[OT] Namn?

[OT] Namn?
Jag har en Edvin Sven född 02 och en Melvin Per Herbert född 04. Känns som om de namnen exploderat senaste fem åren.. Malcolm var ett alternativ som var med ett tag på lillebror men det strök vi. Däremot fick Melvin mellannamnet Herbert efter min morfar och det är han riktigt glad över eftersom han är ensam om det.

Ta ett namn som inte alla andra har, det ger barnet en möjlighet att känna sig speciell.

[OT] Namn?
Jag har lite svårt för namn på småttingar som är namn som gamlingar (under min uppväxt) har/haft. Åke, Märta, Vilma, Evald, Signe, Verner, Arvid, Rune, Elsa, osv, osv...

Gillar inte heller namn från den generation jag själv tillhör (t ex: Jimmy, Andreas, Mattias, Camilla, Rikard, Roger, Markus, Anders, Jessika, Pernilla, Linda) eller mina föräldrars generation (t ex: Ulf, Bengt, Kjell, Ulla, Elisabet, Marianne, Hans, Bertil, Lennart, Rosmarie, Gunilla, Ronny).

Däremot är vissa namn närmast tidlösa, eller vad man nu ska kalla det. Erik, Karl, Maria, Anna, Sara, Peter, Johan, Lisa.

Utöver namnvalet i sig bör man fundera på hur det funkar ihop med efternamnet.
Förutom att förnamnet är knasigt, så är kombinationen "Gunno Gunnmo" inte så lyckad, tycker jag...

[OT] Namn?
jonas-ni skrev:
-------------------------------------------------------
> baggy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... inne på William ... Melvin ... Linus :) Nu
> har han hetat det i
> > 6-7v och det känns bra.
>
> Gratulerar.
>
> Blev det Benedict i andranamn?

Njä, typ Anders och Olof eller så... gamla släktnamn.

Men för mig hade Ninja eller nått annat fränt som Thunder eller Bigmollo också funkat.

[OT] Namn?
Känns kanske lite som att din namnlista luktar akademikermedelklasspretto (därmed inte sagt att vare sig du eller ditt barn skulle vara det!).

Varför inte drämma till med idag riktigt föraktade namn som Conny, Jimmy, Benny, Sonny, Ronny eller dylikt. Slår vad om att de kommer att bli stekheta ganska snart. Följ inte trenden, sätt den!

Tillbaka
Topp