det är en viss livsstil kanske ja. jag körde mac när ja va liten, sen när mina föräldrar skilde sig, så blev det PC i 8 år (pappa jobbar me reklam = mac, mamma köpte pc när de skilde sig), bytte för 2 år sen tillbaka till mac. för OS9 var ingen hödjare, pga. att det byggde på ett gammal system som man sen bara putsat på i massa år, precis som windows XP som grovt sagt bara är en finputsad NT. men när OSX kom, så revolutionerade det hela mac marknaden.
vad äre då som är så speciellt me det, jo t.ex. älskar jag att när man pluggar in saker, så funkar det i 99,99999% av fallen direkt , utan massa drivrutiner o annat. att slippa hålla på att defraga systemet för att det ska kännas rappt o fint. visst kan windows kännas lite rappare när det är nytt, men städar amn inte sitt windows, rensar register när man avinstallerar program osv. så blir det segt efter ett tag. osx är lika snabbt efter ett halvår som näre är nytt. aldrig stött på virus osv.
så visst äre en livsstil, i den mening att det bara funkar, man behöver inte göra nått :D
hur spelar då detta in på mobilen, jo genom mukvaran, apples sätt att tänka. det handlar inte om att trycka in en miljard halvdanna funktioner, när sen användaren bara använder 10 st av dessa. bättre att då lägga in 10 st riktigt bra funktioner. det spelar in i apples mjukvara rätt bra. gör det enkelt för sig, de flesta funktioner finns där OM man vill ha dem, men vill man inte ha dem, så ligger de inte o stör. svårt o beskriva.
o som Daner skriver, självklart respekterar jag att andra inte gillar apples grejjer, saker kan inte passa alla, tyvärr. det tråkiga är de som inte kan respektera att andra gillar apples saker, utan att man anklagast för att tillhöra nå sekt eller liknande. det är sälland et ä tvärt om, att apple användare "anklagar" windows användare för att tillhöra nå sekt.
tror heller inte Daner menade ordet "korkad" i den meningen att vara taskig, utan nog mer ett sätt att det är lite plumt att dissa nått utan att ha testat eller ens kollat hur det funkar. men samtidigt så äre rätt vanligt, att många dissar OSX o apple efter att ha testat en sådan dator 5 minuter på ONOFF t.ex. :D och har man suttit 10 år me windows, tacka fan för att osx känns ovant o ologiskt när man prövar det 5 minuter. men jag kan lova en sak, det är MYCKET lättare att gå från Windows till OSX än vise versa. de flesta som switchar till OSX har lärt sig det mesta som man "bör" kunna efter bara nån vecka. windows tror jag fortfarande känns ovant, svårt och ologiskt efter nån vecka för en OSX användare. av de datorer apple sålde i usa förra året, så var 50% av de som köpte föredetta windows användare som köpte macarna :D