(OT) mov.filer

motte

Ny medlem
(OT) mov.filer
Har en Nikon Coolpix 3200 kamera och brukar ofta ta film sekvenser, men vill gärna "sy ihopp" dem typ en mini film...finns det något gratis programm för det..? som kan hantera mov.filer..
Tacksam för tips.
Srecko

(OT) mov.filer
det är ju ett problem om man inte har en iCrap hemma.. jag letar efter ett konverteringsprogram som lyckas göra om .mov till vad fan som helst som är kompatibelt med windows. då är det inga problem att använda winmoviemaker eller något liknande för att sy ihop filmen..

(OT) mov.filer
Precis, hade du haft en iCrap hade du ju bara kunnat dra filerna till gratisprogrammet iMovie och klistrat ihop dem. Men då hade ju datorn kraschat 5 ggr under processen, du vet "Blue screen of death" och så hade du ju fått massa virus. Fast först hade du varit tvungen att leta rätt på 4 .dll filer på nätet som saknats för att få programmet att starta, och sedan hade du ju varit tvungen att ändra lite i registret.
Jag fattar inte hur jag står ut med min iCrap!

(OT) mov.filer
.mov är bara en "container" och inget specifikt "format". Codecen är förmodligen MPEG2 eller liknande.
Men det kan även vara okomprimerad 10-bit video eller JPEG-media. Inte så troligt att din digitalkamera
skulle spotta ur sig det dock.

Sedan är ju inte ".mov" ett macspecifikt format. Jag är helt övertygad om att alla videoredigeringsprogram
för Windows av bättre sort även hanterar det. Adobe Premiere till exempel.

Annars går det ju att klippa video och lägga på ljudspår i enklaste form med QuickTime Pro.

Tänk dock på att de flesta digitalkameror spottar ur sig komprimerad playback-video som egentligen inte
är tänkt att redigeras. När du börjar leka med den i ett videoredigeringsprogram och rendera om bildsekvenser
och ha dig så komprimerar du om hela tiden. I slutändan får du något ganska crappigt.

Det brukar dock gå att ställa in att man inte vill att bild/ljud-infon skall "renderas" om hela tiden i programmen.
Gör det i så fall så får du kanske ut något användbart.

Vid sista "exporten" måste ju dock en komprimering ske.

Senast ändrad:
(OT) mov.filer
Sony Vegas brukar inte ha något problem med MOV-filer från digitalkameror.

Tror det brukar vara Motion JPEG-codec i filerna de flesta kameror spottar ur sig.

(och Apples QT för Windows är verkligen inget vidare..)

(OT) mov.filer
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Sony Vegas brukar inte ha något problem med
> MOV-filer från digitalkameror.
> (och Apples QT för Windows är verkligen inget
> vidare..)

jag fick inte vegas att funka något bra på min burk. får ge det en chans till kanske..

(OT) mov.filer
Jag har också problem med mov filer men det är ännu märkligare:
Jag fick en videosnutt tagen med en SE mobil och den är i mov, den kan jag se via Nokia media som följer med synkprogrammet till 5140.an så det löste sig men när jag fick en annan mov fil tagen med en Minolta X50 så kan jag inte se den via Nokia media som den andra, inte heller i Quick time eller VLC och självklart inte i mediaplayer :-(

Kan någon klyftig person lösa den gåtan så blir jag glad!!

Bosse

Tillbaka
Topp