OT. Nokia 5800 vs. Samsung Omnia

Är också intresserad av dessa telefoner plus Samsung F480 Toutchwiz som är småbillig plus liten och tunn.
8808987795764.jpg

Nu har jag inte provat båda utan äger bara en 5800 sen den släpptes.
jag tycker att det är en helt underbar telefon.

Nackdelar: en liten glipa i det högra hörnet märks knappt på min och ska tydligen vara fixat på dom senaste modellerna.
Kameran är jag lite besviken på tycker inte om bilderna alls. jämför då med N95 jag hade innan. Vet att n95 hade 5mp och 5800 3,2mp. Men körde alltid på ca 3mp på n95 och det vart helt okej bilder.

Fördelar: Helt okej pris för en touch telefon. Jag personligen älskar att den även har en penna. Sen finns det flera men det är det konkreta jag kommer på nu.

Nu är ju jag lite lagt åt det hållet att jag tycker om Nokia. Fast det har väl mest med vana att göra.

Men ett bra tips är att kolla forumet på www.minhembio.com där finns mycket info om telefoner på mobildelen.

Med en Nokia 5800 använder man inte T9, iaf inte jag. Kör med helskärmstangentbord istället, fungerar helt utmärkt.

Håller med Grusha förutom att jag inte har någon glipa men ägt min lika länge. Och hade en N82 istället för N95 innan. Helt underbar telefon faktiskt men som hängt sig någon gång. Hoppas de fixat de till första uppdateringen av programvaran. Oftast ser jag ingen anledning till att använda pennan men smidigt att den finns där, kanske borde lära mig skriva för hand med den.

Cerro, hur har du lyckats få en lur utan glipan?
Enligt Nokia är det ett fabrikationsfel som finns på alla lurar inklusive leveransen som skeppas idag. Kommer att fixas till nästa omgång som tillverkas nu.
Glipan syns knappt i dagsljus men om det är mörkt så kan man se lite att den läcker lite ljus.

Hur som helst är 5800 en mycket trevligt telefon för ganska små pengar i sammanhanget, köpköpköp

Kan bara hålla med om Cerro angående att man använder qwerty tangentbordet. antingen i helskärms läge eller i mindre format och använder pennan att skriva texter som med papper och penna har som jag upplever det en del brister.

Men angående T9 så är jag tyvärr ganska säker på den är lika "puckad". Med tanke på att som jag har förstått det så är T9 en färdig tjänst som köps in av tillverkarna som inte ändras särskilt mycket.
annars är t9 ganska kul pröva tryck på 38223534882 kolla det ordet om någon kan förklara vad det är så skulle jag bli glad. =) såg nu att det halvobsena ordet är borta på 5800 men fanns på n96an.

Hoppas det inte glipar någonstans så det dammar på insidan av displayen och att telefonen tål temeraturväxling om det är kallt ute.

Kan hålla med om att att iPhone är en utmanare. Men den föll bort på ett par saker för mig. Dvs saknar den mms i grund utförande. Går att fixa om man jailbreakar den. Jag tycker dessutom att den är lite för bredd för mina händer att hålla i. Sen den största nackdelen som jag ser det och är högst personligt det är att man är knutet till det hemska programmet itunes.

Grusha skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan hålla med om att att iPhone är en utmanare.
> Men den föll bort på ett par saker för mig. Dvs
> saknar den mms i grund utförande. Går att fixa
> om man jailbreakar den. Jag tycker dessutom att
> den är lite för bredd för mina händer att
> hålla i. Sen den största nackdelen som jag ser
> det och är högst personligt det är att man är
> knutet till det hemska programmet itunes.

Håller med dig fullt ut på vissa punkter iTunes e ingen höjdare om man inte är van... Å andra sidan är inte windows mobile det heller, ett mer ologiskt operativ får man leta efter enligt mig. Så av de två som borstar_micke står och väljer mellan skulle iaf jag valt nokian, utan att ens sett den. Samsungen är inte tokig den heller, den har förövrigt likadan skärm som iPhone, Kapacitiv...

Tycker windows mobile är klart okej om man styr den med tangenterna. Dock krävs det ju att tangenterna i fråga finns, vilket det inte gör på alla telefoner. Många av skalen för fingerstyrning tycker jag funkar sämre än Microsofts standardgränsnitt för tangentstyrning. Jag upplever inte att jag gör något långsammare men en del saker snabbare än de som använder fingerstyrda telefoner inklusive iphone.
Dock tar det ju några minuter innan man lär sig hitta menyerna kan vara lite röriga i början. Men efter någon dags tillvänjning är det ju ett ickeproblem.
Pennan använder jag bara när man sitter vid skrivbordet hemma. När telefonen ligger på ett bord är tangenterna inte behagliga att använda och menyerna är ju inte fingervänliga (även om det går).

Senast redigerad av en moderator:
Missuppfattade var glipan var. Har en liten jag med men inte tänkt på det innan nu.

Jag hade iPhone och Google G1 som alternativ innan jag upptäckte 5800. iPhonen var så dyr, hade inget vettig kamera. Googletelefon fanns ju inte i Sverige än och verkade rätt klumpig. Nokian hade bäst upplösning, bäst kamera, inget Windows Mobile och helt enkelt en bra lur.

Efteråt har jag fått reda på att man inte kan surfa via en iPhone ifrån datorn heller om man inte jailbreakar den. Det kan man på Nokian, helt klart smidigt.

touchwhizen är helt ok! men det har kommit en ny metrosexuell lur vid namn prada 2 som dock ser jävligt fin ut. Som touchwhizen men med tangentbord. Lite dyrare dock, har inte haft några problem med min samsung än.

vad kör touchwhizen för mjukvara? alltså, är det en riktig smartphone?

angående de nämnda mobilerna, så skulle ja föredra 5800 av de där. dels för att ja inte gillar windows mobile (även om den har grafiskt gränssnitt ovanpå, kommer du lite här o var stöta på windows menyer som inte är "fingervänliga", o dels för att pennan man får me, har ingen plats på telefonen. utan den får man ha lös i fickan.

htc kommer för övrigt med en nya android telefon, som saknar tangentbord, utan kör virtuellt sådant, så som 5800. ska tydligen vara lite mindre än föregångaren med. kolla http://www.mobil.se/artikel/webbtv_...phoneutmanare_magic_mob_090307085204-201.html

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen: Windows Mobile i Touchwhiz

är du säker på det? har hela tiden trott det är deras eget system i just den. touchwiz är deras gränssnit, men har fått för mig att det ligger nån form av eget system i grunden på just den där mobilen. men kan ju ha fel.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en Omnia, den är grym! Tar lite tid att lära sig alla menyer och funktioner men när man väl har byggt upp den så det passar som jag vill ha den så är den perfekt!

Tillbaka
Topp