åt gången. Rolla
> drygt en meter långt och ta sedan en pensel och
> släta ut färgen och se till att det blir färg i
> skarvarna på panelen (det ser illa ut om det
> lyser "svart" i skarvar) Se till att inte ha
> fönster eller dyligt öppna, vattenburen färg
> torkar alldeles för snabbt om det blir dragit.
> När du gjort de tre, fyra brädorna över hela
> rummet går du tillbaka och gör tre, fyra brädor
> igen tills du är klar med rummet. När det torkat
> tar du latexfog och och klämmer i och slätar
> till med fingret på alla ställen det lyser
> "svart" dvs skarvar och sprickor med mera. Lägg
> lite tid på detta för det gör stor skillnad i
> slutändan, anlitar du en firma så genar dom
> säkert lite med sånt för det är som sagt
> tidskrävande. Låt fogen torka ett dygn innan du
> målar på den annars stryker du bort den med
> penseln. Stryk färdigt taket med snickerifinishen
> på samma sätt som du gjorde med snickerislipen
> och du har ett riktigt snyggt tak. Var noga och
> använd beckersfärgen, köp inget billigt skit
> på Rusta eller så för det blir skit när man
> ska måla, den torkar för snabbt och det blir
> stripigt.
>
> Jag tycker deffenitivt att du ska prova att göra
> ett tak. Är det för tråkigt, jobbigt kan du ju
> låta en firma gör de resterand taken.

Nu har jag gjort som du rekommendera att testa ett rum...och fy f-n.... aldrig mer. Blir nog aldrig målare i detta livet. Fattar inte hur ni orkar. Men nsyggt blev det. Menh som sagt aldrig mer.

Men instruktionen du skivit är värd att printa ut.

Målarfärg, målarprylar, ställning och en back öl sedan bjuder du in ett gäng vänner det löser sig själv! ;)
(P.S. det kan ta några gånger innan det är klart)

Var inte en kärring nu, bit ihop :)

Skämt och sido så är det inte så jobbigt. Använder man bara en pensel så blir det jobbigt, ett jäkla doppande. Jag använder en roller som jag skrev för att lägga på färgen med. Ett fel som i stort sett alla "Hemmafixare" gör när dom målar är att dom använder alldeles för lite färg och står och trycker/pressar på som fan när dom målar och då blir man slut direkt. Rikligt med färg ska det vara i verktygen, speciellt i rollen.

Synd att jag inte bodde närma dig, då hade jag kanske kunnat haft lite kvällsjobb och sedan en slant att köpa cykeldelar för :)

Andersson80 skrev:
> Var inte en kärring nu, bit ihop :)
>
> Skämt och sido så är det inte så jobbigt.
> Använder man bara en pensel så blir det jobbigt,
> ett jäkla doppande. Jag använder en roller som
> jag skrev för att lägga på färgen med. Ett fel
> som i stort sett alla "Hemmafixare" gör när dom
> målar är att dom använder alldeles för lite
> färg och står och trycker/pressar på som fan
> när dom målar och då blir man slut direkt.
> Rikligt med färg ska det vara i verktygen,
> speciellt i rollen.
>
> Synd att jag inte bodde närma dig, då hade jag
> kanske kunnat haft lite kvällsjobb och sedan en
> slant att köpa cykeldelar för :)

Du hade varit mer än välkommen !

Trådåtervinning!

Hur lång tid tar det för en ovan dotter att som sommarjobb måla 30 kvm garagevägg + lock med Falu rödfärg?

Vild gissning, 2 timmar. Falu rödfärg är lätt att måla, bara att kladda på juh!
Äh, säg tre då :)
(Vet ej vad +lock är dock)

Rattnalle sa:
staine sa:
Vild gissning, 2 timmar. Falu rödfärg är lätt att måla, bara att kladda på juh!
Äh, säg tre då :)
(Vet ej vad +lock är dock)
Det verkliga jobbet är ju åas inte att måla utan att borsta bort den gamla färgen om sådan finns.

Knappt så det brukar behövas. Det jobbigaste är väl att kladda in färg i kanten under lockpanelen eller vad det heter. Annars blir det fult.

Det är ny ny panel som inte är uppsatt ännu. Två strykningar och hantering, flytta från målarbock till torkställning.

Vill du att det ska ta tid eller vill du att det ska gå fort? Första strykningen gör du på marken med färgen utspädd med 10% vatten. Andra görs med fördel med panelen uppe så gömmer du spikskallar och taffliga hammarslag. Vill du att det ska gå undan kan du rolla första lagret, även om det blir marginellt bättre inträngning om man kvastar på färgen med en rödfärgssugga. Beroende på bredd på panelen och hur mycket bärande mellan bockar som ska göras så skulle jag gissa 3-4 timmar för första vändan och nåt liknande, kanske något snabbare när det är uppe. Förutsatt att det inte är högt, fönster, altangolv etc. att ta hänsyn till. Den snabba vägen är att rolla båda vändorna med panelen nere. Kom ihåg sidorna på locken bara.

Be om en offert som inkluderar tidsbudget...

Men det låter högst rimligt. Måla tar tid. Plus att det är mycket ställtider. Ta referenser för kvaliten. Det är sjukt enkelt och snabbt att måla fult.

Atlas sa:
Be om en offert som inkluderar tidsbudget...

Men det låter högst rimligt. Måla tar tid. Plus att det är mycket ställtider. Ta referenser för kvaliten. Det är sjukt enkelt och snabbt att måla fult.

Tjena!

Var det svar till Jansson eller jthuress?

Jag hade inte låtit dottern göra det.

Ref:
516sydsvenska.jpg

Tillbaka
Topp