OT: "Måste" köpa ny mobil, Iphone el vilken är "bäst"? duckar :) :)

Micke L

Medlem
Viktigast är att det är en bra musikspelare i mobilen. Vill ha en mob med pekskärm.

Har försökt läsa Iphone vs android tråden men jag fattar inte så mycket vad som skrivs sen börjar den ju bli så förskräckligt lång.

Det lilla jag tror mig veta är Iphone är dyrast, krånglar aldrig, bra ljud, men man tvingas ha Itunes som suger. Går sönder lätt om man tappar dom. Hur stor är skillnaden på Iphone 3 gs o 4:an.

Annars intresserad av Sony-ericsson. Gillar musikspelaren o ljudet i SE. Min senaste SE har krånglat som fan dock.

HTC verkar många tycka är bra, hur är dom tro?

Iphone krånglar inte : Sant.
Bra ljud : Med nya lurar.
Itunes suger: Ja. Men hur ofta använder man det? I början kanske en del för att ladda ner appar men det kan man lika gärna göra från telefonen.

Går sönder : Har tappat min i stengolv tre-fyra gånger nu från brösthöjd. Inte en skråma.
Skillnad på 3GS och 4. Skärmen är extremt skarp på 4:an. 3:an är inte dålig alls. 4:an är lite snabbare också. Utseende. That's it.

Efter att ha haft iPhone sedan i våras är det som en ny underbar värld. Jag älskar att den alltid är snabb, allt flyter. Den har extremt få buggar mot andra telefoner jag ägt. Man hittar hela tiden nya smarta genvägar och saker man kan göra med gränssnittet.

Tack för informationen Mathias.

Trodde man var tvungen o använda Itunes och att det var krångligt...

Jag har ett kostigt ljud som hörs svagt i mellan låtar och i tysta partier på min Desiré, har testat med olika musikspelare och samma ljud hörs ändå så det är något i som stör i hårdvaran. :/

Lyssnar dock inte så ofta på musik på den...

Min Legend låter inte alls, alltså förutom själva musiken då.

Billig och robust. Möjligen kan en del Applare tycka att det finns för många inställningsmöjligheter.
Valde faktiskt aktivt bort iPh4 främst pga pris, storlek och dubbelglaset (jag skulle definitivt spräcka någon sida...)
Men, visst: den verkar vara fantastisk!

Iphone = en lekmaskin med en hel del nyttiga program.

Är ny bliven ägare av 4an och kände mycket på HTC desire innan. Upplevde Desiren lite rörig och även ljudet i den vid musik inte var den bästa.
Lyssnar på musik ca 3 timmar per dag via telefon så detta var viktigt för mig.

Iphonens hörlurar som medföljer är crap, köp nya om du köper en Iphone.

Iphonen upplevs rätt tung jämfört mot HTC telefonerna, men tycker det bara är en fördel. Känns solid och stabil i handen.
HTC telefonerna upplevde jag väldigt plastiga och för lätta. Nästan rädd för att ha den i fickan ifall den skulle gå sönder.

Fördelen med HTC är att den har flash och är inte låst på många problem som en Iphone är.

Undvik Samsung Galaxy S.
Schysst hårdvara, men en sugig Androidimplementation och ett ännu värre program för att hantera uppdateringar (som verkar komma månader efter alla andra).

iPhone rör upp mest känslor bland de som inte har den, det är ju ett tilltalande argument.

JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Iphonen upplevs rätt tung jämfört mot HTC
> telefonerna, men tycker det bara är en fördel.
> Känns solid och stabil i handen.
> HTC telefonerna upplevde jag väldigt plastiga och
> för lätta. Nästan rädd för att ha den i
> fickan ifall den skulle gå sönder.

Hur mycket väger en iphone, 4kg? Desiren är knappast lätt eller plastig! :)

Ska ut på stan o fråga runt lite o mobiler nu. Det här är viktiga grejjer ju :)

Tack för alla åsikter :)

JockeS skrev:
>
> Lyssnar på musik ca 3 timmar per dag via telefon
> så detta var viktigt för mig.
>

Så länge räcker knappast batterierna om du lyssnar på musik på iFånen

Iphone 4 ska ju ha bättre batteri än 3:an, nog så viktigt. Det känns som att IPhone har bättre batteritid än HTC-lurarna men det varierar nog väldigt mycket med hur man använder telefonen.

Viktigt att tänka på med IPhone 4 är att skaffa ett skal med tanke på det ökända antennproblemet. Jag trodde det var skitsnack men det finns där, i alla fall för mig. Sån tur är så är skalet en förbättring för ergonomin.

Atlas skrev:
> JockeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Lyssnar på musik ca 3 timmar per dag via
> telefon
> > så detta var viktigt för mig.
> >
>
> Så länge räcker knappast batterierna om du
> lyssnar på musik på iFånen

???
Ipod delen i telefonen drar grymt lite batteri. Kör man Spotify är det en annan peng.

//O

Av alla smartfånar jag testat tilltalade desire o iphone mest. Men det var väl en 8veckor sen bag jämförde, nu har det säkert kommit hetare lurar.

jag ska nog beställa en motorola defy från handyattacke.de. IP67 klassad touch-lur med android. Ska dessutom ha bra musikspelare...

Har en 4a från jobbet och är nöjd.

Den är:
Snygg
Snabb
Kan köra flera appar samtidigt
Buggfri (min iaf)
Bra batteritid

Köpa ett skal.

Mottagningen med Telia, där jag är oftast (Nyköping/Norrköping) är "så där".

i-landsproblem: Den är lite "vass" mot örat vid längre samtal

/P

Desire z tänkte jag till mig själv. Gillas flexibiliteten och tycker skärmtangentbord är lite segt. Kompletterar med en liten vanlig telefontelefon. Men inte säker på att det blir rätt...

Nu har jag kollat runt lite i affärerna. Såklart så får man många olika förslag om vilken som är "bäst".

Sammanfattning av försäljares åsikter:
Iphone: Bra musikspelare men med Itunes som verkar allt från dåligt till inget problem. Långsammare processor än HTC o Samsung. Endast ett kostnadsfritt samtal till Apple sen 9kr/min. Dyrare än android lurarna dock är ju 3gs lite billigare. Finns inga Iphone 4 att få ta i = kölista. "Glasig" kanske ömtåligare om man tappar den. Iphone 4 sämre mottagning än 3:an pga sämre antenn. Dom flesta tycker Iphone är för dyr mot vad man får.

En försäljare tyckte Samsung var bäst, bäst display, snabbast o lättast att använda.

En del försäljare verkar gilla Ericsson som ska vara bättre än tidigare. Använder mest andras grejjer nu som gör att de ska strula mindre nu. Väldigt lite reklamationer liksom Iphone. Fördel med SE är att det ingår ett bluetoth headset för musik till Experia (kostar 1000 kr). Ericsson blir nog billigast.

HTC verkar många gilla sen ska det visst komma en ny modell vilken dag som helst, HTC desiree HD tror jag den skulle heta. Två försäljare på expert hade haft mjukvaruproblem med sina HTC.

Jag tänkte nog förlänga mitt abbonemang på 3 som går ut nu. Så det blir en viss väntan på vissa modeller när man måste ha just 3. Det här är inte mina åsikter utan försäljarnas som jag uppfattade det.

"Iphonen upplevs rätt tung jämfört mot HTC telefonerna"

Nu ska vi inte glömma att HTC har (rätta mig gärna om jag har fel) 6-7(?) mer eller mindre aktuella Andriodtelefoner på marknaden nu.

Iphone4 bör kanske jämföras med Desire & Desire Z.

Personligen så har jag en Desire men har klämt och kännt på både 3gs och Iphone4.

Kör uteslutande Spotify som musikspelare tillsammans med SE MW-600 BT lurar och det funkar strålande.

Androidtelefoner har äkta multitasking och inte Apples löjliga användar- och utvecklaravtal. Dessutom är telefonerna billigare i förhållande till hårdvaran.

Kan tillägga att HTC är väldigt snabba på att släppa uppdateringar till sin egen mjukvara och androiduppdateringar, åtminståde har dom varit det till Desire. SE har fortfarande Andriod 1.6 (Men lovar uppdatering till 2.1 innan Jul eller något.

Desire HD är verkligen på tapenten nu, verkar grym, går själv i tankar på att byta upp mig och få en lite större skärm.

DanielS skrev:
> Viktigt att tänka på med IPhone 4 är att skaffa
> ett skal med tanke på det ökända
> antennproblemet. Jag trodde det var skitsnack men
> det finns där, i alla fall för mig.

Tack för tipset. Jag får väl skaffa ett skal till min Samsung som tappar staplar (och ibland går från 3G till Edge) när jag håller den i handen.

utbudet av 3:epartstillbehör är störst för iPhone, kan vara något att ta med i beräkningen. Skal, väskor, högtalare etc.

Tycker man iPhone är tung kan man sluta kolla på Desire HD. Annars verkar (ryktesvis) HTC:s inlåsning/"value adding" inte vara fullt så dålig som andra tillverkares. De har väl fått ut 2.2 t.ex.

Att Sony Ericsson uppdaterar till 2.1 "innan jul" känns inte direkt imponerande. Det är fler och fler appar som kräver 2.2, förutom att man antagligen vill ha de funktioner och fixar som finns i 2.2.

Atlas skrev:
> JockeS skrev:
> -----
> >
> > Lyssnar på musik ca 3 timmar per dag via
> telefon
> > så detta var viktigt för mig.
> >
>
> Så länge räcker knappast batterierna om du
> lyssnar på musik på iFånen

Vågar du slå vad på det där? Inga problem för mig att ställa en kamera framför telefonen och spela in när jag spelar musik en hel dag med telefonen som bevisning.

Are u on?

newfarm skrev:
> Kan tillägga att HTC är väldigt snabba på att
> släppa uppdateringar till sin egen mjukvara och
> androiduppdateringar, åtminståde har dom varit
> det till Desire. SE har fortfarande Andriod 1.6
> (Men lovar uppdatering till 2.1 innan Jul eller
> något.
>
> Desire HD är verkligen på tapenten nu, verkar
> grym, går själv i tankar på att byta upp mig
> och få en lite större skärm.

Vart släpper dom uppdateringar till sin mjukvara?
Verkstäderna verkar inte veta det iallafall då det ligger ett antal på Anovo i Kristinehamn o väntar på ny mjukvara från HTC som dom inte kan leverera.

jag jobbar inom ett företag som sysslar med försäljning av elektronik, avslöjar inte vilken. Men min huvudsakliga uppgift är ju serviceuppföljning på servicer som lämnas in hos oss. Och just HTC Desire är ett helsike idag. Får in massvis med mjukvarufel och displayfel. Telefonern ligger över 3-4 veckor hos verkstad utan att något kan göras med dom då HTC (som har säte i england) inte kan leverera delar och mjukvara i tid.

Men det är en kanontelefon när den väl fungerar som den ska.

Glöm inte synkning till dator.

Iphonen funkar bra tillsammans med både mac och riktiga os, medan androiderna är under all kritik vad det gäller synkning med mac.... verkligen under all kritik.
Leverantörerna har inget stöd what so ever för mac utan man måste förlita sig på tredje part mjukvara.
Eller först synka med minime, sedan med google och sedan med telefonen.... gissa om hälften av datan går förlorad... plus att hela internet vet vilka möten du har inplanerade.
Känns sådär.
Tur att man har en riktig dator ;).... flaaaame

iPhone är säkraste kortet tycker jag.. med bättre hörlurar då.. jag har beats by dre hörlurar med mic som ger väldigt bra ljud! sen finns det jailbreak till iphone ;) som hottar upp mobilen grymt mycket! (om man använder det på rätt sätt såklart).
jag lyssnar på musik nästan hela dan och batteriet håller.. jag använder ipoden, spotify, lyssnar på folks bullshit i appen iPTT, kollar på youtube videon, spelar spel, etc.. det är viktigt att man laddar batteriet rätt första gången så att den håller som den ska. allt du behöver veta om de finns på apples hemsida.
jag förstår inte vad folk klagar om itunes? den är organiserad å funkar jätte bra för mig. och ett plus till med itunes är att OM något krånglar med programvaran så är det bara att återställa den.. alla dina appar, musik, filmer finns sparade i itunes.
jag har en iphone 3gs som har en 600mhz processor och funkar grymt fortfarande trots alla uppdateringar och krävande appar. det som är bättre med fyran är kameran, skärmen, processor på 1ghz och batteriet.. multitasking på iphonen är bra! eftersom tanken är att du ska kunna använda flera appar samtidigt utan att batteriet blir sämre.

idag va jag å kolla på samsungs nya med windows phone 7, de var lite kul att se något nytt eftersom windows kör sitt eget race å inte försöker skapa en dålig kopia av iphone.. synd bara att den inte hade "klippa å klistra" å jag tror att den saknade multitasking oxå men annars var den intressant å unik... man får se vad som händer med programvaran framöver eftersom själva mobilen var snabb nog med sitt 1ghz snapdragon processor ;)

Har inget neg att säga om min ajfön 4. Förutom när den första Teliaräkningen kom, men jag upptäckte den var för två månader.

Vad rekommenderar ni för bra lurar med mic och knappar för att kunna svara ett inkommande samtal med?

Jag kan säga nåt negativt, dock om alla smarts, jag saknade knapparna, så nu har jag en gammal sunkig E52 funkar ganska ok.

JockeS skrev:
> newfarm skrev:
> -----
> > Kan tillägga att HTC är väldigt snabba på
> att
> > släppa uppdateringar till sin egen mjukvara
> och
> > androiduppdateringar, åtminståde har dom
> varit
> > det till Desire. SE har fortfarande Andriod 1.6
> > (Men lovar uppdatering till 2.1 innan Jul eller
> > något.
> >
> > Desire HD är verkligen på tapenten nu, verkar
> > grym, går själv i tankar på att byta upp mig
> > och få en lite större skärm.
>
> Vart släpper dom uppdateringar till sin
> mjukvara?
> Verkstäderna verkar inte veta det iallafall då
> det ligger ett antal på Anovo i Kristinehamn o
> väntar på ny mjukvara från HTC som dom inte kan
> leverera.
>
> jag jobbar inom ett företag som sysslar med
> försäljning av elektronik, avslöjar inte
> vilken. Men min huvudsakliga uppgift är ju
> serviceuppföljning på servicer som lämnas in
> hos oss. Och just HTC Desire är ett helsike idag.
> Får in massvis med mjukvarufel och displayfel.
> Telefonern ligger över 3-4 veckor hos verkstad
> utan att något kan göras med dom då HTC (som
> har säte i england) inte kan leverera delar och
> mjukvara i tid.
>
> Men det är en kanontelefon när den väl fungerar
> som den ska.

Desire uppdateras OTA. Det är säkert många som fuckar upp den under installationen genom att tvinga stängning eller genom att ta ur batteriet.

42Hz skrev:
> Jag har ett kostigt ljud som hörs svagt i mellan
> låtar och i tysta partier på min Desiré, har
> testat med olika musikspelare och samma ljud hörs
> ändå så det är något i som stör i
> hårdvaran. :/
>
> Lyssnar dock inte så ofta på musik på den...

Jag har då inget missljud i min desire. Kristallklart, dynamiskt och bra. Det kan bero på din telefon precis som du säger men der kan även vara typ allt annat också. Lurar, ljudfiler och tom externa störningar. Men testa med andra lurar och andra ljudfiler.

Min 3gs är har sprucken skärm, 1500 ska det visst kosta att reparera. Det är nackdelen. I övrigt tycker jag iphone är grym, den gör det den ska och är lätt att jobba med på ett snyggt sätt. Inga krångliga menyer som kräver tålamod, inte en massa extra inställningar att irra runt i. Android mobiler är som PC och iPhone som Mac. På PC har en datorkunnig och intresserad person mycket att ställa in och pilla med. En som inte kan har oftast problem med datorn.
På Mac så njuter den som kan och är intresserad av att pilla av att slippa det och för den som är mindre duktig så funkar det bara.
Min syn på valet av mobil är enkelt. iPhone om man vill ha en telefon som bara lirar. Andoid+ andra smartphones om man har PC som hobby.

/Danne

Obegripligt att ingen tar upp mobilerna ur cyklistperspektiv. Smartphones med touch-skärm är ju så totalt genomvidrigt meningslöst om man är en svensk cyklist som gillar lite tuffare väder. Testat att ringa eller sms:a med stelfrusna fingrar med en touch-lur? Nej, jag kan tänka mig det. Och vad är lägsta temperatur för användning på en iPhone 4? 0-35 grader. När jag cyklar utsätts min lur för minus tjugo grader och lägre windchill.

Iphone och andra lurar av den typen är smörja för cyklister. Och det är därför så många i pro peloton kör Blackberry.

Själv kör jag en gammal oförstörbar GSM-lur från Motorola när jag sitter på cykeln.

Fiber: +1

Exakt det skälet jag valde min Iphone4 istället för ex HTC Desiré. Tycker att det är så javla drygt att fippla med updateringer mm för att allt ska flyta på fullt. Plus att jag tycker att Iphones pekskärm är trevligare och känsligare att hantera än tex Desiré.

Jag tror inte att man blir missnöjd varken man använder en vettig Andriod telefon eller Iphone, min erfarenhet av HTC Desiré är goda och det är onekerligen en bra telefon, men för mig tilltalade Iphone pga bättre känsla och problemfriheten med uppdateringar mm.

Vad som slår mig i debatten är extremismen som mest liknar den mellan högerkristna i USofA och muslimer, det finns i 9 fall av 10 ingen rim och reson utan man hatar motståndaren (även 9 fall av 10 är det Androidanvändare som oresonligt hatar Iphone och vägrar acceptera att folk gillar dem).

>Testat att ringa eller sms:a med stelfrusna fingrar med en touch-lur?

Japp. Jag håller inne den stora knappen genom min plastpåse. Sen säger jag högt "Ring Nisse Mobil". Då ringer den Nisses mobil. Funkar för alla entrys i telefonboken sedan 3GS. Ingen konf nödvändig. Jättebra när man kör bil också. Inte för att jag pratar i mobilen i bilen, men ni fattar.

Fiber skrev:
> ....
> Min syn på valet av mobil är enkelt. iPhone om
> man vill ha en telefon som bara lirar. Andoid+
> andra smartphones om man har PC som hobby.
>
> /Danne

Till viss del håller jag med, men skulle vilja tillägga att man inte precis behöver vara hobby-programmerare för att klara av en Android-lur. Jag har en Nexus One eftersom jag gillar att ha lite mer frihet med hur jag hanterar filer osv. på telefonen, kunna använda minneskort osv., men det är inte så att man tvingas utnyttja denna frihet. Telefonen kan med andra ord lätt räknas som en som "bara lirar".

iPhone 4 har dock en mysig "look-and-feel" som min (nu ganska gamla) Nexus inte riktigt matchar.

Mathias skrev:
> >Testat att ringa eller sms:a med stelfrusna
> fingrar med en touch-lur?
>
> Japp. Jag håller inne den stora knappen genom min
> plastpåse. Sen säger jag högt "Ring Nisse
> Mobil". Då ringer den Nisses mobil. Funkar för
> alla entrys i telefonboken sedan 3GS. Ingen konf
> nödvändig. Jättebra när man kör bil också.
> Inte för att jag pratar i mobilen i bilen, men ni
> fattar.

Funkar när man åker skidor oplogat oxå, med headset.
Man kan även hålla in headsetknappen och be "voice control" spela mera The New Pornographers eller så och då gör den det.
Inget fippel med stora skidhandskar alltså.

Sedan finns ju Lasersvärds appen.
Vet inte hur jag skulle klara av trista arbetsdagar utan den...

Min är en 3gs

Har hört att batteriet kommer behövas laddas ofta som alla pekskärmsmobiler och det inte går att byta batteri på Iphone om det skulle ta slut.
Är detta något problem el hinner man byta mobil innan batteriet tar slut?

AddeN skrev:
> Fiber: +1
>
> Exakt det skälet jag valde min Iphone4 istället
> för ex HTC Desiré. Tycker att det är så javla
> drygt att fippla med updateringer mm för att allt
> ska flyta på fullt. Plus att jag tycker att
> Iphones pekskärm är trevligare och känsligare
> att hantera än tex Desiré.
>
> Jag tror inte att man blir missnöjd varken man
> använder en vettig Andriod telefon eller Iphone,
> min erfarenhet av HTC Desiré är goda och det är
> onekerligen en bra telefon, men för mig
> tilltalade Iphone pga bättre känsla och
> problemfriheten med uppdateringar mm.
>
>
> Vad som slår mig i debatten är extremismen som
> mest liknar den mellan högerkristna i USofA och
> muslimer, det finns i 9 fall av 10 ingen rim och
> reson utan man hatar motståndaren (även 9 fall
> av 10 är det Androidanvändare som oresonligt
> hatar Iphone och vägrar acceptera att folk gillar
> dem).

Ungefär s¨jag faktiskt menar. "Känslan" är viktigast på en peknalle. Jag tyckte tvärtom mot vad du gör förvisso men ändå. Olika lurar har olika känsla och passar således för olika personer.

Beträffande uppdateringar till desire så sköter den ju det helt själv. Det är bara en fråga om att låta den göra det när man väl klickat på uppdatera. Inget itunes, inget Kies, inget PC-suite och inget strul. Efter uppdateringen så är allt kvar och funkar som vanligt. Vad är det som är fippligt med det?

Tillbaka
Topp