[OT] mattesnillen , kolla hit!
putchi skrev:
-------------------------------------------------------
> Norlin: Din vinklar verkar inte vara i ett plan
> vinkelrätt mot plattorna utan istället, för den
> större vinkeln, i z-y planet, vilket inte
> stämmer. De snitt där du tittar på vinkeln
> måste ha samma tjocklek på plattan. Kan du oxå
> plocka ut min vinkel a, för att verifiera min
> formel.
Jo! Det syns inte på bilden men jag har tagit en av sidoplattorna och vridit upp den med rätt sida parallellt med den aktuella vyn. Allt för att få korrekt avläsning av vinkeln.
Vidare kan man ju ganska enkelt konstruera en formel för vinkeln V mellan botten och sida, det blir:
V = arctan ( 2 * sqrt(a^2 - (b^2 / 2)) / b)
där "b" är längden på bottenplattans sidor, "a" är längden på trianglarnas övriga två sidor.
Detta ger i fallet med liksidiga trianglar som "väggar" vinkeln 54,74°, hälften av den är 27,37° vilket bekräftar min modell ovan!
Att även vinkeln "mellan väggarna" blev 54,74° i min modell tror jag är ett specialfall när väggtrianglarna är liksidiga. Men jag är nästan hundra på att min modell stämmer. Vidare, det är bättre att ställa upp formler baserat på sidolängderna och inte höjden eftersom det är det man utgår från när man sågar ut plattorna!
Nu ska jag ut på lunch, fortsättning följer senare!
-------------------------------------------------------
> Norlin: Din vinklar verkar inte vara i ett plan
> vinkelrätt mot plattorna utan istället, för den
> större vinkeln, i z-y planet, vilket inte
> stämmer. De snitt där du tittar på vinkeln
> måste ha samma tjocklek på plattan. Kan du oxå
> plocka ut min vinkel a, för att verifiera min
> formel.
Jo! Det syns inte på bilden men jag har tagit en av sidoplattorna och vridit upp den med rätt sida parallellt med den aktuella vyn. Allt för att få korrekt avläsning av vinkeln.
Vidare kan man ju ganska enkelt konstruera en formel för vinkeln V mellan botten och sida, det blir:
V = arctan ( 2 * sqrt(a^2 - (b^2 / 2)) / b)
där "b" är längden på bottenplattans sidor, "a" är längden på trianglarnas övriga två sidor.
Detta ger i fallet med liksidiga trianglar som "väggar" vinkeln 54,74°, hälften av den är 27,37° vilket bekräftar min modell ovan!
Att även vinkeln "mellan väggarna" blev 54,74° i min modell tror jag är ett specialfall när väggtrianglarna är liksidiga. Men jag är nästan hundra på att min modell stämmer. Vidare, det är bättre att ställa upp formler baserat på sidolängderna och inte höjden eftersom det är det man utgår från när man sågar ut plattorna!
Nu ska jag ut på lunch, fortsättning följer senare!