[OT] Memes, den stora tråden.

IMG_8932.jpeg

Tupperware är bra men den klarar t.ex. inte syran i en tomatsås
ot, men inga plastburkar av andra märken vi har vi har uppvisar det bekymret. lite överraskande problem med tupperware därmed? diskar konsekvent i maskin. fet tomatsås på plast får man knappast bort med handdisk.

hittills inte begåvats med något från tupperware, men man träffar ju på dem hos bekanta ibland.

ot, men inga plastburkar av andra märken vi har vi har uppvisar det bekymret. lite överraskande problem med tupperware därmed? diskar konsekvent i maskin. fet tomatsås på plast får man knappast bort med handdisk.

hittills inte begåvats med något från tupperware, men man träffar ju på dem hos bekanta ibland.
Jag kan bekräfta att samma problem uppstår i IKEA's motsvarighet av den här modellen:
1719303294643.png

De verkar dock ha utgått ur sortimentet.

Själv har jag gått över till glasburkar för mina matlådor. En fördel med dem är dessutom att man kan använda dem i ugnen och därmed göra t.ex. lasagne direkt i burken och behöver alltså inte hålla på och flytta över den till en sekundär matlåda.

ot, vad kasst. visserligen sett burkar i fikarummet med problemet, men aldrig haft det själv. en sak kan möjligen vara att aldrig mikrovärma mat direkt i burken, även om det är märkt som ok.

bulken av våra burkar är från nordiska plast, kört med dem något trettiotal år, de kan i helt enstaka fall spricka sönder i kanten efter ett antal år, särskilt efter fall, men annars stabila. finns på ica. de är märkta pp.

sen har vi kvar i cirkulation ett gäng bigpackburkar från åttiotalet, ursprungliga rundade modellen, men efter att de fick tätslutande lock. på dem står det ej maskindisk, men det tål de decennium efter decennium utan bekymmer.

det har tyvärr i hushållet funnits burkar från hammarplast med ett mjukare lock. helt kassa, locket deformeras med tiden, ytan blir svettigt äcklig, och själva burkarna drabbas av ytlig sprickbildning. ett självdestruerande koncept.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp