[OT] Namn?

Loto

Ny medlem
[OT] Namn?
Vi har fått vår andra son och kan inte bestämma oss. Namnet ska ju funka hela livet. Jag rådfrågar alla på Happy. Vilket namn tycker ni är bäst av nedan? (Vår första son heter Philip)

Alexander
Edvin
William
Edward

Eller ska man gå på ett lite mer ovanligt namn som Julian?

Senast ändrad:
[OT] Namn?
Inte William. Alexander är lite långt jämfört med Philip, så kanske Edward (gärna med den svenska stavningen Edvard!). Båda är för övrigt populära namn på brittiska kungligheter. Så även William, men det är lite WT-varning på det. Nästan-Liam, liksom.

[OT] Namn?
Om det är de fyra så Alexander. Har varit med ett tag, går att förkorta utan att det blir fånigt och så har ni på alla namn fattat att det går att skriva med sjubitars-ascii så inga fåniga namn som Mårten som man aldrig kan få som mailadress. Min röst går för Alex. Funkar dessutom som tjejnamn.

[OT] Namn?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte William. Alexander är lite långt jämfört
> med Philip, så kanske Edward (gärna med den
> svenska stavningen Edvard!).

Har man stavat Philip med "ph", så tycker jag att man skall stava Edward med "w". Annars tycker jag att Edwin är coolare.

[OT] Namn?
Fkavipela skrev:
> ... Merlin ...
>
> Kan både anspela på:
> Motorn i Spitfire
> Trollkarlen i Arthurs hov
> Cykel(ram)tillverkaren
> ...aso aso...

Merlin!

flax_flowers_good_big.jpg

[OT] Namn?
Edvin verkar ha ploppat upp som populärt namn från ingenstans. De två senaste bekanta som fått söner har döpt dom till Edvin, båda inom senaste halvåret.

Innan dess kände jag bara två andra personer, min morfar och en kille från grundskolan. Nu är det ju Edvin lite här och där....

[OT] Namn?
Är verkligen namnet på ens barn något man ska fråga runt om?
Då blir det ju nått av dom vanligaste namnen och ungen kommer troligtvis få leva med att dela namn med någon/några andra i klassen.. Inte att det är en katastrof men kanske inget att eftersträva..

Kanske bättre att kalla det dom 'vanligaste' namnen istället för dom 'populäraste' :)

Kuriosa: En kompis fick unge i höstas, en liten flicka som fick heta My, jag föreslog genast att hon skulle heta Precious i mellannamn!

[OT] Namn?
gzon skrev:
> Kanske undvika de vanligaste namnen:
> http://www.scb.se/Pages/PressRelease____307093.asp
> x
>
> Själv tycker jag: Harald

Håller med om att man kanske ska undvika de allra vanligaste namnen (såvida man inte råkar ha ett favoritnamn som råkar vara väldigt populärt). Om många heter samma sak blir ju tilltalsnamnet kanske inte det som används alternativt används med påhängda bokstäver. När jag gick i skolan var i alla fall konstruktionen Anna J, Anna N, Anna P, ... förekommande.

Eller så plockar man från listan ett par heta namn och tar upp det numera knappt förekommande namngivningssättet med dubbelnamn. Med denna strategi kan man få intressanta namn som

Neo-Leo (om man vill säkra en ledare inför happys sub6-satsning på VR 2035)
Nils-Sixten (en hyllning till gamla skidhjältar)
Jack-Svante (om man bara vill ha något konstigt)

Noterar i övrigt till min glädje att Göran är helt ute så jag kan lugnt behålla min image som konservativ gnällig gammal gubbe.

[OT] Namn?
Dirty_rider skrev:
> Hector? - är han från latinarmerika ? ;)

Är väl inte specifikt latinamerikanskt, eller ...? Man kan ju hävda inspiration från Hector Berlioz (känd fransk 1800-talstonsättare).

[OT] Namn?
I mina hemtrakter var det vanligt med namn från de brittiska öarna, förmodligen pga sjöfartens betydelse och de kontakter över havet det innebar. En förfader på mammas sida hette James (uttalades så att det rimmar på "den lames"). Min gamla körskolelärare heter Keith (uttalas "käjt" - han hade för övrigt tidigare en fru som heter Kate, och det uttalas "käät" - måste ha varit kul att svara i telefon där...).

Själv är jag svagast för korta (helst enstaviga), enkla namn med fornnordiskt, romerskt eller keltiskt ursprung.

[OT] Namn?
Eller den "kristna" världens motsvarighet till Mohammed: Johan, Johann, Joan, Jovan, Giovanni, John, Jon, Jan, Johnny, Jonny, Juan, Jean, Sean, Seán, João, Ivan, Ifan, Evan, Ioan, Ioannis, Juhani, Juha, János, osv, osv...

[OT] Namn?
lleberg skrev:
> gzon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske undvika de vanligaste namnen:
> >
> http://www.scb.se/Pages/PressRelease____307093.asp
>
> > x
> >
> > Själv tycker jag: Harald
>
> Vilken mesig lista..
> http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____31036.asp
> x

Jävlar vad poppis namn man har...

Namn 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 1998
Pär ‑ ‑ ‑ ‑ ‑ ‑ ‑ ‑ ‑‑‑ ‑ 12

[OT] Namn?
Dirty_rider skrev:
> Hector? - är han från latinarmerika ? ;)

Du är inte helt fel ute :) Hector Mann för mig är huvudkaraktären i 'Illusionernas bok' av Paul Auster. Han försvinner spårlöst och återfinns i (håll i dig)...Mexico.

[OT] Namn?
Vi var gemensamt lite inne på William, sambon tyckte annars Melvin men det tyckte inte jag.
Fast det blev en Linus :) Nu har han hetat det i 6-7v och det känns bra.

Av de på listan röstar jag på William

[OT] Namn?
baggy skrev:
> ... inne på William ... Melvin ... Linus :) Nu har han hetat det i
> 6-7v och det känns bra.

Gratulerar.

Blev det Benedict i andranamn?

Tillbaka
Topp