[OT] Min nästa telefon

[OT] Min nästa telefon
NH skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Bättre därför att SiRFStarIII chippet är
> överlägset Texas Instruments chippet i N95 och
> 6110 navigator.

Nokia 6110 har SirfstarIII, N95 har det inte enligt mina uppgifter. För övrigt fungerar 6110:an alldeles förträffligt med sportstracker om man gör turer kortare än 4 timmar (då är det dags för laddning igen).

[OT] Min nästa telefon
http://ajax.sys-con.com/read/427727.htm

Which one is "better" - the iPhone or the Windows Smartphone? That's the question that many gadget-loving road warriors and cell-phone geeks are asking these days...

Here is my personal take:

I've been a big proponent of smartphone technology for a long time, and have been chasing the "perfect smartphone" for a while. Specifically, I've been hooked on using Windows Smartphone devices, because of the seamless integration with Outlook and the resulting automatic synchronization of all my contacts, calendar entries, tasks, notes, and e-mail over the air. And my favorite Smartphone so far was the Cingular/AT&T 8525. To meet a new business partner on the road, enter their contact details into the smartphone, and find the same person automatically in Outlook when you get back to the office is simply great - same goes for calendar entries.

So when my wife wanted a new iPhone when it came out, I was very sceptical. Sure, I do use an iPod Video and have been a big fan of the early Macs from 1986-1996, but I could no conceive of how the iPhone could offer anything to me - especially since my AT&T 8525 device had it all: UMTS, Wi-Fi, Push-Email, Windows-based Smartphone, PDF Reader, Pocket Word, Pocket Excel, Video, etc.

It took just one week.

I played with her new iPhone while we were in New York. I played with her new iPhone at home. I played with her new iPhone on the boat. After a few days she said "Buy your own iPhone!"...

So I did (at the Apple Store on 5th Avenue in NY) and I haven't touched the Windows Smartphone since.

The reason is very simple: UI design, UI design, and UI design! Just like with any great piece of software on the computer, it all boils down to the design of the user interface. Apple has managed to pack the essential applications into the device in such a way, that I actually started using them. Sure, the Windows Smartphone had a browser (Pocket IE), but it pales in comparison to the Safari browser that comes with the iPhone. Integrating Google Maps into the iPhone was a stroke of genius - it's so easy to use that I actually use it. Technically, I could have used it on the Windows Smartphone, and I even did once or twice. But I use it on the iPhone on a daily basis: to find a restaurant, get the phone number for a school, get the doctor's number, or just look up the way, if the car GPS is confused again (which happens a lot in Boston!).

E-Mail connectivity with our corporate Exchange server works great, and the difference between Push-Email and email that gets polled every 15 minutes is unnoticeable in reality.

Sure, I'm missing out on over-the-air synchronization of my contacts and calendar at the moment, but Apple has already licensed ActiveSync from Microsoft, so it's only a matter of time, before that will work on the iPhone. And until then I happily plug my iPhone into the laptop once a day to sync my contacts and calendar.

Bottom-line: even though the Windows Smartphone has some technological advantages (UMTS, Push-Email, over-the-air sync), the iPhone wins this comparison easily with the best UI design I've ever seen on a mobile phone plus it's 1/4 the thickness of the Smartphone and has a much larger screen!

Here's another reason why this XML aficionado likes the iPhone: it's all Web 2.0 based and you know what that means. Yup, it's using XML to talk to the servers!

[OT] Min nästa telefon
jerkan skrev:
> 599 kr.
> Kommer nog att gå dit och testa den, med tanke
> på det jämförelsevis låga priset..
> http://www.blocket.se/vi/9851572.htm?ca=11_s
>
> http://www.parabol-net.se/product_info.php?cPath=2
> 9_49&products_id=48

Kör med den tillsammans med en SE-K750i och trekbuddy, funkar väldigt bra tycker jag. Enda felet är att den är tänkt att ligga på en instrumentbräda eller liknande, saknar fäste för cykelbruk. Har tänkt limma fast någon typ av clips på undersidan av den men har inte hittat något bra ännu.

Exempel på en loggad rutt
rutt.JPG ht=567

//j

[OT] Min nästa telefon
rikard skrev:
> kan man få den att plotta hastigheten också,
> gärna från exakt den rutten =)

I mjukvaran kan jag välja om den skall logga i GPX 1,1 eller NMEA 0183
Vid GPX-loggning sparas förutom position och tid även höjd, hastighet och kurs samt lite information om antal satelliter och liknande. NMEA loggningen har jag inte kollat på men jag misstänker att det är rådatat från GPS-modulen så där kan det säkert finnas mer.

Exakt den rutten har jag inte kvar men hastigheten låg mellan sakta och stillastående =)

//j

[OT] Min nästa telefon
Cakeman skrev:
> NH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Bättre därför att SiRFStarIII chippet är
> > överlägset Texas Instruments chippet i N95
> och
> > 6110 navigator.
>
> Nokia 6110 har SirfstarIII, N95 har det inte
> enligt mina uppgifter. För övrigt fungerar
> 6110:an alldeles förträffligt med sportstracker
> om man gör turer kortare än 4 timmar (då är
> det dags för laddning igen).

Hmm, är du verkligen säker? Jag är tveksam till det, men inte säker.

Har 6110 navigator verkligen Sirfstar III chipet ska jag ha en sån...

[OT] Min nästa telefon
Jag fick ett nytt modem av Telia idag. Windowsinställningarna upptar 4 sidor i manualen.
Inställningarna för MacOS X är en halv sida. Det står så här:

" Inställningar för MacOS X.
1 Klicka på "Äpplemenyn" och "Systeminställningar". Klicka därefter på ikonen "Nätverk".
2. Följande ska vara valt:
-Plats: "Automatiskt"
-Ställ in:"Inbyggt Ethernet" eller "Ethernet"
-Konfigurera: "Med DHCP"
-Klicka på "Spara" för att spara dina eventuella ändringar.

Du har nu gjort samtliga nödvändiga inställningar för MacOS X."

Det finns säkert massor av telefoner som klarar av att göra samma saker som en I-Phone, men jag är inte intresserad. Jag köper en I-Phone direkt när dom kommer till Sverige. Sedan jag köpte min första Mac 1994 har jag sparat oerhörda mängder med tid på att inte läsa manualer, knepa med inställningar eller behöva lära mig en massa tekniskt skit.

[OT] Min nästa telefon
Markus F skrev:
> Jag fick ett nytt modem av Telia idag.
> Windowsinställningarna upptar 4 sidor i
> manualen.
> Inställningarna för MacOS X är en halv sida.
> Det står så här:
>
> " Inställningar för MacOS X.
> 1 Klicka på "Äpplemenyn" och
> "Systeminställningar". Klicka därefter på
> ikonen "Nätverk".
> 2. Följande ska vara valt:
> -Plats: "Automatiskt"
> -Ställ in:"Inbyggt Ethernet" eller "Ethernet"
> -Konfigurera: "Med DHCP"
> -Klicka på "Spara" för att spara dina eventuella
> ändringar.
>
> Du har nu gjort samtliga nödvändiga
> inställningar för MacOS X."
>
> Det finns säkert massor av telefoner som klarar
> av att göra samma saker som en I-Phone, men jag
> är inte intresserad. Jag köper en I-Phone direkt
> när dom kommer till Sverige. Sedan jag köpte min
> första Mac 1994 har jag sparat oerhörda mängder
> med tid på att inte läsa manualer, knepa med
> inställningar eller behöva lära mig en massa
> tekniskt skit.

Hehe, Mac i ett nötskal! =D

[OT] Min nästa telefon
Markus F skrev:
> Sedan jag köpte min
> första Mac 1994 har jag sparat oerhörda mängder
> med tid på att inte läsa manualer, knepa med
> inställningar eller behöva lära mig en massa
> tekniskt skit.

Låter ju heltrist ;o)

[OT] Min nästa telefon
Jag orkade inte vänta på den utan köpte mig en tråk-Nokia istället.

Men det är bra, om 18 månader när bindningstiden går ut har generation 2 av I-phonen kommit så man slipper alla barnsjukdomar. Lagom till dess har jag också bytt dator till en Powerbook....

[OT] Min nästa telefon
Mårten skrev:
> Jag orkade inte vänta på den utan köpte mig en
> tråk-Nokia istället.
>
> Men det är bra, om 18 månader när
> bindningstiden går ut har generation 2 av
> I-phonen kommit så man slipper alla
> barnsjukdomar. Lagom till dess har jag också bytt
> dator till en Powerbook....

varför köpa en beggad apple dator? :D:D:D
powerbook dog ut för mer än ett år sen :D:D

[OT] Min nästa telefon
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> jepserC.. Det där är Kymlinge på bilden va?

Japp, NICK-spårets genväg.

[OT] Min nästa telefon
Både PowerBook och iBook är gamla modeller. Aktuella modellerna heter MacBook och MacBook Pro.

Mårten skrev:
> Jensen: Amenvafan, I-Book.

[OT] Min nästa telefon
Daner: Jag orkar inte bry mig. Jag går till vilken datorbutik som helst och säger att jag vill ha så bra prestanda jag kan få för 12000. Ska jag köpa en Mac får jag betala mer, plus att jag måste köpa ett nytt Office-paket. :D

Edit: Och gå till en Apple-butik. Eller köpa skiten på nätet, vilket jag inte tänker göra den dagen det är dagst eftersom jag då vill få datorn direkt i handen och gå hem med den.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Min nästa telefon
13-tums MacBook (vit) - 2,16 GHz Intel Core 2 Duo
Artikelnummer: MB062
Tangentbord (svenskt) & Mac OS (svenska)
Nationellt paket
2.16GHz Intel Core 2 Duo
SuperDrive 8x (DVD +R DL/DVD RW/CD-RW)
1 GB 667 DDR2 - 2x512 MB SO-DIMMs
120 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)
Pris: 11995:- m moms
Leverans: Direkt i butiken

Du kan tom installera ditt eget kopia av XP eller Vista på den.

Any more questions?

Mårten skrev:
> Daner: Jag orkar inte bry mig. Jag går till
> vilken datorbutik som helst och säger att jag
> vill ha så bra prestanda jag kan få för 12000.
> Ska jag köpa en Mac får jag betala mer, plus att
> jag måste köpa ett nytt Office-paket. :D
>
> Edit: Och gå till en Apple-butik. Eller köpa
> skiten på nätet, vilket jag inte tänker göra
> den dagen det är dagst eftersom jag då vill få
> datorn direkt i handen och gå hem med den.

[OT] Min nästa telefon
Daner: Jag vill ha en svart dator.

Jag vill inte betala en massa extra för ett operativsystem jag inte kan använda. Kan jag köra Office för PC under Mac OS? Eller åker jag på att köpa nytt officepaket om jag inte vill köra dubbla os?

[OT] Min nästa telefon
Mårten skrev:
> ...nytt officepaket om jag inte vill köra dubbla os?

Har du provat google documents som alternativ till ms word, excel och powerpoint? Fungerar inte om du använder ms office för mer avancerade saker men för allt annat fungerar det ypperligt. Google docs gör faktiskt också sådant som inte office klarar så bra, så som att låta flera stycken editera ett och samma dokument/spreadsheet/presentation samtidigt.

[OT] Min nästa telefon
Open office finns juh gratis att ta hem på nätet, Kommer från Linuxsystemen och funkar till Pc så det borde funka till Mac med. Jag körde det länge på Pc när jag satt vid sådan o det gick fin fint men jag gjorde inte jätteavancerade grejjer heller så..

[OT] Min nästa telefon
design_glossyscrn20061108.jpg

Alla versioner av Office för PC kan köras på alla nya Mac om du installerar XP eller Vista under Boot Camp, Parallels eller VMWare.

Eller du kan Cross-Grade och byt din PC version av Office för Mac-versionen.

Eller du kan öppna och jobba med dina Office-filer i iWork, Open Office eller något annat under OS X

Eller du kan installera Linux och kör det parallelt med XP, Vista och OS X med separata fönstrar för varje, på 2 olika skärmar samtidigt.

[OT] Min nästa telefon
Mårten, du menar att du har köpt och verkligen betalt för office till din windows dator som du har nu? va ärlig nu :D:D har du betalt för alla program?

[OT] Min nästa telefon
Mårten skrev:
> lemonad: För arbete offline funkar det väl
> ändå sådär?

Finns det sådant arbete? ;) Det har rätt länge verkat vara precis runt
hörnet för google att integrera google gears i docs men än så länge
har det tyvärr inte hänt. Tills dess är det Open Office eller NeoOffice
som gäller om man använder Apple.

[OT] Min nästa telefon
Jensen skrev:
> Mårten, du menar att du har köpt och verkligen
> betalt för office till din windows dator som du
> har nu? va ärlig nu :D:D har du betalt för alla
> program?

Jag har faktiskt en riktig köpt licens till Office. Studentutgåva du vet.

Open Office kompatibilitet med MS Office är sådär, åtminstone de gånger jag provat. Framförallt är det layouten som kan bli helt uppfuckad när man flyttar fram och tillbaka mellan programmen.

Eftersom jag har OEM-XP kan jag inte installera skiten på en Mac, tyvärr. Finns inte typ Wine till Mac?

[OT] Min nästa telefon
Excuse me, but I think that you are letting the tail wag the dog here.

You want a PC, fine, buy a PC. But don't fool yourself into thinking that it is because the Mac is too expensive, or too limited. The Mac can run everything that the PC can run plus everything that the Mac can run, and in the majority of cases costs no more than a PC with equivalent hardware. (There is also a less-expensive version of the MacBook, but you set the target for 12000:-.)

Sure, you can find PC laptops with less expensive hardware, but they don't match the MacBook when it comes to performance.

[OT] Min nästa telefon
Jagg vill ha en svart dator med bra prestanda för 12000 som kan köra dom program jag har nu. Kan en Mac göra det?

Kan den emulera Windows precis som en Linuxburk?

[OT] Min nästa telefon
Mårten skrev:
> Jagg vill ha en svart dator med bra prestanda för
> 12000 som kan köra dom program jag har nu. Kan en
> Mac göra det?
>
> Kan den emulera Windows precis som en Linuxburk?

vet inte va en svart macbook kostar. står på apples hemsida.

angående Wine så finns http://www.codeweavers.com/products/cxmac/ som ä samma sak i stort sett.

emulera windows kan man göra ja, t.ex. http://www.parallels.com/en/landingpage/dskd13/?gclid=CMLTtt_8_I4CFQHtlAodd0g-tw där man till o med kan få windows att ligga i bakgrunden o windows program öppnas i egna fönster som om de öppnades i OS X direkt. inget windows fönster som isig har program fönster i sig.

finns även http://www.vmware.com/products/fusi...le_Other_MAC&gclid=CNmav4D9_I4CFQjUlAodmTTbuQ

kul att du köpt office, annars äre ju inte direkt supervanligt :D:D

[OT] Min nästa telefon
Mårten skrev:
> Jagg vill ha en svart dator med bra prestanda för
> 12000 som kan köra dom program jag har nu. Kan en
> Mac göra det?
>
> Kan den emulera Windows precis som en Linuxburk?

Apple Macbook finns både i svart och vitt och OS X har unix i botten.
Fast köp ingen mac om det är en PC du helst vill ha. Om du däremot
är villrådig så bör du i alla fall prova en Apple först. Jag bytte från
Windows-PC till Apple för fyra år sedan och har verkligen inte längtat
tillbaka. Jag har bootcamp med XP installerat men har bara använt det
några gånger. Börjar jag utveckla för Windows igen så skall jag nog
prova Parellels.

[OT] Min nästa telefon
Jag vill inte ha en PC egentligen. Helst vill jag bara ha en dator som gör vad jag ber den om utan att knorra. :P

Dock vill jag helst kunna köra dom program jag har nu på den burken också. Därav frågan om emulator som tex. Wine ( http://www.winehq.org/ ) som emulerar Windows API direkt under Linux utan att man behöver ha en riktig Windowsinstallation.

Edit: Ok, det var inget. Wine funkar tydligen under alla Unix-baserade system som tex. OSX. Alltså är mitt problem löst. Nästa dator blir en Mac.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Min nästa telefon
Mårten skrev:
> Jag vill inte ha en PC egentligen. Helst vill jag
> bara ha en dator som gör vad jag ber den om utan
> att knorra. :P

För att citera Robert Aschberg:
"En dator, den ska vara såhär: KOKA KAFFE, och då ska den koka kaffe"

För övrigt, bland dom bästa saker jag har gjort var att sluta använda MS Office och gå över till Google Docs. Klart stabilare än Office både på Mac och PC.

[OT] Min nästa telefon
Tillbaka till ursprungsämnet:

Nu har jag suttit och lekt/blivit mäkta imponerad över iPhone! Brorsan var över till USA och köpte med sig ett ex, som sedan i Sverige har modifierats/låsts upp. Skitsamma om det finns nyare mobiltelefoner med bättre prestanda, min Nokia E61 ville jag kasta ut från balkongen efter att ha suttit och kollat igenom iPhonens alla funktioner.

Dryga 2.700:- gav han för den i N.Y.
Mina planer på att köpa en "cykeltelefon" som komplement ställdes raskt in, MÅSTE BARA HA EN iPHONE!

Tillbaka
Topp