[OT] Memes, den stora tråden.

IMG_8563.webp

Fast det stavas väl ringklokke?
Osäker på just det, tror det är ringeklokke på både norska och danska. Men siger, udstyr, måde är danska, blir sier, utstyr och måte på norska.

Blev osäker på cykel nu. Trodde det var sykkel på både norska och danska, men verkar som danskarna kanske använder båda?

Språk har aldrig varit min starkhet egentligen :) Bara har viss erfarenhet med norska.

Osäker på just det, tror det är ringeklokke på både norska och danska. Men siger, udstyr, måde är danska, blir sier, utstyr och måte på norska.

Blev osäker på cykel nu. Trodde det var sykkel på både norska och danska, men verkar som danskarna kanske använder båda?

Språk har aldrig varit min starkhet egentligen :) Bara har viss erfarenhet med norska.
Danskarna säger väl ”bicycle” och ”plingebell”

Sett nån ung norsk cyklist som hamnat i ett danskt lag (det var tydligen Decathlon?) nu och blir intervjuad av en dansk, han får då frågan vad hans favoritord är (eller nåt, citerar fritt från minnet nu). Han svarar då ”kamelåså”. Intervjuaren (dansken) förstår ingenting och blir då bedd av cyklisten att kolla upp det. Såg sen ett annat klipp efteråt där intervjuaren nu har sett klippet och pratar med norrmannen igen och ba ”tycker du verkligen att vi pratar så?” och norrmannen har riktigt svårt att förstå honom, och säger bara till slut ”ja, ja det tycker jag”.

Senast ändrad:
Sett nån ung norsk cyklist som hamnat i ett danskt lag nu och blir intervjuad av en dansk, han får då frågan vad hans favoritord är (eller nåt, citerar fritt från minnet nu). Han svarar då ”kamelåså”. Intervjuaren (dansken) förstår ingenting och blir då bedd av cyklisten att kolla upp det. Såg sen ett annat klipp efteråt där intervjuaren nu har sett klippet och pratar med norrmannen igen och ba ”tycker du verkligen att vi pratar så?” och norrmannen har riktigt svårt att förstå honom, och säger bara till slut ”ja, ja det tycker jag”.
Här är den!

Tillbaka
Topp