[OT] Memes, den stora tråden.

Usch nej, först kommer felaktigheten "1 million microphones = 1 megaphone". "1 trillion" ska det ju vara! Sen två inlägg senare påstås det att √$=$. Väldigt provocerande.
Nä nu blev väl det feltänk…
Mega = miljon
Micro = miljondel
1 million microphones = phone

Edit: lite feltänk av mig också, trodde du syftade på svaret... :-)

Senast ändrad:
1734458766327.png

Tycker det låter märkligt att inte ha någon åldersgräns på olämpliga böcker precis som man har med film? Hade nog bytt skola för dottern om hon kom hem och sa att hon läst Mein Kampf i skolbiblioteket på lågstadiet.
Det är inget jag oroa mig för. Mina barn har fri tilgång till information. Istället så uppfostrar jag dem.

EDIT. Vi kan räkna hur många lågstadiebarn som tar steve på ordet och rusar till biblan. Gissar att snöflingornas barn inte har tillräcklig läsvana för att ta sig igenom mein kampf på lagstadiet så oroa er för det istället.

Tycker det låter märkligt att inte ha någon åldersgräns på olämpliga böcker precis som man har med film? Hade nog bytt skola för dottern om hon kom hem och sa att hon läst Mein Kampf i skolbiblioteket på lågstadiet.
Vänd på det hela. Om det är tillgängligt så har få intresse av att läsa det. Är det "förbjudet" så ökar intresset direkt. Sedan är inte intaget av informationen intressant utan analysen som är viktig.

Förstår ryggmärgs reflexen av att ha censur men börjar man så är det alltid frågan vart man ska sluta. Lika bra att skippa det helt och ha en dialog istället.

Vänd på det hela. Om det är tillgängligt så har få intresse av att läsa det. Är det "förbjudet" så ökar intresset direkt. Sedan är inte intaget av informationen intressant utan analysen som är viktig.

Förstår ryggmärgs reflexen av att ha censur men börjar man så är det alltid frågan vart man ska sluta. Lika bra att skippa det helt och ha en dialog istället.
Tycker du också att åldersgränser på film skall tas bort då?

Jag tycker det känns rimligt att vuxna människor har mandat att avgöra vilket urval av böcker som finns tillgängligt för yngre barn i skolan. Hur man kan tyckla omvänt är svårt för mig att förstå.
Fast du vet ju mycket väl vad inlägget handlar om. Och det har väldigt lite att göra med att överlåta bokurvalet i skolbiblioteket till den lokala bibliotekarien. Men det här blir oundvikligen politik om man drar det längre.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp