OT: Migrän? Erfarenheter?

bruce

Ny medlem
Hej doktor happy:

Vaknade med huvudvärk, tog en Alvedon och hojade till jobbet. Efter ngr km fick jag stanna och spy, drog hem och spydde en sväng till. Tog för givet att det var vinterkräksjukan som f n grasserar. Nu fram mot eftermiddagen mår jag ok igen, har käkat och fått behålla maten. Definitivt inte VKS.

Börjar fundera, känns som ett mönster, kört samma race (huvudvärk-spytt-vilat-ok igen) vid kanske en handfull tillfällen de senaste åren. Kan inte minnas att det varit i samband med ngr särskilda födoämnen eller drycker men stressen finns ju där ibland.. Bakfylla är det garanterat inte eftersom det var 4-5 år sedan jag drack alkohol :D

Är det ngn mild variant av migrän jag har? Kollat på nätet:
http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3049
och det låter onekligen likt, upplever även att jag blir ljuskänslig vid huvudvärk.

Stannar det vid ngr anfall/år och inte håller i längre än så här det ju helt ok dock.

bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> Bakfylla är det garanterat
> inte eftersom det var 4-5 år sedan jag drack
> alkohol :D

Där har du anledningen.

Jag brukar få migränliknande huvudvärk vid stress/trötthet och efter vad jag har läst i ämnet så kan det vara så att man kan endast ett migränanfall i livet likväl som migrän varje dag. Generellt sett så ska man dock aldrig gå till amputeringsglada kirurger med huvudvärk. Krya på dig!

Jag brukar också få stressutlöst huvudvärk som passar in på migrän-typen, det händer kanske 3 gånger per år.
Vad jag märkt är att om jag tar paracetamol (alvedon/panodil) kan jag lika gärna packa ner mig i sängen på en gång men lyckas jag ta ibuprofen (ibumetin/ipren) eller naproxen i tid kan huvudvärken gå över.
Ingen mening att springa till läkare om man inte har "anfallen" oftare än så.

Jag har haft migränanfall mer eller mindre regelbundet sen jag var liten plutt. I stort sett aldrig särskilt kraftiga, och jag har aldrig spytt pga migränen. Däremot blir jag lättirriterad, extremt trött, känslig för ljud och ljus (mest ljud) och tappar aptiten helt. Blir också ofta väldigt yr, och det brukar också vara det första tecknet. Det kan komma redan dagen innan anfallet bryter ut.

Jag får sällan särskilt mycket värk, och i synnerhet de senaste 5-6 åren har det varit vanligare att jag inte haft nån värk alls, och när jag väl har värk brukar lite Alvedon ta bort värken i 3-4 timmar. Resten av besvären är kvar, men värken är då borta.

Som regel är mina besvär inte värre än att jag kan fungera hyfsat normalt i vardagen. Cykla, plugga och jobba, men det är ju jäkligt obekvämt.

Det som utlöser mina anfall är sömnbrist, vätskebrist och kraftiga väderomslag (fronter som är på väg). När fronten passerar försvinner migränen nästan direkt (på under en timme).

Mina anfall kommer 2-3 gånger i månaden, normalt. Jag medicinerar inte, eftersom jag inte besväras så mycket att jag tycker det är värt risken för allvarliga biverkningar (nöjer mig med Alvedon för värken). Överläkaren på neurologen i Uddevalla höll med mig om det beslutet.

Under högstadieåldern drack jag koffeinhaltiga drycker ofta, och hade då migrän 2-3 gånger i veckan. När jag vid 14 års ålder tvärt slutade med all koffein gick jag från att ha migrän så ofta till ungefär den frekvensen jag har nu.

Slutade också med alkohol 2003 mycket pga att jag nästan alltid fick migrän när alkoholen gick ur kroppen (inte bara vanlig bakfylla alltså). Det kunde räcka med 1-2 svaga öl för att jag skulle ha migrän hela nästa dygn. Inte så jäkla kul...

Senast redigerad av en moderator:
Mollo: Där har du anledningen.

Nej, nej, nej, jag kompenserar upp det bortfallet med avgaser längs Bergslagsvägen och flugsvamp när det är fest. Skall det inte räcka menar du?

Affe: Tack för tipset, amputera huvudet är ju aldrig kul:) Mår helt ok nu igen men tack!

Jag har fått några attacker av vad jag tror är migrän (absurd huvudvärk, lätt illamående och synen kajkar ur helt). Eeze har visat sig hjälpa (finns på apoteket, är dyrt jämfört med alvedon, men lätt värt det). Lyckas jag ta dem i tid så mår jag ungefär som efter en bakfylla (dvs. lite lätt tom i huvudet), missar jag är det sängen resten av dagen + ev. en till.

Om värken blir värre av ansträngning så är det ett tecken på att det är migrän. Alvedon brukar inte göra någon nytta. Ipren, Voltaren och Eeze kan häva eller lindra lätt migrän eftersom det motverkar inflammation, vilket det finns inslag av i migrän. Sägs det. Om ovan nämnda piller inte hjälper så finns det hard stuff receptfritt på apoteket numera. Men svindyrt.

Jag får härliga migränanfall med några års mellanrum, brukar börja med psykedeliska synrubbningar, kallas aura, och kraftig huvudvärk. Jag kör med treo comp, 2 st såna så blir det en hel del bättre, men det finns ju bättre prylar för syftet, kommer inte ihåg vilka preparat som är bäst. Varför plågas/behöva gå hem från jobbet om man inte är tvungen liksom. Rödvin vet jag att en del lättare får migrän av.

Kaffe kan visserligen utlösa migrän, men är man en inbiten koffeinist är abstinens väldigt lik migrän. Jag har prövat båda. Korkat nog tog det några gånger innan jag fattade.

Tack för era erfarenheter och tips! Snabba väderomslag brukar ge mig knack också kom jag på.

Innebär ju inga större bekymmer trots allt och framöver skall jag se till att ha ngr alternativa kemikalier hemma, såvida man inte spyr upp dem vill säga ;)

Ville skrev:
> Eeze är vanlig verktablett fast dyrare. Minns
> inte vilken sort bara.

Jag tror det är Voltaren T du tänker på. Samma verksamma substans, men mer än hälften så billigt.

geologen skrev:
> Välkommen i "väderkärringsklubben"! :D

Måste se till att skaffa liktornar också ;)

För mig hjälper 2 st Panodil vid första känning av migrän. Billigt och bra! Eeze fungerar inte på mig. Det finns många varianter på migrän och lindring.

Onsdag 21 januari 2009
Akupunktur med fusknålar lika effektivt

Akupunktur fungerar inte bättre än placebo-behandling mot huvudvärk. Det visar en stor genomgång av studier, som gjorts av Cochrane-samarbetet.

Forskarna granskade 33 studier av akupunktur som behandling mot spänningshuvudvärk eller migrän. Totalt ingick nästan sju tusen patienter.

Sammanställningen visar att akupunktur var mer effektivt än värktabletter. Men placebo-akupunktur, med nålar som inte går igenom huden och som placeras slumpmässigt på kroppen, var lika effektiv.

Enligt forskarna beror smärtlindringen till största delen på placeboeffekten.
Källa: http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&artikel=2581303

Har migrän några gånger per år sedan jag kan minnas. Första känd trigger för min del var cigarrett rök. Jag var såå tacksam när min mormor slutade röka för då kunda jag besöka henne utan att få huvudvärk. Sedan har jag klurat ut att vissa sorts mat har också samband med symptom. Det kommer också väldigt ofta i samband med stress, men efter, inte under.

Auran kommer först och om jag hinner ta Excedrin, Magnacyl Koffein eller Zomig Nasal innan värken kommer går det oftast över utan att bli besvärligt. Om jag inte hinner är det mer tveksamt om det hjälper utan att jag måsta sova. Lite som att boota om datorn. Mår oftast betydligt bättre efter att jag har kräkts, men det händer väldigt sällan att det går så långt.

Det har hänt att jag vaknar med migrän, men inte att samma migrän fortsätter över flera dagar. Min syster får denna sorts variant då och då och det är jättebesvärligt.

Ja, lukt glömde jag. Jag blir luktkänslig också. Extremt luktkänslig. Cigarettrök och vedrök reagerar jag starkt på, liksom vissa parfymer (såna med "skarp" doft) och en del andra distinkta lukter.

Jag vaknar nästan alltid med min migrän. Den försvinner också oftast med en natts sömn, men bara om det är den typen med påtaglig värk. När jag får "yrselmigrän" kan den vara i 2-3 dygn.

geologen skrev:
> quid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mer än hälften så billigt.
>
> Blir inte det dyrare? ;)

Eeh, jo...
Mer än hälften så dyrt då? Eller? Halva priset, minus lite till.
Äh va tusan, Voltaren T är billigare. Punkt. ;)

Jag råkar ut för migrän några gånger om året. Oftast vaknar jag då med huvudvärk.
Det börjar med huvudvärk som ganska snabbt(under en timme) eskalerar till riktigt plågsamt, yrsel med medföljande illamående och ljus- och ljukänslighet.
För mig hjälper Diclofenac, den aktiva substansen i Eeze, Voltaren mfl läkemedel.
Tar jag det i tid, dvs innan huvudvärken har hunnit bli alltför plågsam så kan jag oftast bromsa anfallet där och fungera någorlunda normalt. Huvudvärken brukar dock hänga kvar och känner mig allmänt hängig.
Tar jag inte läkemedel innan jag hunnit få yrsel eller andra symptom så lindrar det visserligen lite, men i stort sett så är det horisontalläge, vila och självömkan som gäller.
Går det så långt brukar jag vara rätt dålig dagen efter med huvudvärk och helt kraftlös...

Av andras beskrivningar att döma verkar det som om det gemensamma är att det gäller att fatta att det är migrän som är på gång så man kan ta de läkemedel som hjälper just dig...

När det gäller migrän finns det två huvudtyper av medicin man kan ta. Dels smärtlindrande för att få bort huvudvärken (man blir som regel också lite piggare när smärtan minskar eller försvinner), dels migränmediciner som tar bort själva grundorsaken, dvs den påverkar den mekanism som orsakar migrän.

Alla de här som räknats upp i tråden är smärtstillande (osäker på Eeze), och vilken man föredrar är individuellt.

De medel (triptaner) som angriper själva migränen i sig är helt andra grejer, och jag tror att de flesta är receptbelagda.

Min erfarenhet av migrän utsträcker sig till två,(numera ex), -fruar, som led av migrän! Då fanns det inga mediciner som hjälpte, det var bara sängläge som gällde för bägge två! Tror det var mycket psykiskt, skönt att få lägga sej när man är stressad, och låta maken ta hand om allt!;-)

Det finns ju stora variationer i hur svåra besvär man får. Jag har turligt nog en väldigt mild form, men jag vet andra som måste stänga in sig i ett mörkt och tyst rum i flera dygn, och spyr många gånger per dygn.

geologen skrev:
> När det gäller migrän finns det två huvudtyper
> av medicin man kan ta....

Geologen, en stenkul ordvitsare. :)

Jag hade migrän igår. Kraftigt flimmer, en viss huvudvärk. Det händer mig 1-2 ggr per år, och går oftast över på max en timme. Inga större bekymmer mao.

Botas du av endast Alvedom så behöver det inte vara Migrän.

De roliga är att i fredags trodde jag att jag höll på att få Migrän, men det var vintekräksjuka. Så jag blåste en 60-kronorstablett.
Av annat otursjävulskap är jag i år dock tyvärr eller bättre ovanför frimedicintaket.

Kännetecken för migrän är bland annat att smärtan upplevs fram- utanför ansiktet/huvudet oftast ensidig och sen synrubbbningar och synfenomen. Vissa som jag kan ibland ha endast synrubbningar.

Jag har absurd huvudvärk, illamående och blinda fläckar konstiga blixtar i synfältet).
Den kommer inte av stress utan efter långvarig stress när man äntligen kan koppla av, alltså julafton midsommarafton osv. Den kommer mellan vart annat år och 4 gg om året.

Förr tog jag Citadon det hjälpte lite, men nu har jag receptbelagda underbara Zomig 60 kr a´tablett, dom gör det uthärdligt. Annars är det 24 timmar helt borta. Nu är 18 timmar nästa borta istället. Kaffe/koffein om man inte spyr upp det undelättar. Problemet är att medicinen nästan ska tas innan migränen börjar, och att biverkningar är illamående, hög puls och matthet!

Nu finns Zomig Nasal som är receptfritt.
Alvedon och panodil är luft-placebomedicin, funkar det, är det inte migrän eller också var den inte värre.

bengt skrev:
> Botas du av endast Alvedom så behöver det inte
> vara Migrän.

Jag "botas" inte, utan Alvedon tar (oftast) bort själva värkkomponenten för mig. Alla andra symtom, som yrsel, trötthet, känslighet för ljud, ljus, lukter osv, kyla i händer och fötter, aptitlöshet och så vidare, de är kvar även när jag fått bort värken. Migrän är så mycket mer än bara värk.

Som sagt, så har jag varit hos neurolog, delvis pga migrän, och han hade då inga tvivel om att det är migrän jag har.

Jag har även så kallat flimmerskotom (blinda fläckar med flimrande mönster), men aldrig i samband med migrän utan alltid helt fristående (alltså inte ens samma dag eller vecka som migränen). Dessutom får jag bara det när jag av olika skäl rejält misskött sömn och näringsintag under ett par dygn.

Om ni såg annonsen nedan om att vrida huvet rätt så att kärlen går fria så se upp med sånt. Har sett några strokepatienter som kommit in direkt från kiropraktor efter liknade övningar.

geologen skrev:
> bengt skrev:
> -----
> > Botas du av endast Alvedom så behöver det
> inte
> > vara Migrän.
>
> Jag "botas" inte, utan Alvedon tar (oftast) bort
> själva värkkomponenten för mig. Alla andra
> symtom, som yrsel, trötthet, känslighet för
> ljud, ljus, lukter osv, kyla i händer och
> fötter, aptitlöshet och så vidare, de är kvar
> även när jag fått bort värken. Migrän är så
> mycket mer än bara värk.
>
> Som sagt, så har jag varit hos neurolog, delvis
> pga migrän, och han hade då inga tvivel om att
> det är migrän jag har.
>
> Jag har även så kallat flimmerskotom (blinda
> fläckar med flimrande mönster), men aldrig i
> samband med migrän utan alltid helt fristående
> (alltså inte ens samma dag eller vecka som
> migränen). Dessutom får jag bara det när jag av
> olika skäl rejält misskött sömn och
> näringsintag under ett par dygn.

Egentligen riktar sig det jag skrev till en viss Bruce, han som startade tråden och jag har inte på något sätt ifrågasatt din migrän. Men du ska vara tacksam om du har migrän där värken tas bort av lite alvedon. (det är ju billigt också)

Alvedon hjälper nog främst mot vanlig spänningshuvudvärk, som kan komma som en följd av migränen. Två fingrar i halsen kan faktiskt vara rätt effektivt, en del kör stenhårt på det. Lär du dig känna igen när det är på gång kan även kaffe vara något som man kan sätta in snabbt för att anfallet inte ska bryta ut.

Att Alvedon tar bort smärtan beror på att paracetamol blockerar ett "smärtsignalämne", och smärtkänslan bryr sig inte om vad den beror på, så smärtan minskar eller försvinner. Samtidigt har många så svår smärta att Alvedon är för klent.

Nu har jag inte läst diskussionen ovan men det låter som migrän faktiskt. Jag får alltid migrän när lugnet kommer efter en stress period. Jag äter aldrig någon medicin mot det men jag brukar ta starkt kaffe, en cigarett mot det samt sömn om jag hinner med det. Jag har även hört flera som upplever att migrän lättar om man drar åt ett band runt huvudet vid pannan. Jag lider själv inte så värst mycket av migrän faktiskt tycker det är bara jobbigt och väldigt irriterande. Hade Hortons huvudvärk innan som övergick till migrän (som tur väl var).

Du får se det positivt, det påstås om att migrän är kloka människors åkomma ;-)

I vilket fall hoppas att du finner en lösning på hur du kan bli av med det eller åtminstonde en lösning som lättar din huvudvärk.

Miche skrev:
> Du får se det positivt, det påstås om att
> migrän är klocka människors åkomma ;-)

Asperger, ADHD, Tourettes, migrän och epilepsi förekommer ofta ihop i olika kombinationer. Asperger innebär per definition att man har en uppmätt IQ över genomsnittet. Så, man skulle kunna säga att det finns en svag trend i den riktningen.

geologen skrev:
> Asperger innebär per definition att man har en uppmätt IQ över genomsnittet.

Nu uttalar du dig bergsäkert om saker du inte kan, igen:
Personer med Aspergers syndrom har per definition inget förståndshandikapp. De kan beskrivas som personer med i regel normal eller hög (i vissa fall mycket hög) intelligens, men när grupper av barn med AS testas med WISC-III får de ett genomsnittligt resultat på ungefär IQ 100 - vilket stämmer överens med det genomsnittliga resultatet för normalt utvecklande barn. Även bland barn med AS finns barn med en mycket svag begåvning (IQ 70-84).
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Asperger

Jag hade troligtvis min första migrän i somras, hade stressat och slitit kroppen hårt under några veckor. Sen ett rejält rödvinsrus på det och vaknade med tokont i huvudet, koncentrerat i en liten fläck strax framför höger öra. Trodde det var tandvärk men smärtpunkten flyttade upp sig till tinningen och dagen efter var det på vänster sida av huvudet innan det försvann helt.

För någon månad sedan kom flimmer i utkanterna av synfältet som började röra sig in mot centrum, kunde inte läsa på datorskärmen (satt på jobbet). Av inrådan från en kollega tog jag ett par Alvedon direkt och fick bara lindrig huvudvärk efteråt. Flimret gick över på en halvtimme eller så.

Miche skrev:
> Nu har jag inte läst diskussionen ovan men det
> låter som migrän faktiskt. Jag får alltid
> migrän när lugnet kommer efter en stress period.
> Jag äter aldrig någon medicin mot det men jag
> brukar ta starkt kaffe, en cigarett mot det samt
> sömn om jag hinner med det. Jag har även hört
> flera som upplever att migrän lättar om man drar
> åt ett band runt huvudet vid pannan. Jag lider
> själv inte så värst mycket av migrän faktiskt
> tycker det är bara jobbigt och väldigt
> irriterande. Hade Hortons huvudvärk innan som
> övergick till migrän (som tur väl var).
>
> Du får se det positivt, det påstås om att
> migrän är klocka människors åkomma ;-)
>
> I vilket fall hoppas att du finner en lösning på
> hur du kan bli av med det eller åtminstonde en
> lösning som lättar din huvudvärk.

Jag får migrän av samma anledning som du men kan
jag bara känna av det i tid hjälper det mig att
ge mig ut på en relativt hård löprunda. Jag läste
någonstans att fysisk aktivitet får musklerna i
nacken att slappna av så att blodflödet ökar och
migränen undviks. Jag vågar inte cykla om syn-
rubbningarna och illamåndet börjar under passet.
Dock har det inte hänt hittills.

Jag började med det för ca 10 år sedan och det har
funkat varje gång jag har kunnat komma igång i tid.
Annars är det toaletten och sedan sängen med för-
dragna gardiner i ca 3-4 timmar, sen är det över
för den gången.
Jag tar inga mediciner mot migränen överhuvudtaget.

geologen skrev:
> Miche skrev:
> -----
> > Du får se det positivt, det påstås om att
> > migrän är klocka människors åkomma ;-)
>
> Asperger, ADHD, Tourettes, migrän och epilepsi
> förekommer ofta ihop i olika kombinationer.
> Asperger innebär per definition att man har en
> uppmätt IQ över genomsnittet. Så, man skulle
> kunna säga att det finns en svag trend i den
> riktningen.
>
Då fanns det en viss sanning i det påståendet ;-)

Ovan Basso skrev:

>
> Jag får migrän av samma anledning som du men
> kan jag bara känna av det i tid hjälper det mig att
> ge mig ut på en relativt hård löprunda. Jag
> läste någonstans att fysisk aktivitet får musklerna i
> nacken att slappna av så att blodflödet ökar
> och migränen undviks. Jag vågar inte cykla om syn-
> rubbningarna och illamåndet börjar under
> passet. Dock har det inte hänt hittills.
>
Det har jag också kommit fram till när jag har varit ute så har en promenad hjälp att det inte bryter ut. Jag får alltid blindfläckar så jag ser inte det jag tittar på annars hade jag kört med löpning el. dyl oftare.

> Jag började med det för ca 10 år sedan och det
> har funkat varje gång jag har kunnat komma igång i
> tid.
> Annars är det toaletten och sedan sängen med
> för-dragna gardiner i ca 3-4 timmar, sen är det
> över för den gången.
> Jag tar inga mediciner mot migränen överhuvudtaget.
>
Klarar man sig utan medicin så mår lever bäst av att inte belastas med massa medicker ;-)

the_TnT skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Asperger innebär per definition att man har en
> uppmätt IQ över genomsnittet.
>
> Nu uttalar du dig bergsäkert om saker du inte
> kan, igen:Personer med Aspergers syndrom har per
> definition inget förståndshandikapp. De kan
> beskrivas som personer med i regel normal eller
> hög (i vissa fall mycket hög) intelligens, men
> när grupper av barn med AS testas med WISC-III
> får de ett genomsnittligt resultat på ungefär
> IQ 100 - vilket stämmer överens med det
> genomsnittliga resultatet för normalt utvecklande
> barn. Även bland barn med AS finns barn med en
> mycket svag begåvning (IQ 70-84).
> Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Asperger

Jag var lite otydlig, men det som står i Wiki-artikeln är delvis fel. Snittet för gruppen kommer att vara över genomsnittet för hela befolkningen, eftersom bara individer med normal till hög testad IQ ska få diagnosen Asperger syndrom (fråga mig inte varför man plockat bort genetivändelsen, men det ska vara så), så kommer gruppen att få ett snitt över medel (om man räknar med en normalfördelning).

Därför är sannolikheten för att en individ med AS-diagnos har en IQ över genomsnittet större än för en slumpmässigt vald person ur hela befolkningen.

Tillbaka
Topp