[OT] Min nästa telefon

[OT] Min nästa telefon
I honestly thought of this when I read what mytis wrote.

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Conan sätter som vanligt allt i rätt perspektiv!
>

[OT] Min nästa telefon
Daner skrev:
> I honestly thought of this when I read what mytis
> wrote.
>
>
> d&search=

Ha ha ha ha he he he hi hi hi...

[OT] Min nästa telefon
Är det bara jag som i princip struntar i telefondelen på I-Phone?
Jag tycker att mail och webfunktionerna är mycket intressantare. Framförallt så verkar browsern ha löst flera problem. Jag har redan en bra telefon, men en liten apparat för mail och nätet har jag saknat länge. Att telefonen är halvbra på den kan jag leva med, jag har redan en telefon som funakr bra.

[OT] Min nästa telefon
Hittade en telefon på ICT mässan som skulle kunna passa mig.

Sonim XP1 tål -40 till +85 grader, vibrationer, damm, vätska och lera. Dessutom hyggligt stötsäker där man kunde tappa den från 2 meter ner i betonggolv utan problem. Kraftig högtalare för handsfree användande och stora knappar så att man kan sköta den med handskar på.
Större batteri med för längre driftstid än normalt.

Fast den har varken webb, kamera eller annat lull-lull. Men den går att ringa med. Vet ite hur synken är med outlookk bara, det är väl största frågetecknet just nu.

http://www.sonimtech.com/products/features_xp1.html

[OT] Min nästa telefon
En fungerande webläsare och ett vettigt tangentbord som är anpassat för litet format kanske?
Det är exakt av dom anledningarna jag vill ha den.

[OT] Min nästa telefon
Markus F skrev:
> En fungerande webläsare och ett vettigt
> tangentbord som är anpassat för litet format
> kanske?
> Det är exakt av dom anledningarna jag vill ha
> den.

Men såna telefoner har ju funnits skitlänge

[OT] Min nästa telefon
plumse skrev:
> Ärligt, vad är det som är nytt på Äpplets
> telefon? Allt den har är ju sånt som funntis på
> marknaden sen 90-talet.

Jo, precis så är det. Men mac säljer på annat.
Det handlar om livstil tror jag....

[OT] Min nästa telefon
HTC S310 GREY
Finns på Dustin Home för 2700kr. Ett MYCKET bättre val...

HTCs310.jpg ht=150

Till skillnad från Äpplets slutna system där 3:e-parts programvara kommer bli synnerligen sällsynta, finns det till HTC'n (fd Qtek) 1.000-tals programvaror

[OT] Min nästa telefon
Om man behöver låååång prattid skall man ha en Sony-Ericsson och komplettera med en MP3-spelare om man vill ha lite musik med sig. Det är väl bara att ha tytn i laddaren när tillfälle ges så är problemet löst? Min Qtek 8010 har samma korta batteritid och det har aldrig någonsin ställt till med problem. Lite laddningsdiciplin är det enda som behövs och p åköpet får ma nen överlägsen telefon jämfört med Äpplet och dessutom får man 3000kr över till annat. Inget svårt val egentligen.

[OT] Min nästa telefon
plumse skrev:
> HTC S310 GREY
> Finns på Dustin Home för 2700kr. Ett MYCKET
> bättre val...
Ska man skriva långa texter på den där är det inte kul. Inte roligt att läsa långa texter heller.

[OT] Min nästa telefon
Markus F skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > HTC S310 GREY
> > Finns på Dustin Home för 2700kr. Ett MYCKET
> > bättre val...
> Ska man skriva långa texter på den där är det
> inte kul. Inte roligt att läsa långa texter
> heller.

Och med det vill du ha sagt vaddå? Att du egentligen vill ha en laptop?
Grejen är att det GÅR att hantera stora dokument med en vettig telefon till ett vettigt pris. Äpplet kvalar inte i nånstans. Men hade den kostat 2.000kr hade jag också viljat ha en. Kanske.

Poängen är ju att Äpple-telefonen inte tillför nåt nytt som inte redan finns sen länge tillbaka så varför denna hype?

[OT] Min nästa telefon
Kolla på tv trodde jag var operatörsberoende och inte telefonberoende?

Jag tycker operatörerna skulle göra mer åt täckningen än extra funktioner, fast jag är ju sådär gammaldags så jag vill kunna använda telefonen till att prata i... Allt annat är sekundärt.

Till exempel är det ju några personer som passerar Stockholm Södra och Älvsjö varje dag. Flera operatörer har problem med täckningen där. Bara ett exempel...

[OT] Min nästa telefon
plumse skrev:
> Och med det vill du ha sagt vaddå? Att du
> egentligen vill ha en laptop?
> Grejen är att det GÅR att hantera stora dokument
> med en vettig telefon till ett vettigt pris.

Nej, det är inget kul att cykla omkring med en Laptop. Jag vill ha en lätt apparat som är bra på mail och webläsning och som det går att skriva på.
Jag har tittat på Q-tek men är inte nöjd. Safari är inte min favoritbrowser men versionen som finns på I-Phone verkar ha löst flera av problemen som finns med att använda små skärmar till något som ska visas på stor skärm.

Jag bryr mig inte om ifall det går att hantera stora dokument med en annan telefon , jag bryr mig om att det ska vara lätt och roligt att hantera stora dokument. Jag är inte intresserad av att behöva lära mig hur apparater funkar, jag vill att dom ska gå att använda utan att man behöver bry sig.

Jag har redan en telefon som jag är nöjd med trots att operativsystemet är halvkass. Nu vill jag ha en Mac som jag kan ha i fickan, och det finns äntligen. Ska bli väldigt skönt att få en telefon som funkar med OS X också, men telefonen är inte huvudsaken. Alla som inte vill ha en Mac som är liten och behändig kan köpa nåt annat.

[OT] Min nästa telefon
Plumse,

Jag får intrycket att din bedömning är baserad på specifikationslistan och att du har inte kollat på video som visar användargränssnittet. Har jag rätt?

plumse skrev:
> Markus F skrev:
> > plumse skrev:
> >
> > > HTC S310 GREY
> > > Finns på Dustin Home för 2700kr. Ett MYCKET
> > > bättre val...
> > Ska man skriva långa texter på den där är det
> > inte kul. Inte roligt att läsa långa texter
> > heller.
>
>
> Och med det vill du ha sagt vaddå? Att du
> egentligen vill ha en laptop?
> Grejen är att det GÅR att hantera stora dokument
> med en vettig telefon till ett vettigt pris.
> Äpplet kvalar inte i nånstans. Men hade den
> kostat 2.000kr hade jag också viljat ha en.
> Kanske.
>
> Poängen är ju att Äpple-telefonen inte tillför
> nåt nytt som inte redan finns sen länge tillbaka
> så varför denna hype?

[OT] Min nästa telefon
Daner skrev:
> Plumse,
>
> Jag får intrycket att din bedömning är baserad
> på specifikationslistan och att du har inte
> kollat på video som visar användargränssnittet.
> Har jag rätt?

Helt rätt!
Möjligen kommer Äpplet mogna med tiden och till slut vara en attraktiv liten manick, men till en början är jag tveksam. Dyr och inga skojjiga applikationer att krydda äpplet med gör mig ytterst tveksam.

Markus F, vi upplever helt klart Qtek på helt olika sätt. Tänka sig att det skulle hända på Happy! Märkligt ... ;-)
Själv kör jag Opera på min Qtek och det funkar riktigt bra.

Nåja, jag säger som man gör ute på schlätta:

"Smaken är som röven -- klöven"

[OT] Min nästa telefon
Det förklarar en hel del.

plumse skrev:
> Daner skrev:

> > Plumse,
> >
> > Jag får intrycket att din bedömning är baserad
> > på specifikationslistan och att du har inte
> > kollat på video som visar användargränssnittet.
> > Har jag rätt?
>
> Helt rätt!

[OT] Min nästa telefon
Som du kanske förstår går samma argument att använda mot dig. :)

Daner skrev:
> Det förklarar en hel del.
>
> plumse skrev:
> -----
> > Daner skrev:
> >
>
>
> > > Plumse,
> > >
> > > Jag får intrycket att din bedömning är
> baserad
> > > på specifikationslistan och att du har inte
> > > kollat på video som visar
> användargränssnittet.
> > > Har jag rätt?
> >
> > Helt rätt!

[OT] Min nästa telefon
q-tec/HTC går ju fetbort i och med att det har ett oeprativsystem från en leverantör som inte kan göra ett bra system. nallarna har ju världens största o mest spridda virus. namnet börjar på W och slutar på S :D

[OT] Min nästa telefon
Nja, som jag sade så har jag varit på vippen att köpa en Q-tek ganska länge men inte varit nöjd.
Jag har inte gått och hållit mig i väntan på att Apple ska släppa en apparat, jag är så teknikfrånvänd att jag inte hade en aning om det förrän i den här tråden.

Och märkesbögeri är det abolut inte frågan om. Jag vill bara ha lättanvända produkter. Nu finns det en pryl som troligtvis fyller den luckan jag har, och jag kommer inte att behöva titta i manualen. Skitbra.
Att den kommer att lira med min stora dator hemma är ju en jättefördel också. Vill du att jag ska lägga ut 15-20 000 på att köpa en ny hemdator bara för att kunna synka?

Dom där laptoparna du visar är fortfarande för klumpiga. Operativsystemet och användargränssnitter är det jag är ute efter. Jag blir förhopningsvis nöjd, och den som inte vill ha en sån kan ju köpa något annat. Alla kan ju inte vara teknologer.

mytomspunnen skrev:
> Markus F skrev:
> -----
> > Nu vill jag ha en Mac
>
> På något sätt får jag för mig att det är
> ovanstående det egentligen handlar om. Vanlig
> märkesbögning mao. ;-)

[OT] Min nästa telefon
lundatok skrev:
> Ja, för inga andra smartphones synkar med Mac.

njaa, symbian mobiler kan ja synca, inte alla, men många. i stort sett alla nokia nallar kan synca t.ex. men de kankse inte räknas som smartphones.

[OT] Min nästa telefon
att vissa personer gillar apple-produkter är väl inte konstigare än att folk gillar hope, chris king, thomson eller vad nu för cykelrelaterat märke det handlar om. det handlar ju om att man har ett förtroende för ett företag och utgår tills motsatsen är bevisad att produkterna de lanserar håller en hög kvalitet enligt de måttstockar man tycker är viktiga. man behöver inte skapa några sektteorier för att förstå det.

[OT] Min nästa telefon
grejjen är väll det att gillar man apple så är man antingen an fanboy eller tillhör nån apple sekt enligt många som ännu inte funnit tjusningen i att köra osx osv. det är lite konstigt att det nästan alltid är åt det hållet, att folk som diggar "PC" som tycker man tillhör nå "apple sekt" bara för att man gillar en apple produkt. inte lika ofta man ser nått åt andra hållet så att säga.

jäkligt tråkigt att man ska få en stämpel bara för att man gillar ett enskilt företags produkter och talar om det.

håller fullständigt med fredrikw.

[OT] Min nästa telefon
Jag är varken för eller emot Apple. I.o.f.s är jag nog mer för faktiskt, trots att jag kör M$-grejor. Konkurrens har aldrig skadat, tvärtom.
Men är det fortfarande ingen som kan förklara hypen med Äpplets telefon? Den är ju gammaldags redan innan den lanserades så varför all uppståndelse? Kan ingen förklara detta?!?

[OT] Min nästa telefon
finns väll lite saker som sticker ut me mobilen. ett av dem är ju att det är 3,5" display, de flesta andra har ju typ 2,6" displayer som störst, i alla fall om vi snackar om mobiler, och inte handdatorer med mobilfunktion. alltså vi snackar om tytn, P990, M600 osv.
ett annat som sticker ut är ju sensorn i mobilen, som känner av om man vrider nallen och då vrids bilden på displayen. denna sensor ser även till att stänga av displayen när amn för telefonen till örat + att den fadar ut musiken om man lyssnar på musik och för den mot örat för att svara.
storleken, den är ändå rätt tunn. sonyericsson ahr en nästan lika tunnmobil, M600, men då är det å andra sidna ingen kamera i den. nu finns det väll nå enstaka liknande mobiler som har liknande spec. och är lika tunna, men inte med nå 3,5" display.
sen har vi ju minnet, hur många andra mobiler finns det med 4 eller 8 Gb inbyggt flashminne? inte många kan jag ju säga direkt.
sen är apple kända för känslan i sina produkter, att de känns stabila och bra byggda. vilket inte är allt för vanligt i dagens mobilbranch måste jag säga. finns VÄLDIGT få mobiler som känns robusta. nu har jag ju inte kännt på apples mobil, men om den håller samma standard som alla andra produkter de har så är det lovande.
men den kankse största motiveringen till nyskapandet med denna mobil är att det är samma operativsystems om i deras datorer, om än optimerad. de windows som sitetr i windows mobiler, är absolut ingen optimerad version av de som de har i sina datorer, utan är egna system. apples operativsystem i nallen är dessutom uppdateringsbart med enkla uppdateringar, alltså inga flashingr så som är fallet med de flesta andra mobilsoperativsystem. även i mjukvaran tror ja apple kan vara lite banbrytande, speciellt tror ja de kan pressa de andra att arbeta fram bättre system, bättre styrning av vissa funktioner. för det finne en del saker som inte är så genomtänkta på marknaden idag.

MEN, detta är ju högst personligt, va man känner är banbrytande eller vad man känner är nå bra. jag tycker det verkar lovande med tanke på att det är deras första telefon. tror knappast detta är den sista. ska ju t.ex. komma 3G version, frågan är när det kommer. tror personligen att vi oxå kommer få se en mindra avancerad mobil oxå, en mer "vanlig" mobil.

[OT] Min nästa telefon
Plumse, dina frågor avslöjar att du har fortfarande inte kollat på någonting annat än specifikationerna. Jensen har sammanfattat mycket bättre än vad jag kunde ha gjort, men det skulle glädja mig om du kunde gå till http://www.apple.com/quicktime/qtv/mwsf07/ och klicka på "Watch iPhone Introduction" och kolla på det hela innan du skriver än en gång om hur iPhone är så gammaldags.

[OT] Min nästa telefon
Daner, hur skulle jag kunna ha koll på annat än specen? Den har ju inte börjat säljas här än...
Det är fortjämnt en omotiverad hype. Att en sensor känner av hur telefonen är vinklad är inte tillräckligt för att det skall förtjänas att nämnas mer än i förbifarten. Den tekniken är ju minst ett år gammal. (minns tyvärr inte modellen som var först med det)
Tummen upp för stor skärm dock =)

[edit 1]:
Har kollat lite snabbt på demonstrationen. Ok, ett snyggt gränssnitt, ett jäkligt snyggt gränssnitt t.o.m. Men INGET mer än det. Vill-ha-faktorn är ju ganska hög tack var en vacker utsida men inte ett smack av nytänkande kunde jag se. Bara en snygg förpackning. Det är DÄRFÖR jag tycker hypen är oförtjänad.

[edit 2]: Kul att se sånt engagemang när någon är lite skeptiskt =)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Min nästa telefon
hypen finns ju där för att ingen ännu fått testa den ingående, de som testat den lite, har alla varit mer positiva efter det än vad de var innan. hur man navigerade och styr mobilen. Hype äre alltid när apple släpper saker, kanske en del blivit besvikna då de väntat sig ännu mer från apple, men man måste ha i åtanke att det som sagt fortfarande bara är deras första mobil.

personligen tycker jag du undervärderar mjukvaran, och bara kollar på hårdvaran. hårdvaran är bra, riktigt bra, MEN det är mjukvaran som är halva grejjen. kolla på apples datorer, deras hårdvara är ruskigt bra, MEN halva grejjen med att köra en mac, halva nöjjer, halva grejjen som gör en mac så bra, det är inte hårdvaran, utan operativsystemet.

[OT] Min nästa telefon
You can lead a horse to water...

Jag har absolut inget emot att Kneecap eller Jomper eller Mr. Handley säger att iPhone inte uppfyller deras önskemål eller behov eftersom de kommer med specifika exempel som visar att de förstår vad de pratar om.

Att bedöma att iPhone är bara hype och ingenting annat utan att ha sett hur den fungerar är lika korkad som om jag skulle kolla på specifikationerna på Hellas och bedöma att det kan inte vara bra för MTB eftersom höjdskillnaden är inte lika stor som andra platser jag har cyklat.

[OT] Min nästa telefon
Tack Jensen, jag tror jag fick det svar jag sökt efter =)
Det är som någon påpekade tidigare, en livsstil att köra Äpplets grejor, och denna livsstil är det som skapat dessa rabalder?

[edit]:
Daner, härlig liknelse (även om jag i vanliga fall inte gillar att bli kallad för korkad)
För övrigt skrev jag ju varför jag tycket hypen var omotiverad men mina orsaker till detta ställningstagande passade tydligen inte?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Min nästa telefon
det är en viss livsstil kanske ja. jag körde mac när ja va liten, sen när mina föräldrar skilde sig, så blev det PC i 8 år (pappa jobbar me reklam = mac, mamma köpte pc när de skilde sig), bytte för 2 år sen tillbaka till mac. för OS9 var ingen hödjare, pga. att det byggde på ett gammal system som man sen bara putsat på i massa år, precis som windows XP som grovt sagt bara är en finputsad NT. men när OSX kom, så revolutionerade det hela mac marknaden.

vad äre då som är så speciellt me det, jo t.ex. älskar jag att när man pluggar in saker, så funkar det i 99,99999% av fallen direkt , utan massa drivrutiner o annat. att slippa hålla på att defraga systemet för att det ska kännas rappt o fint. visst kan windows kännas lite rappare när det är nytt, men städar amn inte sitt windows, rensar register när man avinstallerar program osv. så blir det segt efter ett tag. osx är lika snabbt efter ett halvår som näre är nytt. aldrig stött på virus osv.

så visst äre en livsstil, i den mening att det bara funkar, man behöver inte göra nått :D

hur spelar då detta in på mobilen, jo genom mukvaran, apples sätt att tänka. det handlar inte om att trycka in en miljard halvdanna funktioner, när sen användaren bara använder 10 st av dessa. bättre att då lägga in 10 st riktigt bra funktioner. det spelar in i apples mjukvara rätt bra. gör det enkelt för sig, de flesta funktioner finns där OM man vill ha dem, men vill man inte ha dem, så ligger de inte o stör. svårt o beskriva.

o som Daner skriver, självklart respekterar jag att andra inte gillar apples grejjer, saker kan inte passa alla, tyvärr. det tråkiga är de som inte kan respektera att andra gillar apples saker, utan att man anklagast för att tillhöra nå sekt eller liknande. det är sälland et ä tvärt om, att apple användare "anklagar" windows användare för att tillhöra nå sekt.

tror heller inte Daner menade ordet "korkad" i den meningen att vara taskig, utan nog mer ett sätt att det är lite plumt att dissa nått utan att ha testat eller ens kollat hur det funkar. men samtidigt så äre rätt vanligt, att många dissar OSX o apple efter att ha testat en sådan dator 5 minuter på ONOFF t.ex. :D och har man suttit 10 år me windows, tacka fan för att osx känns ovant o ologiskt när man prövar det 5 minuter. men jag kan lova en sak, det är MYCKET lättare att gå från Windows till OSX än vise versa. de flesta som switchar till OSX har lärt sig det mesta som man "bör" kunna efter bara nån vecka. windows tror jag fortfarande känns ovant, svårt och ologiskt efter nån vecka för en OSX användare. av de datorer apple sålde i usa förra året, så var 50% av de som köpte föredetta windows användare som köpte macarna :D

Tillbaka
Topp