[OT] Memes, den stora tråden.

1692739334813.png

Språkliga utsagor med självreferens kan matematiskt bli väldigt knepiga och har gäckat logiker historiskt.

Jag tyckte denna va kul.
Man fastnar mentalt i vinkelvolten när man försöker greppa vad som händer.

Skulle man lista svarsalternativen efter hur stor del av svarsalternativen de utgör blir listan:
Svar: 25 % Förekomst: 50 %
Svar: 50 % Förekomst: 25 %
Svar: 0 % Förekomst: 25 %

Uppbarligen måste svaret och förekomsten sammanfalla för att ett svar ska betraktas som rätt. Eftersom inget av dem uppfyller detta så är inget rätt, alltså är 0 % rätt. Etc. ?

Vänder man på scenariot och istället ger svaren:
a) 25 %
B) 50 %
c) 50 %
d) 100 %
Stöter man på liknande problem men nu tycks allt vara rätt. Så rätt svar är alltså d? Men då är ju de andra fel. Vinkelvolten börjar igen. ?

Sorry för OT.

Språkliga utsagor med självreferens kan matematiskt bli väldigt knepiga och har gäckat logiker historiskt.

Jag tyckte denna va kul.
Man fastnar mentalt i vinkelvolten när man försöker greppa vad som händer.

Skulle man lista svarsalternativen efter hur stor del av svarsalternativen de utgör blir listan:
Svar: 25 % Förekomst: 50 %
Svar: 50 % Förekomst: 25 %
Svar: 0 % Förekomst: 25 %

Uppbarligen måste svaret och förekomsten sammanfalla för att ett svar ska betraktas som rätt. Eftersom inget av dem uppfyller detta så är inget rätt, alltså är 0 % rätt. Etc. ?

Vänder man på scenariot och istället ger svaren:
a) 25 %
B) 50 %
c) 50 %
d) 100 %
Stöter man på liknande problem men nu tycks allt vara rätt. Så rätt svar är alltså d? Men då är ju de andra fel. Vinkelvolten börjar igen. ?

Sorry för OT.
Jag diskuterade osso den frågan med min mattetokige far, och jag var lite inne på samma spår som du.
Hans förklaring (och förenkling) var dock att om du har 4 st pärlor i en påse, vara 1 är gul, 1 är röd och 2 är blåa.
Om du nu blint ska ta upp en pärla ur påsen, så är det 2 på 4 att det blir en blå, dvs 50%. Alltså menar han att alternativ C är rätt, och jag köper den förklaringen

Jag diskuterade osso den frågan med min mattetokige far, och jag var lite inne på samma spår som du.
Hans förklaring (och förenkling) var dock att om du har 4 st pärlor i en påse, vara 1 är gul, 1 är röd och 2 är blåa.
Om du nu blint ska ta upp en pärla ur påsen, så är det 2 på 4 att det blir en blå, dvs 50%. Alltså menar han att alternativ C är rätt, och jag köper den förklaringen

Nej, det är fel. Chansen att man väljer svaret 50% är 25%.

Det finns ingen rätt svar här.

Akta tungan nu, det är bara svarsalternativ '25 %' som förekommer 50 % av gångerna. Om svarsalternativ c är rätt så är chansen att gissa rätt 25 %, eftersom det svaret inte repeteras någon gång. Ja, du ser. ?

Jag tror detta är ett fall där språket tillåter oss att formulera en matematisk motsägelse som leder oss runt i cirklar.

det rätta svaret förekommer i två av alternativen. kan ju verka förvirrande men ändrar egentligen inget,
Nej, lägger man två stycken kulor markerade med 25%, en kula med 50% och en med 0% i en påse och drar en kula slumpmässigt så är det:
50% chans att få en 25% kula (vilket är fel)
25% chans att få en 50% kula (vilket är fel)
25% chans att få en 0% kula (vilket är fel)

Nej, lägger man två stycken kulor markerade med 25%, en kula med 50% och en med 0% i en påse och drar en kula slumpmässigt så är det:
50% chans att få en 25% kula (vilket är fel)
25% chans att få en 50% kula (vilket är fel)
25% chans att få en 0% kula (vilket är fel)
Alltså är inget av svaren rätt och rätt svar är därför 0 % ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp