[OT] Microvågsugn med trasig lampa

Skruff

Aktiv medlem
Någon som haft liknande problem? Tänkte skruva av chassit o se om man kan fixa det själv. Sökte lite information på nätet men tydligen får lampan endast bytas av en av märket utbildad microvågsugnstekniker. Så.. normalfallet blir då antagligen att folk kastar sina fungerande apparater för att lyset lagt av (fy f*n).
Erfarenheter?

Vår inbyggnadsmikro pajade startknappen på. Det var den detalj som krävde mest demontering, skiten var i princip byggd från fronten och bakåt. Reparatören hade en del att säga om konstruktionen.

Glödlampa var lättare, det krävdes naturligtvis att ugnen plockades ut och demontering av höljet men den kunde nås ganska lätt och det var tydligen en detalj som någon hade förutsett kunde behöva bytas. Lite pyssel att få plåtarna som utgjorde mikrovågsfälla på plats på rätt sätt bara när det var dags för återmontering, kan tydligen ge spännande störningar på annan elektronik om man sätter dom fel. :)

Just det: Det var (naturligtvis) ingen vanlig ugnslampa med skruvsockel eller ens halogen (G9) utan någon alldeles special sockel. Warum soll man etwas einfach machen?

Vi körde med trasig lampa i flera år, inte nåt som man kallar ut en reparatör för, och iddes inte rota i den själv, men när startknappen fallerade fick vi ge oss och passade på. Men förmodligen hade det gått ganska lätt att byta den själv. Fick på köpet ett antal (o)roande historier om stadens restauranger och deras bristande rengöringsrutiner av köksutrustningen. :)

Äh, hade samma problem, tyvärr fick man lov att losas hela höljet men det var ju inte direkt raketvetenskap, tror jag hittade rätt lampa på eBay.

Det är spänningar som du inte leker med. Ordentliga kondensatorer. Så om du inte vet vad du gör, låt bli
Jo, jag vet. Har pillat lite med annan elektronik, typ keyboards och liknande, bytt kondingar b.la.
Men ska ändå vara superförsiktig. Tänkte första steget är av med chassit och bara utvärdera läget. Fann några videos på tuben där samtliga lampor var monterade på gott avstånd från övrig elektronik.
Kan ju hoppas det är samma på denna.

Men tack för tanken.

Man kanske kan byta lampan först och värma maten sen. Eller tvärtom.
Precis så hade jag gjort! :-)
Men det är nog ändå bra att varna för att om inte har någon som helst aning om vad man pysslar med och saknar erfarenhet och egentligt intresse för el och elektronik så ska man kanske ändå överväga att låta bli.

Det blir ju väldigt söligt om saker kokar över. Men har man bara micron till att värma Billy's Pan Pizza klarar man sig säkerligen bra utan lyse....
Det finns alltså folk som fortfarande lagar mat i micron. Trodde den flugan dog på 80 talet. :giggle:
5dd6d816152fe.jpg

Men det är nog ändå bra att varna för att om inte har någon som helst aning om vad man pysslar med och saknar erfarenhet och egentligt intresse för el och elektronik så ska man kanske ändå överväga att låta bli.

Ja, för att vara lite seriös så är det spänningar uppemot 4-5 kV till magnetronen så sladden ska förstås inte sitta i och man ska inte lita på att det finns elektronik som tömmer kondensatorerna. Jag har betydligt mer respekt för mikrovågsugnar och liknande jämfört med t ex vanlig hushållsel.

Ja, för att vara lite seriös så är det spänningar uppemot 4-5 kV till magnetronen så sladden ska förstås inte sitta i och man ska inte lita på att det finns elektronik som tömmer kondensatorerna. Jag har betydligt mer respekt för mikrovågsugnar och liknande jämfört med t ex vanlig hushållsel.
Det är inte spänningen som dödar... Det är motståndet ?

Tillbaka
Topp