OT: Min första 360....

Wilier

Aktiv medlem
...gjorde jag med bilen hem från jobbet idag i 80 knyck. Nya framdäck och lite äldre bak, ingen bra kombination när asfalten är blöt. Kurvan efter älvsborgsbron som brukar vara så kul.

en Volvo S60. Behöver man tillägga att den inte har antislad, byter bil i Februari och då måste det bara vara med, jag är lite skärrad.

Avfarten mot Biskopsgården (så man inte hamnar i Lundbytunneln) eller den långa kurvan ner på leden mot stan eller kurvan upp mot Högsbo?
Den mot Biskopsgården kan vara lite lurig ibland
Men hur gick det då? Missade allt och alla hoppas jag?

[edit]: Tänkte bara vara en viktigpetter... Det bästa greppet skall ALLTID vara bak när vi talar om bilar oavsett vilka hjul som driver. Finns inget grepp bak vill bilen vända för det är lättast så. En naturlag, typ.

=)

Senast redigerad av en moderator:
Oh fy satan! Det låter inte mysigt. Det låter som att du klarade dig bra iaf. Skönt att du slapp hälsa på diket.

På halkkörningen innan jag fick körkort så lyckades jag sladda runt och åka baklänges i 60-70 knyck. Fick helt hjärnsläpp och bromsade inget heller till en början, kopplingen i botten... Fick stopp på en gräsmatta bredvid banan.

/Pelle

plumse Skrev:
-------------------------------------------------------
> Avfarten mot Biskopsgården (så man inte hamnar i
> Lundbytunneln) eller den långa kurvan ner på leden
> mot stan eller kurvan upp mot Högsbo?
> Den mot Biskopsgården kan vara lite lurig ibland
> Men hur gick det då? Missade allt och alla hoppas
> jag?
>
> =)
>
> ______________________________________
> En idé är alltid bra tills den testats
Kul signatur med avseende på ämnet. Det var kurvan ner på leden mot stan som jag kört 100-tals gånger i ungefär samma hastighet. Det där med däcken vet jag ju om, men verkstaden höll inte med (tjänstebil).

Missade allt och alla och det tackar jag min lyckliga stjärna för.

*** Trådtjuveri ***

Jag har bara snurrat en gång, och då i ca. 90km/h i en svag svag låååång högerkurva en höstkväll då det kommit underfruset regn. Det var med en Saab 9-5 Aero kombi, bilen började långsamt få ställ i kurvan, jag släppte gasen och försökte parera med styrningen men ingenting hände. Det kändes verkligen att det var minimal friktion under bilen trots nya Nokian Hakkapelitta dubbdäck på (lite för breda iofs). Efter en stunds kanande med lite ställ i 90km/h gick det ganska fort, bilen vred sig hastigt och började snurra, flera varv. Det slutade med ändan före ut på en åker mellan en massa träd som stod längs vägen (allé). Vi var 4 personer i bilen när det hände och jag minns verkligen hur jag och den som satt på passargerarsidan tittade på varandra och insåg att det inte fanns något att göra. Jag frågade t.o.m lugnt och sansat, "Vad gör jag nu? Det bara släpper...". Det var bland det läskigaste jag har upplevt i trafiken. Vi mötte flera bilar innan vi snurrade men fick inget möte under incidenten som tur var. Vill inte ens tänka på hur det hade gått om vi fått möte under snurrandet.

Inga skador på bilen eller på någon av medpassargerarna, dessutom kom vi ut från åkern utan bergning. Kändes som ett smått mirakel allt ihopa.

//cal - som e ledsen att tråden stals och återlämnar den på studs! :)

Senast ändrad:
Jag stjäl väl tråden lite jag med då, eftersom den redan stulits =)

Var inte med själv för jag var i bilen 50 m bakom. Körde på E20, det hade nyss regnat och jag blev omkörd av en bil som kördes väldigt ryckigt. Tvära svängar trots att det inte var bråttom in i höger fält. Åsså fort ut i vänster fält igen (fortfarande inte möte och hur mycket tid som helst att köra om). Efter femte omkörningen på det viset bromsar bilarna framför mig tvärt och sekunden senare ser jag bilen snurra ett varv och får stopp på vänster vägren. Han fipplar i rätt växel (fortfarande rullandes!) och glider tillbaka några bilar framför mig. Vi andra hade inte alls bråttom vid det här laget så han behövde inte köra om oss igen, tack och lov... Det är fortfarande soprent på mötande trafik och vi hinner precis få upp lite fart så möter vi en hel drös bilar.
Lite tur tror jag det kallas?

=)

Min far råkade ut för en snurrande-bil grej när han var påväg hem från Tänndalen en vinter. Han skulle köra till Stockholm själv och det var rejält snöoväder. Efter en skarp kurva med berg på ena sidan och en ravin på den andra möts han av en volkswagen-buss som kommer farandes på bredden i mitten av vägbanan (2-filigt). Han väjde hårt åt vänster rakt in i en snödriva med bergvägg bakom. Han klarade sig förvånansvärt bra för att ha frontat med en snödriva i 80-90km/h med en Volvo 740. Och när han omtöcknad tog sig ur bilen ser han hur sidodörren på volkswagenbussen far upp och ut springer en massa ungar, mamman och en hund. Mannen slog skallen i ratten och mådde inge vidare, men alla klarade sig i alla fall. Man kan ju tänka sig hur det gått om han frontat med bussen, ren tur att han hade kunde väja.

cal Skrev:
> Min far råkade ut för en snurrande-bil grej när
> han var påväg hem från Tänndalen en vinter. [snip]

Oerhört vaket gjort av din far. Det är inte många som har sinnesnärvaro nog att köra sig själva av vägen i en sådan situation. cred.

/rikard

Jo, passargerarna i volkabussen (norsk familj) var väldigt glada och har skickat både brev och några tackkort sedan det inträffade faktiskt. De var nog minst lika skärrade som honom när de steg ur sin volkabuss den där gången.

Samtidigt, står valet mellan en volkabuss och en trevlig snödriva så är det ju valet ganska enkelt. Trist att snödrivor skall vara så hårda bara. ;)

Senast ändrad:
Japps, det var nära jag hamnade på min bordsgrannes bord som fältutredning av olycka. Haverikommisionen sitter på min grupp. Själv sysslar jag med produktkravsättninen med avseende på krocksäkerhet, så hade jag träffat något hade jag i och för sig varit trygg:)

Sen ska man passa sig lite för volvos stora bilar (P2). De har grymt fäste till det släpper, då släpper de j*vlar i havet! Har varit grymt nära att göra likadant med en T6:a. Den plogar på framhjulen tills man passerar gränsen...

EDIT: Använde obegripliga termer när jag pratade Volvo, ber om ursäkt för det....

Senast redigerad av en moderator:
Wilier Skrev:
> ...gjorde jag med bilen hem från jobbet idag i 80
> knyck. Nya framdäck och lite äldre bak, ingen bra
> kombination när asfalten är blöt. Kurvan efter
> älvsborgsbron som brukar vara så kul.
>
> //Jesus built my hotrod//

Ehh, du menar att du sladda med bakdelen en hel varv väl?

Trodde först att bilen gjorde en kullerbyta i sidleds;)

hheee, ha det så bra
/imsoja

Inga problem med trådtjuveri, fungerar som ren terapi.
Det var ingen kullerbyta sideleds, då hade jag nog missat kvällens träning och det hade ju inte varit bra.
Avanti: Min erfarenhet av chassit på bilen hittills har varit att den är väldigt "trög" i att få slad, man kan ligga och balansera ganska fint mellan framhjulskas och bakhjulssläpp (litet sådant), bara att släppa gasen så går den in i linje igen. Nu hade den inte alls detta beteende då bakdäcken tydligen var lite glatta, vilket gjorde att den släppte så in i h¤vete precis som du beskriver.

Min cykel är i alla fall utrustad med nytt bakdäck:) så det skall bara vara att stå på.

the_TnT Skrev:
> På sjön har jag snurrat måååånga härliga varv med
> en skrotad Toyota med rallydubbade däck. Det var
> skoj.
>
> Det här var inte skoj:
>
> Nu har jag förhoppningsvis lärt mig att inte
> släppa gasen när man får sladd med en
> framhjulsdriven bil :)
>
> /Tobbe

Det ser ut som om det även fanns andra faktorer inblandade i den krocken...?

010624%201734%20DCP_0622%20D%c3%b6rr.jpg

Men vad jag skulle säga var att ofta handlar det om ovana vid halt väglag. Jag brukar ha som tradition när första snön kommit att sticka ut på en riktigt stor parkeringsplats (eller liknande) och sladda runt allt vad som går. Ofta brukar jag försöka åstadkomma situationer som man kan uppleva i verkligheten (panikbromsning i kurva osv.)på denna plan. Det brukar vara jätteroligt.

Det brukar även sluta i att jag tränar ren rallyteknik med vänsterbroms (även jag kör framhjulsdrivet). Det är ännu roligare.

> Det ser ut som om det även fanns andra faktorer
> inblandade i den krocken...?

Ääääh... Det var inte jag *visslar oskyldigt*

Jag var fyllechaffis åt svärfar (vars flaska är på bilden) och storebror. Snacka om fel läge att köra i diket :)

Skjutsade dem till ett dansställe via en grusväg, blev överraskad av en kurvas tvärhet och rullgruset däri och fick därmed ställ. Det hade gått bra om jag inte släppt gasen (vilket jag gjorde eftersom stället skrämde mig). Returen blev våldsam och bilen frontade med en klippvägg i diket. På dagen en månad efter jag tog körkort...

Klippor är hårda, bilar är mjuka.

Det gick att köra med bilen tills jag gjorde en tvär högersväng, då hoppade drivaxeln ur växellåden och då kom vi inte längre. Men det var på vägen hem så det gjorde inte så mycket. Dessutom på gångavstånd från brorsan.

Här i Gundeland plogas det upp banor på sjön om vintrarna, perfekt läge att leka in halkteknik på.

Jepp, helt klart! Kursen på Hällered kan undertecknad också rekommendera.... förbaskat rolig dessutom!
Men det är sant att volvo ligger och kasar på framhjulen på klassiskt tryggt manér (fast lite tråkigt om man ska busa!)

Haha, min första och hittills enda dikeskörning gick till på samma sätt, fast i vinterväglag då. Hade jag inte släppt på gasen hade jag inte fått den rediga returen och sen ytterligare en retur på den. Var i diket på båda sidorna om vägen.

Wilier Skrev:
> en Volvo S60. Behöver man tillägga att den inte
> har antislad, byter bil i Februari och då måste
> det bara vara med, jag är lite skärrad.

Fel sätt att tänka.

Wilier Skrev:
> en Volvo S60. Behöver man tillägga att den inte
> har antislad, byter bil i Februari och då måste
> det bara vara med, jag är lite skärrad. "

klarar man inte av att köra en så snäll bil som en S60 utan antisladdsystem så är det illa.
Tur att ingen oskyldig stackare kom ivägen för dig

Kanske lärde du dig något av det.(får man ju hoppas i alla fall):-)

ha det
Jan

Tillbaka
Topp